Versterker bouwpakket?
Moderator: Beheerdersteam
Versterker bouwpakket?
Hallo,
Ik ben koen en ik ben al een tijdje bezig met zelfbouw audio. Ik heb een tijdje geleden 2 mivoc zuilen in elkaar gezet en die werken super. Het lijkt me erg leuk om zelf een versterker in elkaar te gaan zetten. Nu ben ik geen expert in electronica, maar ik beschik wel over de basisvaardigheden en ik ben ook wel bereid om dingen op te zoeken en te leren.
Ik maak nu gebruik van een akai versterker, geen idee wat voor kwaliteit dat ding is. Dit zijn de eigenschappen van mijn speakers:
- impedance: 4 Ohm
- power handling: 140 continuous / 200 Watt programme
- frequency range(-3dB): 30 - 25 000 Hz
Het zou een stereo versterker moeten worden die deze speakers dus goed aan moet kunnen sturen. Mijn budget is ongeveer 200 euro. Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Alvast bedankt!
Ik ben koen en ik ben al een tijdje bezig met zelfbouw audio. Ik heb een tijdje geleden 2 mivoc zuilen in elkaar gezet en die werken super. Het lijkt me erg leuk om zelf een versterker in elkaar te gaan zetten. Nu ben ik geen expert in electronica, maar ik beschik wel over de basisvaardigheden en ik ben ook wel bereid om dingen op te zoeken en te leren.
Ik maak nu gebruik van een akai versterker, geen idee wat voor kwaliteit dat ding is. Dit zijn de eigenschappen van mijn speakers:
- impedance: 4 Ohm
- power handling: 140 continuous / 200 Watt programme
- frequency range(-3dB): 30 - 25 000 Hz
Het zou een stereo versterker moeten worden die deze speakers dus goed aan moet kunnen sturen. Mijn budget is ongeveer 200 euro. Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Alvast bedankt!
€200 is geen ruim budget voor een versterker. Maar er bestaan gelukkig wel mogelijkheden die tot mooie resultaten kunnen leiden.
Kijk een op deze site: http://www.41hz.com
Met een AMP1-B en een PS1 kom je al een heel eind. Dan heb je nog een budget voor een mooie stereo-potmeter om je volume in te stellen en wat prulletjes om alles te bekabelen en aan te sluiten. Een kastje kan je in eerste instantie misschien zelf bouwen. Een kleine koelvin kan je desnoods maken van een stuk afval aluminium.
Als het resultaat je bevalt kan je sparen voor een fraaie kast en het eindresultaat is dan een heel mooie klasse D versterker.
Kijk een op deze site: http://www.41hz.com
Met een AMP1-B en een PS1 kom je al een heel eind. Dan heb je nog een budget voor een mooie stereo-potmeter om je volume in te stellen en wat prulletjes om alles te bekabelen en aan te sluiten. Een kastje kan je in eerste instantie misschien zelf bouwen. Een kleine koelvin kan je desnoods maken van een stuk afval aluminium.
Als het resultaat je bevalt kan je sparen voor een fraaie kast en het eindresultaat is dan een heel mooie klasse D versterker.
Hey,
Ja ik ben ook nieuw hier:D Na het lezen van je post toch maar snel aangemeld en dit is dan mijn eerste reactie.
Voor het budget van 200,- euro kan je een hele aardige versterker bouwen denk ik. Al kan het natuurlijk altijd beter
. Gebasseerd op de Amp10 van 41hz.com kom je denk ik al een heel einde. Maar wat is trouwens het rendement van je speakers? Dat is namelijk ook bepalend voor het vermogen dat je nodig hebt om de kopjes bij de buren te laten meetrillen in de servieskast
.
Hier is het lijstje wat ik heb aangeschaft voor het bouwen van een versterker. Volgens mij kom je met deze lijst ongeveer uit op ongeveer 200 tot 225,- euro. De eerste delen van de versterker zijn al binnen, maar de versterkerprint komt waarschijnlijk in 2008 binnen. En dan kan ik beginnen met bouwen.
