Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Dan een hobby-advies verbinding met de Antillen. :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Kees, laat me nog weten wat m'n schuld is hoor! dan maak ik het asap over.


Ivo, ik kan haast niet wachten om die creaties te horen! omdat ik hier ook met home theater speel, loop ik ook met die gedachten rond (La-scala als surround en belle als center) Maar dan niet in traxic.
Met dat 'onderzoek' ben ik trouwens eventjes gestopt, wegens een andere prioriteit (die wat te maken heeft heeft met gloeiende penthode's...)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Elektronica met hoogspanning vind ik maar eng. Mijn vriendin helemaal, met name in combinatie met mij... :?

Ik vind het een interessante en opmerkelijke opmerking dat je toch heel goed het verschil tussen hoekplaatsing en wat verder in de kamer hoort. Amerikaanse bronnen houden stug vol dat de doorgetrokken buitenste hoornwand ("built-in corner") het verschil maakt en dat hoekplaatsing in hun situatie vrijwel geen verbetering geeft. Ik wijtte dat zelf altijd aan hun dunne gipsen wandjes, en ik denk dat jouw ervaring dat bevestigt.

Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Eerst maar eens je huidige monsters afmaken. :twisted:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ivo schreef:
Elektronica met hoogspanning vind ik maar eng. Mijn vriendin helemaal, met name in combinatie met mij... :?

Ik vind het een interessante en opmerkelijke opmerking dat je toch heel goed het verschil tussen hoekplaatsing en wat verder in de kamer hoort. Amerikaanse bronnen houden stug vol dat de doorgetrokken buitenste hoornwand ("built-in corner") het verschil maakt en dat hoekplaatsing in hun situatie vrijwel geen verbetering geeft. Ik wijtte dat zelf altijd aan hun dunne gipsen wandjes, en ik denk dat jouw ervaring dat bevestigt.

Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Eerst maar eens je huidige monsters afmaken. :twisted:
Electronica in het algemeen vind ik maar eng, voornamelijk omdat ik er geen (bijna) snars van begrijp, wat al die componenten feitelijk doen in de kring... Maar, zoals een wijs man ooit schreef
"Kunde zul je blijven ontberen als je kunde nooit jezelf maakt." Dus niet bij de pakken blijven zitten en bijleren maar.

Laat die ami's maar zeggen wat ze willen, ik hoor héél zeker met de input gain beide op 0, dat het geluidsbeeld richting de hoek trekt, met de andere (nu 3 db) luider, klinkt het weer gelijk.

Het denkwerk van deze monsters is voorbij, rest enkel nog afwerking, dus ondertussen niet bij de pakken blijven zitten hé.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Gisteren avond een luister avondje gehouden met een audio-kennis van me, die toch héél erg sceptisch tegenover hoorns staat, en mij van den beginne deze ook heeft afgeraden. Zo van: gaan niet laag, te groot, geeft een kleine sweet spot, enz enz enz...

Na gisteren het hoog en laag met z'n 2en wat verder af te regelen, moest 'm toegeven dat er van een sweet-spot niet echt sprake is. Het geluid is doorheen de kamer heel erg homogeen, laag gaan ze zeker en hard genoeg? Zonder twijfel.

Verdere opmerkingen waren:
Verdomd gedetaileerd
en
Kurkdroge bas !
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tja, Heel wat mensen hebben nog steeds het idee, als ze horen dat je hoornluidsprekers hebt, dat het geluid overeen komt met de omroepwagens "attentie, attentie de buurtvereniging houdt vanavond om 8 uur een bijeenkomst in het clubgebouw....."
Hoe anders is de waarheid :D

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Tja, Heel wat mensen hebben nog steeds het idee, als ze horen dat je hoornluidsprekers hebt, dat het geluid overeen komt met de omroepwagens "attentie, attentie de buurtvereniging houdt vanavond om 8 uur een bijeenkomst in het clubgebouw....."
Hoe anders is de waarheid :D

Kees
Idd! Ik kan me zelfs niet voorstellen terug naar van dat (no offence ;)) conus-gerommel te gaan luisteren :twisted: Dit klinkt gewoon zo ontzetten moeiteloos.

