Tri-Nextel
Moderator: Beheerdersteam
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Tri-Nextel
nu mijn visaton skylines intussen al een jaar of 12 hun klanken voortbrengen vond ik het tijd worden voor iets nieuws. sinds de visatons begonnen met spelen is mijn volledige installatie vervangen door veel high-ender materiaal, en het deel dat ooit het beste onderdeel was is nu het minst voldoenende.
dus; tijd voor een upgrade.
ik ben me gaan orienteren op de markt, samen met bart naar speaker en co geweest en daar een aantal speakers beluisterd, ik ben bij marcus langsgeweest en heb zijn creaties beluisterd, en ik heb mijn oor ook nog op een paar andere plekken te luisteren gelegd.
uiteindelijk heb ik, met behulp en gedeelde ervaringen van bart, gekozen voor seas excel speakers, ook door de ervaring met de odin mk3 zoals deze bij speaker en co stond en zoals marcus hem gebouwd heeft. de excel klinkt heel strak, gedetailleerd, helder, en, als leuk extraatje, komt ook heel aangenaam op het netvlies terecht. het grote nadeel is echter dat hij eigenlijk maar in een vrij beperkt spectrum te gebruiken is, dit vanwege het knalharde opbreken van de unit. hierdoor klinkt de odin vooral in het middengebied in mijn oren gewoon niet lekker.
dus, in plaats van een odin bouwen en dan maanden blijven klooien met het filter tot er iets is bereikt waarvan je niet zeker weet of het inderdaad een beter geluid is of dat je er uiteindelijk maar aan gewend bent stap ik van het odin concept af, en ga voor een "gewone" drie weg.
het oog wil ook wat, en ook moet het een beetje interessant zijn om te bouwen, dus een basic "zes plankjes en wat speakers" idee viel een beetje af. daarnaast wil ik in de kast ook meteen wat aanpassingen doen waardoor staande golven veel minder kans hebben, zoals het proberen te voorkomen dat het plafond en de bodem van de kast evenwijdig aan elkaar lopen, door de baffle een beetje te laten hellen en te proberen een situatie te veroorzaken waardoor geluid minstens een keer of 5 de kast rond zou moeten reflecteren voordat het weer op hetzelfde punt terecht komt. tegen die tijd is het wel weggedempt denk ik.
de speakerbezetting.
de tweeter (T25CF002), in het midden,
de middentoner w15cy001), boven in een 5 liter kastje,
de woofer (w22ex001), onder in 45 liter basreflex.
de tweeters heb ik recentelijk van vigier overgenomen, mocht iemand nog een interessante aanbieding voor de mids en de woofers weten dan hou ik me aanbevolen.
helaas is importeren uit de verenigde staten nutteloos vanwege de invoerrechten en de btw hier, ze kosten daar maar 60% van wat ze hier kosten. met transport, btw en invoerrechten zit je echter aan dezelfde prijs. jammer.
een ander idee waar we nog even mee gespeeld hebben is om er twee woofers per kast in te zetten. de voordelen: een lager bereik, een hoger rendement, minder moeite voor de speaker om meer resultaat te leveren. het nadeel: 320 euros (bij bmm) extra. het is maar de vraag of de winst opweegt tegen het toch wel behoorlijk hogere prijskaartje.
mocht ik ergens de units tegenkomen voor amerikaanse prijzen dan is de kans groot dat het dubbele woofer idee toch nog serious overwogen gaat worden.
de overgansfrequenties.
de T25CF002 kan een heel groot bereik met gemak aan, voor de overgang naat de W15CY001 denken we dat ergens tussen 2000 en 2500 hz het beste punt ligt.
van de W15CCY001 naar de W22EX001 gaat tussen 200 en 300 hz gebeuren.
de kast.
ik ben behoorlijk gecharmeerd van het idee waar marcus momenteel mee aan het spelen is, het is vrij basic waardoor het niet al te aandacht trekkend is, maar heeft toch net dat speelse dat de kast apart maakt.
een klein puntje waar ik nog mee zit is de reflex poort, als deze aan de achterkant komt dan vrees ik dat de kast te dicht bij de muur gaat komen, een cm of 20 is alle ruimte die ik dan over heb. is dit een groot probleem, of zou ik de poort naar de voorkant van de kast moeten verplaatsen?
dit is de huidige tussenstand. meningen, gedachtes, suggesties en donaties zijn allemaal van harte welkom!
marcus is zo vriendelijk om mijn gedachtenspinsels op autocad uit te werken, waarvoor ik hem bijzonder dankbaar ben!
