Hij heeft het niet verbonden, gaf geen error aan toen....
U7 heeft dit ook.
Gelukkig is de rest wel goed gegaan! tenminste zo lijkt het
/edit
Mooi!
De sinus is helemaal weg
/edit 2
Oooo Rudy, het ziet ernaar uit dat hij goed is!
Kantelpunt met scope bekeken, is idd 1600Hz en ze lopen exact in fase dan.
Ik heb alleen nog niet echt in mVen zitten meten, maargoed dit wil ook niet altijd even best met een scope.
Ik ga nu ff de lm3886 en de lm4700 eraan hangen en kijken wat hieruit komt .
Daarna 1 box mono testen, dan 2de filter bouwen, meten etc, en dan stereo testen . Bij stereo zal ik wel weer last krijgen van het aarden .
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 01 mei 2005, 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klinkt best goed, maar ik kan niet echt zeggen dat het beter klinkt dan eerst. Maar tja, moeilijk te beoordelen zo .
Kheb het id dat de bas nu een stuk minder hard is. Miss heb ik de bafflestep anders dan toen of ik liet de woofer toen harder spelen dan de tweeter.
En doordat de bas een stuk minder hard is maakt de woofer minder grote uitslagen.
Ik heb nog wel veel ruis. Zo'n 20mV op mijn tweeter. Maar goed dit krijgen we wel beter.
Had pc erachter, alles ging lekker, toen ging opeenkeer geluid ontzettend hard, vraag met niet waarom, en gauw stekkers eruit getrokken.
Nu maakt tweeter soort popcorngeluid door het geluid heen, wel zacht....
Hij is dus stuk :( (of de amp is stuk? Ik weet het ff niet meer hoor...)
DC weerstand geeft nog wel 6 ohm maar ik denk dat hij ook wel stuk kan zijn en nog steeds een weerstand van 6 ohm kan hebben.
Zit ook kans in dat de woofer stuk is...
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 01 mei 2005, 1:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Als ik de voeding inschakel dan heb ik de ene keer wel 15V uit mijn lm7815 en de andere keer bijna niets uit mijn lm7815l Terwijl er wel gewoon -15Volt is steeds....
Als ik de spanning eraf haal dan zie ik de spanning van +15V naar 0 gaan, hierna gaat hij iets omhoog en weer naar 0.
Als ik hem -voordat hij weer iets omhoog is gegaan - en nadat hij de eerste keer omlaag is gegaan, inschakel. Dan werkt het niet.
Anders werkt hij wel.
Ik heb ook gemeteten toen hij er last van had. Toen had ik het draadje dat de lm7815 met de print verbond doorgkeniopt.
En wat bleek. De lm7815 gaf wel keurig 15 volt. Maar op de kant van de print stond daar -15Volt!!
Ik heb de print gechecked en er was geen kortsluiting met de -15Volt.
Ik heb al een andere 7815 geprobeerd maakte niks uit.
Die 7915 gaat maar heel ietsjes omhoog bij de 2de ontlading.
Deze werkt wel perfect...
Hoi ,Juul
als de boel aanstaat en je hebt geen 15 volt
meet dan aan alle 3 de aansluitingen van de 7815,
staat er spanning op de ingang , 0 volt op de aarde-
aansluiting , koppel de uitgang anders weer los ,
een belastings weerstand eraan en probeer opnieuw
wat ie doet
gr Sander
Ingang: klopt
Aarde: klopt
Losgekoppelde uitgang: klopt.
Op de V+ van het filter gemeten waarmee hij verbonden moest zijn: -15Volt klopt NIET. Hoe zal dit komen?
Belastte uitgang met mijn filter: klopt niet circa 0 volt
Laat me raden, je hebt die 100nF er nog niet opzitten op de onderkant van je opamps ?
Ik heb het al 10 keer proberen zeggen Juul, stap voor stap en niet zo snel met speakers testen, ... pas als je weet dat een bepaald deel goed werkt kan je verder, niet eerder, en dat tussentijds testen daar heb je nu de gevolgen van gezien.
Je tweet is verneuk, je woof moet daar normaal gezien redelijk tegenkunnen voor effie ( 1/2 min ofzo ). Dus die zal waarschijnlijk nog wel heel zijn.