Ik kan haast niet wachten tot die bms joekels er achter hangen 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wel jammer dat je eerste zelfbouwspeakers zo goed zijn... heb je de eerste 30 jaar niks meer om te bouwen....
:lol:
(nou ja, je kunt je dan altijd nog toeleggen op electronica...)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Wel jammer dat je eerste zelfbouwspeakers zo goed zijn... heb je de eerste 30 jaar niks meer om te bouwen....
:lol:
(nou ja, je kunt je dan altijd nog toeleggen op electronica...)

Kees
Ach, er staat hier nog een conus setje dat wel wat mooier kan, maandag op de houtcursus wat gaan frezen, levert weer wat extra kennis op om -ik zeg maar wat- een versterker behuizing te gaan maken...

Electronica ben ik volop mee bezig, weet je immers toch Keesje! Je mail ivm de diode, triode en bias ligt hier naast de theorie... ik probeer het allemaal wat aan elkaar te knopen... Vooral die bias heb ik nog wel een vette kluif aan :oops: er ontgaat me ergens nog wat denk ik...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

audiomanics schreef:
Wel jammer dat je eerste zelfbouwspeakers zo goed zijn... heb je de eerste 30 jaar niks meer om te bouwen....
:lol:

Kees
Heb ik ook wel es gedacht en zit ik nu weer mee, maaaar jaaa, het brein... :?
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

zou je eens een foto willen nemen van de driver in de kast, want ik doe m'n best maar ik vraag me echt af hoe die nu in die kast steekt :lol:
Mooi werk overigens!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

fredze schreef:
zou je eens een foto willen nemen van de driver in de kast, want ik doe m'n best maar ik vraag me echt af hoe die nu in die kast steekt :lol:
Mooi werk overigens!
Ziezo: Dit is het zicht binnenin de kast;
Afbeelding
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

aha! netjes zeg :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik zou wat demping/noppenschuim in de achterkamer stoppen om te voorkomen dat de rearwave dwars door de membranen in de hoorn terecht komt. Dit geeft aanleiding tot kleuring van je geluid. Hoewel het hier wel zal meevallen, omdat er geen wand parallel aan de baffle staat.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Dat is niet waar hoor Walt. Het maakt helemaal niets uit of er in de kast een wand evenwijdig is aan de driver of niet.
Ik denk wel dat je hoorns gebaat zijn bij wat demping. Ik heb niet zo veel verstand van hoorns, maar een lage Q vinden ze toch lekker? Door goed te dempen kan je de Q omlaag brengen.
Wat vinden de hoornjongens dr van?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Lepain,

Het lijkt mij toch zeer logisch dat een geluidsgolf het beste reflecteert op een vlak dat parallel aan het golffront is georienteerd. Hiermee bedoel ik, dat de gereflecteerde golf zich in de negatieve richting van de oorspronkelijke golf terug beweegt.

Volgens jou zou het dan ook onzin zijn zogenaamde 'diffusors' op je wanden te monteren in geval van slechte ruimte akoestiek...?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ja, een geluidsgolf weerkaatst het beste op een vlakke wand. Een vlakke wand is voor geluid als een spiegel voor licht. En het is inderdaad waar dat het onregelmatig maken van een wand deze spiegelwerking verstoort. Dit heb ik nooit ontkend.
Bij geluid geldt net als bij licht dat de hoek van inval gelijk is aan de hoek van weerkaatsing. Dit geldt niet als het oppervlak waarop het geluid weerkaatst onregelmatig is, zoals op jouw diffusor.

Zo'n diffusor werkt onder een bepaalde frequentie niet meer, onder die frequentie is de onregelmatigheid van de diffusor klein geworden ten opzichte van de golflengte van het geluid.
Het omgekeerde is ook waar. Een grote onregelmatigheid zal voor kleine golflengten een spiegel met meerdere vlakken of bollingen zijn, die allemaal een spiegelbeeld geven. Maar voor grote golflengten is zo'n grote onregelmatigheid nou juist een goede diffusor.

De meeste luidsprekerkasten zijn klein ten opzichte van lage tonen en groot ten opzichte van hoge tonen. Lage tonen worden dus diffuus weerkaatst door de wanden, en hoge tonen als door een spiegel.
Nils zijn hoorns spelen lage tonen die door de box diffuus worden weerkaatst, dus een wand parralel aan de baffle zou geen kwaad doen.

edit: en bij steeds lager wordende tonen en langer wordende golflengtes kan de box niet meer als diffusor werken. De golffronten komen dan steeds meer in fase terug bij de conus en werkt de box als luchtveer.

