Open baffle midhoog - take 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
jeroen_d schreef:
Ja, dat is een kwestie van eindelijk eens twee volle dagen de tijd hebben. De eerste dag uitgebreid metingen doen en de tweede dag filteren. Ik ga nog eens een hele nieuwe print maken, het actieve filter gedeelte is inmiddels erg vaak aangepast en er zat ook nog het subwoofer filter op. Met die van jou kan ik straks vast oefenen voor de meest efficiënte opzet.

De AMT ga ik eerst uitproberen in de huidige opzet en ik zit ondertussen al na te denken over de definitieve baffle. Maar dat kan pas echt als ik beter weet wat de AMT doet.
Wanneer verwacht je ze binnen?

Ben nl. ook erg benieuwd :wink:

Dus als ik het goed begrijp ben je niet alleen aan het simuleren maar heb je het nu ook met dit filterresultaat aan het spelen :?
Begin januari worden ze verzonden..
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Aha,jij ook `n setje :lol:

Krijg je dat nog pas in je baffle?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
Aha,jij ook `n setje :lol:

Krijg je dat nog pas in je baffle?
Waterpas moet wel lukken! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

thefinlux schreef:
jeroen_d schreef:
Noem mij een beter alternatief voor de AL130? Zelfs de allerduurste scanspeak vervormt meer.
Bohlender&Graebener Neo 10 is ook wel een heel leuk ding om te combineren met de Neo 3. Nadeel is natuurlijk de verkrijgbaarheid. Stond een leuk artikel over in de HH.
Die is inderdaad verschrikkelijk mooi! Moet je wel het hele Proraum Pro 20 D project kopen voor 2000,-.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

CarloPJB schreef:
Dus als ik het goed begrijp ben je niet alleen aan het simuleren maar heb je het nu ook met dit filterresultaat aan het spelen :?
Dat nog niet helaas, ik heb er nu een provisorisch passief filter in zitten en nog niets veranderd aan het actieve filter. Geen ideale overgang tussen mid en laag en teveel energie in het gebied rond 800Hz. Desondanks klinkt het veelbelovend.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
CarloPJB schreef:
Dus als ik het goed begrijp ben je niet alleen aan het simuleren maar heb je het nu ook met dit filterresultaat aan het spelen :?
Dat nog niet helaas, ik heb er nu een provisorisch passief filter in zitten en nog niets veranderd aan het actieve filter. Geen ideale overgang tussen mid en laag en teveel energie in het gebied rond 800Hz. Desondanks klinkt het veelbelovend.
Het eindresultaat moet je eigenlijk abx'en he! :wink:

Door de metingen in dit draadje ben ik ook aan het off ax meten geslagen en eigenlijk zie ik niks raars ondanks mijn totaal andere baffle.

Ik neem aan dat jij op 1 meter meet?

edit: sorry ik zie dat je het al hebt gezegd..
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Inmiddels nog wat verder gepuzzeld en het laagfilter voor de dipoolbas opnieuw ontworpen. Hieronder de filtercurve en het eindresultaat. Ik heb weer speciaal gelet op het faseverloop voor de overgang tussen laag en midden, exact dezelfde hellingen over een zeer groot gebied met een constant verschil van 60 graden.
Fraai werk Jeroen! Wat verandert er hierdoor t.o.v. je huidige dipoolbasfilter?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet heel veel. Ik vervang de shelving low pass dipoolcorrectie door gewoon een 1ste orde low pass. Daarmee blijft in combinatie met het 2de orde laagdoorlaatfilter op ca 170 Hz een 3de orde helling gehandhaafd boven 600Hz. Het was een kleine correctie. De correctie komt wel vrij nauw om de hellingen van amplitude en fase mooi gelijk te trekken.

