DCX2496 digitale input problemen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

GeertM2
Contacteer:

DCX2496 digitale input problemen

Bericht door GeertM2 »

Hallo audio DIY-ers, ik zit met het volgende:

Ik gebruik voor door drie bronnen de digitale ingang op de DCX Digitaal:
Mijn CD speler (CD923), DVD speler (dvd763SA) en mijn PC (Echo Gina geluidskaart met AES/EBU ondersteuning).

Nu gebeurt het regelmatig dat als je een nummer op een willekeurige bron start er hoog informatie ontbreekt, het klinkt erg dof.
Het nummer stoppen en weer opnieuw starten lost het problem 1 op de 10 keer op.
Het nummer op pauze zetten en dan weer verder laten lopen helpt niet.
De DCX uit- en weer aandoen helpt ook.
De DCX even naar analoog en weer terug naar digitaal doen helpt ook.
Soms gebeurt het ook als er ergens in huis een rotte lichtschakelaar omgaat.
Op de analoge inputs doet het zich niet voor.

Heeft iemand enige idee wat de oorzaak hiervan is, en wat je hieraan zou kunnen doen?

Komt het andere DCX gebruikers bekend voor?

Groeten, Geert
paulebappie

Re: DCX2496 digitale input problemen

Bericht door paulebappie »

GeertM2 schreef:
Hallo audio DIY-ers, ik zit met het volgende:

Ik gebruik voor door drie bronnen de digitale ingang op de DCX Digitaal:
Mijn CD speler (CD923), DVD speler (dvd763SA) en mijn PC (Echo Gina geluidskaart met AES/EBU ondersteuning).

Nu gebeurt het regelmatig dat als je een nummer op een willekeurige bron start er hoog informatie ontbreekt, het klinkt erg dof.
Het nummer stoppen en weer opnieuw starten lost het problem 1 op de 10 keer op.
Het nummer op pauze zetten en dan weer verder laten lopen helpt niet.
De DCX uit- en weer aandoen helpt ook.
De DCX even naar analoog en weer terug naar digitaal doen helpt ook.
Soms gebeurt het ook als er ergens in huis een rotte lichtschakelaar omgaat.
Op de analoge inputs doet het zich niet voor.

Heeft iemand enige idee wat de oorzaak hiervan is, en wat je hieraan zou kunnen doen?

Komt het andere DCX gebruikers bekend voor?

Groeten, Geert

Hoe schakel je tussen de verschillende bronnen?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Met een input selector.
Het is een 4 polige 6 standen schakelaar die de aardes en de plussen schakeld tussen al mijn bronnen. Alleen bij de digitale bronnen gebruik ik natuurlijk maar twee polen van de schakelaar.

Groeten, Geert
paulebappie

GeertM2 schreef:
Met een input selector.
Het is een 4 polige 6 standen schakelaar die de aardes en de plussen schakeld tussen al mijn bronnen. Alleen bij de digitale bronnen gebruik ik natuurlijk maar twee polen van de schakelaar.

Groeten, Geert
Misschien een half-geleidende contact-overgang dat komt (erg) vaak voor bij Behringer.
Even de kast openmaken en "wiebelen" met alle connectoren. Meestal hebben ze er een grote dot lijm op gebruikt, deze voorzichtig lossnijden, connector er afhalen en er weer opnieuw insteken.
Probeer ook eens de bekabeling om te wisselen zodat je zeker weet dat het niet te maken heeft met contactweerstand ergens in de keten. Ook het netsnoer even omruilen.

Doet hij het ook slecht met de switch er tussenuit?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
Misschien een half-geleidende contact-overgang dat komt (erg) vaak voor bij Behringer.
Even de kast openmaken en "wiebelen" met alle connectoren. Meestal hebben ze er een grote dot lijm op gebruikt, deze voorzichtig lossnijden, connector er afhalen en er weer opnieuw insteken.
Probeer ook eens de bekabeling om te wisselen zodat je zeker weet dat het niet te maken heeft met contactweerstand ergens in de keten. Ook het netsnoer even omruilen.

Bedankt voor je reactie.

Dat probleem met die connectoren in de DCX had ik al eens gevonden toen ik nog de analoge ingangen gebruikte. Ik had toen last van ruis. Ik heb ze al losgehad en er weer opgestoken waarna het probleem met de ruis minder was. Misschien is het dezelfde oorzaak als welke de problemen met de digitale ingang veroorzaakt.

Ik zit nu te experimenteren zonder switch. Met de PC reproduceer ik de fout zo weer. Met mijn cd speler rechtstreeks op de DCX lukt het me nu echter niet. Ik zal zo eens een tijdje draaien om te kijken of het nog voorkomt.

