De Millennium is bijzonder omdat hij zo laag inzetbaar is. Het zou zonde zijn daar geen gebruik van te maken. Gezien het opbreken van de magnesiummids zou ik gewoon onder 2 khz crossen. De tweeter doet 't met twee vingers in de neus.
deze mid begint pas echt vervelend te doen rond de 3 khz. daar willen we dus inderdaad ruim bij uit de buurt blijven, en dan komen we op een cross ergens tussen 2 en 2.5 khz.
zoals ook beschreven in de eerste post...
Kan je niet een grotere baswoofer nemen
Anders kan je er net zo goed een 2-weg van maken, dat gaat makkelijk met de W22 cm. Deze 3-weg zal niet heel veel meer dynamiek brengen, maar wel een complexer scheidingsfilter/ grotere kast en een extra unit
dat had gekunt. maar dit zijn de speakers die we uiteindelijk met elkaar hebben gecombineerd.
de w22 gaat niet echt ver door zonder vervormingen en opbreken, een twee weg had een behoorlijk groot middengebied gehad waar het geluid erg lelijk uit zou komen. dus vandaar de drieweg.
zoals ook in de eerste post besproken hebben we er ook nog over gedacht om er twee woofers per kast in te zetten, maar dat is een tikkie aan de prijzige kant.
De kast wat dieper maken is dus hier niet overbodig, als je 45 liter netto wilt hebben.
Daarintegen is het wel zo dat als je de kast gaat dempen de inhoud weer met een bepaalde factor iets vergroot.
ik wil liever op een beetje meer uitkomen dan een beetje minder. de kast is eigenlijk al iets te klein, maar ik wil ze gewoon niet het formaat koelkast (of wowly formaat subwoofkanon) geven. dus als je een paar cm's aan de achterkant in kunt passen tot het volume inderdaad 45 liter is... zou mooi zijn.
Hondasnl schreef:
De baspoort is nog niet definitief qua maatvoering en positie.
Dit is nog under investigation!!!
yup.
Hondasnl schreef:
Wellicht is het zinvol de horizontale bracings nu haaks tov de achterkant te monteren.
Dit is makkelijker uitvoerbaar denk ik.
lijkt me ook een heel goed idee, dit geldt dan ook voor de bodem. scheelt een heleboel lastige en vervelende hoekjes, en het maakt voor de vibraties weinig uit.
De Millennium is bijzonder omdat hij zo laag inzetbaar is. Het zou zonde zijn daar geen gebruik van te maken. Gezien het opbreken van de magnesiummids zou ik gewoon onder 2 khz crossen. De tweeter doet 't met twee vingers in de neus.
deze mid begint pas echt vervelend te doen rond de 3 khz. daar willen we dus inderdaad ruim bij uit de buurt blijven, en dan komen we op een cross ergens tussen 2 en 2.5 khz.
zoals ook beschreven in de eerste post...
De frequentieresponse van de W15's loopt mooi tot ongeveer 5 khz. Bij ongeveer 6 khz zit echter het lelijke opbreken. Bij 2 khz zie je die piek terug als een piek in de derde harmonische. Dit betekent dat je een beetje moet oppassen met filteren. Liefst filter je voor die piek in k3. De millennium kan dat prima aan, dus ik zou persoonlijk niet boven 2khz crossen.
De frequentieresponse van de W15's loopt mooi tot ongeveer 5 khz. Bij ongeveer 6 khz zit echter het lelijke opbreken. Bij 2 khz zie je die piek terug als een piek in de derde harmonische. Dit betekent dat je een beetje moet oppassen met filteren. Liefst filter je voor die piek in k3. De millennium kan dat prima aan, dus ik zou persoonlijk niet boven 2khz crossen.
uitstekende tip! zullen we zeker rekening mee gaan houden!
Resume:
- Vertikale bracing achterwand achter de woofer verwijderd.
- Alle hor. bracings haaks op de achterwand gepositioneerd.
- Kastinhoud 45 liter, kast dieper gemaakt.
- Midkast is approx. 4,9 liter.
- Baspoort inwendig 70 met een totale lengte van 183mm (on HOLD).
Kan je niet een grotere baswoofer nemen
Anders kan je er net zo goed een 2-weg van maken, dat gaat makkelijk met de W22 cm. Deze 3-weg zal niet heel veel meer dynamiek brengen, maar wel een complexer scheidingsfilter/ grotere kast en een extra unit
de w22 gaat niet echt ver door zonder vervormingen en opbreken, een twee weg had een behoorlijk groot middengebied gehad waar het geluid erg lelijk uit zou komen. dus vandaar de drieweg.
Tja, ik wil toch benadrukken dat als het zo slecht zou werken dat niemand anders het zou proberen. Seas zelf doet het ook en ook Linkwitz (met Orion). Zelf heb ik dit ook eens geprobeerd, rond 1400 Hz gaat prima als je > 4e orde elektrisch filtert en de break-up notched.
Op zich heb je wel gelijk, maar Linkwitz ontlast de W22 aan de onderkant en doet open baffle. Een W22 die ook het echte laag moet doen zal in het midden toch meer vervormen in vergelijk met de situatie zoals Linkwitz hem gebruikt.
In een drieweg opzet is het minder erg dat de W22 voor het echte laag flink moet werken. De 15cm unit heeft dan vrij spel om onvervormd het midden weer te geven.
