buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het schemaatje komt uit een heel oud artikel dat ooit in Radio Bulletin heeft gestaan. Het is destijds beschreven door Menno van der Veen, maar ik geloof niet dat hij ook de ontwerper is.

Ik heb altijd alleen maar een weerstand aan de ingang van mijn phonotrapjes geplaatst. 47k is een vrij algemene waarde. Het condensatortje laat ik eigenlijk altijd weg, dat kost echt teveel hoge tonen en teveel detail naar mijn smaak. Nou is het wel zo dat ik niet met superhightech elementen draai. Als ik een element van enkele honderden euro's zou hebben zou ik dat ook wel een beetje beter bekijken denk ik.

Dat de schakeling de hoge tonen dempt klopt inderdaad. Het filtertje is een correctie netwerk dat werk volgens de RIAA karakteristiek.
Op platen worden lage tonen verzwakt opgenomen, anders zou een plaat veel diepere of bredere groeven moeten hebben. Door de phonotrap de tegenovergestelde karakteristiek mee te geven wordt alles weer rechtgemaakt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audiomanics schreef:
Dat is het mooist te doen door per ingang twee of drie tulpplugjes te nemen, Dan kun je met plugjes met weerstandjes en condensatortje de zaak zo op maat prikken... A la Burmester808...

Kees
Hallo Kees,

Zou je voor deze noob iets specifieker kunnen zijn wat je hiermee precies bedoelt? Ik heb wel al gezocht om te zien wat je bedoelt, maar niet echt iets concreets kunnen vinden waar ik iets uit kon opmaken.

Groeten,
Mischa
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Let even op dat die 820 k in het RIAA netwerkje 82 k moet zijn. :wink:
Vincentt

Bericht door Vincentt »

Michiel,

die weerstand, condensator en HF smoorspoel moet je zo dicht mogelijk op de buis solderen... wanneer er vanaf de buis een draad loopt naar de condensator krijg je een afgestemde kring die rotzooi (HF) oppikt en vertsterkt... die buis eet alles he! tot zeker 100MHz

Ik zou ook direct vanaf de tulp ingang zo`n varkensneusje plaatsen, tussen zowel de + en - Dit voorkomt een hoop rotzooi.

Voor de mensen die meelezen... als je een afstemcondensator over de ingang van de buis plaatst en je hebt er een paar "lange" draden aanzitten heb je een mooie korte golf AM radio :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

KT88 schreef:
Het kan goed verklaren waarom dat ding zo zacht speelde, maar ik heb het overgenomen uit het oorspronkelijke schema. De klank is wel goed, dus het filter wordt blijkbaar niet beïnvloed.

Wat is jouw verklaring voor 82k in plaats van 820k ?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dat was een latere rechtzetting van Menno. :wink:
Vincentt

Bericht door Vincentt »

RobertD schreef:
KT88 schreef:
Het kan goed verklaren waarom dat ding zo zacht speelde, maar ik heb het overgenomen uit het oorspronkelijke schema. De klank is wel goed, dus het filter wordt blijkbaar niet beïnvloed.

Als je er nog steeds 820K in hebt zitten dan zou ik die zeker vervangen door 82K, dan gaat er een wereld van definitie voor je open! :D Die combinatie van 820K en 3.3N kapt je hoge tonen veels te veel af!
sevenup

Bericht door sevenup »

Vincentt schreef:
RobertD schreef:
KT88 schreef:

Als je er nog steeds 820K in hebt zitten dan zou ik die zeker vervangen door 82K, dan gaat er een wereld van definitie voor je open! :D Die combinatie van 820K en 3.3N kapt je hoge tonen veels te veel af!
Hey Vincent,

Moest je niet eens aan het werk gaan??? :shock:
Bijlagen
eigen_schema.jpg
Vincentt

Bericht door Vincentt »

sevenup schreef:
Vincentt schreef:
RobertD schreef:

Hey Vincent,

Moest je niet eens aan het werk gaan??? :shock:
Ja, zal zo beginnen met koffie drinken... :shock:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mischa72 schreef:
Hallo Kees,

Zou je voor deze noob iets specifieker kunnen zijn wat je hiermee precies bedoelt? Ik heb wel al gezocht om te zien wat je bedoelt, maar niet echt iets concreets kunnen vinden waar ik iets uit kon opmaken.