Zo heb ik het gedaan:
1. Amplimo 300VA ringkerntrafo, 2x22v = 55,- euro bij Okaphone
2. 41hz.com AMP10 (niet de Basic) = 82,- euro inclusief verzendkosten
3. "Grote" bestelling bij de Conrad á 79,56 euro
Aantal Artikelnr. Artikelomschrijving
---------------------------------------------------------
1 ST x 731085 CINCH INBOUWBUS ROOD NYS 367-2
1 ST x 731112 CINCH INBOUWBUS WIT NYS 367-9
2 PAA x 300894 HighEnd aansluitterminal zwart/rood
1 M x 138215 Meetsnoer Groen 1mm²
1 M x 138193 Meetsnoer Zwart 1mm²
1 M x 138185 PVC Meetsnoer Rood 1mm²
1 M x 138240 PVC Meetsnoer 2,5mm² Zwart
1 M x 138231 PVC Meetsnoer 2,5mm² Rood
1 M x 131458 PVC Meetsnoer Groen 2,5mm²
1 ST x 520489 BEHUIZING 1246 GSS08
1 ST x 183900 Knop voor meetapparatuur
1 ST x 612529 INBOUWSTEKKER ZWART
1 ST x 446068 POTI LOG. STEREO 2X47K
1 ST x 188816 KOELLICHAMEN 200X40X 100
1 ST x 605689 KOPER SCHAKELDR. 2X0,5MM 10 M RING
1 ST x 701147 TUIMELSCHAKELAAR AAN/UIT
1 ST x 022077 7,50 euro korting op uw bestelling
Totaalbedrag: 216,56 euro
Nou moet ik wel toegeven dat de heatsing ietswat 'overkill' is. En dat dit één van de vele vele vele mogelijkheden is om een versterker te bouwen. Je zou ook nog eens een kijkje kunnen nemen op www.audiosector.com of www.chipamp.com. Daar verkopen ze ook Gainclone versterkers en die zijn op www.diyaudio zeer geliefd. En als je bij de zoekfunctie de termen 'gainclone' en '41hz' en 'amp' in tikt, dan komen er heel wat leuke topics uit rollen.
Ja ik ben ook nieuw hier:D Na het lezen van je post toch maar snel aangemeld en dit is dan mijn eerste reactie.
Voor het budget van 200,- euro kan je een hele aardige versterker bouwen denk ik. Al kan het natuurlijk altijd beter
Hier is het lijstje wat ik heb aangeschaft voor het bouwen van een versterker. Volgens mij kom je met deze lijst ongeveer uit op ongeveer 200 tot 225,- euro. De eerste delen van de versterker zijn al binnen, maar de versterkerprint komt waarschijnlijk in 2008 binnen. En dan kan ik beginnen met bouwen.
Zo heb ik het gedaan:
1. Amplimo 300VA ringkerntrafo, 2x22v = 55,- euro bij Okaphone
2. 41hz.com AMP10 (niet de Basic) = 82,- euro inclusief verzendkosten
3. "Grote" bestelling bij de Conrad á 79,56 euro
Aantal Artikelnr. Artikelomschrijving
---------------------------------------------------------
1 ST x 731085 CINCH INBOUWBUS ROOD NYS 367-2
1 ST x 731112 CINCH INBOUWBUS WIT NYS 367-9
2 PAA x 300894 HighEnd aansluitterminal zwart/rood
1 M x 138215 Meetsnoer Groen 1mm²
1 M x 138193 Meetsnoer Zwart 1mm²
1 M x 138185 PVC Meetsnoer Rood 1mm²
1 M x 138240 PVC Meetsnoer 2,5mm² Zwart
1 M x 138231 PVC Meetsnoer 2,5mm² Rood
1 M x 131458 PVC Meetsnoer Groen 2,5mm²
1 ST x 520489 BEHUIZING 1246 GSS08
1 ST x 183900 Knop voor meetapparatuur
1 ST x 612529 INBOUWSTEKKER ZWART
1 ST x 446068 POTI LOG. STEREO 2X47K
1 ST x 188816 KOELLICHAMEN 200X40X 100
1 ST x 605689 KOPER SCHAKELDR. 2X0,5MM 10 M RING
1 ST x 701147 TUIMELSCHAKELAAR AAN/UIT
1 ST x 022077 7,50 euro korting op uw bestelling
Totaalbedrag: 216,56 euro
Nou moet ik wel toegeven dat de heatsing ietswat 'overkill' is. En dat dit één van de vele vele vele mogelijkheden is om een versterker te bouwen. Je zou ook nog eens een kijkje kunnen nemen op www.audiosector.com of www.chipamp.com. Daar verkopen ze ook Gainclone versterkers en die zijn op www.diyaudio zeer geliefd. En als je bij de zoekfunctie de termen 'gainclone' en '41hz' en 'amp' in tikt, dan komen er heel wat leuke topics uit rollen.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik vrees dat ik jullie nog even in spannen ga houden
Momenteel ben ik nog bezig met het schuren/schilderen van m'n speakers, namelijk de Visaton Couplet Light's. Dat klusje hoop ik toch wel voor het einde van de vakantie af te hebben.
