Beyma 12 AG-100 (12") goede driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Is dit een goede speaker?

Peiling eindigde op za 05 jan 2008, 16:18

Ja
2
13%
Nee
13
87%

Totaal aantal stemmen: 15

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Neem voor 50 euro liever een Mivoc AW 3000 of zo. Dat is veel steviger dan de W serie van Visaton en ook beter geschikt om als sub te gebruiken.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Budget is ongeveer een tientje dus dan moet ik naar de tweedehands winkel.

De kist mag ook niet te groot worden.

Maar wat is er mis met het woofertje dat ik gekocht heb? 8" met een dikke rubberen rand, Xmax is ongeveer 5mm. De conus, rand en stofkap lijken wel op een MFB woofer (maar de korf niet). Op de magneet staat 2005.

Echt diep hoeft het niet te gaan, kwaliteit hoeft niet super te zijn, de gevoeligheid hoeft ook niet zo hoog te zijn en de belastbaarheid moet minimaal 50W zijn.

Zal ik foto's posten?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vuurkat schreef:
Maar wat is er mis met het woofertje dat ik gekocht heb?
Je hebt net aan een eerdere post toegevoegd dat je een 8"woofer met een rubberen rand hebt gekocht, dus ik geloof niet dat daar al iemand op gereageerd had. Zonder gegevens valt er trouwens ook niets over te zeggen, dus eigenlijk ben je zelf ook de enige die een oordeel geven.

Maar ga er maar van uit dat elke woofer (misschien zelfs die uit een Gamma boombox) voor jouw doel waarschijnlijk beter geschikt is dan die Beyma breedbander. ;)
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Okee.

Dat ding zit nu in een kapotte kist (naja, alleen het frontje is kapot en er zitten krassen op, daarom was ie maar 3 euro), dus ik ga er een basreflex kist omheen bouwen.

Hoe moet ik weten wat voor tuning frequentie ik moet nemen?

Kist wordt van 18mm MDF, en de basreflex poorten moet ik nog kopen en op maat zagen/maken (of een gesloten kist maken). Als beschermingsrooster leek deze me wel wat. Dat wordt dan 6 euro incl. bevestigingmateriaal.

Enne, wat moet ik met een dome middentoner, een dometweeter en een 3 weg scheidingsfilter, verkopen?
sevenup

Bericht door sevenup »

Vuurkat schreef:
Okee.

Dat ding zit nu in een kapotte kist (naja, alleen het frontje is kapot en er zitten krassen op, daarom was ie maar 3 euro), dus ik ga er een basreflex kist omheen bouwen.

Kist wordt van 18mm MDF, en de basreflex poorten moet ik nog kopen en op maat zagen/maken (of een gesloten kist maken). Als beschermingsrooster leek deze me wel wat. Dat wordt dan 6 euro incl. bevestigingmateriaal.

Enne, wat moet ik met een dome middentoner, een dometweeter en een 3 weg scheidingsfilter, verkopen?
Weggooien?
richard

Bericht door richard »

Vuurkat schreef:
Doe een gooi, zonder prameters is het onmogelijk hier iets zinnigs over te zeggen.

Maar het zal voor jouw toepassing en smaak toch niets uitmaken. Timmer een kist van MDF net zo groot als de kist waar hij uit komt, duw er een rioolpijp in van 10 cm, zaag er een gat in voor de 'woofer', een oude trui voor de demping, monteer de woofer en wees tevreden met het resultaat.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Dempingsmateriaal (glasvezelwol o.i.d.) zat er al bij, een tuningfrequentie van 1kHz lijkt me wel geschikt :lol: .

Ik denk aan een tuningfrequentie van ongeveer 70Hz, met twee plastic buisjes (diameter 5 cm) van de doe-het-zelf winkel.

Buisjes worden dan 8.5cm lang.

Volgens mij heeft er iemand aan dit ding zitten prutsen, want op de magneet van de woofer staat 2005 en de woofer ziet eruit alsof ie 20 jaar oud is.

Hoe diep gaat een gemiddelde 8" woofer ongeveer? Ik heb geen parameters.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Dat is niet te zeggen. Daarvoor zou je hem moeten doormeten. Ten 2e is het misschien ooit in je opgekomen dat 2005 geen jaartal is maar kan het ook een productie nr zijn of een fabricage nummer of type aanduidings nummer.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik vindt het eigenlijk wel vermakelijk allemaal, doe eens wat foto's posten van al die woofers en kistjes van je, het lijkt me een verrijking van deze draad :D
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Audio_Noob

Bericht door Audio_Noob »

Seriues wat een heerlijk topic:)

Je vraagt om advies, mensen reageren zeer seriues, en in elk andwoord die je geeft, geef je al aan dat je die boxen wilt dus je bent niet op zoek naar een andwoord want die heb je al=)

Ga het terug lezen en kijk naar je communicatie kan je veel van leren;)
richard

Bericht door richard »

Als de kast nu gesloten is moet je dat zo laten. De woofer is dan niet optimaal voor basreflex. Bovendien blijft hij in een gesloten kast langer heel als je er mee gaat blazen. Maar als je er toch een basreflex van wil maken; ga vooral je gang.
Vuurkat schreef:
Ik ben van plan er een versterker bij in te bouwen, kan ik dan nog gewoon veilig dempingswol (geel, ik denk dat het glasvezelwol is) gebruiken?
Zorg in ieder geval dat de koelribben van de versterker buiten de kast steken. Als je de kast gesloten laat is glaswol geen probleem. Maak je er toch een basreflex van dan moet je zelf maar beslissen of je het prettig vindt om de glasvezels in te ademen die door de poort naar buiten worden geblazen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Je schreef dat dit pas je tweede topic is en het is zeker niet mijn bedoeling om je uit te lachen, integendeel want ik weet er ook nog lang niet alles van. dat merk ik wel als ik sommige onderwerpen doorlees hoeveel kennis sommigen wel niet hebben daar kan ik alleen maar van dromen.
Maar het is wel belangrijk om wat met de adviezen die je hier krijgt te doen, de mede forumers zijn ongelofelijk behulpzaam zonder denigrerend te willen doen en ze hebben een ongelofelijke kennis schat, het komt dan gewoon niet leuk over als je eerst iedereen om advies vraagt en vervolgens wanneer je overspoelt wordt met adviezen om hier dan maar lijnrecht het tegenovergestelde te doen.