De extra vervorming die de W22 heeft als deze ook het laag moet doen is m.i. minder schadelijk dan een matig/ gemiddeld 3-weg filter. Daarnaast is de IMD vervorming van de Excel reeks erg goed. Tevens wil je een 20cm woofer helemaal niet zo hard laten werken in het laag. Neem dan een "echte" baswoofer met meer oppervlakte en met veel excursie.
De extra vervorming die de W22 heeft als deze ook het laag moet doen is m.i. minder schadelijk dan een matig/ gemiddeld 3-weg filter. Daarnaast is de IMD vervorming van de Excel reeks erg goed. Tevens wil je een 20cm woofer helemaal niet zo hard laten werken in het laag. Neem dan een "echte" baswoofer met meer oppervlakte en met veel excursie.
ik zou best willen, maar
- ik heb er gewoon de ruimte niet voor
- ik heb geen zin in megagrote kasten, eigenlijk vind ik deze al een tikkie te groot. sidefiring is geen optie vanwege de indeling van mijn kamer
- ik heb dan misschien een amp staan die er zonder enige moeite een hele hoop watjes uitgooid, maar ik heb ook buren. ik geloof dat iedereen bezeten is van groot en hard, maar wie draait er hier dagelijks muziek op eminem geluidsniveau? ik niet. het spul komt hier zelden boven de -40 db.
- ik heb alle vertrouwen in de personen die over mijn filter gaan nadenken en tweaken. dat gaat 100% goed komen.
je hebt gelijk, maar ik hoef niet het maximum als ik met 90% exact hetzelfde resultaat heb.
Menno, daar ben ik al geruime tijd vanaf gestapt, eigenlijk wil ik ze nog kleiner.
helaas is kleiner ook automatisch minder laag... en om ze nou in de vloer in te gaan bouwen vind ik ook weer een tikkie overdreven.
ik denk dat ik nu een aardig compromis heb tussen laag en niet al te massief.
Staat het kastontwerp al vast? Voor de ruimtelijkheid is het goed dat je voor het midden een 15cm unit neemt, maar dat voordeel haal je er nog het meest uit als je de kast zo smal mogelijk maakt. Met het huidige ontwerp moet je niet verbaasd zijn als het straks minder ruimtelijk klinkt dan je huidige Visaton.
Staat het kastontwerp al vast? Voor de ruimtelijkheid is het goed dat je voor het midden een 15cm unit neemt, maar dat voordeel haal je er nog het meest uit als je de kast zo smal mogelijk maakt. Met het huidige ontwerp moet je niet verbaasd zijn als het straks minder ruimtelijk klinkt dan je huidige Visaton.
nope, op dit moment kan het nog alle kanten op. we zijn puur bezig met proberen, kijken, rekenen en dergelijke. alle input is van harte welkom!
maar met de woofer die erin komt zal het toch niet veel smaller kunnen lijkt me?
persoonlijk vind ik de avalon en alle aanverwanten niet om aan te zien. als het even kan wil ik dat dus ook vermijden.
wat wel zou kunnen wellicht is met wat vlakjes werken in de richting van bijvoorbeeld deze:
Maar een uitsparing kan je toch op talloze manieren te maken, dat mdf wijkt wel voor je vijl! Ik zou de eigen fantasie er eens op loslaten.
Maar Jeroen, hoe komt het eigenlijk dat een smallere baffle de ruimtelijkheid ten goede komt?
Maar nu weet ik nog steeds niet of we nu een wijde of een smalle baffle willen hebben. Het lijkt mij in ieder geval belangrijk om de baffle goed af te ronden, of facetten te gebruiken.
Maar nu weet ik nog steeds niet of we nu een wijde of een smalle baffle willen hebben. Het lijkt mij in ieder geval belangrijk om de baffle goed af te ronden, of facetten te gebruiken.
die vandersteen... uhm... nah. begrijp me niet verkeerd, het ziet er leuk uit.
voor op beurzen en in dure winkels en zo. niet in mijn kamer.
mijn plan was om de hoeken af te werken met een facet van 20 x 20 mm. misschien een beetje meer, afhankelijk van de rand van de speaker. dit is ook in de bouwtekening te zien, alleen die bovenop ontbreekt nog.
als een smalle baffle voor mid en hoog echt een "noodzaak" is dan zal ik dingen een beetje moeten gaan heroverwegen... ik begon de kast eindelijk voor me te zien...
fukaduk...
Maar een uitsparing kan je toch op talloze manieren te maken, dat mdf wijkt wel voor je vijl! Ik zou de eigen fantasie er eens op loslaten.
Maar Jeroen, hoe komt het eigenlijk dat een smallere baffle de ruimtelijkheid ten goede komt?
Het afstraalgedrag wordt over een veel groter gebied uniform. Het hele middengebied gaat gelijkmatig afstralen, off-axis lijkt onder alle hoeken goed op on-axis. Op het moment dat je een middentoner van 10cm eff. diameter (zoals de W15) op een brede baffle zet is het afstraalgedrag niet meer uniform waardoor er een minder goed stereo fantoom beeld ontstaat en het geluid meer aan de speaker blijft plakken. Vooral als bronnen hoofdzakelijk links of rechts gepositioneerd zijn, dan trekken ze de speaker in.