dus; tijd voor een upgrade.
ik ben me gaan orienteren op de markt, samen met bart naar speaker en co geweest en daar een aantal speakers beluisterd, ik ben bij marcus langsgeweest en heb zijn creaties beluisterd, en ik heb mijn oor ook nog op een paar andere plekken te luisteren gelegd.
uiteindelijk heb ik, met behulp en gedeelde ervaringen van bart, gekozen voor seas excel speakers, ook door de ervaring met de odin mk3 zoals deze bij speaker en co stond en zoals marcus hem gebouwd heeft. de excel klinkt heel strak, gedetailleerd, helder, en, als leuk extraatje, komt ook heel aangenaam op het netvlies terecht. het grote nadeel is echter dat hij eigenlijk maar in een vrij beperkt spectrum te gebruiken is, dit vanwege het knalharde opbreken van de unit. hierdoor klinkt de odin vooral in het middengebied in mijn oren gewoon niet lekker.
dus, in plaats van een odin bouwen en dan maanden blijven klooien met het filter tot er iets is bereikt waarvan je niet zeker weet of het inderdaad een beter geluid is of dat je er uiteindelijk maar aan gewend bent stap ik van het odin concept af, en ga voor een "gewone" drie weg.
het oog wil ook wat, en ook moet het een beetje interessant zijn om te bouwen, dus een basic "zes plankjes en wat speakers" idee viel een beetje af. daarnaast wil ik in de kast ook meteen wat aanpassingen doen waardoor staande golven veel minder kans hebben, zoals het proberen te voorkomen dat het plafond en de bodem van de kast evenwijdig aan elkaar lopen, door de baffle een beetje te laten hellen en te proberen een situatie te veroorzaken waardoor geluid minstens een keer of 5 de kast rond zou moeten reflecteren voordat het weer op hetzelfde punt terecht komt. tegen die tijd is het wel weggedempt denk ik.
de speakerbezetting.
de tweeter (T25CF002), in het midden,
de middentoner w15cy001), boven in een 5 liter kastje,
de woofer (w22ex001), onder in 45 liter basreflex.
de tweeters heb ik recentelijk van vigier overgenomen, mocht iemand nog een interessante aanbieding voor de mids en de woofers weten dan hou ik me aanbevolen.
helaas is importeren uit de verenigde staten nutteloos vanwege de invoerrechten en de btw hier, ze kosten daar maar 60% van wat ze hier kosten. met transport, btw en invoerrechten zit je echter aan dezelfde prijs. jammer.
een ander idee waar we nog even mee gespeeld hebben is om er twee woofers per kast in te zetten. de voordelen: een lager bereik, een hoger rendement, minder moeite voor de speaker om meer resultaat te leveren. het nadeel: 320 euros (bij bmm) extra. het is maar de vraag of de winst opweegt tegen het toch wel behoorlijk hogere prijskaartje.
mocht ik ergens de units tegenkomen voor amerikaanse prijzen dan is de kans groot dat het dubbele woofer idee toch nog serious overwogen gaat worden.
de overgansfrequenties.
de T25CF002 kan een heel groot bereik met gemak aan, voor de overgang naat de W15CY001 denken we dat ergens tussen 2000 en 2500 hz het beste punt ligt.
van de W15CCY001 naar de W22EX001 gaat tussen 200 en 300 hz gebeuren.
de kast.
ik ben behoorlijk gecharmeerd van het idee waar marcus momenteel mee aan het spelen is, het is vrij basic waardoor het niet al te aandacht trekkend is, maar heeft toch net dat speelse dat de kast apart maakt.
een klein puntje waar ik nog mee zit is de reflex poort, als deze aan de achterkant komt dan vrees ik dat de kast te dicht bij de muur gaat komen, een cm of 20 is alle ruimte die ik dan over heb. is dit een groot probleem, of zou ik de poort naar de voorkant van de kast moeten verplaatsen?
dit is de huidige tussenstand. meningen, gedachtes, suggesties en donaties zijn allemaal van harte welkom!
marcus is zo vriendelijk om mijn gedachtenspinsels op autocad uit te werken, waarvoor ik hem bijzonder dankbaar ben!
Laatst gewijzigd door anonamemouse op wo 13 feb 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tri-Excel
Menno!! Mooi project
, ga ik zeker volgen.
Zeker erg interessant omdat het een geheel eigen ontwerp is.
Mooie drivers in iedergeval
.
