6 kanaals volume regeling deel 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

6 kanaals volume regeling deel 2

Bericht door Soundexcel »

Ik heb weer avond aan avond zitten brainstormen over een betere volume regeling.

Mijn eerste ontwerp is
HIER te zien.
Deze is zeer simpel en doeltreffend.
Ik denk echter dat het veel beter kan.

Op DIYaudio heb ik een aantal ontwerpen voorbij zien komen:
- De SSM2018T
- PGA2310
- Digitale weerstanden

De SSM2018T werkt prima. Maar kwa spec kan het beter.
De PGA2310 is een goede optie. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar nog wat beters.

Ik zat dus te denken om iets met een opamp te verzinnen. Bijvoorbeeld een LM4562. Deze heeft bijvoorbeeld een THD van 0,00003.
Het idee was om met een digitale weerstand de opamp aan te sturen.
Op deze manier functioneerd hij meteen als uitgangs buffer.

Ik kan echter nergens een digitale weerstand met bijvoorbeeld minder dan 0,003 THD. Dat is zonde van de opamp.

Mijn huisgenoot kwam met het idee om een ladder attanuator te maken met fet's i.p.v. relais. Dit is op zich een erg leuk idee.
Maar met mijn kennis gaat dit helaas niet lukken.

De beste optie is nu de PGA2310.

Dit is een brainstorm en ik hoop dat andere mensen hier ook ideen over hebben. Brand dus los. Dan denk ik nog rustig verder :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Een PGA2310 pakken, waarom het wiel 2x uitvinden? :wink:
Werkt perfect en goede kwaliteit.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Wat is een digitale weerstand? 8-[
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik denk dat dat een digitaal in te stellen weerstand is. Dus eigenlijk gewoon een potmetertje welke wordt aangestuurd d.m.v. een chip of iets dergelijks. Zo stel ik het me voor, tenminste. Vriend Wikipedia heeft er zo snel geen antwroord op :roll:...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Digidoo schreef:
Vriend Wikipedia heeft er zo snel geen antwroord op :roll:...
Inderdaad... Bedankt :wink:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
Ik denk dat dat een digitaal in te stellen weerstand is. Dus eigenlijk gewoon een potmetertje welke wordt aangestuurd d.m.v. een chip of iets dergelijks. Zo stel ik het me voor, tenminste. Vriend Wikipedia heeft er zo snel geen antwroord op :roll:...
Digitale weerstand is een term die Soundexcel even heeft gebruikt om het ons duidelijk te maken (idd Digidoo), maar eigenlijk bestaan er geen digitale (betekent 1 of 0) weerstanden.

Je kunt bijv een potmeter aansturen met een motortje, een weerstanden netwerkje maken en verschillende spanningsdelers kunnen kiezen dmv relais (bovenstaande link, wat ik eigenlijk een beunhaas oplossing vind) en
wat je ook kunt doen is een instelbare versterker/verzwakker gebruiken dmv een IC (opamp). De PGA2310 is hier een voorbeeld van, je kan verschillende weerstanden (intern zitten ze in de chip) kiezen waardoor er verschillende versterkingen worden gerealiseerd. Ook kan je hier dus versterken ipv alleen verzwakken, dus je hebt ook meteen een voorversterker!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

En wat dacht je hiervan ?
Ik heb hier een Jos van Eindhoven volume regeling liggen.
Perfect voor een stereo opstelling. Maar niet voor drie weg actief.

Tevens is de bedrijfszekerheid niet helemaal top.
Ik heb een aantal keer harde klappen gehad, omdat hij niet helemaal strak schakelde.
Wat is een digitale weerstand?
Een digitale weerstand is een potmeter, maar dan in IC form.
Deze zijn in verschillende waardes te krijgen, en zijn aan te sturen met een digitaal protocol. Bijvoorbeeld door een PIC.

Zie bijvoorbeeld DEZE
Ik wil iets maken wat kwa specefiekaties beter is dan een PGA2310.
Anders kan ik beter mijn VCA volume regeling verbeteren.
Dit d.m.v. een actieve ingangs trap i.p.v. koppel condensatoren.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Soundexcel schreef:
Zie bijvoorbeeld DEZE
digitally controlled variable resistor (VR)
De weerstand zelf is niet digitaal...
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Tevens is de bedrijfszekerheid niet helemaal top.
Ik heb een aantal keer harde klappen gehad, omdat hij niet helemaal strak schakelde.
Waarschijnlijk heb je te maken met hetzelfde probleem waar ik mee kamp. Inmiddels weet ik van Jos dat er een bug in de software zat. Daarvoor bestaat inmiddels een update.