Normale gang van zaken in "test" fase, je monteerd alle passieve onderdelen, je monteerd alle ICvoetjes, je bestukt het voedingsgedeelte volledig, je meet de voeding na, check op oscilatie van je stabilisatoren, dan check je alle spanningen van je opamps ( pin 4 en 7/8 ) , dan monteer je de opamps die je nodig hebt voor je ingangssfilter, dat test je dan volledig ( werkt dit niet dan FIX je dat, en negeer je dat niet ) , dan doe je gewoon filtertje voor fitertje tot je de laatste hebt gehad, dan laat je die handel minstens een uur draaien, en check je de temperatuuren van je opamps en je stabilisatoren ( kou tot lauw ), en dan begin je met je woofer, je checked het signaal met de scope, en dan pas je woofer aansluiten, dit laat je efe draaien tot je amp louw word, dan het deel van je tweeteramp, terug de DC spanningen nazien en ook checke op oscilaties ( Mhz'sen ), dit ook weer een tijd laten draaien en zien wat er met het signaal gebeurd, ook terug checken of dit geen invloed heeft aan het uitgang je woofy amp.
Probeer eens gewoon rustig logisch op je gemak te werken ipv na 10min je speakers proberen aan te sluiten om het resultaat te weten te komen. Ikzelf maak amps en laat die een week spelen op beslastingsweerstanden ( 1..5 W, niet meer, soms pulserend tot 20W), zelf op en aftests gedurende een tijd om zeker te weten dat uiteindelijk me speakers er niet aangaan, en zelfs de volgnede week na ie af is zij nhet nog steeds testspeakers die eraan hangen.
Ik heb ook gemeteten toen hij er last van had. Toen had ik het draadje dat de lm7815 met de print verbond doorgkeniopt.
En wat bleek. De lm7815 gaf wel keurig 15 volt. Maar op de kant van de print stond daar -15Volt!!
is best logisch hoor, als je een weerstand aan de voeding hangt, en je knip de plus door dan vloeit er geen stroom door je weerstand dus de spaning die er nog word aangelegd komt gewoon aan de andere kant van je weerstand te staan.
Wet van ohm ?
Groetjes
Rudy / die iets trager reageerd met dergerlijk goed weer
Voor 1 kanaal heb ik alles, behalve de ingangs C dus ingangsfilter. Deze doe ik hierna. Ook heb ik de belastingsweerstandjes niet op mijn voeding aangesloten, die had ik weggehaalt bij het pcb ontwerp, ik zou ze er wel bij kunnen doen.
Dit is het printje: /filter2.JPG
Als ik de stekker eruit trek dan:
1) Daalt de +15Volt spanning tot 0.
2) Wacht ff.
3)Gaat de spanning iets omhoog weer en daarna omlaag (het onladen van 1 of andere C lijkt me)
Als ik op moment 2 de spanning inschakel krijg ik geen spanning op mijn +15V lijn.
Anders werkt het wel goed.
/edit
Onbelast zie ik (3) niet, dan doet hij het wel goed.
En niks wordt echt warm volgensmij.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Pleur je opamps er eens uit, check je voeding, meet de spanning voor de stabie, check ze na je stabie, check deze ook met de scope ( niet DC meter he ) , check dat ze niet uitvallen al oscilerend. Als dit wel het geval is moet je de twee capaciteiten die naast je stabbie staan verhogen kwa waarde ( deze zijn nou toch 470nF , toch ? ), en eventueel de baan van je massa daar vol tin leggen. Totdat je het effekt heb dat je 15V opkomt en neergaat zonder te oscileren.
Als die handel werkt steek je je opamps maar terug, met of zonder voet, maar best met als je aan het testen bent.
Als je je opamps moeilijk eraf krijgt onderbreek dan ergens de voeding met je draadbruggen te verwijderen.
btw, je kan slecht verwachten dan je spanning waardestabiel blijft als je de stekker uitplugt he.
Hoe ziet een oscillerende LM7815 eruit? Hoogfrequente rommel op je voedingslijn?
Wat ik AC meet is dat de voeding een paar keer op en neer gaat bij het uitgaan.
Sommige stabbies komen niet toe met 100nF ( vooral de negatieve niet ), sommige wel, maar algemeen kan je best 470nF gebruiken omdat je niet altijd dezelfde merken en situaties hebt.
Oscilaties zie je gewoon als je je scope op DC zet ( 2a5 V/dev), en je tijdbasis op ms a us , als je dan geen haren ziet dan gaat ie goed.
