Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als je dat zou willen doen? :D
Maar dan wel alleen copper botom en de board outline.

Blijft de grootte dan hetzelfde dan?
/2wegFilter2.ewprj

btw, hij ziet er wel goed uit he? Het zou mooier kunnen, maar heb het wel gehad met ultiboard voorlopig :roll:
Tis trouwens een grote print geworden! :shock: Een half a4
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Das maar een kleine moeite he Juul

http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... gatjes.pdf

Waar ik je wel voor waarschuw, en let er dus zéér goed op, is dat je zelf moet nakijken of dat als je dat afdrukt dat ie dan 100% schaal is en geen 96 of 105 ofzo, want acrobat en afdrukken is klerezooi ivm afmetingen, check dus best de afmetingen op je tekening in je ultiboard ( niet afdrukken en dan zien he :D ) , door middel van die referentiepunt metingen op je statusbalk. Doe dit aub, anders zit je misschien achteraf te prossen met sommige shapes, en leuk is dat niet. Je kan je grootte aanpassen voor de afdruk in je acrobat.

Groetjes en goedenacht
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hartstikke bedankt Rudy.

Ik ben nu bezig met gaatjes boren, daarna solderen.

Welke waardes kan ik vast voor de looptijdsvertraging nemen? Wat schat jij?
Dan monteer ik deze vast om beetje te testen.
Die looptijdsvertraging neem je toch gewoon waar als een faseverschuiving he? Voor het testen straks.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, brug dat deel effe, want ik denk niet dar er veel faseverschil opzit, maar hoe je dat ervaard is als een piekje of dipje rond je xoverfrequentie.

Maar Jeroen is die toch aan het uitmeten ( hoop ik voor je :D ) en dan kunnen we die eens invullen.

Werk wel effe deel per deel af, voeding ... en dan de rest en test dan effe met funktiegenerator ( of PC generator ) of alles wel correct werkt. Niet direkt alles solderen, aan je amps hangen en testen op je speakers, niet egt verantwoord, kan kostelijk zijn als er ergens een soldeerfoutje of tekenfoutje zit.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Werk wel effe deel per deel af, voeding ... en dan de rest en test dan effe met funktiegenerator ( of PC generator ) of alles wel correct werkt. Niet direkt alles solderen, aan je amps hangen en testen op je speakers, niet egt verantwoord, kan kostelijk zijn als er ergens een soldeerfoutje of tekenfoutje zit.

Groetjes
Rudy
Dat was ik van plan! Ik weet hoe snel je foutjes hebt in je pcb.
Als het beetje meezit moet ik alle foutjes kunnen oplossen.
Ik dacht net eraan om dat te vermelden, maar toch niet gedaan.

Ik heb trouwens ook zeer mooi soldeerstation gekocht laatst, weller wctp51 (nee wil niet opscheppen ofzo, jij zal vast ook wat leuk(er)s hebben staan ;)). Mooi klein puntje erin stoppen en solderen moet wel lukken. Hopelijk zijn de shapes allemaal goed ;).

Iig bedankt dat je me waarschuwt!!!!

/edit
Nog ff 1 vraagje.
Die ontkoppelctjes bij de LM7815 en LM7915. Moet ik daar 100nF MKH en 100nF Keramisch voor nemen, of alleen 100nF Keramisch?

Alleen 100nF keramisch he?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Jup enkel die keramische voor de voeding.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ow jaaaa!!!

2mV ruis toptop op de 15V lijn en op de -15V lijn hetzelfde 8).

Maw, de voeding doet het al! :D

C2 is 680nF welke weerstanden veranderen nu dan? R2? En wat is de nieuwe waarde?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Het lijkt erop dat 1 uitgang voor de woofer al goed werkt! :D
Alleen klopt er nog iets niet van het potmtergedeelte. Ik krijg vrij veel storing (12mV!) als ik de potmeter op een bepaalde stand heb, dit met de ingang kortgesloten.
Als ik de massa aanraak vermindert dit tot 8mV.
Ik heb afgeschermde kabels gebruikt voor de potmeter.

Ik heb trouwens nog geen 100nF ctjes tussen de + en - van de opamps.

Nu de andere 3 delen nog.

/edit
Lekker slim, heb ik van die krokodillekabeltjes (jeweetwel:P) verbonden met mijn afgeschermde kabel :? Dan is de hele functie van het afschermen weg...


