spannings pieken?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
spannings pieken?
Hallo,
Ik heb sinds een poos een aantal monoblokken op basis van UcD en een pre/pro van TAG Mclaren AV30R. Er doet zich sinds kort een vervelend probleem voor.
Mijn audio en video spullen zitten op dezelfde groep als mijn keuken en verlichting (kan ik helaas niet veranderen, zit in een huurhuis). Iedere keer als ik het licht aan of uit zet krijg ik een storig in mijn video. Daar is opzich nog mee te leven. Veel vervelender is het als bijv. de compressor van de koelkast aan of uit gaat, of de vaatwasser in of uitschakelt dat ik een TIK over mijn luidsprekers hoor. Ik gebruik al een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, maar dit helpt niet.
Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen ? Zoals gezegd kan ik helaas geen aparte groep gebruiken voor mijn audio spul.
Ik heb sinds een poos een aantal monoblokken op basis van UcD en een pre/pro van TAG Mclaren AV30R. Er doet zich sinds kort een vervelend probleem voor.
Mijn audio en video spullen zitten op dezelfde groep als mijn keuken en verlichting (kan ik helaas niet veranderen, zit in een huurhuis). Iedere keer als ik het licht aan of uit zet krijg ik een storig in mijn video. Daar is opzich nog mee te leven. Veel vervelender is het als bijv. de compressor van de koelkast aan of uit gaat, of de vaatwasser in of uitschakelt dat ik een TIK over mijn luidsprekers hoor. Ik gebruik al een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, maar dit helpt niet.
Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen ? Zoals gezegd kan ik helaas geen aparte groep gebruiken voor mijn audio spul.
als het sinds kort is, kijk dan wat er veranderd is sinds je het probleem hebt.
Je zou eens kunnen kijken naar een goed netfilter, hier staat een vrij goedkope: http://www.baco-army-goods.nl/product_578.html
Ik ken het probleem, zelf heb ik het als ik mijn TL buis inschakel.
Je zou eens kunnen kijken naar een goed netfilter, hier staat een vrij goedkope: http://www.baco-army-goods.nl/product_578.html
Ik zou eigenlijk niet weten wat er veranderd is...Laurens schreef:als het sinds kort is, kijk dan wat er veranderd is sinds je het probleem hebt.
Denk je dat dat netfilter het probleem oplost ? En zitten er nog nadelen aan het gebruik van een netfilter voor audio ?
Ik heb hier een 30 ampere netfilter liggen voor mijn bronnen. Ik heb ook last gehad van koelkasten hier, en heb toen geprobeerd om mijn amps ook achter dit filter te hangen. Resultaat was dat ik veel dynamiek, en dan vooral, in het laag kwijt was. Dit is met 2 TA-5650's die ik redelijk open draai...
De oplossing was de amps weer voor het filter en dan maar filters in de koelkasten schroeven
Ik zou es kijken of je niet een vonken-slikker over de schakelaar van je verlichting kan zetten. Een hiervoor bedoelde y condensator moet voldoen.
De oplossing was de amps weer voor het filter en dan maar filters in de koelkasten schroeven
Ik zou es kijken of je niet een vonken-slikker over de schakelaar van je verlichting kan zetten. Een hiervoor bedoelde y condensator moet voldoen.
Ik denk dat er geen verschil in geluid zal optreden, het net filter verandert immers niets aan de afgevlakte gelijkspanning waarmee je versterkers gevoed worden. Alleen primair heeft ie invloed, pieken of dippen of HF bursts worden weggefilterd en de 50hz sinus gaat er keurig doorheen zonder verder weerstand te ondervinden. Je kunt hem denk ik het best in een soort stekkerdoos inbouwen, zodat je hem ofwel bij je audiostroomvoorziening kan zetten, ofwel bij het storende apparaat.
Een simpele condensator werkt goed tegen HF storing. Als ik mijn versterker hier inschakel (waar een condensator over de netspanning staat) is de achtergrondratel van TL lampen en computers een stukje minder.
Een simpele condensator werkt goed tegen HF storing. Als ik mijn versterker hier inschakel (waar een condensator over de netspanning staat) is de achtergrondratel van TL lampen en computers een stukje minder.
Hmm, eigenlijk zouden dat soort dingen niet hoorbaar mogen zijn. Nou ja tenzij je een oude zutkoelkast van meer dan 30 jaar oud hebt. Maar verlichting en zo mag je niet merken.
Zit dus eigenlijk gewoon in je UdD-amp of in je VV Of de bekabeling er naar toe, dat kan ook: Slecht massa contact ergens.
Zou eerst een cheken of je eind het ook heeft als je de VV los gekoppeld hebt (of je VV uit laat staan). Dan je kabels chechen en checken of (één van) je interlinks niet ergens vlak lang een netsnoer lopen.
Zit dus eigenlijk gewoon in je UdD-amp of in je VV Of de bekabeling er naar toe, dat kan ook: Slecht massa contact ergens.
