MA26WR09-04 in de auto?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

MA26WR09-04 in de auto?

Bericht door Martijn v »

Ik vroeg mij af zou het werken; een paar vifa MA26WR09-04's in de auto.
Ik dacht aan een kist met zo'n 20/25liter per unit.
Met het subsonic filter op 30Hz.

Voordelen(volgens mij dan)
*je hoort positive geluiden over de units
*niet erg duur
*zien er niet slecht uit
*je ziet er een ander niet zo snel mee rondrijden in zijn/haar auto

Nadelen?


Ik heb ook nog gekeken naar de 23w van Scan-Speak, maar die is bijna 2keer zo duur.
En ik denk dat mijn huidige versterker er moeite mee gaat hebben als ik er twee mee ga aansturen.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Martijn,

En al over nagedacht hoe jij een laag rendement woofer 83db gaat aansturen bij 4 ohm .?

Dat wordt beest van versterker met bij behorende accu,s om in deze donkere dagen ook je verlichting te laten branden :)

Groeten Audioslave
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Als ik mij niet vergis is het nominale vermogen van deze unit maar 150Watt.
De versterker die ik nu heb levert aan 4ohm 212Watt en aan 2Ohm 319Watt.
Ik wil er dan ook twee plaatsen.(woofers)
Verder ben ik ook wel aan het uitkijken naar een iets zwaardere versterker...
En als ik mij niet vergis, en subsonisch affilter op 30Hz en nog rekening houd met de cab(room)gain v/d auto moet ik toch genoeg "druk" kunnen opbouwen?

Of zit ik er nu langs?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zou een papieren membraan geen nadeel zijn als het toch wat vochtig wordt?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik zie zo geen nadelen, als je de T&S wil posten wil ik wel een goed car audio kistje voor je simuleren.
Rob.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

richard schreef:
Zou een papieren membraan geen nadeel zijn als het toch wat vochtig wordt?
Mischien wel, maar ik denk dat dit in de kofferbak niet zoeen probleem opleverd.
En het membraan is in dit geval aluminium met een carbon dustkap..
Ik zie zo geen nadelen, als je de T&S wil posten wil ik wel een goed car audio kistje voor je simuleren.
Rob.
Ha Rob het is prettig zijn als je daar de moeite voor wilt nemen.
Dit zijn de t&s volgens de verkopende site.

power handling (continuous/programme) = 150/350 W
resonance frequency fs = 18,5 Hz
impedance R = 4 Ohm
sound pressure level SPL = 83,5 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 3,5 Ohm
force factor BL = 12,2 N/A
voice coil inductance L = 1,43 mH
effective piston radiating area Sd = 346 cm2
effective mechanical mass incl. air load 129 g
equivalent volume of compliance Vas = 80 l
total Q factor Qts = 0,37 (Qms=3,37, Qes=0,42)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 11,6 mm

En als het je interseert http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ma26wr0904 hier hebben ze er wat metingen op los gelaten.

Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ik ze op een hoop andere manieren kan inzetten, als ik ze niet meer in de auto gebruik.

P.s. de grote maakt niet zoveel uit kist(en) komt is een passat.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Hallo Martijn,

Allereerst hier de juiste parameters voor de Vifa Ma26wr09-04

Znom 4 ohm
Re 3.44 ohm
Le@1kHz 1.2 mH
fs 21 Hz
Qms 3.53
Qes 0.52
Qts 0.46
Mms 149.3 g
Cms 384.8 mm/N
Sd 333.0 cm2
BL 11.3 Tm
Vas 60.6 ltrs
Xmax 11.6 mm peak
VC Ø 50 mm
Sen si tiv ity
2.83V / 1m 83.3 dB
Nom. Power DIN 300 W
Mag net weight 2.1 kg
MA26WR-09-04 • 10” Black Aluminum
cone woofer
• Rubber surround
• Magnesium cast frame
• Double magnet
• F3 of 33Hz in 1.5 cubic
foot sealed box!
• Flange 271mm
• Cut-out 231.2mm
• Depth 124mm

Hier kun je zien dat vermogen veel hoger is 300 watt en max nog meer .
40 liter is goede maat per vifa unit , minder gaat hij gauw bonkerig klinken .

