Open baffle midhoog - take 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

thefinlux schreef:
En is het mogelijk om het symmetrisch te krijgen, ondanks het feit dat de woofer niet symmetrisch is, evenals de opstelling?
Je zou een korf met magneet kunnen kopen/slopen en die voor aan de voorkant van AL130 kunnen monteren :lol: Daar wordt het geheel wellicht wat symmetrischer van ;) Mooi is echter anders.

Die AMT is wel flink duurder dan de Neo3, en maakt ook je speaker in een keer bijna dubbel zo duur ;) . Ik ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren...
Laatst gewijzigd door voodooless op zo 30 dec 2007, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het lijkt me wel interessant om het afstraalgedrag van de elektuur dipool te zien om te kunnen vergelijken! :wink:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

thefinlux schreef:
jeroen_d schreef:
...De magneet van de AL130 zorgt ervoor dat het boven 2000Hz niet meer lukt aan de achterkant...
Wil je dat dan? Zo ja, waarom? En is het mogelijk om het symmetrisch te krijgen, ondanks het feit dat de woofer niet symmetrisch is, evenals de opstelling?
Ja, ik wil het symmetrisch krijgen, het klinkt dan overal hetzelfde, maakt niet uit waar je staat. Ik merk dat hoe beter het symmetrisch wordt, hoe holografischer, doortekender en rustiger het geluidsbeeld wordt.

Het lukt behoorlijk goed om het symmetrisch te krijgen. Slechts een heel klein gebied, iets boven 2000Hz, krijgt een dipje achterwaarts omdat de mid daar sneller afvalt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

nlmb schreef:
jeroen_d schreef:
Hieronder het afstraalgedrag van NEO3PDR en AL130 op deze baffle. Missie geslaagd, mooi uniform in het hele middengebied. Ik vermoed dat verbetering in het hoog mogelijk is indien de tweeter meer bundelt. Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Ik vind de output van de Visaton toch wat krap < 1 kHz. Of is het plan om rendement helemaal terug te schroeven?

(lees ik dat goed, JeroenD die een AMT gaat gebruiken... :)).
Een zo kleine baffle is niet goed mogelijk zonder actieve filtering, tenzij je in het passieve filter enorm het rendement gaat terugschroeven. Daarom had ik ook gekozen voor een brede baffle voor de OB3W (zie Elektor Audio Special #2).

Wat die AMT betreft, nog bedankt voor de tip die je in het draadje van Montana gaf :lol: . Ik vind nog steeds dat de NEO het vergelijk met zeer goede tweeters kan doorstaan en luister er momenteel met grote tevredenheid naar, maar ik verwacht nog net even wat meer van de AMT gezien de extreem lage vervorming. De respons zal het niet aan liggen, die zijn vrijwel identiek van de NEO3 en de AMT2340.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die Mundorf is wel ietsjes duurder zeg, pfoe :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Categorie high end :twisted: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

met een AL130 van wel 70 euro en 2 keer de SLS12 van ook ieder dat bedrag.
lol :lol: 8)

Prijstechnisch gezien is hij wel iets misplaatst :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Noem mij een beter alternatief voor de AL130? Zelfs de allerduurste scanspeak vervormt meer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

haha Jeroen, daar gaat het niet om :P

Maar de combi is gewoon grappig :)

Overigens apart dat er weinig alternatieven zijn voor de SLS12
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even terug naar het filteren. Zie hier wat het passieve filter voor de mid doet.
Bijlagen
passief.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vervolgens het actieve filter voor het midhoog.
Bijlagen
actief.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En dit is dan het resultaat als je dit loslaat op de AL130 op deze baffle. Das toch een plaatje nietwaar?
Bijlagen
resultaat.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens mij is dat gewoon hetzelfde plaatje :lol: :lol:

Hoezo strak verloop :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
En dit is dan het resultaat als je dit loslaat op de AL130 op deze baffle. Das toch een plaatje nietwaar?
Dat is kunst!

Wat doe je dat filterontwerpen snel zeg, kan je die van mij ook in een middag ontwerpen? :twisted:

Had je nog een of ax respons van de ob3w bij de hand?

mvg,

Martijn
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:

Een zo kleine baffle is niet goed mogelijk zonder actieve filtering, tenzij je in het passieve filter enorm het rendement gaat terugschroeven. Daarom had ik ook gekozen voor een brede baffle voor de OB3W (zie Elektor Audio Special #2).

Wat die AMT betreft, nog bedankt voor de tip die je in het draadje van Montana gaf :lol: . Ik vind nog steeds dat de NEO het vergelijk met zeer goede tweeters kan doorstaan en luister er momenteel met grote tevredenheid naar, maar ik verwacht nog net even wat meer van de AMT gezien de extreem lage vervorming. De respons zal het niet aan liggen, die zijn vrijwel identiek van de NEO3 en de AMT2340.
Ik had niet begrepen dat je actief ging werken. De AMT klinkt heel anders dan de oude NEO 3 die ik gehoord heb. Tonaal vind ik de AMT aan de koele kant van neutraal (Thiel & Partner, Seas Magnesium). Resolutie van de AMT is fenomenaal, daarom denk ik dat de tweeter niet gaat matchen met de Visaton.

Mijn eigen ervaring is dat als je een woofer gebruikt welke op een prijspunt is gemaakt (bv Dayton RS serie en Seas Prestige serie) en dit combineerd met een tweeter van een andere klasse (dure scanspeaks, seas excel tweeters) je het klasse verschil erg snel hoort. Een tijd terug heb ik in een Usher W 8137 K/ Scanspeak 2-weg de Scanspeak 6600 tweeter vervangen door een Vifa DX 25. Je levert detail in, maar de match was veel prettiger, totaal plaatje klopte meer.