Een andere interlink tussen PC en DCX veranderd niks. Normaal gebruik ik 3 meter goede kwaliteit coax. Maar met 3 meter "microfoonsnoer" interlink blijft het hetzelfde.

Het lijkt er toch op dat het probleem bij mijn geluiskaart zit. Toch vreemd, aangezien dit mijn enige bron is die AES/EBU ondersteund.

Groeten, Geert
paulebappie

GeertM2 schreef:
paulebappie schreef:

Bedankt voor je reactie.

Dat probleem met die connectoren in de DCX had ik al eens gevonden toen ik nog de analoge ingangen gebruikte. Ik had toen last van ruis. Ik heb ze al losgehad en er weer opgestoken waarna het probleem met de ruis minder was. Misschien is het dezelfde oorzaak als welke de problemen met de digitale ingang veroorzaakt.

Ik zit nu te experimenteren zonder switch. Met de PC reproduceer ik de fout zo weer. Met mijn cd speler rechtstreeks op de DCX lukt het me nu echter niet. Ik zal zo eens een tijdje draaien om te kijken of het nog voorkomt.

Een andere interlink tussen PC en DCX veranderd niks. Normaal gebruik ik 3 meter goede kwaliteit coax. Maar met 3 meter "microfoonsnoer" interlink blijft het hetzelfde.

Het lijkt er toch op dat het probleem bij mijn geluiskaart zit. Toch vreemd, aangezien dit mijn enige bron is die AES/EBU ondersteund.

Groeten, Geert
En je weet zeker dat de uitgang van je geluidskaart AES/EBU is en niet s/pdif?
Ik heb zelf een DEQ2496 dus ik weet niet hoe dat bij de DCX zit maar probeer eens om te schakelen naar s/pdif. Wel even de plug aanpassen (staat in de manual) je moet dan pin 1 en 2 doorverbinden geloof ik.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
En je weet zeker dat de uitgang van je geluidskaart AES/EBU is en niet s/pdif?
Ik heb zelf een DEQ2496 dus ik weet niet hoe dat bij de DCX zit maar probeer eens om te schakelen naar s/pdif. Wel even de plug aanpassen (staat in de manual) je moet dan pin 1 en 2 doorverbinden geloof ik.
Ja vrij zeker. Ik kan bij de geluidskaart instellingen switchen tussen SPDIF en AES/EBU. Maar ook dat maak geheel geen verschil, zelfde probleem.

Nou ja, het zal wel aan mijn geluidskaart liggen. Mischien moet ik een de SPDIF van een oude SB geluidskaart proberen, die heb ik nog wel ergens.

I.i.g. bedankt.

Groeten, Geert
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het aan de voedingen ligt: Een PC heeft een geschakelde voeding die nogal wat rotzooi genereert op de leidingen. Een oplossing zou kunnen zijn om de zaak galvanisch te scheiden en de data optisch over te dragen middels een glaskabel en twee converters. Misschien heeft je geluidskaart al een optische uitgang?

Kees
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Dat klinkt wel aannemelijk. Zoals ik in de 1e post al aangaf zit er ook een relatie is tussen storingen op het lichtnet en mijn problem.

Heb je ook betere "schone" PC voedingen?

Ik heb geen optische uitgang op mijn geluidskaart, alleen RCA.

Ik ga een kijken hoe ik mijn bronnen galvanisch kan scheiden, misschien valt daar nog wat te DIY-en. Op zich zou ik niet neit eens een kabel nodig hebben, de twee converters zouden zo tegen alkaar kunnen.

Zou je ook "niet optisch" SPDIF galvanisch kunnen scheiden? Met een transformatortje ofzo?

Groeten, Geert
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb me eigenlijk nog nooit verdiept in hoe zo'n signaal er uit ziet, ook niet of het een protocol volgt.. Ik vermoed dat het een digitaal signaal is dat vanuit de bron naar de volgtrappen gaat. Of er enige vorm van handshaking is??? zou me er eens in moeten verdiepen, dus..
Maar als het een enkelvoudig digitaal signaal is dat een richting uit gaat, dan zal het enige tientallen kilohertzen als clock hebben.. Een goede trafo lijkt me wat moeilijk te vinden maar zou bijvoorbeeld wel redelijk eenvoudig een "koper naar glas"-omzetter kunnen maken met een opamp als smitt-trigger geschakeld en de uitgang aan een led hangen. Er zijn led's die je zo op een glaskabel kunt prikken... Aan de andere zijde neem je een fototransistor of fotodiode gevolgd door een opamp en voila!daar staat je signaal weer beschikbaar maar dan kompleet galvanisch gescheiden en te transporteren over meerder meters..
Kant en klare schakelingen heb ik niet voor je maar dit is een mooi uitgangspunt om te experimenteren... Wellicht vind je na wat googlen alle onderdelen en misschien zelfs een schema..alsmede het "SPDIF"protocol ...
Kees
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Met twee van zulke kastjes zou ik het kunnen doen:
http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=371
http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=293

Maar dat wordt me allemaal wat teveel kastjes en adapters.

