Kort vraagje over impandentie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Kort vraagje over impandentie

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik had even een kort vraagje, ik heb een goedkoop 2.1 setje, de subwoofer is een gesloten kastje met een 4 ohm woofertje erin, nu wil ik proberen of ik met 2 andere woofertjes van 4 ohm meer bass te krijgen. Moet ik deze in serie zodat ik 2 ohm krijg, of paralel 8 ohm?

alvast bedankt!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Beide veronderstellingen zijn incorrect:
Als je twee impedanties parallel zet wordt de vervangingsweerstand altijd kleiner: 2 speakers van 4 Ohm parallel geeft 2 Ohm en in serie tel je de impedanties bij elkaar op. In dit geval wordt het dus 4 + 4 = 8 Ohm.
Bij parallel zetten moet je er wel rekening mee houden dat je versterker ook zo zwaar belast kan worden en ook dat je luidsprekerkabel dik genoeg is.
Bij Serie schakelen moet je de knop wel wat verder open zetten... Bij de meeste halfgeleider versterkers is het vermogen maal de impedantie redelijk constant (bijv 50W op 8 Ohm, 100W op 4 Ohm en 200W op 2 Ohm) maar daar moet de versterker wel op berekend zijn..

Kees
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Dus als ik ze paralel schakel gaat het vermogen omhoog, maar dit vraagt meer van de versterker, zou ik dan beter moeten koelen ofzo?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Meestal gaat het vermogen bij parallel schakelen flink omhoog, maar je moet in de specs van je versterker kijken of die wel met een dergelijk lage impedantie overweg kan.. Je voeding zal bij een dergelijke lage impedantie als belasting ook eerder instorten of je moet een echt een bul van een versterker hebben die daar helemaal voor gemaakt is.. Koeling is meestal wel in orde of je wilt de hele tijd vol pot draaien.. Dan is een fannetje wel een noodzakelijke luxe..

Kees
KoenVW

Bericht door KoenVW »

hmm, het is gewoon de versterker uit het 2.1 setje, dus niks speciaals, dus ik ben bang dat paralel dan afvalt. Serieel is denk ik ook niet echt een geweldige keuze omdat dan het vermogen weer naar beneden valt en dan heb ik weer minder bass uiteindelijk. Mischien dan toch maar met 1 woofer.
Plaats reactie