Op papier zou de Usher erg goed moeten zijn (lage vervorming, veel x-max etc), toch klinkt een Scanspeak/ Seas Excel etc nog een stapje beter en toch zijn de vevormingcijfers niet beter. Ik denk dat als je de Visaton door een Seas magnesium / Thiel & Partner vervangt het geheel meer synergie zal krijgen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ken de thiel vrij goed, deze levert niet meer resolutie dan de AL130. Ik heb ze beiden in combi met de NEO gehoord. Ook bv de HDS134 gaat ontzettend mooi met de millennium high end tweeter. Nee, wellicht dat je gelijk hebt in de gevallen die je noemt, maar in zijn algemeenheid gaat het beslist niet op. Mijn probleem met de scanspeaks is kleuring in het midden. Ze meten op 1 meter goed, maar dichtbijmetingen laten zien waardoor het probleem ontstaat. Ook de Usher midwoofer heeft geen probleemloze respons in het middengebied. Ik denk soms wel eens dat mensen bij speakers hetzelfde te werk gaan als met de andere componenten: als het vertrouwen goed is in de techniek/prijs combinatie (buizenbak, klasse A, dure CD-speler), dan klinkt het ook beter.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 19 jan 2008, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Ik ken de thiel vrij goed, deze levert niet meer resolutie dan de AL130. Ik heb ze beiden in combi met de NEO gehoord. Ook bv de HDS134 gaat ontzettend mooi met de millennium high end tweeter. Nee, wellicht dat je gelijk hebt in de gevallen die je noemt, maar in zijn algemeenheid gaat het beslist niet op.
Dat beweer ik ook niet :), maar net zoals jij geef ik mijn ervaringen. Heb je de AMT wel eens gehoord? Of kies jij alleen op basis van specs, en onderbuik gevoel :).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kies op basis van specs en daarbij ben ik nog nooit teleurgesteld. Ik heb vertrouwen in metingen, de rest is een kwestie van engineering totdat het goed klinkt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
jeroen_d schreef:
En dit is dan het resultaat als je dit loslaat op de AL130 op deze baffle. Das toch een plaatje nietwaar?
Dat is kunst!

Wat doe je dat filterontwerpen snel zeg, kan je die van mij ook in een middag ontwerpen? :twisted:

Had je nog een of ax respons van de ob3w bij de hand?

mvg,

Martijn
Koop de Elektor :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels nog wat verder gepuzzeld en het laagfilter voor de dipoolbas opnieuw ontworpen. Hieronder de filtercurve en het eindresultaat. Ik heb weer speciaal gelet op het faseverloop voor de overgang tussen laag en midden, exact dezelfde hellingen over een zeer groot gebied met een constant verschil van 60 graden.
Bijlagen
laag+mid.jpg
laagdoorlaat.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock:

Je hebt de smaak aardig te pakken Jeroen.

Ziet er erg mooi uit. En wat `n tempo de laatste tijd.

Wacht je met je nieuwe baffle tot je AMT`s binnen zijn?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is een kwestie van eindelijk eens twee volle dagen de tijd hebben. De eerste dag uitgebreid metingen doen en de tweede dag filteren. Ik ga nog eens een hele nieuwe print maken, het actieve filter gedeelte is inmiddels erg vaak aangepast en er zat ook nog het subwoofer filter op. Met die van jou kan ik straks vast oefenen voor de meest efficiënte opzet.

De AMT ga ik eerst uitproberen in de huidige opzet en ik zit ondertussen al na te denken over de definitieve baffle. Maar dat kan pas echt als ik beter weet wat de AMT doet.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Ja, dat is een kwestie van eindelijk eens twee volle dagen de tijd hebben. De eerste dag uitgebreid metingen doen en de tweede dag filteren. Ik ga nog eens een hele nieuwe print maken, het actieve filter gedeelte is inmiddels erg vaak aangepast en er zat ook nog het subwoofer filter op. Met die van jou kan ik straks vast oefenen voor de meest efficiënte opzet.

De AMT ga ik eerst uitproberen in de huidige opzet en ik zit ondertussen al na te denken over de definitieve baffle. Maar dat kan pas echt als ik beter weet wat de AMT doet.
Wanneer verwacht je ze binnen?


Ben nl. ook erg benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

jeroen_d schreef:
Noem mij een beter alternatief voor de AL130? Zelfs de allerduurste scanspeak vervormt meer.
Bohlender&Graebener Neo 10 is ook wel een heel leuk ding om te combineren met de Neo 3. Nadeel is natuurlijk de verkrijgbaarheid. Stond een leuk artikel over in de HH.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Ja, dat is een kwestie van eindelijk eens twee volle dagen de tijd hebben. De eerste dag uitgebreid metingen doen en de tweede dag filteren. Ik ga nog eens een hele nieuwe print maken, het actieve filter gedeelte is inmiddels erg vaak aangepast en er zat ook nog het subwoofer filter op. Met die van jou kan ik straks vast oefenen voor de meest efficiënte opzet.

De AMT ga ik eerst uitproberen in de huidige opzet en ik zit ondertussen al na te denken over de definitieve baffle. Maar dat kan pas echt als ik beter weet wat de AMT doet.
Wanneer verwacht je ze binnen?

Ben nl. ook erg benieuwd :wink:

Dus als ik het goed begrijp ben je niet alleen aan het simuleren maar heb je het nu ook met dit filterresultaat aan het spelen :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”