Zou eerst een cheken of je eind het ook heeft als je de VV los gekoppeld hebt (of je VV uit laat staan). Dan je kabels chechen en checken of (één van) je interlinks niet ergens vlak lang een netsnoer lopen.
Hmm dat zou natuurlijk ook nog kunnen, het is een behoorlijke kabelBENDE achter mijn meubel, zou natuurlijk kunnen dat de netsnoeren te dicht bij de interlinks komen.Pjotr schreef:Hmm, eigenlijk zouden dat soort dingen niet hoorbaar mogen zijn. Nou ja tenzij je een oude zutkoelkast van meer dan 30 jaar oud hebt. Maar verlichting en zo mag je niet merken.
Heb iig bij die army dumpshop een aantal van die netfilters besteld, kosten gelukkig niet zoveel dus het proberen waard.
En de verlichting heeft geen invloed op het geluid, alleen op het beeld. Koelkast is behoorlijk nieuw, zo'n joekel van een SMEG.
Ow nog een ding vergeten te melden, alle componenten zijn NIET geaard. De VV heeft de mogelijkheid niet en bij de UcD's dacht ik juist brom te voorkomen. Grote denk fout ? En ik neem aan dat het gebruik van het netfilter alleen zin heeft als ik die wel aan de randaarde hang ?
Ja het is altijd een beetje raar met elektrische aparatuur. Als ik mijn Quad405 op dezelfde stekkerdoos als mijn pc aansluit. Hoor ik de hardeschijf activiteit over mijn boxen. Ander stopcontact en het probleem is opgelost.
Voor jouw zou ik idd eens kijken of je iets van een UPS op de kop kan tikken. Een ups is in principe niets anders dan een grote batterij. Een grote batterij is inprincipe ook een Grote condenstator. Misschien dat je er winst door haalt.
Voor jouw zou ik idd eens kijken of je iets van een UPS op de kop kan tikken. Een ups is in principe niets anders dan een grote batterij. Een grote batterij is inprincipe ook een Grote condenstator. Misschien dat je er winst door haalt.
Dat dacht ik dus ook, maar ik vraag me af of bij een UPS je niet gewoon rechtstreeks aan de 230 hangt en op het moment dat de spanning wegvalt hij overschakelt naar de accu, dus dat de accu niet als buffer werkt ?hovingtim schreef:Ja het is altijd een beetje raar met elektrische aparatuur. Als ik mijn Quad405 op dezelfde stekkerdoos als mijn pc aansluit. Hoor ik de hardeschijf activiteit over mijn boxen. Ander stopcontact en het probleem is opgelost.
- audiomanics
- Contacteer:
Misschien kun je eens een scheidingstrafo (220 - 220 galvanisch gescheiden) goedkoop op de kop tikken of ergens lenen wellicht?
Ontlast je tevens van DC-componenten op het lichtnet..
Het blikpakket van dergelijke trafo's is echt niet in staat om hogere frequenties door te geven..
Neem dan wel een trafo waarbij de primaire en secundaire van elkaar gescheiden zijn, dus geen zgn. "step-up" trafo.
Kees
Het blikpakket van dergelijke trafo's is echt niet in staat om hogere frequenties door te geven..
Neem dan wel een trafo waarbij de primaire en secundaire van elkaar gescheiden zijn, dus geen zgn. "step-up" trafo.
Kees
Bedankt voor je advies ! maar jesusssss zeg:audiomanics schreef:Misschien kun je eens een scheidingstrafo (220 - 220 galvanisch gescheiden) goedkoop op de kop tikken of ergens lenen wellicht?
Kees
http://www.dewatersportwinkel.nl/Master ... ormatoren/
wat zijn die dingen duur.
Je praat daar over vermogens van 3500 watt...
Mijn scheidingstrafo (gebruikt in het ziekenhuis) heb ik geloof ik voor 25 euro gekocht en kan ca. 600w aan.
Een scheidingstrafo heeft volgens mij evenveel effect als de voedingstransformator in je versterker/wat dan ook, zal volgens mij niet zo heel veel effect hebben. Je bent dan beter uit met een netfilter.
Een UPS zou ik niet zo snel gebruiken, de elektronica daarin kan een flinke boel storing veroorzaken. De schakelende voeding van een laptop was bij mij 4m verderop hoorbaar op mijn versterker (als je die een beetje hard zet)
Je zou eens kunnen zoeken naar zo'n heel ouderwetse spanningsstabilisator voor de eerste kleuren TV's. Die bestaan uit een paar condensatoren en een dikke trafo die in resonantie is gebracht (ofzo).
Het schijnt dat die een hele ontbrekende periode kunnen overbruggen en de spanning binnen enkele procenten gelijk houden. Ingang is vaak 200-250v, uitgang 220v stabiel. Ik denk alleen niet dat dit HF vonkstoring buiten de deur houdt.
