Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hondasnl schreef:
Je kunt hier wel 2 van de kopere punten op lijmen :D .
Hahaha, die Marcus is helemaal into the Pimp my speaker / BLING BLING mode :lol:
En jij durft nog steeds te beweren dat jij "50 cent" niet kent :?:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

:(
ik probeer een goede speaker te bouwen...

kan alle ongein effies wachten tot dat ook inderdaad gebeurd is? er wordt nu meer gereageerd op dingen waar toch niets mee gedaan wordt of wat zowiezo al als geintje bedoeld was dan op iets waar ik daadwerkelijk wat aan heb.

bedankt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
:(
ik probeer een goede speaker te bouwen...

kan alle ongein effies wachten tot dat ook inderdaad gebeurd is? er wordt nu meer gereageerd op dingen waar toch niets mee gedaan wordt of wat zowiezo al als geintje bedoeld was dan op iets waar ik daadwerkelijk wat aan heb.

bedankt.
Menno, sorry :? , mijn reacties zijn serieus, wellicht met een beetje humor erin.
Bestaan er uberhaupt ovale High End woofers?

Ben trouwens erg benieuwd waar dit uiteindelijk op uit draait.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij heeft enkel Tanband ovaal, en natuurlijk de vroegere oude nostalgische KEF B139.

Die zijn wel leuk, maar toch niet bepaald (meer) high-end te noemen.

Laten we gewoon bij de gekozen driver gaan.
De kast kan dan minimaal 24cm breed worden, dan heb je nog adem ruimte genoeg voor de W22.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

anonamemouse schreef:
een vraag voor de mensen die gaan voor een zo smal mogelijke baffle... ik had gisteravond het idee om de tweeter en de mid een beetje verhoogd op de baffle te zetten.

zie plaatje.

hoe hoog moet "A" minimaal zijn om inderdaad een verschil te maken en een "smalle baffle effect" te creeeren?
`


Volgens mij ga je nu heel moelijk doen wat uiteindelijk niet mooier oogt en waarvan de winst in ruimtelijkheid waarschijnlijk minimaal is.

Het doel van de smalle baffle is volgens mij om zoveel mogelijk golflengtes langer te houden dan de baffle breed is. In het hoog kan je dat wel vergeten, maar voor het midden kan het tot en bepaalde frequentie zijn nut hebben, hoewel ik de kastconstructie belangrijker zou vinden dan een 5 cm smallere baffle tpv de mid en tweeter. Wanneer de golflengtes langer zijn dan de kast breed is zien ze de kast als het ware niet, waardoor die minder invloed heeft op de respons. Bundelen van het geluid, WTW opstelling, kan dat ook een beetje doen. Uiteindelijk heb je er in het hele hoog niet zoveel aan, omdat daar de golven altijd over de baffle lopen. Een nette overgang van de voorkant naar de zijkant is dan het belangrijkste.

Je zit ook al in de prijsklasse van een Accuton C79 te zoeken. Deze is nog een fractie beter dan de excel mid en is iets kleiner ook nog. Past optisch mooi bij magnesium van excel vind ik. Inzetbaar van 250Hz tot 2,5kHz. De SS W15 had ik je al eens eerder aangeraden, maar die wilde je toen liever niet, heb ik inmiddels ook niet meer.. :wink:

De W26 past mooi in onderstaande ontwerpen, zonder dat de kast breed wordt. Een W26/W22excell SS 22W/26W alu woofer - SS W15/C79/M15excell midden - crescendo/H1212/C24 accuton/HDS/SS 7100 tweeter maken allemaal mooie combinaties die verschrikkelijk goed zijn. Persoonlijk vind ik excell mid het minste in de reeks..

mvg,

Martijn

ps. Units die ik hierboven opnoem zijn objectief! heel erg goed en het zou zonde zijn als je daar makkelijk overheen leest..
Bijlagen
tri excel.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 03 jan 2008, 13:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

anonamemouse schreef:
dan is dus mijn vraag, hoeveel moet het schuine deel naar achteren?
Ideaal is vermoedelijk (ik ben geen boxenbouwer namelijk) gewoon een facet. Het wordt dus een compromis tussen acoustiek en het visuele aspect.
Aangaande het tweede (visuele) zou ik de schuine vlakken gelijk proberen te maken met de rechte vlakken. Of een hoek van 60 graden naar achteren haalbaar is ligt aan je eigen mogelijkheden De ingesloten hoek wordt dan in iedergeval kleiner dan 90 graden, iets wat je met een facet niet eens haalt.

Kees
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Zoals ik het nu allemaal, tot op zekere hoogte, een beetje kan volgen zijn er teveel vragen, wensen, eisen..... en wordt er geen ei gelegd.

Is het idee van een Maxima niet iets om van te vertrekken?
Dan zonder die actieve aansturing van het laag dan.
Iets degelijks waar Andre mee bezig is, dan met een gesloten Topkast.

In een dergelijke combinatie kun je al je wensen en eisen verwerken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aan die oplossing heb ik ook zitten denken, de baffle smaller maken ter hoogte van de mid en tweeter met rechte facetten en een smaller bovengedeelte. De maxima is een heel mooi ontwerp.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Alleen dan aan een stuk. Dat lijkt me mooier :P

Ik zal binnekort eens wat schetsen geven, moet ik eerst even mijn tekenspullen uit een verhuisdoos plukken :P
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Ik zal binnekort eens wat schetsen geven.
Uhmm, Correctie... #-o [-X

Om het overzicht hier, in dit project, te bewaken....