Groeten,
Mischa
Zal het proberen.: Normaal sluit je je pickup aan op je versterker met twee tulpplugjes (links en rechts) De afsluiting voor je element zit dan in je versterker zelf. Soms maken ze gebruik van een DIP-schakelaartje waarmee je de gewenste weerstand en capaciteit kunt selecteren. Vaak heb je helemaal geen mogelijkheid om iets te kiezen, dan zit het gewoon vast op een waarde.
Als je nu naast ieder tulp-plugje van de pickup nog twee tulpplugjes maakt en die gewoon 1 op 1 verbind met het tulpplugje van de pickup, heb je nog twee ingangen beschikbaar. Nu neem je van die elcheapo metalen tulpstekertjes en soldeert daar een weerstandje in. In een andere soldeer je een condensatortje. Met een klein stickertje geef je aan wat er in zit. Nou en uiteindelijk steek je per kanaal een stekertje met een weerstand en een stekertje met een condensatortje in de twee vrije tulpplugjes..
Welke weerstand en welke condensator je neemt hangt af van je element, de gebruikte kabel en wat je er zelf van vindt... Vind je het schel klinken, dan prik je er een iets groter C of kleinere R in

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Helder :D

Dus in plaats van 1 ingang krijg je er 3 en de 2 vrije (na het aansluiten van je plaatjesdraaier) gebruik je om een filtertje te maken. De extra bussen komen dan parallel aan de originele?? Ik weet namelijk niet exact hoe die ingangsaanpassing in elkaar zit. :(

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

mischa72 schreef:
De extra bussen komen dan parallel aan de originele??
Yep! Het is niet zo zeer een filter maar een afsluitimpedantie om maximale overdracht te krijgen met een zo'n klein mogelijke invloed van buiten. Hoewel het laatste met een GOED gemaakte kabel verwaarloosbaar klein is.

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

Na de feestdagen weer aan de slag. Eten/drinken is leuk, maar bouwen ook :D

Vanmiddag de weerstanden en condensatoren gekocht. Als het goed is krijg ik morgen de buizen en 2 buisvoetjes met metalen afscherming voor de phono trap.

De line trap is klaar. Ook alvast de input schakelaar gemonteerd. Dit is een 4 standen met 3 contacten schakelaar. Hiermee schakel ik ook de ground van het aangesloten apparaat mee.

Morgen waarschijnlijk weer verder...
Bijlagen
preamp6.JPG
preamp5.JPG
preamp4.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, inmiddels heb ik de voorversterker werkende. Heb een tijdje gepruts om hem aan de gang te krijgen, bleek 1 6072A kapot te zijn... Kwam Stond maar 4V op de Anode, blijkbaar kortsluiting in de buis of zoiets. Even wachten dus op een vervanger.

Maar goed, hij speelt nu op 1 kanaal en klinkt al leuk. Alleen nog iets brom op de uitgang, maar heb ook nog geen smoorspoel gebruikt. Als het goed is krijg ik er 1 van een collega (thanks vincentt), dus dat zou dan beter moeten zijn :D

Op de line in heb ik een versterking van 10-12dB, wat erg goed uitkomt. Kan ik zachtere bronnen ook goed versterken.

De phono trap doet het goed. Klinkt al lekker, maar ga nog even luisteren wat het verschil is bij verschillende condensatoren op de ingang. Die kon van 33pF tot 470pF. Er zit nu 220pF in.

Zo staat hij er nu bij:
Bijlagen
DSCF1505.JPG
DSCF1506.JPG
DSCF1507.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heel erg gaaf dit. Ik las op de site van Triode Dick dat de 6072´s lastig te krijgen zijn en dat ie daarom de Classic One ontworpen heeft. Wat heeft jou doen besluiten om toch die 6072 te gebruiken?

Is die 6072 dan wel nog een beetje leverbaar? Met andere woorden: wie levert hem nog (en wat kostie) ?

Ik wil als ik mijn speakers klaar heb namelijk een combinatie gaan bouwen van een buizen voorversterker en een Tripath Amp10 als eindversterker. De 6072 Line of de Classic One zou mijn keuze zijn vanwege het eenvoudige ontwerp (buizen-noob) en de volgens mij redelijk betaalbare buizen, vandaar ook mijn vraag naar de prijs van de 6072.

Is het laatste schema in dit topic zoals je hem gebouwd hebt?

Ik heb dan ook nog een vraag over je post van Za 29 Dec 2007 8:20.
Je geeft hierin aan dat bij aansluiten van de 6V spoel aan de 220V-kant een spanning staat van 200V en als je de 8V aansluiting gebruikt zou je 260V hebben. Klopt dat wel? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je bij de aansluiting met de grootste spanningsverhouding (220/6 ipv 220/8) ook de grootste uitgangsspanning krijgt. Dat hier niet eerder iemand iets over gezegd heeft. :shock:

Verder moet ik denk ik concluderen dat ik mijn voorversterker voor de Amp10 gevonden heb :D .

