Hier maar een topicje over mogelijke spamwaarschuwingen van spam die komt via een van de leden.
Ik krijg zojuist volgens mij een spambericht binnen via audiofreak. Mailadres audiofreak at versatel punt nl.
Weet audiofreak hier iets vanaf? Hebben anderen hier last van?
Wowly
Spamwaarschuwingen
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Jan, uit de header van het e-mailbericht valt waarschijnlijk af te leiden of het is verstuurd vanaf Audiofreak's computer, danwel vanaf een forum waar zowel jij als Audifreak lid van zijn, of vanaf een andere locatie.
Is een spambericht daadwerkelijk van Audiofreak afkomstig, dan is zijn computer waarschijnlijk besmet met een trojan horse. Is het vanaf een bekend forum verstuurd, dan is een trojan horse niet uitgesloten, maar kan er ook sprake zijn van een probleem (lek, indringer, enz.) op dat forum. Het is dus zinnig zijn om even naar de header te kijken, zodat Audiofreak of de beheerder van een betrokken forum kan worden ingelicht wanneer ook de daadwerkelijke herkomst in hun richting wijst.
Als je niet bekend is hoe de header is opgebouwd, wil ik er ook wel naar kijken, maar dan moet je even de header sturen via PM of mail. De header is alle tekst tot aan de 1e lege regel in de broncode van een mailbericht. Ik weet niet welk mailprogramma je gebruikt, maar in Outlook achterhaal je de broncode door met de rechter muisknop op een mailbericht te klikken en achtereenvolgens:
- "Eigenschappen" (in het popupmenu)
- "Details" (tabblad)
- "Bron van het bericht"
Is een spambericht daadwerkelijk van Audiofreak afkomstig, dan is zijn computer waarschijnlijk besmet met een trojan horse. Is het vanaf een bekend forum verstuurd, dan is een trojan horse niet uitgesloten, maar kan er ook sprake zijn van een probleem (lek, indringer, enz.) op dat forum. Het is dus zinnig zijn om even naar de header te kijken, zodat Audiofreak of de beheerder van een betrokken forum kan worden ingelicht wanneer ook de daadwerkelijke herkomst in hun richting wijst.
Als je niet bekend is hoe de header is opgebouwd, wil ik er ook wel naar kijken, maar dan moet je even de header sturen via PM of mail. De header is alle tekst tot aan de 1e lege regel in de broncode van een mailbericht. Ik weet niet welk mailprogramma je gebruikt, maar in Outlook achterhaal je de broncode door met de rechter muisknop op een mailbericht te klikken en achtereenvolgens:
- "Eigenschappen" (in het popupmenu)
- "Details" (tabblad)
- "Bron van het bericht"
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
En dan zeker met als onderwerp: "Essa voce precisa VER"? Zoja, stuur dan alsjeblieft Audiofreak even een mailtje dat zijn PC besmet is en dat hij virussen verspreidt.prison schreef:Ik heb dezelfde van audiofreak gehad. Een Spaanstalig mailtje.
Ik had al een vaag vermoeden in deze richting, want de laatste tijd wordt er wel op meerdere fora geklaagd. Blijkbaar schept een bekende afzender bij sommigen nog altijd voldoende vertrouwen om op een link in dat bericht te klikken, waarna ze zelf besmet zijn en dan zonder het te weten het wormvirus verder verspreiden.
Alhoewel dit wormvirus alweer even bestaat, blijkt Norton het niet te herkennen.
De volgende verwijderinstructies schijnen doeltreffend te zijn:
http://support.bluemedicine.be/mybb/sho ... hp?tid=300