Mijn scheidingstrafo (gebruikt in het ziekenhuis) heb ik geloof ik voor 25 euro gekocht en kan ca. 600w aan.
Een scheidingstrafo heeft volgens mij evenveel effect als de voedingstransformator in je versterker/wat dan ook, zal volgens mij niet zo heel veel effect hebben. Je bent dan beter uit met een netfilter.
Een UPS zou ik niet zo snel gebruiken, de elektronica daarin kan een flinke boel storing veroorzaken. De schakelende voeding van een laptop was bij mij 4m verderop hoorbaar op mijn versterker (als je die een beetje hard zet)
Je zou eens kunnen zoeken naar zo'n heel ouderwetse spanningsstabilisator voor de eerste kleuren TV's. Die bestaan uit een paar condensatoren en een dikke trafo die in resonantie is gebracht (ofzo).
Het schijnt dat die een hele ontbrekende periode kunnen overbruggen en de spanning binnen enkele procenten gelijk houden. Ingang is vaak 200-250v, uitgang 220v stabiel. Ik denk alleen niet dat dit HF vonkstoring buiten de deur houdt.
Zou ik eigenlijk maar laten staan. Ze worden loeiheet een vrebruiken een behoorlijk nullastvermogen. Al stabolisreren ze wel erg goed en onderdrukken ze storing als de beste, dat wel. Alleen in uiterste nood toepassen dus.Laurens schreef:Die bestaan uit een paar condensatoren en een dikke trafo die in resonantie is gebracht (ofzo).
Maar zoals ik al eerder opmerkte, probeer eerst eens ismpel de bron in je set zelf op te zoeken. Apparatuur waar CE op staat mag er gewoon géén last van hebben als die normaal op het stopcontact is aangesloten. Netfilters zijn echt een lapmiddel en van achteren naar voren werken. Kun je b.v. de oorzaak lokaliseren tot je UcD eindversterker, dan zit er simpelweg een systeemfout in je amp. Kun je beter die er uit proberen te halen dan pleisters te gaan plakken middels een netfilter.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 04 jan 2008, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geprobeerd de bron te vinden, en bedenk me opeens dat het probleem is gekomen nadat ik mijn UcD180ST's heb vervangen door HG's... Hmmm hoe ga ik daar nou weer achter komen :/Pjotr schreef:Zou ik eigenlijk maar laten staan. Ze worden loeiheet een vrebruiken een behoorlijk nullastvermogen. Al stabolisreren ze wel erg goed en onderdrukken ze storing als de beste, dat wel. Alleen in uiterste nood toepassen dus.Laurens schreef:Die bestaan uit een paar condensatoren en een dikke trafo die in resonantie is gebracht (ofzo).
Maar zoals ik al eerder opmerkte probeer eerst eens ismpel de bron in je set zelf op te zoeken. Apparatuur waar CE op staat mag er gewoon géén last van hebben als die normaal op het stopcontact is aangesloten. Netfilters zijn echt een lapmiddel en van achteren naar voren werken.
Visuele inspectie

Op zich mag het niet uitmaken natuurlijk. Maar ligt b.v. het signaalkabeltje naar de ingang niet per ongeluk vlak langs de trafo of zo? Of langs een netkabel in de kast? Dat soort dingen.
Ooit heb ik eens een behoorlijk dure Denon eindbak onder handen gehad met dit probleem. Wat bleek? Zat alles, netkabel naar de frontschakelaar, speakerdraden EN ingangskabeltje keurig netjes in 1 kabelboom samengebonden. Nou vraag ik je, zijn ze bj Denon achterlijk ofzo? Afijn het ingangskabeltje uit de kabelboom gehaald en verderop gelegd, probleem verholpen.
Op zich mag het niet uitmaken natuurlijk. Maar ligt b.v. het signaalkabeltje naar de ingang niet per ongeluk vlak langs de trafo of zo? Of langs een netkabel in de kast? Dat soort dingen.
Ooit heb ik eens een behoorlijk dure Denon eindbak onder handen gehad met dit probleem. Wat bleek? Zat alles, netkabel naar de frontschakelaar, speakerdraden EN ingangskabeltje keurig netjes in 1 kabelboom samengebonden. Nou vraag ik je, zijn ze bj Denon achterlijk ofzo? Afijn het ingangskabeltje uit de kabelboom gehaald en verderop gelegd, probleem verholpen.
Zal eens een fotootje zoeken... Ik ben heel secuur geweest met de plaatsing van kabels etc (dacht ik tenminste). Het gekke is dat ik meerder mono's heb met ST en AD's erin die dit probleem niet hebben. En het enige wat er verandert is aan de mono's is dat de complete ST module vervangen is door een HG.Pjotr schreef:Visuele inspectie![]()
Heb inmiddels ook een nieuw topic hierover geopend:
viewtopic.php?p=106276#106276
Om niet te crossposten ga ik in bovenstaand onderwerp verder, hier heb ik ook al wat foto's neergezet.