Philips CD723 modificaties
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Mooie uitleg. Dat zou dus willen zeggen dat bij deze mod de goeie diodes eruit zijn gehaald en een stel slechtere in de plaats zijn gestoken.Nijn schreef:Vandaag mijn mondeling EMC (Electromagnetic Compatibility) afgerond en dit toevallig in het boek tegengekomen. Diodes slaan een zekere lading op (in de ruimteladingslaag) die moet worden 'ontladen' op het moment dat je de spanning ompoolt. Hierdoor krijg je dat op de overschakeling van geleiden naar niet geleiden, de diodespanning eerst even onder 0 zakt en vanuit daar langzaam opklimt naar 0. Bij fast recovery types gaat dit heel abrupt - vanaf een bepaald niveau switch ie gewoon hard. Bij soft recovery types gebeurd dit juist langzaam en vloeiend. Vanuit EMC overwegingen zijn fast recovery diodes dan ook niet beter, omdat ze meer hoogfrequente zooi op de voedingslijnen zetten. Er wordt dan ook heel erg aangeraden om een snubbercircuitje over je diodes te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je in bepaalde geschakelde toepassingen graag wilt dat een diode snel recovered, bijvoorbeeld in een geschakelde voeding, omdat er dan minder stroom verloren gaat op de schakelovergangen. Voor iets als het gelijkrichten van een 50 Hz voeding lijkt het me echter eventueel meer kwaad dan goed te doen.rho schreef:Hmmm, we zullen het eens moeten opzoeken dan, vrees ik.Nijn schreef:Ik zou juist denken dat je door snellere diodes te gebruiken, snellere transients krijgt (je diode 'recovered' immers sneller, ik dacht door iets met lading in de ruimteladingslaag) welke meer hoog-frequente componenten bevatten. Mijn gevoel zegt me dat je dat juist niet wil, maar ik kan het mishebben.
Groeten,
Martin
Als je zelf de verklaring hebt gevonden hoor ik het graag.
Groetjes,
Martin
Misschien dat ik toch eens de tijd moet vinden om het na te meten op 't werk, maar dat zal zeker niet voor de komende weken zijn, want ik heb het daar heel erg druk.
't Is natuurlijk jammer dat er geen meetresultaten afgebeeld staan bij de beschrijving van de modificaties.
Ahja, er is 1 zeer goed merkbaar verschil tussen de 2 spelers dat, denk ik, toch duidt op een verbetering van de voeding. De gemodificeerde speler start sneller op. (enkele tienden van een seconde) De voeding is dus sneller stabiel bij opstarten.
Ondertussen de oren van m'n vriendin eens naar de spelers laten luisteren. Die hoort ook geen verschil.
We wachten dus nog op de polystyreens voor de uitgangsfilters en de transistoren voor de discrete IV-omzetter.
Ondertussen de oren van m'n vriendin eens naar de spelers laten luisteren. Die hoort ook geen verschil.
We wachten dus nog op de polystyreens voor de uitgangsfilters en de transistoren voor de discrete IV-omzetter.
Kan je nu geloven dat ik die laatst bestelde componenten nog steeds niet heb.
'k Was het zelfs al bijna vergeten. De speler doet het eigenlijk wel goed zo.
Ik moet er toch eens achter gaan om dit project te finaliseren.
Zonder die discrete IV is er niet eens veel werk meer aan.
Toch schandalig dat je na iets te bestellen totaal niets meer hoort van de verdeler, nadat ie de helft van je bestelling geleverd had. (gelukkig ook nog maar de helft betaald)
'k Was het zelfs al bijna vergeten. De speler doet het eigenlijk wel goed zo.
Ik moet er toch eens achter gaan om dit project te finaliseren.
Zonder die discrete IV is er niet eens veel werk meer aan.
Toch schandalig dat je na iets te bestellen totaal niets meer hoort van de verdeler, nadat ie de helft van je bestelling geleverd had. (gelukkig ook nog maar de helft betaald)
OK, het filtertje zit er ondertussen een dagje in.
We hebben net een luistertestje achter de rug. M'n vriendin heeft zich opgeofferd om even het proefkonijn uit te hangen.
Ik heb dus 2 identieke CD´s gebrand en elk van de CD-spelers heeft een exemplaar ontvangen.
Vriendin nam plaats in de luisterzetel en de CD-spelers mochten hun ding doen.
...4 nummers verder... nope, geen enkel verschil te horen. Niks, noppes, nada...
En zonder filter meende in toch een ietsje verschil waar te nemen. Blijkt dus dat dat filtertje z'n werk wel eens zou kunnen doen.
Tja, veel knutselplezier met weinig resultaat. (en dat krijg je dan natuurlijk dadelijk op je brood. "Ge hebt toch wel wat beters te doen dan dat zeker? Zoveel werk en geen verschil!
")
We hebben net een luistertestje achter de rug. M'n vriendin heeft zich opgeofferd om even het proefkonijn uit te hangen.
Ik heb dus 2 identieke CD´s gebrand en elk van de CD-spelers heeft een exemplaar ontvangen.
Vriendin nam plaats in de luisterzetel en de CD-spelers mochten hun ding doen.
...4 nummers verder... nope, geen enkel verschil te horen. Niks, noppes, nada...
En zonder filter meende in toch een ietsje verschil waar te nemen. Blijkt dus dat dat filtertje z'n werk wel eens zou kunnen doen.
Tja, veel knutselplezier met weinig resultaat. (en dat krijg je dan natuurlijk dadelijk op je brood. "Ge hebt toch wel wat beters te doen dan dat zeker? Zoveel werk en geen verschil!
- paulebappie
Niet helemaal.paulebappie schreef:Maar nu is het voor jezelf tenminste duidelijk en bewezen.rho schreef:
Tja, veel knutselplezier met weinig resultaat. (en dat krijg je dan natuurlijk dadelijk op je brood. "Ge hebt toch wel wat beters te doen dan dat zeker? Zoveel werk en geen verschil!")
Ik zou de test nog eens willen doen met een breder publiek.