Jippie!, een D'appolito met de Neo3PDR en de Visaton AL130

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aangezien ik geen reactie's krijg, neem ik aan dat dit niks is?
Bijlagen
jippie1.jpg
Edo
Mede-oprichter ZBA

Re: Jippie!, een D'appolito met de Neo3PDR en de Visaton AL1

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Jippie!

Mijn 3e zoon is geboren, hij heet Jip. En mijn 3e serieuze zelfbouwspeaker word ook geboren.
Lees het nu pas Jan, Gefeliciteerd.
Druk?

Maar ehm , je speaker is best een gewaagd ontwerp al zeg ik hetzelf.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dank je Edo: ik had hem al eens voorgesteld hier: de drie musketiers :D

Jan
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zat nog te denken: "je had er laatst toch al 1 gekregen"... :D
sietse

Bericht door sietse »

Edo schreef:
Ik zat nog te denken: "je had er laatst toch al 1 gekregen"... :D
Ja, dat realiseerde ik me ff later ook. Maar ja, je weet het nooit met die zelfbouwers hé.. :wink:

Leuk ontwerpje Jan.
nlmb

Bericht door nlmb »

Wowly schreef:
Aangezien ik geen reactie's krijg, neem ik aan dat dit niks is?
Door alleen de tweeter als dipole te gebruiken weet ik niet of je een evenwichtig rondstralen krijgt. Maar het kan natuurlijk net het beetje extra ruimte informatie geven. Het lijkt m.i. het meeste op conventionele luidsprekers die een back tweeter gebruiken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben ik met je eens, het zou ook niet mijn voorkeur zijn als het mid niet in dipool is uitgevoerd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oke, laten we dat idee varen.

Ik denk dat er met 3 AL130's geen fullrange dipole te maken valt, dus blijven we over met een goede gesloten kast.

Zou het veel toevoegen om een kast te maken waarbij (de baffle niet inbegrepen) hij de vorm heeft zoals de kast in mijn eerste post, van de Lumen White?

Ik vind dit een zeer geslaagd model, zelfs mijn vriendin vond ze wel aardig!! :shock:

jan
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wowly schreef:
Oke, laten we dat idee varen.

Ik denk dat er met 3 AL130's geen fullrange dipole te maken valt, dus blijven we over met een goede gesloten kast.

Zou het veel toevoegen om een kast te maken waarbij (de baffle niet inbegrepen) hij de vorm heeft zoals de kast in mijn eerste post, van de Lumen White?

Ik vind dit een zeer geslaagd model, zelfs mijn vriendin vond ze wel aardig!! :shock:

jan
Ik vind hem ook erg mooi. Die ronde zijkanten zijn positief voor het afstraalgedrag en diffractie. Krijg je een mooiere respons dan met een rechthoekige kast. Een hoek/afronding maken aan de onder en bovenkant van de bafle maakt het nog beter. Ideaal is immers een bol a la B&W. Je zou de lumen white op de gewenste hoogte kunnen afhakken en de diepte wat aanpassen misschien. Hij is in het echt iets van 50 cm diep. Wat bedoel je met baffle niet inbegrepen?

mvg,

Martijn
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De Baffle (maar met een grotere inhoud, nml 18 ipv 14 ltr) zoals die is gemaakt door ruud met zijn maxima topkast is ideaal voor de response, zowel voor de amplitude, fase als group delay. en daar wil ik niet graag an sleutelen. Dus ik gebruik de baffle (grootte, breedte en facetten) van de maxima topkast, maar de kast van de lumen white.

Tenminste, als ik het goed zeg, maar jeroen, vul me aan als ik iets zeg wat niet klopt.

Jan
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Een en ander ligt natuurlijk wel aan de units. De baffle van de maxima is niet slecht, maar fase en dergelijke heeft er volgens mij weinig mee te maken. Het is gewoon hun idee van mooi denk ik, hoewel de verhoudingen goed uit zullen pakken. Lekker smal..

Als je golden ratio verhoudingen aanhoudt bij de afstand van de driver tot de zijkant en bovenkant kan er weinig misgaan en zou ik gewoon bouwen zoals jij het mooi vind. Ik weet echter niet wat je al met Jeroen hebt besproken.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De bafflematen en de inhoud staan al zo goed als vast idd. Maar ieder goed idee met argumenten zijn welkom, ik denk niet dat jeroen de wijsheid in pacht heeft, ook al heeft ie dat meer dan mij :lol:

Jan
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb er een heel slechte foto van gemaakt jammergenoeg. Het origineel ben ik kwijt. Is al wat ouder, maar misschien kan je er wat mee.

Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

Leuk project wowly, ik ga dit topic zeker volgen.

Indien je wat experimenteerd met de kastvorm kun je waarschijnlijk behoorlijk besparen op dempingsmateriaal in de kast. Ik zou zo weinig mogelijk dempingsmateriaal proberen te gebruiken, zo weinig als je kastvorm maar toe laat.

Met een beetje mazzel wordt je dan beloond met een flinke reductie in het effect van de backwave en met een mooi open geluid.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

indoubt schreef:
Ik zou zo weinig mogelijk dempingsmateriaal proberen te gebruiken, zo weinig als je kastvorm maar toe laat.
Zo heeft ieder z'n kijk op de zaak :lol: .
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

indoubt schreef:
Indien je wat experimenteerd met de kastvorm kun je waarschijnlijk behoorlijk besparen op dempingsmateriaal in de kast. Ik zou zo weinig mogelijk dempingsmateriaal proberen te gebruiken, zo weinig als je kastvorm maar toe laat.

