10 cm driver gezocht, voor HT gebruik.
Moderator: Beheerdersteam
10 cm driver gezocht, voor HT gebruik.
Ik ben begonnen met et bouwen van een HT set voor een vriend van mij. De volgende drvers zijn er al, deze krijg ik zo aangelevert.
Vifa m22WR 2 stuks
Vifa XT300
Ik zoek hierbij een 10cm speakertje, dat speelt in een heel klein boxje en tot minimaal 80 Hz komt (activefiltering van de versterker)
De volgende units zijn een optie
Peerless 106 exl (3.1L 67Hz)
HDS 106 Nomex (2.5L 80 Hz)
HiVi F5 (3.4L 72 Hz)
HiVi M5a (5.6L 64Hz)
Tangband W4-657SC (3.7L 79Hz)
Dayton RS125 (4.6L 62Hz)
HDS 104 ppb (5.6L 60Hz)
HDS 134 Nomex (6.4L 65Hz)
Ik vind het erg belangrijk dat ze in een klein boxje passen. Maar het is ook belangrijk datze goed passen bij de andere drivers.
Mijn voorkeur gaat op het moment heel erg uit naat de 106 nomx (de normale versie), Ik weet alleen niet of deze geschikt is om te 80 Hz te spelen. Op de site van peerless staat hij te boek als midranger. Daarnaast zie ik hem nergens op internet te koopstaan.
wie kan mij helpen een keuze te maken?
Vifa m22WR 2 stuks
Vifa XT300
Ik zoek hierbij een 10cm speakertje, dat speelt in een heel klein boxje en tot minimaal 80 Hz komt (activefiltering van de versterker)
De volgende units zijn een optie
Peerless 106 exl (3.1L 67Hz)
HDS 106 Nomex (2.5L 80 Hz)
HiVi F5 (3.4L 72 Hz)
HiVi M5a (5.6L 64Hz)
Tangband W4-657SC (3.7L 79Hz)
Dayton RS125 (4.6L 62Hz)
HDS 104 ppb (5.6L 60Hz)
HDS 134 Nomex (6.4L 65Hz)
Ik vind het erg belangrijk dat ze in een klein boxje passen. Maar het is ook belangrijk datze goed passen bij de andere drivers.
Mijn voorkeur gaat op het moment heel erg uit naat de 106 nomx (de normale versie), Ik weet alleen niet of deze geschikt is om te 80 Hz te spelen. Op de site van peerless staat hij te boek als midranger. Daarnaast zie ik hem nergens op internet te koopstaan.
wie kan mij helpen een keuze te maken?
- voodooless
- Contacteer:
De Visaton is idd en erg mooi ding, hij ziet er ook nog is geweldig mooi uit. Ik vind hem alleen erg duur. Ik zoek eigenlijk iets wat niet duurder is dan 50 euro per speaker. Daarnaast is volgens zaph de Ti niet zo heel goed boven de 1 KHz. En de eerste breakup node is al bij 6.5 KHz. Ik denk niet dat ik deze unit goed kan filteren op 2.5 KHz, en dat is wel iets wat de XT300 graag heeft.voodooless schreef:Wat dacht je van Visaton Ti100.
-3 dB bij 70 Hz in 5 liter BR.
- voodooless
- Contacteer:
2.5 zou voor de Ti geen probleem moeten zijn hoor. Als ik echter naar vervorming kijk doet ie tot 5 Khz echt niet onder voor de rest. Zeker na 2 Khz gaat ie wat meer vervormen, maar niet veel meer dan de andere units al doen.
De Dayton doet het ook erg goed, maar merk hier op dat vervorming vooral 3e orde is, en dus onprettig.
De Dayton doet het ook erg goed, maar merk hier op dat vervorming vooral 3e orde is, en dus onprettig.
-
peter geerts
Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar nog wel een optie voor een 10cm mid die de keus misschien nog wat lastiger maakt:
de Tang Band W4-1337SA Titanium
Volgens mij wordt deze ook gebruikt door Doppedoos in zijn HMS
Deze schijnt een stuk beter te presteren dan de andere TB die al in je lijst stond en zelfs gelijkwaardig/beter te zijn in vergelijking tot de Visaton TI100 (vervorming en frequentie response) en kost ongeveer de helft.
http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html
de Tang Band W4-1337SA Titanium
Volgens mij wordt deze ook gebruikt door Doppedoos in zijn HMS
Deze schijnt een stuk beter te presteren dan de andere TB die al in je lijst stond en zelfs gelijkwaardig/beter te zijn in vergelijking tot de Visaton TI100 (vervorming en frequentie response) en kost ongeveer de helft.
http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html
waarom is derde orde vervorming juist onprettig....?voodooless schreef:2.5 zou voor de Ti geen probleem moeten zijn hoor. Als ik echter naar vervorming kijk doet ie tot 5 Khz echt niet onder voor de rest. Zeker na 2 Khz gaat ie wat meer vervormen, maar niet veel meer dan de andere units al doen.
maar goed, de Ti is geen optie, hij is gewoon te duur.
Die seas L12 is wel een goede volgens mij, daar zijn al heel wat mini's mee gemaakt. Is het geen probleem om een softdome tweeter en een papercone woofer te combineren met een alu cone midwoofer?