Co
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

Je kan ook eens kijken naar een WM8816 van Wolfson. Deze heeft een externe opamp nodig, kan je op een goeie manier van die BB sound afkomen. AD797 of LM4562 erachter en het is een stuk fijner dan die PGA dingen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik weet niet of er een vervanger voor in de plaats is gekomen, maar de WM8816 wordt in elk geval niet meer gemaakt.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

digitally controlled variable resistor (VR)
De weerstand zelf is niet digitaal...
Ach ja, klein detail :)
Maar laten we eerlijk zijn, een digitale weerstand? Ik zie niet voor me hoe dat er uit zou moeten zien.

Het gaat er om dat de spec van de weerstanden niet goed genoeg is. De beste die ik kan vinden heeft een THD van 0,003.
Dit is dus helaas geen optie.
kan je op een goeie manier van die BB sound afkomen
Wat is een BB sound?

De WM8816 zou inderdaad een optie kunnen zijn. Deze is helaas niet meer leverbaar. Morgen even op zoek naar een alternatief.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Aangezien je uitdagingen niet schuwt...................

1. Accuphase zet eerst het binnegekomen signaal om in een x-aantal stromen en telt deze, naar het gewenste volume, weer bij elkaar op !

2. Krell (meende ik) mis-/ge-bruikt hiervoor een DAC.
Hierbij wordt het te regelen signaal aangeboden op de referentie spanning en regel je het volume door de correcte binaire code op de (parallele) ingang te zetten.

mvg

ST
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Soundexcel schreef:
digitally controlled variable resistor (VR)
De weerstand zelf is niet digitaal...
Ach ja, klein detail :)
Maar laten we eerlijk zijn, een digitale weerstand? Ik zie niet voor me hoe dat er uit zou moeten zien.
Nee, ik ook niet, maar er is nog zoveel wat ik niet weet, dat ik het eerst maar gewoon vraag. :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Nee, ik ook niet, maar er is nog zoveel wat ik niet weet, dat ik het eerst maar gewoon vraag.
En terecht. Anders wordt je nooit wijzer
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

kan je op een goeie manier van die BB sound afkomen
Wat is een BB sound?

De WM8816 zou inderdaad een optie kunnen zijn. Deze is helaas niet meer leverbaar. Morgen even op zoek naar een alternatief.
BB (Burr Brown) sound is wat wollige bas, niet veel, maar het maakt er wat een warmere sound van.

Verdorie, uit productie. Dat is wel erg jammer. Had er graag nog wat extra bij willen hebben voor wat meer kanalen op me decoder project. Irritant zat :x
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Ik heb ook naar dit probleem lopen kijken omdat ik nu ook een Behringer DCX 2496 aangeschaft heb. En kwam samen met iemand anders op deze chip uit.

http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1806.pdf

Het is 6 kanaals potmeter welke digitaal aan te sturen is.
Het lijkt mij opzich wel een mooie oplossing voor het probleem.
Hij heeft 64 stappen en is eigenlijk gewoon een digitaal instelbare weerstand.
Ik zou er wel eens 1 gaan bestellen en een ontwerpje voor maken om hem eens te testen.
Mocht er interesse in zijn kan ik het ontwerp ook wel hier neer zetten.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dit was inderdaad ook waar ik mee bezig was.

Bij deze staat echter geen enkele spec over de kwaliteit van de potmeter.
Geen THD, geen noise helemaal niks. Dat is een beetje dubieus.

Als ik een nieuwe volume regeling ga maken, dan komt er meteen ook een volledige in en uitgangs trap bij. Zodat je in 1x alles hebt.

Dit is:
- Actieve ingangs trap voor ongebalanceerd in, gebalanceerd naar de ADC.
- Som trap voor van DAC naar de volume regeling.
- Actieve uitgangs trap.

Geen condensatoren in de signaal weg.

Als je een schema klaar hebt mag je hem zeker posten. Zeer interessant.

[EDIT] Ik zie net dat de wiper tolarance 20% is. Dit maakt de potmeter onbruikbaar. AD heeft een aantal die mooiere spec hebben. Maar nog steeds niet helemaal top.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Tot nu toe is de AD8400 nog steeds het meest interessant.
Deze heeft een THD van 0,003.
Dit tegenover de 0,01 tot 0,1 van de SSM2018T.