Een geluk dat je de tweeters voor een mooie prijs kon overnemen.
Baspoort aan de voorkant heeft weer als nadeel dat er wellicht wat ruis en onzuiverheden in je laag komen, als ik me goed heb voorgelicht.
Weet je al welk kastmateriaal het gaat worden?
Zeker erg interessant omdat het een geheel eigen ontwerp is.
Mooie drivers in iedergeval
Een geluk dat je de tweeters voor een mooie prijs kon overnemen.
Baspoort aan de voorkant heeft weer als nadeel dat er wellicht wat ruis en onzuiverheden in je laag komen, als ik me goed heb voorgelicht.
Weet je al welk kastmateriaal het gaat worden?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Tri-Excel
heh... ik verwacht niet anders van je!Hondasnl schreef:Menno!! Mooi project, ga ik zeker volgen.
niet helemaal eigen, maar wel aangepast. de drivers zijn zeker niet verkeerd.Hondasnl schreef:Zeker erg interessant omdat het een geheel eigen ontwerp is.
Mooie drivers in iedergeval.
Een geluk dat je de tweeters voor een mooie prijs kon overnemen.
ruis en onzuiverheden zijn meer een resultaat van een te kleine poort. 70 mm zou een perfect maatje zijn, dan zit je ver boven de risicogrens wat betreft fluittoontjes en zo. waar ik meer mee zit is de kleur en de afwerking...Hondasnl schreef:Baspoort aan de voorkant heeft weer als nadeel dat er wellicht wat ruis en onzuiverheden in je laag komen, als ik me goed heb voorgelicht.
Weet je al welk kastmateriaal het gaat worden?
ik denk erover om hetzelfde materiaal als jij te gebruiken; samengesteld eiken werkblad plaatmateriaal. ik vond dat een geniaal idee, scheelt een hoop afwerkellende, ziet er perfect uit en is beresterk.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
dank je!Roland schreef:Hoi,
Mooie kast!
Als je twijfelt over de bruikbaarheid van metaal drivers zou je nog een stapje verder kunnen gaan en de opbreekverschijnselen nog verder buiten de band leggen met een 12 of 10 cm driver voor het mid.
Groet Roland
we hebben een aantal units bekeken, en de 12 cm (W12CY001) versie is volgens de recenties en opinies een goede optie. de reden dat voor de 15 is gekozen is het iets vlakkere frequentieverloop en het iets hogere rendement. ook past het optisch wat beter in het geheel.
Nou Menno,
Ik heb m'n fantasie er een beetje op losgelaten.
Lekker veel bracings dus.
Wellicht teveel.
Als dit in deze vorm doorgaat, dan zouden we de inhoud even moeten checken.
De kast kan nog wel wat dieper als dat nodig mocht zijn.
Je moet je er eens in verdiepen of dit overeen komt met wat jij in gedachte had.
Vertikale bracing is gulden-snede.
Je kunt ook eens kijken naar Andre zijn constructie qua bracings.
Aan de achterwand achter de woofer en tweeter kan er wellicht nog eentje.
Ook moet de br er nog in, kun jij de voorlopige afmetingen doorgeven.
En de hoogte ongeveer, voor- of achterzijde.
Wellicht zijn er forumleden die nog wat ondersteuning / adviezen kunnen verlenen / geven.
Ik heb m'n fantasie er een beetje op losgelaten.
Lekker veel bracings dus.
Wellicht teveel.
Als dit in deze vorm doorgaat, dan zouden we de inhoud even moeten checken.
De kast kan nog wel wat dieper als dat nodig mocht zijn.
Je moet je er eens in verdiepen of dit overeen komt met wat jij in gedachte had.
Vertikale bracing is gulden-snede.
Je kunt ook eens kijken naar Andre zijn constructie qua bracings.
Aan de achterwand achter de woofer en tweeter kan er wellicht nog eentje.
Ook moet de br er nog in, kun jij de voorlopige afmetingen doorgeven.
En de hoogte ongeveer, voor- of achterzijde.
Wellicht zijn er forumleden die nog wat ondersteuning / adviezen kunnen verlenen / geven.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
heh... er hoeft geen tank op geparkeerd te worden... 
ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...
de br poort:
waarschijnlijk een diameter van 70 mm, met een lengte van 173 mm. OF een diameter van 60 mm, in welk geval hij 122 mm zal worden. ik moet nog effies kijken wat ik hiervoor kan regelen, de 70 mm diameter zou beter zijn.
let wel, dit zijn voorlopige berekeningen, de lengtes kloppen waarschijnlijk niet helemaal.
ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...
de br poort:
waarschijnlijk een diameter van 70 mm, met een lengte van 173 mm. OF een diameter van 60 mm, in welk geval hij 122 mm zal worden. ik moet nog effies kijken wat ik hiervoor kan regelen, de 70 mm diameter zou beter zijn.
let wel, dit zijn voorlopige berekeningen, de lengtes kloppen waarschijnlijk niet helemaal.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik bedoel de bracing in het laag compartiment, onder de woofer. de bracing in het mid compartiment is er een die me toch wel noodzakelijk lijkt.Hondasnl schreef:Menno, bedoel je de vertikale bracings onder de woofer of wat Carlo al aangaf in het mid compartiment.anonamemouse schreef:ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
De bracing in het mid compartiment zou je misschien juist beter weg kunnen laten, omdat je de resonantiefrequentie van de kast dan omhoog brengt in dat deel. Dubbele wanden met bijvoorbeeld zand of loodbitumen is daar denk ik het beste. Baskast flink bracen om de kastresonantie daar boven het werkingsgebied van de woofer te brengen en de midkast dempen met dikke/zware wanden en loodbitumen of zand om de paneelresonanties zo laag mogelijk te houden..anonamemouse schreef:ik bedoel de bracing in het laag compartiment, onder de woofer. de bracing in het mid compartiment is er een die me toch wel noodzakelijk lijkt.Hondasnl schreef:Menno, bedoel je de vertikale bracings onder de woofer of wat Carlo al aangaf in het mid compartiment.anonamemouse schreef:ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...
Is maar een idee
mvg,
Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 21 dec 2007, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan je de basspoort niet onderaan monteren?
Aangezien het 45 liter afgesloten is onderaan met een aparte plank (en dus niet met de onderkant van de kast) zou je daar de poort kunnen monteren en het deel aan de achterkant onder het schot weglaten.
100% dat er hier mensen zitten die er meer verstand van hebben, 't is maar een idee
Aangezien het 45 liter afgesloten is onderaan met een aparte plank (en dus niet met de onderkant van de kast) zou je daar de poort kunnen monteren en het deel aan de achterkant onder het schot weglaten.
100% dat er hier mensen zitten die er meer verstand van hebben, 't is maar een idee
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
de gehele kast krijgt een behangetje van loodbitumen, 4 mm dik. daar is bij het basis ontwerp al rekening mee gehouden, zo'n grote plak bitumen neemt toch best ook een hoop ruimte in.Montana schreef:De bracing in het mid compartiment zou je misschien juist beter weg kunnen laten, omdat je de resonantiefrequentie van de kast dan omhoog brengt in dat deel. Dubbele wanden met bijvoorbeeld zand of loodbitumen is daar denk ik het beste. Baskast flink bracen om de kastresonantie daar boven het werkingsgebied van de woofer te brengen en de midkast dempen met dikke wanden en loodbitumen of zand om de paneelresonanties zo laag mogelijk te houden..
Is maar een idee![]()
mvg,
Martijn
daaroverheen komt nog een laag pritex van 4 cm, en eventueel kan er nog een schaap ingepropt worden.
als ik je goed begrijp zou ik er dus voor moeten zorgen dat de resonantie frequentie in het bas compartiment boven het werkingsgebied van de woofer komt en in het mid compartiment juist onder het werkingsgebied van de mid, en dat de bracing hier wel eens niet zo handig zou kunnen zijn omdat ik daarmee de resonantiefrequentie omhoog breng. klopt dat?
het schuine deel van het mid compartiment steunt al op de bracing van het bas compartiment, dus alleen het plafond is niet gebraced.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op vr 21 dec 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
daar heb ik ook over zitten denken, maar daar komt het filter. die ruimte heb ik dus nodig.Dinobe schreef:Kan je de basspoort niet onderaan monteren?
Aangezien het 45 liter afgesloten is onderaan met een aparte plank (en dus niet met de onderkant van de kast) zou je daar de poort kunnen monteren en het deel aan de achterkant onder het schot weglaten.
100% dat er hier mensen zitten die er meer verstand van hebben, 't is maar een idee
Jes!