AC meten op je uitgang is minder nuttig, maar volg gewoon je scopebeeld wanneer je je netstekker eruitpleurd.
Ik zag dat -toen ik de stekker eruit haalde- de spanning wat op en neer ging.
Is dit het ontladen van de Cs? En mag dit?
Ik heb er 100nF keramisch inzitten. Totaal geen onregelmatigheidje te zien hoor! Echt strakke lijn. Merk wel op dat ik een 10Mhz scopie heb.
Ook blijven de stabbies koud/lauw.
Op het uitschakelverschijnsel na, denk ik dat de voeding goed is.
(ik heb nog steeds de 100nF caps met een elco van 22uF, volgens mij werkt het hoor, tenminste ik zie geen "haren".
--> Ik heb de 680nF (een andere) weer terug gezet voor bij het input filter.
--> De Opamp voor het inputfilter heb ik erin gestopt met de 100nF C er weer bij.
--> Functiegenerator aangesloten, in- en output gemeten:
1) Bafflestep lijkt te werken, alhoewel ik het preciese -3dB punt nog niet bekeken heb.
2) Erg hoge frequenties laat hij ook niet door. Alhoewel mijn functiegenerator niet hoog genoeg gaat om het echt 100% te checken. Bij 100kHz zijn de beide signalen gelijk.
3) Het hoogdoorlaat dat rond de 10Hz ofzo ligt kan ik (uiteraard) erg moeilijk zien op mijn scope. Maar als ik de tijdbasis op enkele usec instel kan ik wel zien dat de amplitude lager wordt bij lagere frequenties. (kan ik een kleine dc spanning erin stoppen om dit te testen? Denk het wel toch?)
4) De potmeter werkt ook uitstekent.
Samengevat:
Alles werkt voor de inputopamp met voeding behalve bij het uitschakelen krijg ik dc op mijn uitgang. Dit omdat de V+ anders afvalt dan de V- volgensmij.
Als de stekker eruit wordt gehaalt dan gaat de V+ spanning ff omlaag naar -1,5 Volt, wiebelt ietsjes op en neer en gaat weer naar 0Volt.
Het duurt zo'n 3 seconden (onbelast) totdat de dc weg is.
De vraag is of dit normaal is en of dat mag?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles werkt voor de inputopamp met voeding behalve bij het uitschakelen krijg ik dc op mijn uitgang
Niet egt abnormaal, en op zich geen ramp zolang je eindtrappen maar niet DC gekoppeld zijn ( zonder ingangscap ).
Dit omdat de V+ anders afvalt dan de V- volgensmij
Jep
Als de stekker eruit wordt gehaalt dan gaat de V+ spanning ff omlaag naar -1,5 Volt, wiebelt ietsjes op en neer en gaat weer naar 0Volt.
Het duurt zo'n 3 seconden (onbelast) totdat de dc weg is.
De vraag is of dit normaal is en of dat mag?
Dit verminderd als je die twee weerstanden plaatst bij je stabilizatoren, dan word je voeding bij het afvallen tenminste nog een beetje voorspelbaar belast. Wat een opamp doet kwa belasting bij een spanning die minder is dan zen werkspanning is zeer moeilijk in te schatten, en 3sec is wel degelijk lang hoor, maar dit word voor een stuk nog verkort naargelang het aantal opamps omhoog gaat.
kwa kabel, tja, daar heb ik niet egt een voorkeur van, gewoon koper ... en > 1mm²
Dit verminderd als je die twee weerstanden plaatst bij je stabilizatoren, dan word je voeding bij het afvallen tenminste nog een beetje voorspelbaar belast. Wat een opamp doet kwa belasting bij een spanning die minder is dan zen werkspanning is zeer moeilijk in te schatten, en 3sec is wel degelijk lang hoor, maar dit word voor een stuk nog verkort naargelang het aantal opamps omhoog gaat.
Groetjes
Rudy
Dat had ik al gedaan
Ik dacht al dat dat vast daarvoor zou zijn .
Dan monteer ik de opamp voor het LDF nu. Heb hem al een tijdje draaien met een ingangsspanning (hehe hij leert het, moet er nou eerst iets stuk gaan voordat... ja blijkbaar wel ) en de stabbies worden koud-lauw.
/edit
Ik heb de opamp voor het LDF gemonteerd. Dit werkt. En het duurt nu circa 1 sec voordat de voeding stabiel is bij het uitschakelen .