Het grote voordeel van het werken met deze weerstand is dat je de er zelf een goede opamp achter kan hangen. In de SSM2018T zit deze ingebouwd.
Ik denk dat hier ook het klank verschil vandaan komt.

Ik zal wel 6x een enkele weerstand gaan gebruiken. Dit omdat de cross-talk erg hoog is (65db).
Dit is helaas bij allemaal.

Ik ben echter nog steeds op zoek naar een betere oplossing.
Maar dit is op dit moment het meest interessant.

De ideen van Blu_line zijn zeer interessant. Maar ik vrees iets te hoog gegrepen :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik weet dat Maxim-ic behoorlijk wat volume regelaars heeft, maar ze blinken niet uit in ultieme specs.

Gewoon simpel en makkelijk.

Je idee om een LM4562 digitaal aan te sturen vond ik erg mooi.
Je zou misschien eventjes iets kunnen bekijken van de preamo van Sander Sassen.

Echter werkt je versterking niet helemaal actief natuurlijk.

Je opamp is gewoon ingesteld op een vaste versterkings waarde.
Je verzwakt dan enkel.

Hetzelfde idee kan je wel toepassen op een opamp, maar je blijft dan met die betrouwbaarheid van je zitten.

Er bestaan ook "echte" digitale weerstanden, wellicht zijn die beter te gebruiken.
Dat je dus daarmee de lm4562 schakelt.

Je THD maakt dan niet zo gek veel uit denk ik.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik snap je verhaal niet helemaal.
Je hebt het over dingen waar ik het bestaan niet van af weet.
Dus als je iets specefieken zou kunnen zijn :)

Maxim maakt inderdaad net als AD een hoop digitale weerstanden.
De spec zijn alleen niet zo denderend. Die van AD zijn een stuk beter.

Dus ik blijf een beetje in die hoek neuzen.

Een opamp heeft geen vaste verzwakkings of versterkings waarde.
Dit bepaal me met een referentie naar de massa en een weerstand in je terug koppeling.
Op het moment dat je deze variabel maakt, kan je dus in princype van verzwakking naar versterking en weer terug.

Je kan natuurlijk ook gewoon de opamp 2:1 laten versterken, en de weerstand voor de opamp plaatsen. Op zich het makkelijkst.

Alles in de lijn is belangrijk.
Als je digitale weerstand dus een THD van 0,1 minimaal heeft en deze plaats je in de terug koppeling, dan zal je uit eindelijke lijn ook een THD van 0,1 hebben.

Het gaat om de zwakste schakel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bedoelt met je verhaal hetzelfde :P

Echter wis ik niet helemaal dat dit geldt als de zwakste schakel.
Gevoelsmatig zou dat kunnen, maar is het in de praktijk ook zo ?

Anders toch meerdere weerstanden nemen zoals de RelaiXed preamp etc., maargoed dan ben je weer terug bij af.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Echter wis ik niet helemaal dat dit geldt als de zwakste schakel.
Gevoelsmatig zou dat kunnen, maar is het in de praktijk ook zo ?

Anders toch meerdere weerstanden nemen zoals de RelaiXed preamp etc., maargoed dan ben je weer terug bij af.
Daar heb ik ook een tijdje over zitten dubben.

Maarrr: Een opamp versterkt het verschil tussen de non inverting en inverting ingang. zodra je dus iets in je terug koppeling zet, wordt dit per direct een deel van je signaal lijn.

Als je dus een digitale weerstand er tussen zet, wordt je THD gelijk aan de zwakste schakel.

Als ik er helemaal naast zit dan hoor ik het graag.
Dan ga ik per direct een PCB ontwerpen :)

Het mooie van dit systeem is wel, dat je kan versterken en verzwakken.
Als je de weerstand zo programeerd dat hij bijvoorbeeld van 1K naar 50K gaat, kan je een versterking van 1:2 maken, en een vlinke verzwakking.

Perfect dus.

De Relaixed pre-amp maakt gebruik van de relay brug van JVE.
Ik heb deze hier ook liggen. Bevalt goed, maar af en toe wel wat rare fouten door slechte schakelingen. Dat is nog niet zo erg.

Echter om 6 kanalen met relays te gaan uitvoeren is ook weer wat.

En weer dooor brain stormen :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien eens kijken naar CS3318? 8 kanalen in een chipje ;) THD is niet beter dan 0.0003%, maar zeg mij eens waarom dat niet voldoende zou zijn...
Plaats reactie