Kees
Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
WOOOOOOOWWWW WAT EEN HERRIE!
Net eventjes AC/DC 'hail cesar' er door geknald. Jezuz die gaan stevig! De bas sectie heeft zelden zo vét en presies geklonken. Euforie ten top!
Wel goed te horen dat de linkse kant nog niet ingespeeld is, zowel mid/hoog driver als bas. Links hinkt wat achterop in het geluidsbeeld.
Valt wel op dat de bas rechts naast de Carnyx véél steviger is dan op de luisterpositie, hier (links achter in de hoek aan de PC) klinkt de bas ook wat steviger.
ow ja, het groen is ook van de tv af.
Net eventjes AC/DC 'hail cesar' er door geknald. Jezuz die gaan stevig! De bas sectie heeft zelden zo vét en presies geklonken. Euforie ten top!
Wel goed te horen dat de linkse kant nog niet ingespeeld is, zowel mid/hoog driver als bas. Links hinkt wat achterop in het geluidsbeeld.
Valt wel op dat de bas rechts naast de Carnyx véél steviger is dan op de luisterpositie, hier (links achter in de hoek aan de PC) klinkt de bas ook wat steviger.
ow ja, het groen is ook van de tv af.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Puur vakwerk die mid-hoorns.audiomanics schreef:Goede vioollak gebruikt!!Nils_vn schreef:Ongelofelijk hoe presies en snél zo'n hoorns toch zijn!
Kees
Enkel de drivertjes er achter zijn nog maar prut...
Budget voor de BMSjes is er toch nog niet. Mss binnen 12 weken... mss...
euhm VT67, Ik vrees dat ik niet echt een representatieve bouwtekening heb... Een scheve 3D tekening zonder afmetingen (wel op schaal) en een hoop A5 blaadjes met gekrabbel over hoeken en afmetingen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Met de DCX wordt Laag en Mid/High gefilterd Door zo'n enorm rendements verschil krijg je een grote versterker op de bas en een heel kleintje op de mid/high (denk aan een verhouding 700/12 of bij Nils nu 160/7) De mid en hig worden passief gefilterd... Kan ook met de DCX maar dan moet er nog een versterker bijkomen.. Het rendement is nagenoeg gelijk dus kan passief filteren prima..
Kees
Kees
Daar wil ik nog 1 dingetje aan toevoegen.
nl, de 4590 als coaxial, zal nooit veel verschillen qua filter, enkel het basis filter, aangepast aan de hoorn. Dus de eigenlijke X-over, ga je weinig aan moeten modderen.
Terwijl het verschil BMS-bashoorn toch een héél ander paar mouwen is, het blijft toch wat gissen naar de goede x-over, daar komt dan nog dat enorm rendement verschil bij (Ga maar eens 15db in weerstanden vergassen
te gek toch!) Ook voor de prijs van een DCX, kan je geen supper filter voor in elkaar branden (mijne heb ik €200 betaald, nieuw in de doos).
Vandaag enkele groten door de toeters gejaagd: Queen, Bill Withers, Tracy Chapman, Robert Cray, The Doors.....
Moooooi!!! Enkele kippenvel momenten
Alles klinkt lekker écht!
Valt me nu wel op dat veel pop spul gewoon bagger klinkt. Ongedefiniëerd zeg maar, alsof er een hoop geluid op eens schijfje staat, en als luisteraar vis je zelf maar uit wat waar moet staan....
nl, de 4590 als coaxial, zal nooit veel verschillen qua filter, enkel het basis filter, aangepast aan de hoorn. Dus de eigenlijke X-over, ga je weinig aan moeten modderen.
Terwijl het verschil BMS-bashoorn toch een héél ander paar mouwen is, het blijft toch wat gissen naar de goede x-over, daar komt dan nog dat enorm rendement verschil bij (Ga maar eens 15db in weerstanden vergassen
Vandaag enkele groten door de toeters gejaagd: Queen, Bill Withers, Tracy Chapman, Robert Cray, The Doors.....
Moooooi!!! Enkele kippenvel momenten
Valt me nu wel op dat veel pop spul gewoon bagger klinkt. Ongedefiniëerd zeg maar, alsof er een hoop geluid op eens schijfje staat, en als luisteraar vis je zelf maar uit wat waar moet staan....
@fgroen
Groeten
Met de DCX wordt Laag en Mid/High gefilterd Door zo'n enorm rendements verschil krijg je een grote versterker op de bas en een heel kleintje op de mid/high (denk aan een verhouding 700/12 of bij Nils nu 160/7) De mid en hig worden passief gefilterd... Kan ook met de DCX maar dan moet er nog een versterker bijkomen.. Het rendement is nagenoeg gelijk dus kan passief filteren prima..
