MC step-up trafo

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Joost

MC step-up trafo

Bericht door Joost »

Voor mijn MC element heb ik een step-up trafo nodig. Nu zijn er zoveel verschillende........ :?

Nu zijn er een aantal die je kan aanpassen aan het element met een weerstand en/of condensator, zoals de vanderveen MC10 en die van AudioNote. Mijn element behoeft een loading range van >120 ohm en internal ohm van 12. Output 0.4 mV.

Nu mijn vraag: Kan je ieder willekeurige step-up trafo zo op je element aanpassen of gaat dat niet? of hoeft dat niet?

Groet Joost
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Volgens mij sluit je MC elementen af met een weerstandje, primair of secundair.. De juiste waarde vinden? als je een testopname hebt met een blokgolf kun je op een scoop de blokgolfrespons zien.. Overshoots op de voorflank: te hoge weerstand.. ronde voorflanken: te lage weerstand.
Dynamisch gemeten dus. Meestal neem ik voor deze truckjes gewoon een potmetertje en regel de voorflank. Daarna de weerstand meten en vervangen door een vast exemplaar..
Misschien kun je het ook regelen door naar muziek te luisteren. Wordt het te helder, dan regel je terug en als het te dof gaat klinken geef je wat meer. Verder de zelfde handeling als met de scoop..

Kees
ovni

Re: MC step-up trafo

Bericht door ovni »

Joost schreef:
Nu mijn vraag: Kan je ieder willekeurige step-up trafo zo op je element aanpassen of gaat dat niet? of hoeft dat niet?

Groet Joost
Antwoord is nee.
Maar de waardes die jij noemt zijn zo gemiddeld dat voor een dergelijk element wel een aantal step up's zijn te vinden.

Die mc-10 kan iig wel. Of hij werkelijk goed is? Ik zou het graag van je willen horen :wink:
Linkje met alle info om het zelf even uit te rekenen, pdf van Menno himself
Plaats reactie