Met een beetje mazzel wordt je dan beloond met een flinke reductie in het effect van de backwave en met een mooi open geluid.
Dit zijn meestal de kosten niet van een dergelijke kast (zeker niet van dit formaat), meer het materiaal waar je ze uiteindelijk van maakt.
Hoe je de kast ook maakt, onverwachte reflecties blijf je houden.
Een pritex en of wol of whatever kost daarintegen geen drol :D .
Een backwave is ook heel goed uit te dempen met de juiste keuze dempingsmateriaal op de juiste locatie.

EDIT:
Of bedoelde je het niet qua kosten?
Maar meer het uitbesparen van het gebruik van dempingsmateriaal?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

klopt, het kost niet zoveel. maar ik denk dat Indoubt (hem kennende) bedoelt dat het scheelt in het geluid. In andere woorden, je wint in beter geluid. Een goede vriend van me heeft ooit een staande refmon gemaakt. Hoe beter het filter werd, en hoe meer dempingsmateriaal hij eruit haalde des te beter het geluid werd! En dat verschil was significant. Op het laatst had ie nog maar één laag pritex tegen de achterwand aan als dempingsmateriaal!

Bij een conische kast zoals die lumen white en het idee van montana hoef je alleen in de punt van de conus (van de behuizing dan hé :D ) wat wol te stoppen om de reflectie's in energie af te laten nemen. Maar wat misschien nog wel het belangrijkste is is dat de geluidsgolven niet kunnen terugkeren naar de konus van de luidspreker, en daar zo acoustische vervorming veroorzaken. Zo houd je alleen de gewilde/bedoelde trillingen over van de konus. het zou zonde zijn van degelijke units om die om zeep te helpen met een matig kastdesign. En laat het design er ook nog mooi uitzien, dan ben je helemaal goed bezig hahaha :lol:

Velen op het forum zijn hier al mee bezig geweest en hebben veel onderzocht hierin (jeroen_D, asterduc e.v.a.), en kunnen hier veel meer en gefundeerde dingen over zeggen.

Jan

Wowly
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Klopt Jan, ook in de markt zie je de meest exotische kastvormen :D .
Het lijkt wel of iedereen er wel een paar in hun assortiment hebben.
Persoonlijk vind ik een rechte kast qua looks mooier, maar das persoonlijk.
Een bijkomend voordeel is dan ook dat de kast vrij eenvoudig te maken is.

Of er nu peperdure of juist goedkopere drivers inzitten ben ik ervan overtuigd dat als je een goed gedempte kast hebt ook een redelijk tot goed geluid kan bereiken.
de vuilnisman

Bericht door de vuilnisman »

Ander idee om het gedeeltelijk dipole te maken is de tweeter en een visaton dipole te gebuiken en daaronder een visaton in een gesloten kast.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo'n lumen white kast heeft veel weg van de vorm waar Asterduc op is uitgekomen. Lijkt me een goed idee, wel lastiger te maken natuurlijk. Bijkomend voordeel van dergelijke kasten is dat ze inherent sterker zijn dan de normale rechthoekige.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

In plakjes maken, goed aftekenen en rustig decouperen en/of frezen.

daarna lekker gaan schuren en plamuren :)
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Zo'n lumen white kast heeft veel weg van de vorm waar Asterduc op is uitgekomen. Lijkt me een goed idee, wel lastiger te maken natuurlijk. Bijkomend voordeel van dergelijke kasten is dat ze inherent sterker zijn dan de normale rechthoekige.
Wel jammer dat de Lumen White helemaal geen demping heeft, als ik ze beluister denk ik resonanties te horen, maar misschien komt dit wel uit de drivers zelf.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

nlmb schreef:
Wel jammer dat de Lumen White helemaal geen demping heeft, als ik ze beluister denk ik resonanties te horen.
Zou het ei van columbus zijn :D , -> een kast zonder demping.
Ik ben ze ook nog niet tegen gekomen.
Harde materialen en gladde oppervlakken kaatsen ten alle tijden altijd binnen afzienbare tijd terug.
Om geluidsgolven te dempen heb je absorberende materialen nodig en lukt niet met "harde materialen" hoe het inwendige van de kast er ook uit ziet.
Je kunt wel de reflecties verminderen erdoor, maar elimineren, nee, dat lukt je nooit en te nimmer.
Een kast zonder demping lijken mij een beetje "HOL'" te klinken.
nlmb schreef:
Maar misschien komt dit wel uit de drivers zelf.
Ik acht de kans erg klein.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 09 jan 2008, 19:44, 5 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, zelfs in de sphere/tube van B&W en de kast van Asterduc moet demping. De Lumen White is minder optimaal dan deze voorbeelden en als je er dan helemaal geen demping in stopt krijg je die akelige holle klank doordat er toch interne staande golven zijn. Vooral de verticale, daar heeft Asterduc juist ook pritex voor op de bodem van zijn midkast gedaan.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
In plakjes maken, goed aftekenen en rustig decouperen en/of frezen.

daarna lekker gaan schuren en plamuren :)
Inderdaad Bart,

Je kunt het vergelijken met het maken van een "massieve" romp van bijvoorbeeld een bootje (mal). :D
Je zaagt meerdere plakken hout conform de contouren van het onderaanzicht.
De dikte van die plakken zie je terug in het zijaanzicht.
Deze lijm je allemaal opelkaar.
Daarna schuur je net zolang totdat alles perfect in elkaar overvloeid.
Bijlagen
Taling%2030%20lijnenplan.gif
Gesloten