Ik kan nu al wel zeggen, met het provisorische filter, dat het weer een stap vooruit is. Zowel in de kwaliteit van het hoog als in het fantoombeeld. De resolutie is fenomenaal, terwijl het toch heel rustig klinkt zonder te vermoeien.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat klinkt veelbelovend 8)

en dan moet de amt nog komen.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Allereerst de beste akoestische wensen voor 2008 aan iedereen.
jeroen_d schreef:
Ik heb weer speciaal gelet op het faseverloop voor de overgang tussen laag en midden, exact dezelfde hellingen over een zeer groot gebied met een constant verschil van 60 graden.
Toch nog wat vragen bij jou filteroverwegingen. Waarom kies je voor 60 graden faseverschil ruim rond het overnamepunt!?

Door dit faseverschil ongelijk aan 0 graden te kiezen, waarbij bas en midden elkaar precies zouden aanvullen, heb je op het overgangspunt meer dan -6 dB nodig en moeten bas en midden elkaar akoestisch compenseren. Een deel van de akoestische energie die ze elk uitstralen dient weer te verdwijnen om een vlakke overdracht te krijgen. Op de luisteras is dit geen probleem, maar in het verticale vlek geeft dit afwijkingen.

Verder geeft een constant faseverschil tussen bas en midden een behoorlijke relative fasevervorming, alsof verschillende verschillende frequenties met een verschillende vertraging optellen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb weer speciaal gelet op het faseverloop voor de overgang tussen laag en midden, exact dezelfde hellingen over een zeer groot gebied met een constant verschil van 60 graden.
Toch nog wat vragen bij jou filteroverwegingen. Waarom kies je voor 60 graden faseverschil ruim rond het overnamepunt!?
Experimenten hebben mij geleerd dat 0 graden faseverschil off-axis een gemis aan energie oplevert in het verticale vlak. Dit is duidelijk hoorbaar als je er roze ruis op zet. 0 graden faseverschil met -6dB op het overnamepunt is dus niet heilig voor mij.
Door dit faseverschil ongelijk aan 0 graden te kiezen, waarbij bas en midden elkaar precies zouden aanvullen, heb je op het overgangspunt meer dan -6 dB nodig en moeten bas en midden elkaar akoestisch compenseren. Een deel van de akoestische energie die ze elk uitstralen dient weer te verdwijnen om een vlakke overdracht te krijgen. Op de luisteras is dit geen probleem, maar in het verticale vlek geeft dit afwijkingen.
Er hoeft helemaal geen energie te verdwijnen, coherente bronnen tellen vectoriaal op op basis van de geluidsdruk. Dit is te vergelijken met spanning en niet met vermogen. Bij mijn filter is het totale uitgestraalde vermogen juist beter constant als functie van de frequentie dan bij een klassieke Linkwitz-Riley. De oneven Butterworth filters zijn daarbij de enige filters die zowel een vlakke power response hebben als een vlakke on-axis respons.
Daarbij is de afwijking in het verticale vlak zeer klein, slechts +1,2dB maximaal. In het plaatje boven mijn situatie nu en daaronder de situatie bij een klassieke Linkwitz-Riley. N.B. dit gaat uit van rondstralers, geen dipool, maar je ziet hoeveel energie een klassieke Linkwitz-Riley verliest off-axis rond het overnamepunt. Ik vind de 60 graden variant een elegante optie, de group delay variaties bij 3de orde filterhellingen zijn minimaal (bijna zo goed als bij een Bessel filter).
Verder geeft een constant faseverschil tussen bas en midden een behoorlijke relative fasevervorming, alsof verschillende verschillende frequenties met een verschillende vertraging optellen.
Juist niet, een constant faseverschil betekent dat ze exact dezelfde fasehellingen hebben. Dit geeft identieke group delay.
Bijlagen
verticaal.jpg
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Dit is duidelijk hoorbaar als je er roze ruis op zet. 0 graden faseverschil met -6dB op het overnamepunt is dus niet heilig voor mij.
Dat is o.k., maar het gaat mij om jou argumentatie.