Ik zie wel nadelen in de vorm van aansturing en gewicht van totale subkasten dan praat ik nog niet over de ruimte .

Groeten Audioslave
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Die aansturing maak ik mij niet erg druk om mocht mijn huidige versterker er niet toe in staat zijn dan komt er eentje die dat wel kan.
Mijn kofferbak heeft van tussen de wielbakken uit gemeten ongeveer 1 bij 1 meter en een hoogte van ca 50cm.
En het gewicht? Ach ja het is een 1410kg wegende sedan die behoorlijk neus zwaar is.
Een vergijkbare woofer uit de autoaudio wereld heeft ook een stevige kist nodig en meestal geld, hoe kleiner de kist hoe groter het benodigde vermogen.

Maar ik wacht nog even af wat rob simuleert die heeft de nodige ervaring met car audio.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Precies, dit is eigenlijk nog een heel bescheiden subje voorin de auto, tegenwoordig kan het veel gekker. 8)

Kan in een gesloten kist van 30L, groter hoeft echt niet. Gaat goed diep in een gesloten kistje en een Qtc van 0,79 is in een auto nog goed te doen. En een subsonic is wel een goed idee.
Kijk ook even of het mogelijk is om de afdichting van kofferruimte naar het interieur wat meer open te maken (skiluik?), scheelt veel dB's en aan klank.
Rob.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Rob bedankt voor de simulatie, en de rest voor het meedenken.
Van dat skiluik komt wel goed heb al het een en ander opgepikt van sys en een paar simpele eerdere instalaties.
Ik waag de gok en bestel er 2.
Verder ga ik denk ik eens een of twee proefkastjes bouwen om met de plaatsing en vulling te spelen en miss ook een kijken wat ze thuis doen :) .
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Quote : Ach ja het is een 1410kg wegende sedan .

Nou dan lijkt mij helemaal niks , met twee van die zelfbouwsubs kun je bij beetje verstaanbaarheid iedere week alle onderdelen aandraaien van jouw 1410 kilo wegende sedan :shock:

Het klinkt waarschijnelijk dan zelfde als ik in huis mijn sub afdek met twee dekbedden :(

Dan klinkt zoals in veel auto,s veel boem-boem maar weinig strakke gefundeerde basweergave .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

En het belangrijkste wordt vergeten; waar laat je de bierkratten?
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Hoe het gaat kinken zien we nog wel, om laag netjes in een auto te krijgen is uberhout niet makkelijk.
Eerst maar de test kisten in elkaar lijmen.
En die kratjes bier ik dink voornamelijk wisky en rum en daar kunnen er nog genoeg van bij.(en anders hebben we de achterbank nog)
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Een goed compo setje van bijvoorbeeld Phonocar aangevuld met wat zwaardere woofer in de achterportieren/hoedenplank dat klinkt in de meeste gevallen uitstekend met dito basweergave :shock: ,maar hier weet rob vast wel meer van .
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Ik weet wel wat je bedoelt maar is in mijn geval niet makkelijk te realiseren.
Mijn doel is wel om mijn kofferbak zo open mogelijk te maken.
D.w.z. het skiluik gaat waarschijnlijk pernament open en misschien pas ik de hoedenplank ook nog wel aan om het meer "open" te maken.
Ik heb in vorige instalaties al eens de sub in het voeten eind van mijn (achter)passagier gehad.
En in een andere instalatie een stel freeair in de hoedenplank.
Echter in mijn achterportieren zie ik niet zitten en mijn hoedenplank wil ik niet inslijpen zonder de versteviging weer terug te brengen.
En dat word erg veel werk.