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.nl, de 4590 als coaxial, zal nooit veel verschillen qua filter, enkel het basis filter, aangepast aan de hoorn. Dus de eigenlijke X-over, ga je weinig aan moeten modderen.
Terwijl het verschil BMS-bashoorn toch een héél ander paar mouwen is, het blijft toch wat gissen naar de goede x-over, daar komt dan nog dat enorm rendement verschil bij (Ga maar eens 15db in weerstanden vergassen Rolling Eyes te gek toch!) Ook voor de prijs van een DCX, kan je geen supper filter voor in elkaar branden (mijne heb ik €200 betaald, nieuw in de doos).
Groeten
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja, veel bagger. Zoals Kees zegt, buiten de mainstream is veel moois te vinden. Maar dat is natuurlijk niet voor niets geen mainstream, je moet er van houden. Ik luister veel reggae, daar zitten veel minimalistische opnames bij. De budgetten zijn klein, dus voor eindeloos mixen en bewerken is geen geld. Overigens is bij reggae balans tussen instrumenten vaak een probleem, dus een bescheiden basgitaar en een hele harde zanger bijvoorbeeld.
Ik heb een oude ska-plaat uit de jaren zestig, de Wailers met de Skatalites, een re-issue uit begin jaren zeventig, ver voor uitgebreide geluidsbewerking. Dat is echt gewoon met z'n allen om een paar microfoons en spelen maar op die monotape. Het is echt ongelovelijk wat er aan dynamiek en klankkleur op die plaat staat.
En deze week trad mijn vriendin op tijdens een kamermuziekavond, met haar pianotrio (piano, viool, cello). Mijn schoonzus is professioneel fluitiste en neemt zichzelf vaak op, ter lering en de referentie. Ze had haar draagbare opnameapparatuur meegenomen en heeft het stuk dat mijn vriendin speelde opgenomen. We zaten tussen het publiek, dus je hoort mensen kuchen en ademhalen, maar wat een geluid, wat een opname! Als je dat dan vergelijkt met veel commerciële uitgaven, dan vraag je je wel af waarom dat niet wat levendiger en levensechter kan.
Ik heb een oude ska-plaat uit de jaren zestig, de Wailers met de Skatalites, een re-issue uit begin jaren zeventig, ver voor uitgebreide geluidsbewerking. Dat is echt gewoon met z'n allen om een paar microfoons en spelen maar op die monotape. Het is echt ongelovelijk wat er aan dynamiek en klankkleur op die plaat staat.
En deze week trad mijn vriendin op tijdens een kamermuziekavond, met haar pianotrio (piano, viool, cello). Mijn schoonzus is professioneel fluitiste en neemt zichzelf vaak op, ter lering en de referentie. Ze had haar draagbare opnameapparatuur meegenomen en heeft het stuk dat mijn vriendin speelde opgenomen. We zaten tussen het publiek, dus je hoort mensen kuchen en ademhalen, maar wat een geluid, wat een opname! Als je dat dan vergelijkt met veel commerciële uitgaven, dan vraag je je wel af waarom dat niet wat levendiger en levensechter kan.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De orginele meegeleverde filters zijn seriefilters. Ik moet even graven maar uit mijn herinnering heb ik de mid en hoog gefilterd met een LC voor de mid en een CL voor de high.. gelijke waarden... Ik moet het nog nakijken maar ik dacht dat het iets van 0,39H en iets van 4,7uF was...VT67 schreef:Welke andere opzet?
Schemaatje + gebruikte componenten misschien?![]()
Maar dat zeg ik... ik moet het nog even nakijken...
Kan ook wel zijn dat ik overgestapt ben naar 6dB/oct onderling...
Niets bijzonders dus, gewoon recht-toe-recht-aan.. Eventuele correcties doe je met de DCX..
Kees
Stilaan raakt de linkse kast ook ingespeeld, het valt meer en meer op hoeveel minst je boekt met de hoek plaatsing. Op dit moment staat de rechtse op +2db t.o.v. de linkse (hoek geplaatst) en ik heb zo het gevoel dat daar nog wat bij gaat komen.
Een deel van m'n cd verzameling zal toch een ander onderkomen moeten zoeken, een aantal dingen zijn gewoon niet leuk om te horen.
Ivo, leuk te horen dat ik mensen aanzet tot knutselen
Kees, Neem je tijd maar voor die pucks, ik hoor het wel via mail als je freesbank gevoed moet worden
Zelfde voor het filtertje voor de BMS, mocht je in de loop van 2008 eens achter je Khorns kruipen, roep dan maar naar m'n mailbox!
Een deel van m'n cd verzameling zal toch een ander onderkomen moeten zoeken, een aantal dingen zijn gewoon niet leuk om te horen.