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Heel erg gaaf dit. Ik las op de site van Triode Dick dat de 6072´s lastig te krijgen zijn en dat ie daarom de Classic One ontworpen heeft. Wat heeft jou doen besluiten om toch die 6072 te gebruiken?

Is die 6072 dan wel nog een beetje leverbaar? Met andere woorden: wie levert hem nog (en wat kostie) ?

Ik wil als ik mijn speakers klaar heb namelijk een combinatie gaan bouwen van een buizen voorversterker en een Tripath Amp10 als eindversterker. De 6072 Line of de Classic One zou mijn keuze zijn vanwege het eenvoudige ontwerp (buizen-noob) en de volgens mij redelijk betaalbare buizen, vandaar ook mijn vraag naar de prijs van de 6072.

Is het laatste schema in dit topic zoals je hem gebouwd hebt?

Ik heb dan ook nog een vraag over je post van Za 29 Dec 2007 8:20.
Je geeft hierin aan dat bij aansluiten van de 6V spoel aan de 220V-kant een spanning staat van 200V en als je de 8V aansluiting gebruikt zou je 260V hebben. Klopt dat wel? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je bij de aansluiting met de grootste spanningsverhouding (220/6 ipv 220/8) ook de grootste uitgangsspanning krijgt. Dat hier niet eerder iemand iets over gezegd heeft. :shock:

Verder moet ik denk ik concluderen dat ik mijn voorversterker voor de Amp10 gevonden heb :D .

Groeten,
Mischa
Hoi,

De 6072a heb ik gekocht bij www.tonefactory.nl
Kost 10,75 Euro en is gewoon uit voorraad leverbaar.

Schema is echt supersimpel en klinkt uitstekend.

Laatste schema klopt ongeveer. Heb alleen de gloeispanning iets anders gemaakt. De trafo had niet zo'n goge output, dus de 2 weerstanden van 1 Ohm zijn er uit.

Over die uitgangsspanning heb je gelijk. Als ik de 8V uitgang zou gebruiken wordt de uitgangs spanning lager. Maar op dit moment heb ik 250V en dat is genoeg :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nog even een vraagje: Heb jij misschien al de maximale uitgangsspanning van de preamp gemeten? Ik heb al een vraag op het 41Hz forum gedropt wat de ingangsspanning moet zijn om een Amp10 maximaal uit te sturen, vandaar ook de interesse wat de 6072 eruit kan gooien zonder al teveel vervorming.

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Wat betreft die AMP10, dat lijkt mij gewoon een kwestie van even de specsheet bekijken van de gebruikte Tripath chip. De TA2022. Daar kun je ongeveer van uitgaan, maar dan moet je volgens mij ook nog rekening houden met je trafo, speakers enz.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zou er nog redenen zijn om de voedingen anders te bouwen, bijvoorbeeld door buisgelijkrichters? Bij welke wordt dat normaal eigenlijk gedaan? Als ik mij niet vergis is dat de hoogspanning toch?

Stel: Ik zet deze op met een soft-start gelijkrichtbuis en de gloeispanning dmv een regelaar ala LM317 of beter, zou de voorversterker daar beter van worden of niet?

Groeten,
Mischa
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef:
Hoi,

De 6072a heb ik gekocht bij www.tonefactory.nl
Kost 10,75 Euro en is gewoon uit voorraad leverbaar.

Schema is echt supersimpel en klinkt uitstekend.
Daar hebben ze er van 'Groove Tubes' en Electro Harmonix, ik vraag me af waar die vandaan komen en hoe ze presteren t.o.v. mijn RCA's :wink:
audiomanics
Contacteer:

Buisgelijkrichters vind je inderdaad bijna alleen in de hoogspanningsvoeding. Voordeel van een buizengelijkrichter is dat de spanning langzaam opkomt. Ook is, volgens mij, de Ri van zo'n voeding redelijk hoog. het lijkt of het daardoor komt dat de versterker lekkerder gaat klinken... Het klinkt vreemd maar ik heb het meerdere malen meegemaakt dat een "slappe" voeding lekkerder klinkt terwijl je eigenlijk zou verwachten dat een voedingsspanning onvoorwaardelijk stabiel zou moeten zijn.. Je ziet dus wel eens dat ze de elco's zo klein nemen dat er net geen brom hoorbaar is..
Als je geen brom hebt is het niet nodig om de gloeidraad met een mooie gelijkspanning te voeden, het zijn immers indirecht verhitte buizen.