Deel 1 en 3 van de bestelling zijn al binnen. Alleen de versterkerprint zelf hoeft nog besteld te worden bij www.41hz.com. Maar eerst even wachten tot het einde van de maand, dan krijg ik weer salaris
. Vervolgens meteen bestellen en dan hopen dat het een beetje vlot binnen komt via de post.
Maar zodra ik alles binnen heb, dan zal ik wel wat foto's maken en hier op het forum posten
En natuurlijk zal ik tussendoor ook wat foto's schieten van de bouw.
Deel 1 en 3 van de bestelling zijn al binnen. Alleen de versterkerprint zelf hoeft nog besteld te worden bij www.41hz.com. Maar eerst even wachten tot het einde van de maand, dan krijg ik weer salaris
Maar zodra ik alles binnen heb, dan zal ik wel wat foto's maken en hier op het forum posten
Ik heb de AMP6, maar als die AMP10 ook zo klinkt ben ik bang dat je met de UcD's wel een flink stuk beter uit bent.....Die AMP-s zijn wel sterk qua prijs dat wel. Maargoed, je ziet dat je met alle spullen eromheen toch al gauw zo'n 80 euro kwijt bent. Ik zou dan liever een paar Ucd's erin gooien....
Wowly
Wowly
@Wowly
Wat is er dan mis volgens jouw oren met de Amp6 (is het trouwens de basic?). Het kan ook komen doordat ze niet zo veel vermogen kunnen leveren en veel vervorming hebben, kleine quote van de 41hz website: 'The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N'
Ik zeg niet dat de Amp10 wel goed is, eerst bouwen een luisteren en dan pas oordelen
Wat is er dan mis volgens jouw oren met de Amp6 (is het trouwens de basic?). Het kan ook komen doordat ze niet zo veel vermogen kunnen leveren en veel vervorming hebben, kleine quote van de 41hz website: 'The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N'
Ik zeg niet dat de Amp10 wel goed is, eerst bouwen een luisteren en dan pas oordelen
Ik ben heel benieuwd naar je resultaten. Zijn dit nu ook klasse D versterkers of welke instelling/principe is dit?
Hoe ben je overigens op je keuze voor 41Hz gekomen? Heb je ook al naar de chipamp-sectie gekeken? Waarschijnlijk wel, maar ik ben geïnteresseerd naar je beweegredenen om voor 41Hz te gaan.
Groeten,
Mischa
Hoe ben je overigens op je keuze voor 41Hz gekomen? Heb je ook al naar de chipamp-sectie gekeken? Waarschijnlijk wel, maar ik ben geïnteresseerd naar je beweegredenen om voor 41Hz te gaan.
Groeten,
Mischa
Ja ik heb eerst ook zitten denken tussen de Chipamp (dual-mono setup) en de Amp10 van 41hz.com. Ik denk dat de twee kits elkaar niet veel zullen ontlopen op het gebied van de bouwbeschrijving en 'soldeerbaarheid' van de onderdelen. Maar over Tripath heb ik goede verhalen gelezen en ik wilde het toch graag proberen.
- dekkersj
- Contacteer:
Nul kleuring is juist een voordeel. Dat is precies wat je nastreeft als audiofanaat. Anders ben je vervorming aan het toevoegen. Of je wilt met een buizenversterker de niet-lineaire vervorming compenseren van je speaker, maar dat is wel heel erg ver gezocht zo op de valreep van 2007.mischa72 schreef:Ja, da's ook een beetje mijn probleem: Ik heb juist goede verhalen gehoord over de chipamps. Wel schijnt een Tripath (41Hz) beter te combineren met een buizenvoorversterker, omdat die vrijwel nul kleuring brengt.
Leuke site trouwens, truggy.nl Ik heb zelf nog een 1:10 elektro staan.
Groeten,
Mischa
Ik zou gaan voor gemakkelijk aanstuurbare speakers en letten op een laagkantelpunt wat laag genoeg is (koppel-C gerelateerd).
Groet,
Jacco
Klopt, daarom behoud je ook die lekkere buizenklank. Dat is wat ik graag wil en dat wordt ook door veel fanaten als ideale combi aangegeven, een buizen-pre en een klasse-D poweramp.dekkersj schreef:Nul kleuring is juist een voordeel. Dat is precies wat je nastreeft als audiofanaat. Anders ben je vervorming aan het toevoegen. Of je wilt met een buizenversterker de niet-lineaire vervorming compenseren van je speaker, maar dat is wel heel erg ver gezocht zo op de valreep van 2007.