Dikke zware wanden voor de mid. Wellicht dat de kast dus 2 cm hoger en dieper moet worden.. Wat ook een manier is om goed hoge frequenties te dempen is een rechthoekig mid kastje met daarin een 4mm mdf zo gebogen dat je een soort inverted hoorn krijgt. Is wel vaker gedaan nu. Tussen de kastwand en het 4mm Mdf kan/moet je dan zand plaatsen. Dan ga je ook nogeens goed staande golven tegen en hoef je niet met pritex te werken. Zou ik trouwens nooit doen in een midkastje, omdat het meer reflecteert dan wol.
Lepain gaf toch al aan waar de br het beste thuis hoort?
Dikke zware wanden voor de mid. Wellicht dat de kast dus 2 cm hoger en dieper moet worden.. Wat ook een manier is om goed hoge frequenties te dempen is een rechthoekig mid kastje met daarin een 4mm mdf zo gebogen dat je een soort inverted hoorn krijgt. Is wel vaker gedaan nu. Tussen de kastwand en het 4mm Mdf kan/moet je dan zand plaatsen. Dan ga je ook nogeens goed staande golven tegen en hoef je niet met pritex te werken. Zou ik trouwens nooit doen in een midkastje, omdat het meer reflecteert dan wol.
Lepain gaf toch al aan waar de br het beste thuis hoort?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
sometimes i amaze myself... ik snapte het zomaar 
de buitenwanden worden in totaal al 29 mm dik, lijkt me wel voldoende.
in het midkastje past geen pritex (tenzij ik echt ga proppen aan de achterkant) dus was ik eigenlijk al van plan om er een schaap in te doen. is ook wat makkelijker te doseren bij het finetunen.
het compartiment heeft al geen evenwijdige wanden, dus een staande golf zal niet echt snel ontstaan volgens mij.
lepain heeft inderdaad een hele duidelijke uiteenzetting gegeven wat betreft de plaatsing van de reflexpoort. mijn uitdaging is dat de bracing in de weg zit als ik de poort aan de voorkant zet. en als ik de poort aan de achterkant doe heb ik waarschijnlijk een beetje weinig ruimte tussen de achterkant van de kast en de muur. dit zal hooguit een 15 cm zijn.
tenzij ik de poort achter de tweeter maak, dan heb ik geen last van de bracing, en heb ik ook meer ruimte tussen kast en muur (ik heb een heel vervelend randje in een deel van mijn kamer van 60 cm hoog).
maar wat gebeurt er dan met de harmonischen en golven en drukpunten en zo? het is geen rechte kast...
de buitenwanden worden in totaal al 29 mm dik, lijkt me wel voldoende.
in het midkastje past geen pritex (tenzij ik echt ga proppen aan de achterkant) dus was ik eigenlijk al van plan om er een schaap in te doen. is ook wat makkelijker te doseren bij het finetunen.
het compartiment heeft al geen evenwijdige wanden, dus een staande golf zal niet echt snel ontstaan volgens mij.
lepain heeft inderdaad een hele duidelijke uiteenzetting gegeven wat betreft de plaatsing van de reflexpoort. mijn uitdaging is dat de bracing in de weg zit als ik de poort aan de voorkant zet. en als ik de poort aan de achterkant doe heb ik waarschijnlijk een beetje weinig ruimte tussen de achterkant van de kast en de muur. dit zal hooguit een 15 cm zijn.
tenzij ik de poort achter de tweeter maak, dan heb ik geen last van de bracing, en heb ik ook meer ruimte tussen kast en muur (ik heb een heel vervelend randje in een deel van mijn kamer van 60 cm hoog).
maar wat gebeurt er dan met de harmonischen en golven en drukpunten en zo? het is geen rechte kast...
Persoonlijk zou ik de bracing uit het middeel weghalen. Flink wat loodbitumen kan hier geen kwaad! Verder zou ik in het mid niet met pritex werken maar liever met een fijnmaziger materiaal zoals bijvoorbeeld natuurwol.
Waarom neem je niet ook de mid van Vigier? Dit is een ontzettend mooie middriver. Hij heeft een vergelijkbaar lage vervorming als de W15, maar een wat goedmoediger frequentieverloop. Ik kan me voorstellen dat de kleur je niet bevalt icm de W22, maar hij is ook in het wit verkrijgbaar.