Op zich zijn die Wega boxjes helemaal geen foute boxjes het zijn gewoon geen disco stampers.
Maar maak als bij wijze van oefening een ander net kastje met exact dezelfde literinhoud en ook gesloten en kijk of je het filtertje wat kunt opwaarderen met standaard MKP condensatoren, dat is een leuk begin en dan leer je de resultaten kennen en dat gaat dan naar meer smaken en dat is dan het begin van de meest uit de hand gelopen hobby die ik ooit had :)

En nogmaals je krijgt hier alle hulp die je nodig hebt, bij deze dan ook mijn dank aan mijn mede forrumers.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Het lijkt mij een heel goed idee dat je met dat bouwpakket aan de slag gaat, ik neem aan dat je begrijpt dat je hier geen superkwaliteit mee in huis haalt maar voor die prijs kun je in ieder geval wat ervaring opdoen (en vooral plezier beleven :idea: ).
Als je de afwerking nu serieus aanpakt dan raak je die kasten vast wel aan een "trotse" oom kwijt :wink:

ps.
De prijs van dat pakketje is best voordelig :!:

CODE: Selecteer alles

SpeaKa 80 /10       = Eur 13,95
SpeaKa HT 60 / 80   = Eur  7,95
                      ========= +
Totaal                Eur 21,90

Speaka bouwpakket 1 = Eur 16,95
Dan heb ik eens niet de prijs van dempingsmateriaal/aansluit-terminal/draad en schroeven meegerekend :roll:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Zal ik dan gelijk voor stereo gaan? Of gewoon eentje bouwen om te kijken hoe het moet? Ik heb al eerder kasten gebouwd (voor een goedkoop 15" woofertje).

Ik wist al dat het geen goede kwaliteit is, maar is het beter dan 2.0 computerspeakertjes en satellieten bij een surroundsetje?

En ik kan nu ook experimenteren door er een basreflexbuisje in te stoppen.
SARK

Bericht door SARK »

Vuurkat schreef:
Zal ik dan gelijk voor stereo gaan? Of gewoon eentje bouwen om te kijken hoe het moet?
Twee, dat is makkelijker bij de verkoop :wink:
Vuurkat schreef:
Ik wist al dat het geen goede kwaliteit is, maar is het beter dan 2.0 computerspeakertjes en satellieten bij een surroundsetje?
Precies.
Vuurkat schreef:
Wacht jij nou maar lekker met het experimenteren en bouw dit setje gewoon volgens het (meegeleverde) boekje :!:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Okee, dan bestel ik dat pakket binnenkort. Misschien kunnen ze bij de computer staan.

Edit: dat kan niet.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op ma 07 jan 2008, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
kevincejanssen

Bericht door kevincejanssen »

SARK schreef:
Vuurkat schreef:
Wacht jij nou maar lekker met het experimenteren en bouw dit setje gewoon volgens het (meegeleverde) boekje :!:
Inderdaad. Daar leer je best veel van en kan je na afloop altijd nog aanpassingen doen.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Kan ik beter zo'n Speaka bouwpakket in elkaar zetten of voor hetzelfde geld twee boxen in de tweedehandswinkel kopen, en daarvoor een nieuwe kist maken?

Zo'n Speaka bouwpakket verkoopt denk ik moeilijker dan een grote hifi box.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Voor de ervaring kan je beter zon speaka pakket nemen omdat je dr gegevens voor hebt. Mocht je nog filter ervaring en dergelijke op gaan willen doen dan heb je dus daar de mogelijkheid voor omdat je parameters hebt. Bij een 2e hands luidspreker zal je geen parameters krijgen. Je kan ook een mivoc zuil gaan maken die zijn 39 euro voor de units per kant. Daar zit ook al een filter bij.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Een woofer komt erg makkelijk bij zijn x-max als de versterker erachter niet genoeg controle heeft over de unit. Dat is dé manier om hem naar z'n grootje te helpen. Probeer eens een echte dikke versterker (100 watt plus) en kijk dan nog eens of ie z'n xmax bereikt.....zul je zien dat er veel meer uit te halen valt :D

Wowly
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Het was een versterker voor computerboxen. De woofer zou 60 - 80W moeten aankunnen, maar bij deze versterker kwam ie al bij 5W aan z'n Xmax.

Een echte dikke versterker wordt te duur.

Zijn autoversterkers goed? Of moet ik serieus PA spul gaan zoeken?

Mono heb ik het liefst -> is handiger om te sjouwen.

Maar als een woofer z'n Xmax bereikt klinken de bassen toch ook harder/dieper? Want hij verplaatst meer lucht.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb nog wel wat in de aanbieding voor je. Leuk setje om mee te beginnen.

Zie: http://link.marktplaats.nl/141259893

Als je ergens een oude versterker vandaan kunt halen met genoeg vermogen ( 80-100W RMS ) heb je genoeg volume voor een klaslokaal.

Edit: PA versterker gevonden voor 50 euro: http://link.marktplaats.nl/139710789
Plaats reactie