Gevoelsmatig vind ik het ook wat onzinnig om dit optisch te doen. Het moet toch ook electrisch kunnen?

Na wat zoeken kwam ik dit tegen:
http://www.scientificonversion.com/dualZo.html

Het kan dus wel, een SPDIF 1:1 tranformator!

Ik denk dat ik zoiets eens ga proberen.

Groeten, Geert
paulebappie

GeertM2 schreef:

Gevoelsmatig vind ik het ook wat onzinnig om dit optisch te doen. Het moet toch ook electrisch kunnen?

Groeten, Geert
Heeft de DCX2496 niet al een transformator in de digitale ingang?
http://esken.net/ergo/dcx2496_spdif_in.html
paulebappie

GeertM2 schreef:

Groeten, Geert
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
Het lijkt er wel op.
Tja, dan ben ik weer terug bij af...
paulebappie

GeertM2 schreef:
paulebappie schreef:
Het lijkt er wel op.
Tja, dan ben ik weer terug bij af...
In de recente specs hebben ze het er niet meer over, het kan zijn dat dit een oud model is (2004). Heb je hem al opengemaakt?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik heb vandaag eundelijk de tijd genomen om mijn DCX even open te maken. Ik heb inderdaad niet zo'n ingangstranformator!

Verder heb ik alle stekkers losgemaakt en met een beetje contactspray goed weer inelkaar gezet. Dit maakt geen enkel verschil.

Wat mij verder nog opviel is dat mij display soms een beetje aan het filkkeren is. Dit lijkt me ook niet echt een stabiel teken...

Hieronder nog een plaatje wat ik kreeg tijdens het doorfluiten van een luidspreker, waarin je duidelijk ziet wat het effect van de "storing" is op de aplitude karakteristiek. Misschien zijn er mensen die bij het zien hiervan een idee hebben waar ik het moet zoeken? Beide metingen zijn direct achter elkaar gemaakt op ongeveer 1 meter van de bron, en er is verder niks aan de opstelling veranderd.

Volgende stap is dan maar aan zo'n transformatortje zien te komen en dat eens proberen.

Groeten, Geert
Bijlagen
dcx problem.jpg
paulebappie

GeertM2 schreef:
Wat mij verder nog opviel is dat mij display soms een beetje aan het filkkeren is. Dit lijkt me ook niet echt een stabiel teken...

Groeten, Geert
Dat gebeurde bij mij ook en het lag toen aan de voedings plug. Heb je meetapparatuur?

Zo ja: dit zijn de spanningen en stromen op de voedings-connector van de DEQ. De spanning in de DCX zijn hetzelfde, stromen zullen iets verschillen.

+15v -> 87mA
-15v -> 84mA
+9v -> 207mA
Total AGND: 378mA
Total DGND: 907mA
+5v -> 554mA
+3.3v -> 392mA
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
Dat gebeurde bij mij ook en het lag toen aan de voedings plug. Heb je meetapparatuur?

Zo ja: dit zijn de spanningen en stromen op de voedings-connector van de DEQ. De spanning in de DCX zijn hetzelfde, stromen zullen iets verschillen.

+15v -> 87mA
-15v -> 84mA
+9v -> 207mA
+5v -> 554mA
+3.3v -> 392mA
Bedoel je de plug tussen de voeding en de "hoofdprint" met een stuk of 7 pennen in 1 rij? Maakt deze dan slecht contact zotaat er niet genoeg stroom kan lopen, wat je dan weer kan meten?

Die plug heb ik trouwens ook los gehad en met contact spray weer in elkaar gezet, zonder resultaat.

Ik heb redelijke multimeter die stroom kan meten, ik weet echter niet tot hoeveel mA hij gaat. Ik zal vannavond eens kijken.

Is het misschien een idee om die plug eraf te knippen en die draadjes aan die pennen te solderen?

Groeten, Geert

P.s. bedankt voor de goede tips!
paulebappie

GeertM2 schreef:
paulebappie schreef:

+15v -> 87mA
-15v -> 84mA
+9v -> 207mA
+5v -> 554mA
+3.3v -> 392mA
Bedoel je de plug tussen de voeding en de "hoofdprint" met een stuk of 7 pennen in 1 rij? Maakt deze dan slecht contact zotaat er niet genoeg stroom kan lopen, wat je dan weer kan meten?

Die plug heb ik trouwens ook los gehad en met contact spray weer in elkaar gezet, zonder resultaat.