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nog even een vraag mbt de preamp:

Heb je aan de ingang geen seriecondensator? Of hoef je die niet toe te voegen als je een asymmetrische voeding hebt? Ik ben nou eenmaal gewend dat als een transistorversterker een asymmetrische voeding heeft deze een seriecondensator heeft aan de in- en uitgang om de DC-componente van het signaal af te halen.

Het viel me eigenlijk pas op toen ik zag dat je ook met een asymmetrische voeding werkt (duh). Ik ben namelijk eens wat aan het rondstruinen of ik ergens trafo´s tegenkom waar ik iets mee kan.

Die gelijkrichtbuizen, moeten die minimaal met een bepaald vermogen belast worden om goed te functioneren of maakt dat niets uit?
Is het raadzaam om de phonotrap in een aparte behuizing te zetten of kan alles in 1 kast? Ik hoef niet persé alles in het zicht te hebben staan, dus een mooie 19"-kast (of een zelfbouw-huiten exemplaar) zou ook goed zijn voor een eerste opbouw.

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

Het ingangsnivo ligt bij een dergelijke schakeling op nul volt. Door de stroom die in de kathode weerstand loopt wordt de Kathode op een positive spanning tov de grid gelegd. De grid is dus negatief. Als er een kleine DC-spanning op de ingang gezet wordt zal het werkpunt verlegd worden, Bij een positieve spanning gaat er minder stroom lopen en zal dientengevolge ook een kleinere spanning over de kathodeweerstand vallen waardoor het werkpunt weer teruggestuurd wordt naar de bedoelde positie. Het lost zichzelf dus op.
Gelijkrichterbuizen zijn in principe al capacitief belast en er zal ook altijd wel wat stroom naar de versterkers vloeien. Natuurlijk gebruik je een gelijkrichterbuis die een beetje voor de belasting berekend is. Zo zul je waarschijnlijk geen 5A buis (zullen vast ook wel bestaan, al ken ik er geen een...) gebruiken als je maar 10mA nodig hebt.. Dergelijke grote buizen hebben ook enorme gloeivermogens nodig..
Ik en nog al wat anderen geven er de voorkeur aan om de voeding van voortrapjes separaat uit te voeren. Dus gewoon in een kastje ergens wat verder.. Knap kabeltje ertussen en in de versterker zelf nog wat filteren met een klein spoeltje en condensatortje/Elcotje
Zo houd je de strooivelden van voedingstrafo's en smoorspoelen lekker ver weg van je gevoelige lijntjes.

Kees
disco

Bericht door disco »

mischa72 schreef:
Zou er nog redenen zijn om de voedingen anders te bouwen, bijvoorbeeld door buisgelijkrichters? Bij welke wordt dat normaal eigenlijk gedaan? Als ik mij niet vergis is dat de hoogspanning toch?
Verschillen tussen een voeding met halfgeleiderdioden en een met thermische dioden zijn te herleiden tot interne weerstand en bovenal het schakelmoment dat bij de eerste soort veel abrupter is als bij de laatste. Ten gevolge van het abrupte afbreken van de laadstroom op de reservoir condensator ontstaat een spanningspiek die terugslaat op de voedingstrafo, waardoor een pulstrein wordt gegenereerd. Deze vervuiling (kan makkelijk 100KHz halen) staat bovenop je voeding en komt eigenlijk in de hele versterker terug. Bij een eindversterker (trekt 10X de stroom van jouw voorversterker) manifesteert dit zich in onaantrekkelijk klinkende hoge tonen (hard / rauw). Dit mankement kan schuil gaan achter een grotere tekortkoming waardoor het niet altijd hoeft op te vallen. Een _juist gecalculeerd_ snubberfilter kan deze vervuiling terugdringen.

De versterking in je PU-amp is groot waardoor je al snel 'rommel' op de voeding meeversterkt *. Voor een schone voeding zou ik een symmetrische voedingstrafo nemen en beginnen met een AZ1 gelijkrichter en een (10H 50mA) smoorspoel. Let op dat de AZ1 op 4 volt gloeit, niet alle voedingstrafo's bezitten deze wikkeling. Kwestie van een beurs bezoeken of een advertentie op MP, gebruikt materiaal hoeft niet meer dan 30 euro te kosten. Meet eerst je stroomvraag en maak een simulatie met PSU-designer om te bepalen welke spanning is benodigd.

* afhankelijk van de PSRR
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

disco schreef:
met PSU-designer
Oe, waar vind ik die ??

En beurzen, is daar ergens op het www een lijst (agenda) van te vinden?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie