Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Bericht door Rudy »

Die uitschakelfratsen van die opamp kan je niet oplossen, een opamp is niet symmetrisch opgebouwd en die opamp zelf ziet enkel de twee voedingsspanningen, niet de massa ( je versterkt wel tov de massa, maar die niveau's zelf ziet ie zelf niet ).

Ivm met die oscilaties, plaats je meetpen een keer aan de uitgang en dan ook op elke mogelijk voedongsspanning, zet je osciloscoopt op de kleinste tijdbasis ( us ) en blijf het signaal bekijken zowel tijdens opstart als afzetten, zet je schaal zo dat je je 15v kan volgens tijdens afzetten.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoe je daar in de praktijk mee omgaat zal ik straks wel effe uitleggen, want dit heeft betrekking op je amp dan wel je filter.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Geprobeerd om de 2de opamp er weer bij te plaatsen. Maar nu heb ik het probleem weer terug.

Als ik kijk, wanneer ik het probleem heb, en zet mijn scope op AC, 2mV/div en op 0,2 uSec dan zie ik iets periodieks met een zeer hoge frequentie (10Mhz ofzo). Het heeft een toptop waarde van 4mV. Ook veranderd de vorm en amplitude steeds wat. Zijn dit de "haren"?
En zo ja, wat moet ik hieraan doen? Is er een andere oplossing behalve een andere opamp?

Dit moet het oscilleren wel zijn lijkt me. Periodieke ruis lijkt me ook niet echt een verklaring ;).
Rudy

Bericht door Rudy »

Welk probleem heb je terug ............... :?:

4mv top-top is niet egt iets om zorgen over te maken, dus das geen probleem, elke schakeling die je maakt oscileerd in zekere mate in audio, de vraag is alleen hoe hard, en dat ziet er goed uit.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Het probleem dat de V+ bij inschakelen soms TOTAAL verkeerd is (-0,8Volt) :roll:....
Daar zit ik de hele middag al mee te stoeien :P.
Rudy

Bericht door Rudy »

Meet dan is alle waardes op in die situatie, zowel voor als na de stabbie, AC en DC ( ook je AC voor je brug, van beide windingen van je trafo, en dat ook oznder die opamp ), zowel positieve als negatieve kant, ook bij je voeding van je opamp, ja ik weet het dat is maar een draad maar een draad heeft ook een weerstand. Meet ook de uitgangen van de opamp die je bijgevoegd hebt, meet ook de uitgangsweerstand van dat ding tov de massa, meet de weerstand van die opamp tov de + en de - voeding.
Meet gewoon ook eens elke pin van die opamp door op kortsluitingen naar je massavlak of naar eender welke in de buurd liggende baan.
Probeer ook is gewoon een andere opamp, zelfde type maar gewoon een andere.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Vreemd:

Als ik een weerstand van 4k7 bij de LM7915 (en gnd) laat zitten. En geen weerstand bij de 7815 plaats. Dan werkt het en heb ik geen last van de V+ die niet 15 Volt wil worden.

Maar als ik een andere combinatie heb, dus aan beide stabbies een weerstandje van 4k7 of aan allebei geen weerstandje, dan heb ik er wel last van.

Kun jij voor opheldering zorgen?

/edit
Het werkt nog steeds niet maar het gebeurt wel minder snel.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Juul, zoals ik al meerdere keer zij, meet alle waardes op tijdens die situatie, dat gokken wat je nu aan het doen bent is wasted of time.

Je hebt maar 6 a 8 meetpunten, 5 min werk en je kan gaan nadenken wat en wat al zeker niet.

Ik wil eigenlijk zelfs nog niet weten hoe je er bij komt om 1 van die weerstanden weg te halen, zoals ik al zij dat gelijkmatig afvallen ga je nooit hebben. Check naar het interne van een opamp, en je zal zien dat er NERGENS iets tov de massa word gedaan bij een spanning die lager is dan zen werkspanning.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Jah maar ik weet niet goed wat ik dan zou moeten meten. Beetje gebrek aan ervaring lijkt me, maar dat heb je wel door :roll:

--> ik had gemeten voor kortsluitingen, heb niks kunnen vinden.
--> Andere opamp geprobeerd, maakt niks uit.
--> ik had over de trafo gemeten. Kreeg een sinus die niet helemaal een mooie sinus was. De bovenkanten zijn beetje afgevlakt.
--> voedingsspanningen gemeten. V+ klopte niet, was negatief en V- klopte wel als ik het goed meen te herinneren.
--> Bij gelijkrichter een soort trapezium vorm. Maar niet helemaal zuiver. 1 of ander klein stapje omhoog waarna hij verder gaat. Beetje moeilijk uitleggen.
--> De input voor de 7815 klopt wel. De output klopt niet.
--> V- klopt bij de opamps, V+ niet.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Zal het simpel uitleggen, wat weet je over een transfo, een transfo geeft bij zo goed als nullast een ( neem transfo 15V bij voorbeeld ) spanning die tot 30% hoger ligd dan zen nominale spanning, maar stel je voor dat je de spanning weet bij een goede situatie, en je meet deze, en je meet deze bij een slechte sitatie, als dan bij de slechte sutatie de waarde lager licht van de top-top waarde van je trafo, dan wilt dit zeggen dat je meer stroom uit je trafo haalt omdat ie meer interne verliezen heeft.

Na de gelijkrichtbrug, net hetzelfde zowel voor AC en DC, is de rimple plotseling in een slechte situatie een pak hoger dan is ons verbruik enorm gestegen, hebben we daar geen spanning, ja dan moet je ook niet verder zoeken dan die brug zelf of er zou iets volledig in kortsluitinge moeten liggen zoals de stabilisator.

Wat moet je dan uitzoeken, waar gaat dit verbruik heen, welke spanning staat er over de pinnen van de stabilisator, en als die dan toch alles kortgesloten zou worden door je opamps of een sluiting in je print aan je uitgang of dergerlijke, dan word ie kortstondig warm, maar dan heeft ie nog wel spanning tussen ingang en uitgang.

Zeeeeeeeeeeer simpele metingen waardoor je toch IETS weet wie er dan iets mis doet en eventueel waarom.

En heb je dat nou al geprobeerd met die TL071/72 combinatie, heb je er al voeten op gepleurd zodat je effektief waardes tussen pinnen kan meten zonder dat er IC's inzitten.

Neem een schema, schrijf alles daarop wat je meet, en denk niet dat je al je metingen nog exact weet na 5 min, laat staan dat je nog weet of ie de ene keer minder afgetopt was dan de andere keer.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Bedankt Rudy,

Ik heb geen ic voetjes, anders had ik ze er ook wel ingestopt.

Ik zal het wel eerst proberen zonder de opamps.
Daarna probeer ik het wel met de TL07x. En ik zal een schema erbij pakken.

/edit
Zonder de 2de opamp werkt het. Voor zo goed als ik het kan zien. Ik krijg die slechte situatie nu niet weer, dus dan kan ik ook moeilijk meten.
Met een TL072 heb ik weer precies hetzelfde probleem.

--> Spanning in-uitgang slechte situatie LM7915: 7,5 Volt
--> Spanning in-uitgang slechte situatie LM7815: 0,7 Volt
--> Spanning in-uitgang goede situatie LM7815: 7,15Volt
--> Spanning in-uitgang goede situatie LM7915: 7,25Volt

--> Rimpel bij slechte situatie, 7915 na gelijkrichter: 100mV
--> Rimpel bij goede situatie, 7915 na gelijkrichter: 100mV
--> Rimpel bij slechte situatie, 7815 na gelijkrichter: 40mV
--> Rimpel bij goede situatie, 7815 na gelijkrichter: 100mV

Conclusie:
Bij de slechte situatie wordt er minder stroom gevraagt van de LM7815 da n bij de goede situatie?
LM7815 stuk ofzo? Ik weet het niet hoor, doe ook maar mijn best :roll:
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Wacht, dus als ik het goed voorheb, dan is je spanning aan de uitgang van je stabie -0.7V, je spanning over de in en uitgang 0.7V, dus eigenlijk is je spanning over je bufferelco van je positieve regulator 0V ?

Is dit zo ?

bwt, wat merk van sabies heb je, en waar heb je die 470nF geplaatst, ervoor of erachter, of beiden.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen maar ik had tussen de in en output gemeten. Dus niet tov gnd. Gewoon ene meetpen op de input en de andere meetpen op de output van de stabbies. Ik heb niet aan de polariteit gedacht...

Over bufferelco-gnd, die van 22uF, staat -0,7 volt. Dit is dus eigenlijk gewoon de output van de 7815 stabbie.

Die 470nF op heb ik op het moment bij de voorkant van de LM7915 zitten, dit omdat ik er mee had geexperimenteerd. Waar moet ik deze plaatsen dan?

Dit is de datasheet van mijn stabbie.
Toshiba dus, staat ook een S op mijn stabbie.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

en de ingang ? hoeveel is die ?

is die dan 1.4 of 0 ?
beide waarden zijn slecht hoor, daar niet van.
En hoe zit het met de wisselspanning van dat kanaal op die moment, word de trafo warmer ?

Die 470nF zowel voor als achterzijde van stabbie, en zowel negatieve als positieve.

Ben je zeker dat dat je stabbie is want je moet die pinout is checken. Way wrong, kan je is stabbie omplooien en foto van nemen, dan kan ik je wel zeggen wat merk het is, als het iets of wat zichtbaar is.
/edit, sry de apen van tischoba hebben de nummer somgedraaid op hun stabbie, lolly

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 02 mei 2005, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

*uhum* ingang-gnd is 22,5Volt...

En die 1,4Volt wat jij zou verwachten, 2x een pn overgang zeker? ;)

Omg, die is idd heel anders... Ik heb geen fototoestel meer hier...
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Hey maar dan is spanning tussen ingang en uitgang toch 22 a 23V ?

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ingang uitgang is idd 23 volt

Hej maar die pinout, als dat verkeerd zou zijn, dan zou hij het toch nooit goed mogen doen? :?

Conclussie: stabbie verkeerd aangesloten? Of is dit verkeerde conclussie? :P

/omg: Het is idd een toshiba stabbie, want er staat TS7815
pinout verkeerd of niet? STOMSTOMSTOM!!

De pinout van de 7915 klopt wel zie ik.
Rudy

Bericht door Rudy »

Nee hij klopt idd, maar is beetje idioot genummerd tov andere merken.

Effe conclusie trekken bij slechte situatie
-> De DC spanning voor de stabie is 22.5V, de rimpel is 40mV
-> De spanning na de stabbie is -0.7V ( zit hier ac op dat je weet ? )
-> Stabbie word niet warm
-> opamp blijft ook koud ?
-> stabbie van negatieve blijft ook koud ?

meet dan is met diodentest op je multimeter zonder spanning tussen de uitgangen van je opamp en je massavlak, als deze steeds buiten bereik zijn dan word het tijd dat je de stabbie is gaat vervangen. ( die diodentest zowel steeds in beide richtingen )

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zie het ook nu, hij klopt (jammergenoeg:P) idd.

--> Rimpel uitgang gelijkrichter-gnd is 40mV toptop. De gelijkspanning op hetzelfde punt is 22,5 Volt jah.
--> Nope geen AC, strakke lijn
--> Alles koud, trafo ietsjes lauw. (dus jouw conclussie is dan dat het niet oscilleert he?)
--> Opamp ook koud dus.
--> En die dus ook koud.

uitgangen van mijn stabbie bedoel je he?
LM7815:
--> gnd-uitgang 1600, dat is 1,6 Volt he?
--> uitgang-gnd 620
LM7915:
--> gnd-uitgang 700
--> uitgang-gnd 1600
Dus ze zijn nog heel lijkt me.

/edit oke, nou dan weet je iig dat deze goed zijn ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 21:57, 6 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

neej, van je opamps tov de massa.

plaats die 470nF dan is aan de ingangen, en 100nF aan de uitgangen.

En ook als het nog effe kan de spanningen die je daar krijgt terwijl de slechte situatie aanwezig is. Van de dual opamp enkel is voldoende.

Ik denk stillaan toch dat je mag denken dat de stabbie eraan is voor zen moeite. Hangt een beetje af wat je gaat meten aan je opamps.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Van de dual opamp geeft ie aan beide kanten rond de 1600 aan...
En de uitgangsspanning is voor deze -0,7Volt

Wordt het voor jou (ook) alleen maar vager of heb je een id wat het kan zijn?
Ik heb niet 4x een 470nF cap op mijn print zitten trouwens. Ik heb d'r maar 3 hier :P. Ik zou een andere waarde kunnen proberen, maar als dat nodig is moet je dat maar ff zeggen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Neej, vooral de ingangen zijn gevoelig, de uitgangen zijn sneller content. ( wasivm stabbie en caps )

Ik zou als ik van jou was gewoon een nieuwe stabbie gaan halen ( 7815 ).
Heb je toevallig die 12V versies niet liggen ( zowel neg als positief als het kan, maar het gaat ook met 7812 alleen ook hoor ), dacht dat je dit ooit vermeld had, kan natuurlijk mis zijn, of heb je nog een 7815.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb het wel vermeld (goed onthouden :D) maar ik heb ze niet liggen, ik dacht dat ik ze besteld had, maar ik had ze blijkbaar niet besteld.

Wel heb ik plenty 7815 7805 en 7915 7905 liggen.
Rudy

Bericht door Rudy »

vervangen met die 7815 dan :lol:

Zie nou wel dat voor je de spannign opzet dat je zowel al je caps varanderd ( die 470nF ervoor ) en ook die 100nF's over de voeding bij je opamps. Want de kans dat je stabbie er is aangegaan omdat er een opamp onstabiel werd is vrij groot, want die dingen gaan eigenlijk nog niet zo snel stuk, enkel van oscilatie en een hogere uitgangsspanning tov de ingangsspanning.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”