Ivo, leuk te horen dat ik mensen aanzet tot knutselen
Kees, Neem je tijd maar voor die pucks, ik hoor het wel via mail als je freesbank gevoed moet worden
Hihihi... De mono subhoorn gaat er weer uit (binnen twee weken verhuizen naar dubbel zo groot huis) en dan komen de zelfbouw LaScala's met breedbandmidhoorns weer te voorschijn. Ik doe tegenwoordig ook aan surround, met phantom center channel. Ik zin op een zelfbouw Belle Klipsch als echt center kanaal.
Dat wordt dan het eerste hoornprojekt dat ik zelf ga zagen enzo. Als het wat wordt, dan meteen de Electrovoice Patrician ver-jubilifiseren.
Dat wordt dan het eerste hoornprojekt dat ik zelf ga zagen enzo. Als het wat wordt, dan meteen de Electrovoice Patrician ver-jubilifiseren.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je pucks liggen al klaar en ingepakt voor verzending maar mijn postkantoortje hier is pas open na nieuwjaar...Nils_vn schreef:Kees, Neem je tijd maar voor die pucks, ik hoor het wel via mail als je freesbank gevoed moet worden![]()
@ ivo: ga je zelf ook de mid/high hoorns maken?
Dan zal mijn zaaghoek-calculator nog wel van pas komen, denk ik....
Kees
Ik weet het nog niet. Ik heb voor op de LaScala's zelfgemaakte Oris-achtige tractrix toeters, maar dan net even anders. Ze zijn van gebogen triplex en PUR. De volgende stap voor die dingen is dubbelwandig en zandgevuld. Maar ze zijn niet zo praktisch voor op een center channel, de tv komt dan in de richting van het plafond...
Ik dacht aan iets van een platte radial hoorn voor midhoog van de Belle. Daar kun je allerlei goedkope plastic varianten van kopen. Kastje er om heen, zand er in, lekker stevig. Zelfbouw is daar ook een optie. Beetje creatief met de bovenfrees en een pot plamuur. Of een bestelling richting Antillen...
Een andere optie is een breedbander in een gesloten kastje. Ik heb een tijdje met hele kleine breedbandertjes als midhoog op de LaScala's geluisterd en dat ging veel beter dan je zou verwachten. De Monacor SPH-30X is een mini-Lowther on steroids, erg grappig. Ik had ze een tijd op open baffle en ongefilterd, ze vielen precies af waar de LaScala het oppikte. Dat klonk op rustig niveau goed, maar werd bij meer herrie wat paniekerig. Met een digitaal filter op de PC kon het snoeihard, zonder vervorming. Een kleine gesloten ruimte (~1liter) in de centrale achterkamer/doghouse moet te doen zijn. Dan kan de hele bovenkast achterwege blijven. Maar de vraag is of dat uiteindelijk meekomt met de Lowthers.
Ik dacht aan iets van een platte radial hoorn voor midhoog van de Belle. Daar kun je allerlei goedkope plastic varianten van kopen. Kastje er om heen, zand er in, lekker stevig. Zelfbouw is daar ook een optie. Beetje creatief met de bovenfrees en een pot plamuur. Of een bestelling richting Antillen...
Een andere optie is een breedbander in een gesloten kastje. Ik heb een tijdje met hele kleine breedbandertjes als midhoog op de LaScala's geluisterd en dat ging veel beter dan je zou verwachten. De Monacor SPH-30X is een mini-Lowther on steroids, erg grappig. Ik had ze een tijd op open baffle en ongefilterd, ze vielen precies af waar de LaScala het oppikte. Dat klonk op rustig niveau goed, maar werd bij meer herrie wat paniekerig. Met een digitaal filter op de PC kon het snoeihard, zonder vervorming. Een kleine gesloten ruimte (~1liter) in de centrale achterkamer/doghouse moet te doen zijn. Dan kan de hele bovenkast achterwege blijven. Maar de vraag is of dat uiteindelijk meekomt met de Lowthers.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat wordt 'm niet denk ik...Ivo schreef:Of een bestelling richting Antillen...
Even als voorbeeld, de hoorns van Nils: Daar zijn twee grote zware eiken tafels in verwerkt.. Gewoon bij de kringloop gescored voor enig tientallen euro's. Vervolgens aan stukken gezaagd, gevlakt, verlijmd en met stukken de gaten passend gevuld.. Een CNC-frees heb ik, daar kan ik alleen de juiste bolling in de zijkanten mee maken. De rest van de apparatuur heb ik niet meer beschikbaar hier. Bovendien.. weet je wat de transportkosten zijn voor 40 kilo hoorns?? Dat wegen ze ongeveer bij elkaar..(en dan nog twee grote tafels deze kant op
Andere dingen als adapterplaten uit dik aluminium (10,12 of 15mm) voor de drivers kan ik hier nog wel maken en eenvoudig versturen.
Ook mijn hele scala aan formules en berekeningen staan ter beschikking..
Kees