En die 100nF kunnen blijven zitten als ik geen "haren" heb he?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja die 100n kunnen blijven zolang je geen last hebt/krijgt van dat "haar"
Als al je opamps erin zitten dan zie je hoe snel ie uitvalt en dan kan je eventueel die weerstanden nog verlagen in waarde, maar dat heeft natuurlijk ook nadelen, want dan moet je constant meer leveren en worden de stabbies bij normaal gebruik net iets warmer.
Je kan nu idd verder werken
Check wel telke malen je een opamp bijvoegd dat je spanning stabiel blijft.
Als ik het goed time (de stekker snel erin en eruit). Dan kan ik het nog steeds voor elkaar krijgen dat de V- wel aanwezig is bij het inschakelen en dat er maar -0,3 V op V+ staat . Dit mag niet!
Ik vind dit erg vreemd, en weet nog steeds niet hoe het komt en hoe ik het wegkrijg.
Ik had toen wel geconstateerd dat op zo'n moment de LM7815 keurig 15Volt gaf (door het doorknippen van V+).
Maar dat de schakeling zelf dit omlaag trekt want die geeft dan een negatieve spanning, maar goed dat was de wet van ohm . Dus hier hebben we ook weinig aan.
Maar, als ik nu de stekker eruit haal. En ik had maar 0,3 Volt. Dan komt bij het ontladen wel ff 15 Volt op V+!
Simuleer deze situatie en check je spanningen met je scope, ben er bijna 100% zeker van dat je opamps het geheel doen oscileren, heb je eventueel thuis nog gewone opamps liggen, eventueel deze is proberen.
Ja banen van je stabbie naar je opamp toe zijn behoorlijk dun uitgevoerd en dit kan voor ubersnelle opamps problemen geven.
Gewone opamp noem ik ( TL071/072/081/082 , NE5534, .. )
Ik heb de banen vertint en de opamp voor het LDF eruit gehaalt. Dus ik heb er maar 1 opamp in zitten.
De voeding valt nu anders af. En "volgensmij" kan ik het nu niet meer voor elkaar krijgen.
Dat verhaal van de voeding zou wel kunnen kloppen, want de voeding van V- voor deze opamp die ik eruit heb gehaalt was ERG lang (15 cm ofzo).
Ik krijg nog wel ff -1 Volt gelijkspanning op de uitgang. Want de positieve voeding valt sneller af dan de negatieve.
Ben erachter gekomen dat ik dit perfect kan bijregelen door de weerstanden bij de LM7815 en de LM7915 verander tov elkaar!
Maar als die opamps zouden oscilleren dan zou ik toch "haren" moeten zien? Of kan mijn scope dat niet aan?
Ik krijg nog wel ff -1 Volt gelijkspanning op de uitgang. Want de positieve voeding valt sneller af dan de negatieve.
Ben erachter gekomen dat ik dit perfect kan bijregelen door de weerstanden bij de LM7815 en de LM7915 verander tov elkaar!
Dat zal je nooit kunnen, een opamps is never ever symmetrisch opgebouwd.
Ik heb je in het begin al vermeld dat als je graag hebt dat we enkel grondig en effektief kunnen helpen als je in het circuit waar je problemen hebt alle spanningen opmeet zowel AC als DC, op wat frequentie kan je hééél simpel met je scope bekijken, en dit in te vullen in het schema waarmee je bezig bent met de vermelden wat er al inzit en wat niet, wat je vraagt is een oplossing met nog niet eens een vraagstelling.
Ik stop er niks in nu, ik kijk enkel naar het afvallen van de voeding.
Dit gaat niet tegelijk voor V+ en V-. Dat wou ik proberen te verhelpen.
Ik heb nu:
1) Alleen 1x OPA134 voor het input filter. De andere opamps zijn eruit.
2) En ik meet V+ tov V- bij het afvallen, want dit moet eigenlijk tegelijk gaan, maar dat gebeurt niet.
En nu is mijn vraag: Hoe kan ik dat tegelijk krijgen? Zodat ik geen gellijkspanning op mijn uitgang krijg?
Ik denk niet dat ik dat kan simuleren, en zou ook niet weten hoe dat zou moeten.
Met inputfrequenties heb ik nu dus niks te maken. Het filter circuit voor de LDF had ik net al getest, en ik ben er vrij zeker van dat dat werkt.
Alleen het afvallen van de voeding en eventuele oscillaties zit ik nu mee. Dus de echte praktijk problemen .