Er hoeft helemaal geen energie te verdwijnen, coherente bronnen tellen vectoriaal op op basis van de geluidsdruk. Dit is te vergelijken met spanning en niet met vermogen.
Dat is wat ik zei; door compensatie, maar nu akoestisch, kom je weer tot een vlakke responsie. Zou je ze akoestisch in fase optellen, dan krijg je te veel, maar je zend nu in totaal meer energie uit dan bij 0 graden faseverschil.
Bij mijn filter is het totale uitgestraalde vermogen juist beter constant als functie van de frequentie dan bij een klassieke Linkwitz-Riley. De oneven Butterworth filters zijn daarbij de enige filters die zowel een vlakke power response hebben als een vlakke on-axis respons.
Je bedoelt hier wellicht off-axis. On-axis zijn ze beide goed gelijk te maken.
Daarbij is de afwijking in het verticale vlak zeer klein, slechts +1,2dB maximaal. In het plaatje boven mijn situatie nu en daaronder de situatie bij een klassieke Linkwitz-Riley. N.B. dit gaat uit van rondstralers, geen dipool, maar je ziet hoeveel energie een klassieke Linkwitz-Riley verliest off-axis rond het overnamepunt. Ik vind de 60 graden variant een elegante optie, de group delay variaties bij 3de orde filterhellingen zijn minimaal (bijna zo goed als bij een Bessel filter).
O.k. Hier komt het grote voordeel! Meer rondstraling in het vertikale vlak, en vooral een sterke demping naar beneden: minder vloer reflectie. De afstraling naar boven wordt door de dipool wel weer deels teniet gedaan, maar is beter dan bij de 0 graden variant.
Verder geeft een constant faseverschil tussen bas en midden een behoorlijke relative fasevervorming, alsof verschillende verschillende frequenties met een verschillende vertraging optellen.
Juist niet, een constant faseverschil betekent dat ze exact dezelfde fasehellingen hebben. Dit geeft identieke group delay.
Een constante fasehelling geeft een constante groepslooptijd. Dit is voor beide signalen in orde. Als daarbovenop een constant faseverschil komt leidt dit tot fasevervorming. Maar dit verschijnsel is nauwelijks te voorkomen in een meerweg systeem en weegt denk ik ruim op tegen het verkregen afstraalgedrag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
Bij mijn filter is het totale uitgestraalde vermogen juist beter constant als functie van de frequentie dan bij een klassieke Linkwitz-Riley. De oneven Butterworth filters zijn daarbij de enige filters die zowel een vlakke power response hebben als een vlakke on-axis respons.
Je bedoelt hier wellicht off-axis. On-axis zijn ze beide goed gelijk te maken.
Nee, on-axis geluidsdruk en totaal uitgezonden vermogen (integraal genomen over alle richtingen) zijn andere zaken. Het laatste vindt niet on-axis plaats.
Verder geeft een constant faseverschil tussen bas en midden een behoorlijke relative fasevervorming, alsof verschillende verschillende frequenties met een verschillende vertraging optellen.
Juist niet, een constant faseverschil betekent dat ze exact dezelfde fasehellingen hebben. Dit geeft identieke group delay.
Een constante fasehelling geeft een constante groepslooptijd. Dit is voor beide signalen in orde. Als daarbovenop een constant faseverschil komt leidt dit tot fasevervorming. Maar dit verschijnsel is nauwelijks te voorkomen in een meerweg systeem en weegt denk ik ruim op tegen het verkregen afstraalgedrag.
Dat is correct, maar daarom begreep ik ook niet waarom je de opmerking maakte. Jij blijkbaar ook niet waarom ik de mijne maakte :wink: . Ergo onbegrip over en weer. Ik maakte het punt om aan te geven dat ik de group delay op elke frequentie van de drivers in het overnamegebied hetzelfde wil hebben. Fasevervorming had ik toch al en zou ik ook al hebben gehad met een klassiek Linkwitz-Riley filter. 0 graden faseverschil is daarom ook vanuit deze optiek niet heilig.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Jeroen,

Twee maal posten is echt niet nodig. De boodschap was na het eerste bericht al luid en duidelijk overgekomen :lol: .

