Correctie Netwerken?! Klopt dit dan?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Yannick

Correctie Netwerken?! Klopt dit dan?

Bericht door Yannick »

Hey iedereen!

Ik heb net het stukje over filterontwerpen zitten lezen op de homepage! Een aantal dingen zijn nu aardig opgehelderd, en ik denk nu ook dat als ik eenmaal een kastje met units heb, en deze gemeten heb dat ik na wat dingen proberen een aardig filtertje kan ontwerpen. (Ik doe er nu wat makkelijk over, maar ik snap dat dit een aardige klus is)

Nou wou ik wel even wat checken!

Bij bijvoorbeeld de scheidings frequentie is het in de meeste gevallen een keuze waar je deze plaatst. Je hebt bijvoorbeeld een woofertje die redelijk vlak doorloopt tot 4000Hz, en een tweeter die al aangestuurd kan worden vanaf 1000Hz. Dan is het een keuze in klank en smaak waar je de kantelfrequentie precies plaatst. Aan de hand daarvan moet je bepaalde waardes in je filter hebben.

Nu gaat mijn vraag over correctie netwerken in de Impedantie. Op de site staat dit beschreven, en ik wil even weten of het volgende nou klopt: We nemen voor het gemak even een totaal willekeurige woofer. Deze zit in een kast samen met een tweetertje, maar heeft een beetje een grillig verloop. Om dit te voorkomen ga ik er een Impedantie correctie netwerk bij zetten in het filter. Op de site staat ook hoe je deze correctie moet berekenen. Mijn uiteindelijke, en misschien wat lastig uitgelegde vraag is nu: Als je een luidspreker hebt, en je wilt er een Impedantie Correctie Netwerk voor zetten. Is dit dan voor die speaker, van een vaste waarde?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
nlmb

Bericht door nlmb »

Als je van de luidspreker (met filter) een impedantie meting maakt, dan zal je zien dat er voor bepaalde frequenties hoge pieken aanwezig zijn. Deze kan je, zoals je aangeeft, compenseren met een correctie netwerk.

Als ik je vraag goed begrijp dan is de vraag of dit vastgestelde impedantie netwerk constant is voor de gegeven luidspreker combinatie. Zolang je niets aan het systeem veranderd (filter/ units) dan blijft de componenten van het correctienetwerk constant (*).

Als je de scheidingsfrequentie veranderd dan zal de impedantie ook veranderen en zal je hierop de correctie moeten aanpassen.

* natuurlijk zal het luidsprekersysteem zich niet constant gedragen, door temperatuur, hoge afspeel volumes, e.d. zal het systeem veranderen.
Yannick

Bericht door Yannick »

Okeee! Ik heb hem! Bedankt voor de uitleg! =D..
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”