:lol: hou ik liever de contacten met de opdrachtgever zelf :wink: .

[-(
Zodra de checklist is ingevuld / aangevuld gaan we weer eens kijken hoe we het e.e.a. gaan uitwerken.
Vooralsnog staat het hier op een grote HOLD.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

heren, heren... :lol:

ik ben dit weekende eventjes ontzettend met andere dingen bezig, vanaf dinsdag ben ik weer online en zo.

ik heb ooit iets a la de maxima gehad (een van mijn allereerste projecten), ik zou nu eerder gaan voor een schuine top, dus vanaf het midden van de woofer naar boven versmallen (dit is alleen nog maar een idee, zeker geen definitief ontwerp!).

wellicht is het een idee om een keer een vrijdag/zaterdag/zondag middagje/avondje rond de tafel te gaan zitten en gedachten uit te wisselen?

dan kan bart ook meteen de odins horen!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

:D Het oordeel over de used drivers lijken me meer dan duidelijk.
Overigens denk ik ook niet dat er heel veel verschil in "het geluid" zal zitten tussen de Odin en een Thor, wellicht dat de Odin wat strakker is in de laagweergave, voor de rest are het filter and the drivers exactly the same.
Tevens zit de vrouw hier niet echt te wachten op een huis vol vreemden :( .

I'm very sorry but, I think dat je zelf de beslissing moet gaan nemen over wat je nu daadwerkelijk wilt gaan bouwen en je niet te veel door anderen moet laten beinvloeden, enkel ingaan op goede onderbouwde en relevante adviezen / opmerkingen.

Ik heb in de loop der jaren ook wel wat bouwpakketjes gebouwd en fabrieksspeakertjes gekocht die niet geheel naar m'n zin waren, helaas dat gaat zo.

Al doende leert men.

Even voor de goede orde;
Van mij kun je in iedergeval rekenen op de volle 100% support als het gaat om de tekeningen.

marcus
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als schets bedoelde ik echt een schets.

Ik had een bepaald idee in mijn hoofd wat denk ik wel iets is voor Edo, maar tis een beetje lastig om uit te leggen.

Uiteraard kan je van die schetsen makkelijk een mooie autocad tekening maken :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Ik had een bepaald idee in mijn hoofd wat denk ik wel iets is voor Edo, maar tis een beetje lastig om uit te leggen.
Probeer eens (of met schets). Ben we nieuwsgierig geworden nu... :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah, dan moet ik dus even in een verhuisdoos duiken, want ik heb nu 1 simpel potloodje en een gare geodriehoek.

Daar kunnen we nu dus vrij weinig mee :P
Maar ik zal binnekort eens wat tekenen en anders gaan we gewoon met z'n drieën brainstormen :P
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Ik had een bepaald idee in mijn hoofd wat denk ik wel iets is voor Edo, maar tis een beetje lastig om uit te leggen.
maarmaarmaar... uhm...
b_force schreef:
Uiteraard kan je van die schetsen makkelijk een mooie autocad tekening maken :)
:) dat is precies waar een schets voor bedoeld is!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Zal ik ook es wat gaan schetsen? Vind ik wel leuk. Ik kan het morgen dan scannen.
Dat de topkast op de maxima smaller is dan de bassbox komt de ruimtelijkheid waarschijnlijk ten goede. Maar de facetten die dr aan zitten zijn te klein om de overgang van half space naar full space geleidelijk genoeg te maken. Ik zou daarom gaan voor een brede box met grote facetten. Het oogt natuurlijk niet zo mooi, maar zo heb je wel een smalle baffle en een geleidelijke overgang naar full space.

Je moet trouwens niet onderschatten hoeveel je kunt bereiken met een vijl, eigenlijk kan je elke organische en geometrische vorm uit mdf halen. Op de TU Delft heb ik uit mdf een mock up ( niet functioneel model) van een fotocamera gemaakt. En het is ongelofelijk, maar het mdf model was veel mooier dan het kleimodel. Het was echt precies zo geworden als ik het geschetst had.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Wellicht staat hier iets bij:

Zeker de moeite waard om eens rond te neuzen!

Met name de THE ANDREA II komt erg in de buurt denk ik.

http://www.unitedhomeproducts.com/eggle ... eakers.htm
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leuke modelletjes.. :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Smaken verschillen gelukkig :wink:

Ik vindt er weinig aan.

1997 :?

Sommige ontwerpen zijn tijdloos maar deze lijkt nog ouder dan dat ie is :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Smaken verschillen gelukkig :wink:
Denk dat we dezelfde smaak hebben :D .
Puur voor het idee.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het blijft lastig zoeken.

wellicht is zoiets wel leuk

http://www.focal.tm.fr/catalogue-docs/EN/3/img/145.jpg

En dan hoog en midden als ene trapezium naar boven laten lopen (vanaf halverwege de W22 woofer)

Dan krijg je een beetje dit idee:

Afbeelding

Dat in een mooi houtsoort en het ziet er heel wat frisser uit :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Die Focal lijkt sprekend op het ontwerp waar "we" mee begonnen :wink: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

precies, en dan zoals de onderste een beetje omhoog laten lopen :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

=; Maar laten we even wachten op Menno :wink: , die is pas morgen weer op het forum, als ik me nog goed kan herinneren 8) .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”