Vervorming Tascam-144

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Peter P

Vervorming Tascam-144

Bericht door Peter P »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met het doen van metingen aan luidsprekers. Hiervoor gebruik ik een externe Tascam geluidskaart, een ECM8000 meetmic en ARTA meetsoftware.

Met een hoop proberen, opnieuw proberen en nog een keer......proberen krijg ik inmiddels leesbare grafieken. Vanmiddag ben ik de vervorming van mijn geluidskaart eens gaan meten en van de resultaten werd ik niet vrolijk.

De opstellling; Laptop met windows XP, USB verbinding met de Geluidskaart waarvan ik de linker uit- en ingang verbonden heb. In de windowsmixer zo veel mogelijk ge-mute. Het geheel ligt niet langs voedingskabels o.i.d. en de software voor de geluidskaart heb ik ge-update (eventueel kan ik ook nog nieuwe firmware installeren.

De meting waarvan hieronder een jpeg wordt weergegeven laat zien dat de tweede en derde harmonischen (nogal) aanwezig zijn. De totale vervorming komt op 0,075% wat ver afwijkt van de door de fabrikant opgegeven specificaties van 0,004%.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van deze vervorming is? of is dit toch wel normaal? Kan je nog met de gemeten vervorming nog betrouwbare metingen doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter P
Bijlagen
untitled.JPG
Peter P

Bericht door Peter P »

Ik heb de geluidskaart en arta ook eens op een andere laptop geinstalleerd wat in elk geval duidelijk maakt dat de THD uit de toon blijft vallen......... :lol:. Daarnaast ook met de RightmarkAudioAnalyzer de geluidskaart getest. Hier blijkt dat alle waarden -in optiek van de programmabouwer- tussen "good" en "excellent" schommelen m.u.v. de waarden voor THD en THD+N waarbij de waarde voor de laatste het predikaat "Poor" krijgt.

Ik ben echt heel benieuwd of iemand enigsinds een verklaring kan geven voor de resultaten.
Bijlagen
Tascam T43.JPG
Tascam T43.JPG
tascam_us_144.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Probeer eens het output niveau in Arta lager te zetten, op iets van -10 dB of zo. Dit is duidelijk een gevolg van anologe zaken.

Mijn Audiophile-2496 PCI kaart hoef ik ook niet op 0 dB te proberen. Dan vliegt de vervorming ook de pan uit.
Peter P

Bericht door Peter P »

Tja, hierbij een plotje van de meting op -10dB. Na een beetje geexperimenteer blijkt de laagst haalbare THD 0,009% te zijn bij -25dB.

In de manual van de geluidskaart staat dat bij een loopmeting met een 1kHz signaal de vervorming ongeveer 0,006% moet zijn. Hierbij wordt een waarde vermeld van 20dBu die ik niet helemaal begrijp. Is dit de versterking tussen het inkomende en uitgaande signaal?

Nou ja, zo ben ik in elk geval in de buurt van de opgeven vervormingswaarde. Blijkbaar zijn hogere volumes niet het sterkste punt van de geluidskaart.
Bijlagen
manual.JPG
-10dB.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmmm ja,

Iets klopt er niet naar mijn idee. Tascam is over het algemeen goed spul.

Overigens over niveaus, dBu geeft de spanning aan die hij kan leveren of aan de ingang kan verdragen. Daarbij is 0 dBu = 0.775 volt rms. 20 dBu is dan dus 7,75 V (rms).

Je hebt ook dBV, 0 dB komt dan overeen met 1V rms

Die worden nogal eens door elkaar gebruikt bij geluidskaarten. Hier staat een aardig omreken dingetje met uitleg: http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Peter P schreef:
Tja, hierbij een plotje van de meting op -10dB. Na een beetje geexperimenteer blijkt de laagst haalbare THD 0,009% te zijn bij -25dB.

In de manual van de geluidskaart staat dat bij een loopmeting met een 1kHz signaal de vervorming ongeveer 0,006% moet zijn. Hierbij wordt een waarde vermeld van 20dBu die ik niet helemaal begrijp. Is dit de versterking tussen het inkomende en uitgaande signaal?

Nou ja, zo ben ik in elk geval in de buurt van de opgeven vervormingswaarde. Blijkbaar zijn hogere volumes niet het sterkste punt van de geluidskaart.
Als het om luidsprekermetingen gaat, kun je hier prima mee uit de voeten, aangezien je daar waarden van 2de en 3de harmonische hebt die al gauw 20 tot 40 dB hoger liggen.
Peter P

Bericht door Peter P »

@Pjotr; Jou geluidskaart (zag ik in een ander daardje) meet aanmerkelijk beter. Hierbij zat er een verschil tussen de 16 en 24bit metingen. Bij mij geeft ARTA bij het selecteren een 24bit signaal een WaveOutOpen foutmelding dus wellicht valt hier nog wat winst te halen. Ik las ergens dat dit wellicht met de WDM-drivers te maken heeft.

@Jeroen; Mocht ergens in de aankomende 7 maanden (garantie) de geluidskaart de beperkende factor zijn in de metingen dan ga ik er mee terug. Tot die tijd vertouw ik volledig op je oordeel :wink: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is belangrijker een nette meetversterker te hebben die ook op 0,009%THD zit :wink: .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Peter P schreef:
Bij mij geeft ARTA bij het selecteren een 24bit signaal een WaveOutOpen foutmelding dus wellicht valt hier nog wat winst te halen. Ik las ergens dat dit wellicht met de WDM-drivers te maken heeft.
Ja, dat heb ook wel eens gehad bij een lange FFT. Lijkt er op dat Arta dan niet op tijd de WDM driver vrij geeft omdat ie nog aan het rekenen is en daardoor de WDM driver bezet blijft staan. Zal ik toch eens aan Ivo melden.

Maar dat had bij mij geen invloed op de metingen, alleen moet je Arta dan opnieuw opstarten zodat de WDM-out weer vrij komt.
Peter P

Bericht door Peter P »

Ja, dat heb ook wel eens gehad bij een lange FFT. Lijkt er op dat Arta dan niet op tijd de WDM driver vrij geeft omdat ie nog aan het rekenen is en daardoor de WDM driver bezet blijft staan. Zal ik toch eens aan Ivo melden.

Maar dat had bij mij geen invloed op de metingen, alleen moet je Arta dan opnieuw opstarten zodat de WDM-out weer vrij komt.
Bij mij met geen mogelijkheid op 24bit te krijgen. Alle driver en firmware updates geprobeerd dus ook oude versies. Ook nog eens een anders pc geprobeerd wat ook geen resultaat gaf. Opnemen gaat wel in 24 bit, afspelen niet. Nou is dat niet zon ramp.......
Ja, het is belangrijker een nette meetversterker te hebben die ook op 0,009%THD zit
Hiervoor had iets met de LM3875 in gedachten; veel info over te vinden, niet te gecompliceerd en last but not least ......betaalbaar :wink:
Plaats reactie