41hz.com Amp10 + foto's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Paultjuhh
Contacteer:

41hz.com Amp10 + foto's

Bericht door Paultjuhh »

Zoals in een ander topicje al te lezen was heb ik de Amp10 van 41hz.com gekocht. Dinsdag (vorige week) alles besteld en betaald via PayPal en zaterdag was alles geleverd met de post. Alles wat netjes in zakjes gedaan, gesorteerd op onderdelensoort en was goed beschermd verpakt. Tot mijn verbazing zaten er geen 35 volt condensatoren in de kit maar 50 volt. Alleen maar gunstig natuurlijk :)

Zaterdagavond ben ik samen met een collega (die dezelfde kit heeft besteld) gaan solderen. Gezellig en twee weten meer dan één. Te beginnen bij alle weerstandjes. Aangezien we alletwee geen kleurcode's van weerstanden kunnen lezen hebben we voor het gemak maar de multi-meter gepakt en daarmee alles gemeten. Werkt heel snel en makkelijk en nu wordt het tijd dat ik er zelf ook maar een ga aanschaffen :D Helaas was de avond om na alle weerstandjes gesoldeerd te hebben.

Zondag was ik weg, dus helaas geen mogelijkheid om te solderen :(

Dus maandag maar weer verder met de condensatortjes en een hoop ander klein spul :) En gisteren (dinsdag) hebben we de laatste hand gelegd aan deze versterkertjes en de print zelf is nu af 8)

Niels (hier op het forum beter bekend als Niels_21) heeft ervoor gekozen om alle connecties door middel van de groene 'screw-in' houders te doen. Handig voor bij het afkoppelen. En ik heb ervoor gekozen om alle draden direct op de print vast te solderen in verband met het betere contact. En omdat ik die groene dingen oerlelijk vind staan op zo een mooie zwarte print :wink:

Helaas moet ik voor het einde van de week (schoolweek, dus vrijdag) weer twee Praktische Opdrachten voor school inleveren. Dus ik hoop dat ik nog een beetje tijd heb om de behuizing in orde maken en alles in elkaar te zetten. Hieronder staan ook nog een aantal foto's van de 41hz.com Amp10 zoals ik 'm nu heb gesoldeerd. Vrijdag, zaterdag en zondag heb ik waarschijnlijk weer tijd om 'm echt helemaal af te bouwen en ik hoop jullie dan ook weer te kunnen voorzien van foto's :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Woei!! Mooi werk!!, goed gesoldeerd zeg!!

je hebt ook de teststappen gedaan (die stonden bij de amp6 er wel in), lijkt me erg belangrijk!!

Wowly
Audio_Noob

Bericht door Audio_Noob »

ziet er inderdaad indrukwekkend uit.. ziet er zelfs machinaal uit ( ben wel een leek maar toch) in iecer geval heel erg netjes gewerkt 8)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, leuk man! Ben ook net bezig met een Amp10b. Hoop die binnenkort ook ergens spelende te hebben...

Heb je ook al kastjes, trafo, terminals enz. enz.? Ben benieuwd! 8)
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Netjes gebakken!

Ik zie dat je de gold caps hebt gebruikt als input condensatoren.
Als je de amp echt flink wilt verbeteren kan je deze goed vervangen voor nette MKP condensatoren.

(clarity cap, audyn cap etc).
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het ziet er inderdaad netjes uit.

@Soundexcel:
Je schreef in het andere topic dat je ook 2x de Amp10 hebt draaien. Gebruik jij hem dan 2x stereo of heb je beiden gebrugd zodat je maar 1x stereo met veel power hebt?

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Toevallig stelde ik die vraag in een PM naar soundexcel. Het antwoord is dat hij ze gewoon stereo gebruikt, maar danvoor zijn actieve drie weg systeem. Niets gebridged dus.

Overigens gebruiken Soundexcel en ik de "mindere" versie van de Amp10, de basic... :oops: :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag ik vragen naar de reden waarom je een Basic gebruikt?

Groeten,
Mischa
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goedkoper, leek mij iets simpeler. Doet volgens mij niet heel veel af in kwaliteit. Moest je bij de Amp10 niet ook zelf je spoelen wikkelen? Ben ik denk ik te lui voor...

Kwaliteit van de componenten lijkt mij hetzelfde. Ik gebruik alleen (op aanraden van Soundexcel) een paar ClarityCaps als input caps. Verder neem ik aan dat die extra bulk caps en een dual 5v stage wel ietsje zullen helpen, maar of het echt duizelingwekkende verschillen zal maken? De schakeling blijft hetzelfde. Verschillen tussen de amps kan je hier vinden.

Misschien leuk om ze eens een keer t.o.v. te vergelijken? Luisteravondje? :D
Soundexcel

Toevallig stelde ik die vraag in een PM naar soundexcel. Het antwoord is dat hij ze gewoon stereo gebruikt, maar danvoor zijn actieve drie weg systeem. Niets gebridged dus.

Overigens gebruiken Soundexcel en ik de "mindere" versie van de Amp10, de basic...
Exact.

Twee weg actief.
Ik gebruik de twee versterkers op 10" precision Devices drivers en Quad ESL57 electrostaat panelen.
Dat zegt genoeg over het kunne van deze versterkers.

Er zitten een aantal hele kleine verschillen tussen amp10 en de amp10 basic.
amp10 heeft twee voedings elco's, dikkere spoelen.
Ik vind de voor gefabriceerde spoelen erg goed.
Dus daar maak ik me niet zo druk om.

Groot voordeel van de basic vind ik de uitgangs relai.