- voodooless
- Contacteer:
Ik kan niet zeggen dat die Tangband echt uitblinkt kwa vervorming, de L12 doet het dat wat beter, maar ook daar is K3 boven de 600 Hz dominant. Dat is dus wel weer een puntje voor de Tangband
Al die units liggen best dicht op elkaar, dus de TB zal zeker geen slechte keuze zijn.
Dat oneven orde vervorming minder prettig klinkt dat even orde harmonischen is eigenlijk wel algemeen bekend.
Dat oneven orde vervorming minder prettig klinkt dat even orde harmonischen is eigenlijk wel algemeen bekend.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat dacht je van de CSS FR125S in een gesloten-hoogpas kastje? mooie lange slag (6mm one-way), breed inzetbaar
Is een mooi ding. Al heb ik geen idee wat hij in europa kosten moet. Verder weet ik niks van de driver (qua metingen).Henkjan schreef:wat dacht je van de CSS FR125S in een gesloten-hoogpas kastje? mooie lange slag (6mm one-way), breed inzetbaar
Voor de Tangband Ti geldt ook dat ik hem eigenlijk te duur vind worden. Bij spectra audio is hij ong 75 euro, dat vind ik teveel.
Ook een leuke luidspreker
De Fostex FE103. In een 4,9 liter kast.
http://www.humblehomemadehifi.com/Solo103.html
De Fostex FE103. In een 4,9 liter kast.
http://www.humblehomemadehifi.com/Solo103.html
- bartsegers
zie onderb_force schreef:Ik vraag dan dierect wat het budget is.
Want als dat niet veel uit maakt zou ik idd voor de Peerlessen gaan etc.
De TI100 is ook een mooi alternatief, Seas of Excel.
Dat de XT300 op 2.5 kHz moet worden gefilterd is natuurlijk ongefundeerd. De vervorming is idd hoger onder deze frequentie, maar dat hebben wel meer tweeters. Het hangt m.i. van het gebruikte filter af en ook van je ontwerpdoelen. Ik heb zowel goede ervaringen behaalt meet een 3de orde filter op 2 kHz en met een filter op 2.5 kHz. Beide toepassingen zijn aan elkaar gewaagd. Je kan altijd nog de eigenresonantie van de tweeter met een LCR dempen, maar die ligt erg laag voor een tweeter (rond de 500 Hz). Dus dat is meestal niet nodig.Apax schreef:De Visaton is idd en erg mooi ding, hij ziet er ook nog is geweldig mooi uit. Ik vind hem alleen erg duur. Ik zoek eigenlijk iets wat niet duurder is dan 50 euro per speaker. Daarnaast is volgens zaph de Ti niet zo heel goed boven de 1 KHz. En de eerste breakup node is al bij 6.5 KHz. Ik denk niet dat ik deze unit goed kan filteren op 2.5 KHz, en dat is wel iets wat de XT300 graag heeft.
Het belangrijkste is om het filter goed af te stemmen, en dat doen lang niet alle mensen die roepen dat de tweeter boven de 2.5 kHz moet worden ingezet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
50 euro per speaker.
Mmm dan kan je wel de hele peerless, seas etc range wegschrijven.
Dan is denk ik de tangband de enige mooie oplossing.
Hoeft het niet perse afgeschermd te worden, maybe nog SDS van Peerless.
Maar 50 euro voor een speaker met tweeter EN filter + kast.
Dan kan je beter voor een breedbander gaan.
Of heb je het over de driver zelf ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat valt wel mee. De kleinste midwoofers van Peerless vallen in elk geval binnen dat budget. Seas zit er wel iets boven. Voor 59,95 is er bijv. de L12RCY/P. Deze is wel een fractie groter, maar beslist een mooie driver. Het hangt er dus ook wel vanaf of de voorwaarden ter indicatie zijn, of dat het om vaststaande uitersten gaat.b_force schreef:50 euro per speaker.
- Soundexcel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mjah ik dacht even dat hij het voor de hele kast bedoelde.Marp schreef:Dat valt wel mee. De kleinste midwoofers van Peerless vallen in elk geval binnen dat budget. Seas zit er wel iets boven. Voor 59,95 is er bijv. de L12RCY/P. Deze is wel een fractie groter, maar beslist een mooie driver. Het hangt er dus ook wel vanaf of de voorwaarden ter indicatie zijn, of dat het om vaststaande uitersten gaat.b_force schreef:50 euro per speaker.
Is idd een leuke driver
Hey, ik bedoelde 50 euro per 10cm unit, de tweeters ed heb ik al.b_force schreef:50 euro per speaker.
Op dit moment neig ik heel erg naar de HDS 106 Nomex. Vooral omdat deze tot de 80 Hz komt in een piepklein kastje (2.6 liter). Bij Thymapny staat deze driver echter te boek als een midranger, een free air resonantie van 85 Hz, is deze driver dan wel inzet baar als kleine woofer?
Heeft iemand een frequentie meting en een vervormings meting van deze driver? Heeft iemand er ervaring mee....?
Gr
Heeft iemand een frequentie meting en een vervormings meting van deze driver? Heeft iemand er ervaring mee....?
Gr