Ik heb redelijke multimeter die stroom kan meten, ik weet echter niet tot hoeveel mA hij gaat. Ik zal vannavond eens kijken.

Is het misschien een idee om die plug eraf te knippen en die draadjes aan die pennen te solderen?

Groeten, Geert

P.s. bedankt voor de goede tips!
Pas op met contactspray, het zal even werken maar daarna alleen maar stof vasthouden.

Het is een rotte verbinding, in de nieuwste modellen hebben ze het aangepast.

Alles direct op de print solderen is een optie. Heb je de lijm al van de connector afgehaald?

Ik had ook continue problemen en heb uiteindelijk de analoge voeding direct op de print gesoldeerd. Kan je alleen de boel wat moeilijker uit elkaar halen als je dat wilt. (ik ben continue aan het modden met de DEQ)

Groeten Paul
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
Pas op met contactspray, het zal even werken maar daarna alleen maar stof vasthouden.
Dat wist ik van potmeters, maar bij een stekker verbinding die nooit los hoeft zie ik even niet hoe er stof tussen kan komen... :?
paulebappie schreef:

Alles direct op de print solderen is een optie. Heb je de lijm al van de connector afgehaald?
Jep!
paulebappie schreef:
Ik had ook continue problemen en heb uiteindelijk de analoge voeding direct op de print gesoldeerd. Kan je alleen de boel wat moeilijker uit elkaar halen als je dat wilt. (ik ben continue aan het modden met de DEQ)

Groeten Paul
Ik wil gewoon dat ie werkt! Hoeft nooit meer uit elkaar. Dus dit lijkt me wel de oplossing, als het werkt. Ga het vannavond proberen.

Groeten, Geert
paulebappie

GeertM2 schreef:
paulebappie schreef:
Dat wist ik van potmeters, maar bij een stekker verbinding die nooit los hoeft zie ik even niet hoe er stof tussen kan komen... :?
paulebappie schreef:

Jep!
paulebappie schreef:

Groeten Paul
Ik wil gewoon dat ie werkt! Hoeft nooit meer uit elkaar. Dus dit lijkt me wel de oplossing, als het werkt. Ga het vannavond proberen.

Groeten, Geert
Goed plan, het blijft een rotte connector en op deze manier is er ook geen overgangs weerstand meer.
Success met solderen! Ben benieuwd!
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik heb de connector eraf geknipt en alles draadjes eraan gesoldeerd, maar het heeft niet mogen baten. Mijn schermpje knippert nog steeds en het "probleem" doet zich nog steeds voor. :(
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik heb vandaag eundelijk de tijd genomen om mijn DCX even open te maken. Ik heb inderdaad niet zo'n ingangstranformator!
Bij latere modellen is dit een zwart klein blokje.
Zit wel op de zelfde plek!
paulebappie

GeertM2 schreef:
Ik heb de connector eraf geknipt en alles draadjes eraan gesoldeerd, maar het heeft niet mogen baten. Mijn schermpje knippert nog steeds en het "probleem" doet zich nog steeds voor. :(
Dan weten we dat zeker :D

Je geeft aan dat het display knippert, ik heb het even nagezocht en deze krijgt zijn voeding van de +15V.

Als je een multimeter (of nog beter een scope) hebt kan je kijken of die spanning wel stabiel is.

In de geschakelde voeding zie je een 7815 en 7915 zitten met 4 elko's in de buurt (2 kleine van 10uF en 2 grote van 1000uF). Dit is de +15V en -15V voeding. Misschien zit er een rotte elko tussen of is er een slechte soldeerverbinding.

We komen er wel.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Soundexcel schreef:
Bij latere modellen is dit een zwart klein blokje.
Zit wel op de zelfde plek!
Ja die zitten er wel. Bestar BT-5s.
Maar ik heb het even nagezocht, dit is een relais:
http://us.100y.com.tw/PNoInfo/47030.htm
paulebappie schreef:

Je geeft aan dat het display knippert, ik heb het even nagezocht en deze krijgt zijn voeding van de +15V.

Als je een multimeter (of nog beter een scope) hebt kan je kijken of die spanning wel stabiel is.

In de geschakelde voeding zie je een 7815 en 7915 zitten met 4 elko's in de buurt (2 kleine van 10uF en 2 grote van 1000uF). Dit is de +15V en -15V voeding. Misschien zit er een rotte elko tussen of is er een slechte soldeerverbinding.

We komen er wel.
Stapje voor stapje.

Ik heb het gemeten, en de multimeter geeft strak 14.82 Volt aan zonder waarneembare fluctuaties. Dit terwijl ik het display zie knipperen.
Zal ik gewoon maar wat pennetjes langs gaan met de soldeerbout?
Plaats reactie