/edit2
1 Of ander kantelpunt werkt niet ofzo. Want het geluid is erg zacht wat eruit komt. Het LDF onder de 1600 Hz en de Bafflestep werken volgensmij wel. Ik denk dat het inputfilter voor het lage volume zorgt aangezien deze eerst ook problemen gaf bij het testen. Ik vermoed de 680nF cap...
Dit ga ik morgen wel ff uitzoeken.
Laatst gewijzigd door JuuL op za 30 apr 2005, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zal is checken of je die moet verandered, kan zijn dat ie zo ook nog goed gaat.

/edit
die cap is geen probleem, gewoon houden die weerstandswaarden.
Plaats effe die 100nF's, maakt de boel een pak stabieler en bij metingen geef je hem anders de kans om te doen waar je opamp zin in heeft, en niet dat wij willen dat ie zelf moet doen.

Ivm met dat meten op audio, als je gewoon ziet dat je DC waardes overal goed zijn, en je AC weerdes riching 0 ( of mV's ) zakken, dan is dit vaak ook inorde, als je egt je restsignaal wilt meten dan zit je met uV signalen, niet met mV, want uiteindelijk, als je op met maxsignaal werkt dan is zelfs de ruis output van je eindtrap op -60dB ( wat niet zo goed is imo ) maar 1mV groot, laat staan dat je dat met normale huis en tuin middelen ( scope en meter dus ) kan meten, voor goede metingen in audio kan je gebruik maken van ofwel je soundcard ( tot ong -110dB in sommige gevallen ) ofwel met differentieele versterkertrappen, maar das pas als je aan de grenzen komt van je soundcard.

Wat jij met je metingen doet bij niet afgeschemde kabel is gewoon er een antenne erop plaatsen.
Maja, die dingen ga je volgende weken wel vaker tegenkomen :lol:

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op za 30 apr 2005, 0:34, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hehe ik weet t van die antenne :).

Maareh 1 of ander kantelpunt van inputfilter klopt niet ofzo.

Ik krijg hoogstens 100mV ipv 1Volt op de INPUT van het filter...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als je metingen doe waar je niet aan uit kan, noteer deze dan effe op het schema, zowel DC als AC en bij de de AC ook nog de freq, anders word het lastig(er) helpen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

o ik kom er wel uit hoor :).

Met de 680nF C kortgesloten doet het filter het wel goed...

Is het nog erg veel werk allemaal dan? Volgensmij wel he?
Het aarden en afschermen etc he?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Met wat fresuentie zit je te spelen ? ale meeten, want op 1kHz is die cap wel een kortsluiting hoor, zoals het natuurlijk ook hoord.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Kan best snel gaan vana nu, het enige waar je dan nog mee zit is die delay voor je tweet.

Je zou alleen je computerke is moeten bovenhalen om audiometingen mee te doen, want met een multimeter een filter nameten is nogal lastig, niet alleen meten sommige multimeters niet eens in de Khz'sen, het geeft je ook geen idee wat er gebeurd.

Groetjes en goedenacht
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mijn computertje staat er nog geen meter naast :P.
Maar ik heb een scope :? En jij hebt het over een multimeter... Waar denk je anders dat ik het filter mee heb doorgemeten ;). Niet met mijn multimeter iig.

Trouwens, de woofer maakt nog steeds grote uitslagen...
Het zelfde probleem als eerst. Ik denk dat ik hierna een sub bouw en een 100Hz HDF filter voor dit filter stop.

Maargoed eerst dit afbouwen ;).

Groetjes, tot morgenavond (miss?) en ook een goedenacht!
Laatst gewijzigd door JuuL op za 30 apr 2005, 1:32, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Met wat fresuentie zit je te spelen ? ale meeten, want op 1kHz is die cap wel een kortsluiting hoor, zoals het natuurlijk ook hoord.

Groetjes
Rudy
Dit was fullspectrum van audio. Dus die cap met weerstand klopt voor geen *...*.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, ik luister naar zoon ding met zoon cap, doet zen werk prima 8)

Of je hebt een verkeerde cap, of ie is stuk, of je hebt daar een verkeerde weerstand ingepleurd, maar werken moet ie met een 680nF, zelf 100n moet ie nog werken, enkel minder bas :D

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kweet bijna zeker dat de cap heel is (MKH).
Maar klopt het schema 100% daar dan? Want toen deed hij het ook al niet...