Gerard
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol: :lol: :lol: Ja soms is die server wat traag en voor je het weet heb je twee keer op de verzendknop gedrukt. Bij deze weer verwijderd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Blijft een interessant draadje dit! Mooi om te lezen dat je zelfs over het faseverschil nadenkt bij de overname... ik had waarschijnlijk al lang simpelweg een Linkwitz-Riley filter gebruikt. Maar dit is naar mijn smaak een hele mooi oplossing!

Trouwens, je schrijft in het draadje over de vergelijking met de Orion dat jouw OB last heeft van resonanties tussen 100-300 Hz. Waardoor worden die veroorzaakt? Is dat gebrek aan stijfheid van de constructie?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat komt doordat die baffle zijwanden heeft waardoor er achterwaarts een lichte resonantie ontstaat. Deze is overigens goed gedempt met noppenschuim. Verder is de constructie niet minder stijf dan de Orion. Op zich vind ik het niet stijf genoeg. Mijn eigen dipoolbas is opgebouwd uit een baffle van 5 lagen 18mm MDF.
Gebruikersavatar
Tirillo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 12:13

Bericht door Tirillo »

jeroen_d schreef:
Dat komt doordat die baffle zijwanden heeft waardoor er achterwaarts een lichte resonantie ontstaat. Deze is overigens goed gedempt met noppenschuim. Verder is de constructie niet minder stijf dan de Orion. Op zich vind ik het niet stijf genoeg. Mijn eigen dipoolbas is opgebouwd uit een baffle van 5 lagen 18mm MDF.
Als ik je zeer lezenswaardige artikel in de Elektor goed heb begrepen, leidt een dikke baffle uiteindelijk bij benadering tot een U-baffle afstraalgedrag. In hoeverre heb je hier bij het ontwerp van je dipoolbas rekening mee gehouden?

Groet,

Tirillo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je voor het compliment :)

Wat je vraag betreft: Niet, want daarvoor is 10cm diepte nog lang niet diep genoeg. Wil je cardioid afstraalgedrag benaderen, dan moet je een tientallen cm diep U-frame maken. En dan nog is het een hele heisa om het goed te krijgen en zijn veel experimenten met dempingsmaterialen nodig. Kortom, zowel mijn eigen dipoolbas als de OB3W hebben gewoon dipool afstraalgedrag. Wel verhoogt de grotere diepte van de OB3W het rendement, dat is erg handig voor passief filteren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben vandaag lekker bezig geweest en heb mijn oude actieve filter volledig gesloopd. Alles weer eens netjes op een nieuw bordje gebouwd. En dit natuurlijk twee keer, alles is dubbel mono.
Bijlagen
print1.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met je mooie oranje snoepjes :P

Waar haal je die vandaan trouwens ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

HEC
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Noem mij een beter alternatief voor de AL130? Zelfs de allerduurste scanspeak vervormt meer.
Interessant... misschien een beetje off-topic, maar is ie ook echt beter dan de 15W/8530? Die ziet er op Zaph Audio erg goed uit... Ik ben nog geen vergelijking tussen die twee tegengekomen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze zijn erg vergelijkbaar, qua niet-lineaire vervorming wint de AL130 nipt. Vooral de 2de harmonische vervorming van de scanspeak is hoger, de 3de een beetje. Verder geven metingen een resonantie aan iets boven 1000Hz in de scanspeak die er bij de AL130 totaal niet is. Hij klinkt superneutraal en bij de juiste afstemming ook zeer muzikaal.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Na wat tunen ben ik voorlopig hierop uitgekomen, deze curve klinkt met de NEO3PDR het beste in combinatie met het (niet ideale) afstraalgedrag.
Bijlagen
curves_SpkrWk2.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”