Maar eens zien wat het wordt.
Zo´n Amp10 (of dubbele Amp1) doet het ook een beetje goed op ´slechts´ 31V per rail? Ik heb namelijk hele vette trafo´s liggen die ik wilde besteden aan een paar chipamps, maar als die ook goed zijn voor zo´n Tripath-ding komt dat voor mij goed uit.
Groeten,
Mischa
Ik vond de UcD's een stuk beter klinken. Véél meer in balans, veel meer rust, geen korreligheid ivm mijn AMP6. Nou heb ik de AMP6 niet al te lang laten spelen (4 dagen) maar echt beter werd het niet. Overigens valt de AMP6 wel degelijk in de serieuze high fidelity. Een goed commercieele versterker van 500 euro speelt ie er met 2 vingers in de neus uit!
Over prijsprestatie gesproken.
Daarbij is de Amp6 geen AMP10. Hij zou simpelweg beter kunnen klinken. Ik zal de AMP6 meenemen naar Breda.
Jan
Over prijsprestatie gesproken.
Daarbij is de Amp6 geen AMP10. Hij zou simpelweg beter kunnen klinken. Ik zal de AMP6 meenemen naar Breda.
Jan
De bovengrens bij een AMP10 is +/-24Vac.mischa72 schreef:Zo´n Amp10 (of dubbele Amp1) doet het ook een beetje goed op ´slechts´ 31V per rail? Ik heb namelijk hele vette trafo´s liggen die ik wilde besteden aan een paar chipamps, maar als die ook goed zijn voor zo´n Tripath-ding komt dat voor mij goed uit.
Groeten,
Mischa
Als je dus 31V als piek-spanning bedoelt gaat dat nog wel net lukken. Als het RMS is dan is dat teveel van het goede.
@SoCom
Owjee, het woord 'kwaliteit' wordt weer uit de kast gehaald als het om geluid gaat. Als het om geluid gaat, dan is kwaliteit een relatief begrip en dat verschilt per luisteraar. Wat meneer A prachtig vindt klinken kan in de oren van meneer B weer heel slecht klinken.
Maar van wat ik gelezen heb op internet schijnt het dat de Amp10 zeker geen verkeerde versterker is en dat mensen ook met tevredenheid naar luisteren. Hoe deze versterker het zal doen in combinatie met mijn oren is nog de vraag
Owjee, het woord 'kwaliteit' wordt weer uit de kast gehaald als het om geluid gaat. Als het om geluid gaat, dan is kwaliteit een relatief begrip en dat verschilt per luisteraar. Wat meneer A prachtig vindt klinken kan in de oren van meneer B weer heel slecht klinken.
Maar van wat ik gelezen heb op internet schijnt het dat de Amp10 zeker geen verkeerde versterker is en dat mensen ook met tevredenheid naar luisteren. Hoe deze versterker het zal doen in combinatie met mijn oren is nog de vraag
- Soundexcel
Ik heb net een paar posts van je op het 41Hz forum gelezen. Toevallig toch?Soundexcel schreef:Ik heb zelf twee stuks amp10Basic draaien.
Met nette clarety cap input caps.
Als mensen ze een keer willen vergelijken met BV een UCD.
Graag!!
Ik ben zeer benieuwd!
En hoe bevalt de Amp10Basic? Is er een reden om in plaats van de Basic de niet-basic te nemen? Bijplaatsen van elco´s kun je zelf in de voeding doen. Ik vraag me af in hoeverre het relais nog toegevoegde waarde heeft.
Verder vraag ik mij af waarom je de 10Basic gekozen hebt en niet de Amp5. Ik zie vergelijkbare specs en zou zo snel niet weten welke te kiezen. Ik denk erover om in de toekomst van 1 amp stereo naar 2 amps dubbel mono te gaan. Is er dan een bepaald type dat de voorkeur heeft?
Groeten,
Mischa
Even een kleine update
Gister is de bestelling eruit gegaan en vanmorgen kwam het mooie bericht binnen dat de versterker verzonden was. Erg snel dus! Nu maar hopen dat de post een beetje snel hier in Nederland is, des te eerder ik kan gaan beginnen met bouwen. Als alles binnen is, dan zal ik wel even een los draadje beginnen over de bouw
Gister is de bestelling eruit gegaan en vanmorgen kwam het mooie bericht binnen dat de versterker verzonden was. Erg snel dus! Nu maar hopen dat de post een beetje snel hier in Nederland is, des te eerder ik kan gaan beginnen met bouwen. Als alles binnen is, dan zal ik wel even een los draadje beginnen over de bouw