Nog een fototje van het filter /filter.JPG
Ziet er mooi uit he? :D
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, ja dat werkt, de vraag is is je potmeter niet verkeerd aangesloten, of is ie te laagohmig ( mag niet lager dan 47k ) ( of gewoon je centeraftakking met je max verwisseld ? ), brug die potmeter is en plaats die cap is en check is opnieuw.

Je moet mij niet geloven dat dat werkt, maar uiteindelijk kan je die dingen ook simuleren met je multisim, maar goed dat hebben we al 10 keer gedaan.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

O het is niet zo dat ik jou niet geloof hoor ;).

Ik probeer gewoon nuchter oplossing te zoeken, ik kijk straks wel ff naar componentjes etc.

Potmeter is 100kOhm en middenaftakking is op de opamp aangesloten.


De uitgangsweerstand van mijn geluidskaart doet ook mee. En als ik deze aansluit veranderd de weerstand over de potmeter van 40 kOhm (niet 100 maar 40 want er zitten andere weerstanden aan parallel) naar 12 kOhm.

Een R van 12kOhm met een C van 680 nF Geeft al een kantelpunt van 20Hz!
Maar goed dit zou nog kunnen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Niet egt,

Je potmeter is 100k, je ingangsweerstand is ook 100k, en je weerstand aan die potmeter zou ook 100k moeten zijn, dat wil zeggen dat is de slechtste situatie je weerstand vooledig parrallel staat aan je potmeter, wat 50k geeft, dezen staan op AC gebied parrallel met je ingangsweerstand, dus 50k // 100k, dus MINIMAAL 33k.

Het enige dat er dan nog rest is dat er 470e ergens tussenstaat, maar deze werkt in dit geval als een voordeel, maar 470e tov 33k is nou ook niet egt een deling.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

ik kijk eerst wel voordat ik steeds vragen stel.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ma Juul, zo mag je nier redeneren, voor je cap betekent het dat ie minimaal 50k ziet.

Als je vanuit je soundkart vertrekt, dan ziet die uitgang een seriecombinatie van je uitgangssweerstand van je soundcard zelf en de ingangsimpedantie van je schakeling, dus dat ding ziet er vanuit gaande dat je ingangssimpedantie 33k is ( en dat is ze ) en je uitgangssimpedantie van je soundcard ( 1.5k zeg je ), dus 34.5k, hier is geen enkel probleem hoor, zie gewoon je kabeling is na, check je weerstanden op je bord is ( geen 10k ipv 100k ofzo, ... ).

Check gewoon is alles met een DC ohm meter en zie is dat daar niks way uit de buurd ligd, maar maak je ingangssignaal dan wel los en voeding af.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb dat ff gelaten voor wat het was. Dus met die c kortgesloten.
En heb het hoogdoorlaatfilter opgebouwt, met de ingang kortgesloten

Maar dit lijkt echt nergens op :P.

Krijg een sinus van precies 50 Hz op de uitgang. Deze heeft een toptop waarde van zo'n 20 Volt... :roll:

Bij de voeding zie ik een strakke spanning. De lichten ook al uitgedaan om te kijken of het hielp, maakte niks uit.

Kan dit liggen aan het aarden? Kan mijn aardvlak bijv helemaal verkeerd zijn? :o

Bij de uitgang van het eerste deel van het filter, dus op pootje 1 van U3A meet ik dit verschijnsel niet. Maar op de uitgang van het 2de deel wel.
De looptijdsvertraging heb ik er nog niet ingestopt.

/edit
Als ik mijn hand erboven houdt dan wordt de storing aanzienlijk groter.
Dit doet me denken aan de vorige keer. Toen was het aarden ook niet goed!
Kan het zo zijn dat mijn aardvlak 1 grote lus is? Want zo lijkt het er wel op.
Dus dan bedoel ik rechts die stukken, die zou ik eigenlijk moeten onderbreken. Nietwaar?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, als ik op je layout zie dan klopt dat deel langs geen kanten want je gebruikt geen feedback van je uitgang ?
Geen wonder dat ie dan zo gek doet, die versterkt zich te pletter.
Is er normaal geen verbinding tussen pin 6 en pin 7 ? , check je schema is.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”