Welk ontwerp luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Welk ontwerp luidsprekers

Bericht door prison »

Een kennis van mij heeft gevraagd wat een goed ontwerp zelfbouw luidsprekers is met de volgende eisen:
Rustig, zacht hoog (dit mede vanwege hun nogal "harde" woonkamer.
Ruimtelijk en mooi plaatsing (veel diepte)
Niet te wollig laag, liefst strak en laag.
Hoogte tot ongeveer 1 meter
Moet redelijk dicht op een muur kunnen staan (ongeveer 30 cm afstand)
Neutraal tot warm klankbeeld.

Welke ontwerpen zijn aanbevelenswaardig om te gaan beluisteren?

Is een Proac 2.5 clone wat? Maar dan met de basreflex aan de voorkant?

O ja, budget is ongeveer 500 euro per stuk.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

Niemand een suggestie? Of zijn het onmogelijke eisen binnen het budget?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Rustig, zacht hoog (dit mede vanwege hun nogal "harde" woonkamer.
Ruimtelijk en mooi plaatsing (veel diepte)
Niet te wollig laag, liefst strak en laag.
Hoogte tot ongeveer 1 meter
Moet redelijk dicht op een muur kunnen staan (ongeveer 30 cm afstand)
Neutraal tot warm klankbeeld.
Tja, da's zo ongeveer waar we allemaal op uit zijn.
Hoe hang je daar een ontwerp aan op?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Dan zit er mss maar 1 ding op,dat is gaan luisteren naar verschillende ontwerpen in de zelfbouwzaken van Nederland.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Inderdaad... en in een 'harde' woonkamer is een goede plaatsing lastig, omdat je muren weinig absorberen en veel terugkaatsen. Weinig direct geluid , veel indirect geluid. Dus weinig 'plaatsingsinformatie'. Zie ook http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm.

Om dezelfde reden zul je denk ik een gelijkmatige afstraling moeten hebben. Anders zal je geluid dof klinken (meer bas dan mid/hoog in het dominante indirecte geluid). Voor plaatsing dicht bij de muur zul je je bafflestep-compensatie moeten verminderen denk ik in vergelijking met een vrijstaande speaker.

Maar goed, dat zijn dingen die sowieso wel belangrijk zijn denk ik. Ik weet niet zo snel een model dat daar aan voldoet, maar misschien kun je enkele opties op deze punten beoordelen.
Dan zit er mss maar 1 ding op,dat is gaan luisteren naar verschillende ontwerpen in de zelfbouwzaken van Nederland.
Is een optie, maar in de betreffende kamer kan het heel anders klinken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zacht hoog, goede plaatsing.... mooie 3" breedbander met een sjieke woofer er onder?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Het kan ook mss ook mogelijk zijn om dat van te voren af te spreken met de zelfbouwzaak om een ongeveer zelfde situatie te maken van de huiskamer in de luisterplaats van de winkel.
Is het ook niet mogelijk om een huiskamer te laten doormeten en die gegevens importeren in een simulatie programma voor luidsprekers?
Uit mijn ervaring weet ik dat Morel tweeters heel zacht klinken en een fantastische spreiding hebben.Dit zijn voor mij persoonlijk mijn favorieten.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

Dan zit er mss maar 1 ding op,dat is gaan luisteren naar verschillende ontwerpen in de zelfbouwzaken van Nederland.
Dat is ook zeker iets wat we gaan doen. Maar een "voor" selectie lijkt mij wel handig.

Het grappige is, is dat hij nu met de dezelfde Heco Celan 700 luidsprekers speelt als ik heb. Bij hem klinkt het echt totaal anders. Vrij hard en inderdaad minder ruimtelijke informatie.

Aan Morel heb ik ook zitten denken. Een supreme 110 lijkt mij een hele mooie tweeter. Op de site van Morel staat bijvoorbeeld een Devon MK2 ontwerp. Geen idee hoe het klinkt. Op het HTforum maakte ze al duidelijk dat de Morel bas units niet echt geweldig zijn en dat een bandpass contructie nu ook niet je van het is.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik heb de vroegere versie van de Devon gehoord met de MTD33 tweeter op een buizenversterker en het is deze Devon die me toen overtuigt heeft.Ik mag gerust zeggen voor mij persoonlijk alleen maar Morel.Ander merken heb ik ook gehoord.Het is zo dat ieder geluid anders ervaart.Van de Devon MKII heb ik een bouw beschrijving liggen of ik kan je de site doormailen ofzo.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

Kan je wat meer over de Devon schrijven? Volgens de importeur moet de MK2 versie beduidend beter zijn.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

prison schreef:
Kan je wat meer over de Devon schrijven? Volgens de importeur moet de MK2 versie beduidend beter zijn.
Kijk op deze site
http://www.eltimaudio.com/products/drv.asp?pr=15
In Rotselaar bij Leuven heb ik de Devon gehoord maar ook de Morelline 166 en de 162 en de Kent,dit zijn alle drie TL.Wat mij het meest aanspreekt in de tweeters is de spreiding enorm breedt.Het hangt allemaal een beetje af wat voor versterker je hebt.Ik heb ze beluisterd op een buizen versterker.Geweldig!!!!
Op een Densen Beat 100 ook goed.
Op een Quad versterker te soft.
Dit is mijn ervaring,het zal voor ieder anders zijn.Ik hoop dat je de kans krijgt om te luisteren naar een Devon.De morelline kan je eventueel bij mij thuis beluisteren hetzij in een licht andere bezetting maar de basis is het zelfde.
Laatst gewijzigd door meanman64 op do 20 dec 2007, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

De site heb ik ook al gevonden. Ik heb ook al met de importeur contact gehad. Echter is de Devon nergens te beluisteren. Vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben naar een klank beschrijving. De importeur gaf nog aan om een Supreme 110 te gebruiken.