De reden dat ik de basic heb gebouwd:
Ik ben deze zomer bij Jan in zweden geweest en heb voor hem de eerste amp10 basic gebouwd. Deze heb ik na uitgebreid testen mee naar huis genomen.
Ik wou twee de zelfde versterkers dus heb ik later er een bij gekocht.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

In je PM stond drie weg! :P Vond ik al raar, want ik wist dat je die woofer/ESL gebruikte... :D
Soundexcel

Daar heb je een punt.
Ik ben met een drie weg actief project bezig.
Dit project
Echter na een dag meten en afregelen kwam ik wederom tot de conclusie:
De ESL's zijn veel beter!

Zonde van die NEO3PDR en die baffles. Zat een hoop werk in.

Dus nu weer terug naar twee weg met ESL paneel en PD
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Het lijkt wel een virus maar ik ben ook een tweetal AMP10 kitjes aan het bouwen. Voor het aansturen van de SLS12's in mijn Poor Man's Quasar project.

Het schema in de handleiding is zo onleesbaar dat ik het op een betere manier heb proberen te tekenen (zie bijlage).
Bijlagen
AMP10_sch.pdf
AMP10 schema
(22.06 KiB) 281 keer gedownload
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik weet het. Gelukkig is er iemand op het 41hz forum die voor de 10b een nieuwe schema is gaan tekenen. Vooral omdat er blijkbaar ook nogal wat problemen waren met het (un)muten en de daarbij behorende ledjes. Dergelijke problemen zal je wel niet tegenkomen bij de gewone 10, want daar zit geen mute relay op.

Goed initiatief overigens!
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Digidoo schreef:
... Dergelijke problemen zal je wel niet tegenkomen bij de gewone 10, want daar zit geen mute relay op.
Geen relay maar de mute LED staat wel omgekeerd (anode aan GND) en Rref (R42) staat getekend aan de "Power Ground" i.p.v. de "Analog Ground" in het schema van de AMP10. Helemaal foutloos is de AMP10 dus ook niet.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat mijn schema 100% correct is.
Bergrans
Contacteer:

Re: 41hz.com Amp10 + foto's

Bericht door Bergrans »

Paultjuhh schreef:
... Vrijdag, zaterdag en zondag heb ik waarschijnlijk weer tijd om 'm echt helemaal af te bouwen en ik hoop jullie dan ook weer te kunnen voorzien van foto's :wink:
Hi Paultjuhh,

Misschien een beetje overbodig maar vergeet niet jumper J10 te sluiten voor je spanning op je versterker zet!
Bijlagen
6z5vaqw.jpg
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Is dat de 5V jumper? Staat bij jullie zeker net zo onduidelijk aangegeven als bij mij...
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Yep!

Staat wel in de Assembly instructions maar je leest er zo overheen of je vergeet in je enthousiasme/bouwdrift even om er een jumpertje op te drukken.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Voor de amp10 b is er niet eens een assembly instruction. Alleen een BOM en een PDF van de onder- en bovenkant... :S
Boerenterprise

Bericht door Boerenterprise »

uh, nog vorderingen??
Boerenterprise

Bericht door Boerenterprise »

en nu,...vordering???? :roll: :roll:

Chris
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Boerenterprise schreef:
en nu,...vordering???? :roll: :roll:

Chris
Om eerlijk te zijn was de eerste kit van 41hz.com geen succes in mijn handen. Ik heb de print opgestuurd naar een Nederlandse kenner. Deze meneer kon mij vertellen dat het niet meer rendabel was om met deze chip verder te gaan aangezien er kortsluiting is geweest en hierdoor de print in feite afgeschreven kon worden (ondanks het gebruik van een correcte zekering :( )

Daarna heb ik een Dual Mono LM3886 kit gekocht bij chipamp.com. Alles opgebouwd, voedingen aangesloten en getest. Alles in orde, lampjes branden, voltages waren ook prima in orde en vielen ook in de marges die er zijn. Vervolgens heb ik de twee eindversterkerprintjes gesoldeerd een aangesloten, PATS en daar begint het gedonder met de zekeringen weer. Ze blijven eruit knallen en ik kan ook niet vinden waar t probleem zit :(
Toen eerst alleen één kanaal op de RKT aangesloten, pats weer de zekering eruit, andere kanaal, ook de zekering eruit. De fout die gemaakt is moet dus symetrisch zijn... Nu is nog de vraag wat die fout is. Ik ga vanavond als ik klaar ben met huiswerk wat foto's maken van de situatie.

Of zou het kunnen komen doordat ik geen randaarde stopcontact heb in mijn kamer? Of zijn er nog andere veel voorkomende fouten die ik gemaakt zou kunnen hebben?

MVG,
Paul
Forza

Bericht door Forza »

Wat voor zekeringen gebruik je? Fast- of Slowblow?

Als je er Fastblow in heb zitten knallen ze meteen door de "oplaad" stromen, ik had precies hetzelfde met mijn chipamp kitje (zelfs met 3A zekering erin). Nu gebruik ik hem zonder zekeringen en na 3 maanden nog helemaal niks gebeurd al moet er wel voor de zekerheid binnenkort een Slowblow zekering in.
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Hier gaan 1,00 of 1,25 of 1,60A slowblow zekeringen in van het merk HQ en ze branden allemaal door :( Om inschakelpieken te voorkomen heb ik trouwens voor de RKT wel 2 NTC weerstanden in serie geschakeld. Zonder zekering lijkt me alleen te riskant, omdat ik niet weet of er ergens een foutje in zit, of dat gewoon echt aan de zekeringen ligt.
Forza

Bericht door Forza »

Wat voor trafo's gebruik je?

Tel de VA waarde van je trafo's bij elkaar op, deel dat door 230 en neem dan een waarde die iets hoger ligt.

Je kan er een te lichte zekering in hebben zitten.
Plaats reactie