Bovendien straalt de speaker op die lage frequenties omnidirectioneel, de afstraling in de box heeft de vorm van een halve bol, de achterwand beslaat maar een klein oppervlak van de bol. Dus maar zeer weinig geluid valt recht op de achterwand, en kan dus recht teruggekaatst worden.

Op hoge frequenties bundelt de speaker wel richting de paralelle achterwand, maar bij de meeste speakers verstoren de korf en het magneetsysteem de weg naar de achterwand voor deze korte golflengten.

Onevenwijdige wanden doen ook niets tegen staande golven. Staande golven kunnen namelijk ook onstaan tussen drie of zelfs vier onevenwijdige wanden.
Laatst gewijzigd door lepain op ma 07 jan 2008, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Gelukkig hebben de schuine wanden tot gevolg dat de staande golven een behoorlijke spreiding hebben. Anderzijds is het wel zo dat juist die schuine stand erin resulteert dat tussen die wanden optreden staande golven vooral naar de voorzijde worden gereflecteerd. De reflectierichting zou dus wel aangepakt kunnen worden met tandenschuim, waarmee dan een maximale spreiding ontstaat in zowel de frequentie van staande golven, als in de richting ervan.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik weet niet of die staande golven meer gespreid zijn dan bij evenwijdige wanden. Het zal ook afhangen van de verhouding tussen de zijden. Ik heb hier ooit wat aan gemeten, en een piramidevorm (0 evenwijdige wanden) deed het niet beter dan een blokvorm met ongelijke ribben.

Tandenschuim vervaagt denk ik wel de definitie van de wanden, hierdoor gaan de staande golven inderdaad zwakker worden. Maar deze boxen zijn al behoorlijk groot, ik weet niet of een laagje tandenschuim genoeg zal zijn om staande golven voldoende te verzwakken.
Laatst gewijzigd door lepain op ma 07 jan 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Het tandenschuim hoeft in dit geval geen spreiding meer in de staande golflengte aan te brengen (wat in kleinere middentonerbehuizingen onderdeel van een efficiente werking is), dus dat scheelt natuurlijk. Het gaat er hier voornamelijk nog om dat er wat spreiding ontstaat in de reflectierichting van de wanden. Ik verwacht ook geen schokkende verschillen, maar het zou net voldoende kunnen lonen.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

:-k
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ondanks dat het niet op de foto's zichtbaar is was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat er wel iets van demping in zou zitten al was het alleen maar een wollen deken ofzo.. Ik begrijp dus dat dit niet het geval is dus...
Maar, de kasten zijn zo open te schroeven en kan er wat demping in aangebracht worden, toch, Nils?

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Ondanks dat het niet op de foto's zichtbaar is was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat er wel iets van demping in zou zitten al was het alleen maar een wollen deken ofzo.. Ik begrijp dus dat dit niet het geval is dus...
atm niet neen :oops: :oops:

Maar, de kasten zijn zo open te schroeven en kan er wat demping in aangebracht worden, toch, Nils?
Kees
Tuurlijk Kees, het laatste kastje ga ik deze week afwerken, beits er op, fietsband er tussen, schotjes in de hornmond...

Ik dacht van dat 'damping 30' of 'Tyrofoam' tegen de achterwanden te maken( http://www.lautsprechershop.de/hifi/daemmen_en.htm)... gelijk bestellen met de schroefjes die ik nog mis, gelijk met componentjes voor het BMS filter ....
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Je wilt lage frequenties dempen in een gesloten compartiment: het volume lichtjes vullen met wat schapenwol. Eventueel werkt BAF ook wel (kost minder), hoewel de demping van wol effectiever is voor lage frequenties. Dat heeft de heer Bailey al uitgezocht (vandaar de term "Dr Bailey's longhair")

Wanden dempen (= wanden beplakken met diffusors, vilt en/of Pritex) heeft met grote golflengten geen zin. Die maatregelen beginnen te werken als de golflengte in de orde-grootte komt van de dimensies van het materiaal.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

KWIJL! Mooie drivers!

Leuk project!

Komen ze in de kamer te staan? Zo'n zware hoorn lijkt me niet echt makkelijk om naar boven te tillen :shock: .
Gesloten