Kan je wat meer over de klank zeggen?

Hoe was het laag? Want de MK2 moet hierin beduidend beter zijn.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Hoe was het laag? Want de MK2 moet hierin beduidend beter zijn.

De nieuwe heb ik nog niet gehoord maar de oude is nog altijd 1 van mijn favorieten.Waar ik ze gehoord heb was de filtering veranderd de impedantie was te laag.De klank wat mij betreft voor mij alleen een band-pass sub mits goed ontworpen.
Ik kan eens contact opnemen met de persoon uit Rotselaar of hij deze speakers nog staan heeft.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Volgens mij kan ik de meesten hier wel de reference monitor aanraden.....:? Of dat nu komt dat ik er zo over tevreden ben...

Deze heeft een uitgesproken zacht hoog (door sommigen zelfs te zacht bevonden), goede afbeelding, zeer goed spectrum, en nog belangrijker: er zit leven in, iets magisch extra;s. Die proac clone waar velen zo lyrisch over zijn (en die minstens 6 maanden moet inspelen naar het verhaal gaat) is bijna een vloerstaande variant van de refmon. Ze hebben uitgesproken overeenkomsten. Let wel, dit gaat over een van de eerste proac's, de latere versie's hadden blijkbaar minder levendigheid.


Een nadeel aan de refmon de BR-poort, deze zit aan de achterzijde. In mijn geval betekend dat ie minstens 30 cm van de muur moet afstaan om geen uplift van de BR-poort te krijgen (word dan een beetje boomy), of je moet dat erg lekker vinden off-course. Oplossing is de BR-poort aan de onderzijde te maken of mischien zelfs aan de voorzijde.

Wowly :?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Het is natuurlijk heel moeilijk om te beslissen voor iemand anders,er zijn geen 2 mensen die geluid hetzelfde ervaren en ieder heeft zijn voorkeur.Zo heb ik projecten met Focal units gehoord en die kunnen mij niet bekoren en vooral de tweeters niet.Het hangt er natuurlijk wel van af of het wel matcht.Wat betreft de Reference Monitor die zou ik persoonlijk ook wel eens willen horen spelen.Zover is Budel ook niet van Peer.
Een klein hintje Wowly
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

meanman64 schreef:
er zijn geen 2 mensen die geluid hetzelfde ervaren en ieder heeft zijn voorkeur.
Jawel hoor, kijk maar naar die PA-figuren, ammaal slecht en dat nog
veel te hard ook
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

meanman64 schreef:
Het is natuurlijk heel moeilijk om te beslissen voor iemand anders,er zijn geen 2 mensen die geluid hetzelfde ervaren en ieder heeft zijn voorkeur.Zo heb ik projecten met Focal units gehoord en die kunnen mij niet bekoren en vooral de tweeters niet.Het hangt er natuurlijk wel van af of het wel matcht.Wat betreft de Reference Monitor die zou ik persoonlijk ook wel eens willen horen spelen.Zover is Budel ook niet van Peer.
Een klein hintje Wowly
Geen probleem, maar komende week(jes?) vanwege spitsuur thuis liever niet :D

Wowly
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Wowly schreef:
meanman64 schreef:
Het is natuurlijk heel moeilijk om te beslissen voor iemand anders,er zijn geen 2 mensen die geluid hetzelfde ervaren en ieder heeft zijn voorkeur.Zo heb ik projecten met Focal units gehoord en die kunnen mij niet bekoren en vooral de tweeters niet.Het hangt er natuurlijk wel van af of het wel matcht.Wat betreft de Reference Monitor die zou ik persoonlijk ook wel eens willen horen spelen.Zover is Budel ook niet van Peer.
Een klein hintje Wowly
Geen probleem, maar komende week(jes?) vanwege spitsuur thuis liever niet :D

Wowly
Na de feestdagen is natuurlijk het beste!
Ik kijk er al naar uit.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

Ik krijg net een mail van de importeur dat er nog maar een paar units zijn van de MW144 zijn en niet meer geproduceerd worden :roll: .
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

In een kale hard ruimte is een breedband / woofer 2 weg combinatie zoals Henk Jan tipte helemaal niet zo slecht plan.

De berperkte afstraling in het hoog is dan opeens van een minpunt een plus punt geworden. Wat heeft het voor een zin om een sjieke tweeter te kiezen als de ruimte die prachtige spreiding beloont met een enorme hoeveelheid eerste reflecties?

Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/sprot_bb.htm Die woofer wil ook prima in een gesloten kast, die een stuk kleiner is. Kan je hem probleemloos dicht op de muur zetten.

Groet Roland
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Misschien is die breedbander ook een goede aanpak. Misschien gaat de imaging erop vooruit, door de toenemende directionaliteit van de breedbander in mid/hoog. Ook zou dat een relatief 'zacht' hoog kunnen opleveren. Ik denk dat je dan wel een goede breedbander moet hebben die geen harde resonanties heeft in de bovenste octaven. Een mooie 3" papieren breedbander (Tangbandje bijvoorbeeld) met woofer is dan een optie.

Nadeel kan zijn dat het geheel door het indirecte geluid (dat dan waarschijnlijk weinig hoog bevat) wat dof gaat klinken. Maar misschien valt het in de betreffende ruimte mee. En eventueel zou je het hoog iets kunnen aanzetten.

Trouwens: wat te denken van een mooie papieren breedbander met een dipool-sub? Dat zou in het laag heel mooi kunnen zijn. Nadeel is dat de sub niet bij de achtermuur kan.

Maar goed, ik weet hier niet zo snel een bestaand ontwerp bij... is het een optie om zelf iets te ontwikkelen, eventueel ism een speakerwinkel?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”