De waarde van een goed compo set en hoe je deze inbouwt is mij ondertussen wel bekend.
En ik plan ook om deze vrij laag af te filteren, maar het uitproberen is ook een groot deel van de hobby voor mij.
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

nog een fotootje van de "oude" doos.
Woofers waren "leen" exemplaren die er even ingezeten hebben, klonken nergens naar maar gingen wel HARD 8)
Nu zitten er Phoenix Gold Octane R's in met de conus zichtbaar en dat klinkt al stukken relaxter en zitten r ondertussen al 4 jaar in.
Jammer genoeg geen fotoke van maar wilde u even een idee geven dat het geen probleem is om in een break kasten te bouwen zonder al te veel plaatsverlies te hebben.
Kastjes zijn ca. 25 liter en zijn passend gemaakt in de ruimte naast de wielkasten.

** oeps zie nu pas dat je een sedan hebt dus niet veel nieuwswaarde deze post :oops:
Bijlagen
view1.jpg
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Ik heb zelf in gedachten al lopen spelen met zoiets.
Echter is het grootste probleen voor mij niet de ruimte maar het feit dat het een sedan is, en daardoor is de kofferruimte veel meer gesloten.
Waardoor bij plaatsing in de kofferbak het makkelijk gedempt klinkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn v schreef:
Ik heb in vorige instalaties al eens de sub in het voeten eind van mijn (achter)passagier gehad.....
heb ik ook eens gedaan, werkte erg goed moet ik zeggen. is dit niet weer een optie
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Martijn v schreef:
D.w.z. het skiluik gaat waarschijnlijk pernament open
Waarom zet je de woofer niet achter het skiluik en laat je de achterzijde in de kofferruimte stralen?
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

richard schreef:
Martijn v schreef:
D.w.z. het skiluik gaat waarschijnlijk pernament open
Waarom zet je de woofer niet achter het skiluik en laat je de achterzijde in de kofferruimte stralen?
Je bedoelt de kist tegen de bank en de woofer(s) naar achteren gerricht?
Ik ga morgen twee test kistjes in elkaar zetten en zo spoedig mogelijk ook de voedingskabels in de auto leggen zodat ik met de posities kan spelen.
Aangezien bij elke auto en persoonlijke voorkeur nog wel iets anders uitkomt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Nee, zonder kist in een stevige (open) baffle die je zo tegen de achterbank monteert dat de woofer voor het skiluik zit. Een kist heb je dan verder niet nodig, daar zorgt de kofferbak voor. De voorzijde van de woofer straalt dan in de auto en de achterzijde in de kofferruimte.

Maak wel een beschermingsconstructie dat de woofer niet beschadigt.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Een z.g.n. free air woofer heb ik ook wel eens aan gedacht, hoewel ik denk dat deze units nu niet de meest geschikte hiervoor zijn.
Maar als ik toch aan het expirimenteren ben kan ik het wel proberen.
Als het zover is laat ik wel weten/ziet hoe het verloopt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

2 puntjes:

1. Audioslave, waar heb jij de TS parameters vandaan? Ik denk dat de parameters van Martijn v beter kloppen. Volgens mijn info is de MA26WR09 gelijk aan de 26WA550. http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... _ls_en.htm
(ik heb ze zelf in een 3 wegsysteem zitten)

2. Kijk ook eens naar deze unit. Is een variant op de MA26WR09, maar met een erg aantrekkelijke prijs....
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1480
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Hans,

De parameters haal precies bij jouw punt 2 weg :)

http://www.madisound.com/pdf/vifa/ma26wr09-04.pdf

En dan is de Vifa 26wa550-04 toch anders :

http://www.vifa.de/produkte/DB26WA550.pdf

Ik had graag dit ook alles zelf bij Vifa nagekeken maar dat is me nooit gelukt de vifa Ma26wr09-04 zie ik nergens staan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de MA26WR09-04 is de industrie versie van de 26WA550-04..
Plaats reactie