Waarom neem je niet ook de mid van Vigier? Dit is een ontzettend mooie middriver. Hij heeft een vergelijkbaar lage vervorming als de W15, maar een wat goedmoediger frequentieverloop. Ik kan me voorstellen dat de kleur je niet bevalt icm de W22, maar hij is ook in het wit verkrijgbaar.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik heb hier nog ergens een complete mat schapenwol liggen, dat zou ruim voldoende moeten zijn om het mid compartiment te dempen. de bracing gaat daar uit, zodat er alleen een driehoekige ruimte overblijft. met natuurlijk een sfeervol bitumenbehangetje.Martijn M schreef:Persoonlijk zou ik de bracing uit het middeel weghalen. Flink wat loodbitumen kan hier geen kwaad! Verder zou ik in het mid niet met pritex werken maar liever met een fijnmaziger materiaal zoals bijvoorbeeld natuurwol.
nog gedachtes over de bracing in het bas compartiment?
ik heb er over gedacht, maar... uhm... wit past er ook niet echt bij.Martijn M schreef:Waarom neem je niet ook de mid van Vigier? Dit is een ontzettend mooie middriver. Hij heeft een vergelijkbaar lage vervorming als de W15, maar een wat goedmoediger frequentieverloop. Ik kan me voorstellen dat de kleur je niet bevalt icm de W22, maar hij is ook in het wit verkrijgbaar.
Menno, hier de benaderde huidige inhoud.
19,67 x 2,1 = 41,3 liter. (zie plaatjes)
Werkwijze:
Plaatje 1:
Zijaanzicht gekopieerd en vertikale bracings die in het midden van de baffle en achter de woofer zijn gemonteerd even voor het gemak verwijderd.
Tweeter (wellicht had ik die even kunnen laten zitten) en woofer gedemonteerd.
Plaatje 2:
Outline van het nuttige oppervlak overgenomen.
Plaatje 3:
Alle losse oppervlakken weer tegen elkaar geplakt.
Plaatje 4:
Er 1 geheel van gemaakt.
Plaatje 5:
In CAD de eigenschappen opgevraagd van het samenstel.
Hierin staat in mm2 de area van 196798.7299
Omgerekend is dit 19,7 dm2
Plaatje 6:
De inwendige breedte van de kast is 2,1 dm.
Benaderde inhoud wordt dan 2,1 x 19,7 = 41,3 liter.
Opmerking 1:
Hierbij komt dus nog de inhoud van de gaten van de horizontaal gepositioneerde bracings plus de gaten van de gulde-snede bracings.
Minus de netto inhoud van de vertikale bracings onder en achter de woofer.
Hetgeen ruim tegen elkaar wegvalt.
De kast wat dieper maken is dus hier niet overbodig, als je 45 liter netto wilt hebben.
Daarintegen is het wel zo dat als je de kast gaat dempen de inhoud weer met een bepaalde factor iets vergroot.
Opmerking 2:
De baspoort is nog niet definitief qua maatvoering en positie.
Dit is nog under investigation!!!
Wellicht is het zinvol de horizontale bracings nu haaks tov de achterkant te monteren.
Dit is makkelijker uitvoerbaar denk ik.
19,67 x 2,1 = 41,3 liter. (zie plaatjes)
Werkwijze:
Plaatje 1:
Zijaanzicht gekopieerd en vertikale bracings die in het midden van de baffle en achter de woofer zijn gemonteerd even voor het gemak verwijderd.
Tweeter (wellicht had ik die even kunnen laten zitten) en woofer gedemonteerd.
Plaatje 2:
Outline van het nuttige oppervlak overgenomen.
Plaatje 3:
Alle losse oppervlakken weer tegen elkaar geplakt.
Plaatje 4:
Er 1 geheel van gemaakt.
Plaatje 5:
In CAD de eigenschappen opgevraagd van het samenstel.
Hierin staat in mm2 de area van 196798.7299
Omgerekend is dit 19,7 dm2
Plaatje 6:
De inwendige breedte van de kast is 2,1 dm.
Benaderde inhoud wordt dan 2,1 x 19,7 = 41,3 liter.
Opmerking 1:
Hierbij komt dus nog de inhoud van de gaten van de horizontaal gepositioneerde bracings plus de gaten van de gulde-snede bracings.
Minus de netto inhoud van de vertikale bracings onder en achter de woofer.
Hetgeen ruim tegen elkaar wegvalt.
De kast wat dieper maken is dus hier niet overbodig, als je 45 liter netto wilt hebben.
Daarintegen is het wel zo dat als je de kast gaat dempen de inhoud weer met een bepaalde factor iets vergroot.
Opmerking 2:
De baspoort is nog niet definitief qua maatvoering en positie.
Dit is nog under investigation!!!
Wellicht is het zinvol de horizontale bracings nu haaks tov de achterkant te monteren.
Dit is makkelijker uitvoerbaar denk ik.
