wie kan mij dit uitleggen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

wie kan mij dit uitleggen

Bericht door robnie »

ik heb wat foto"s gevonden van 1 kist.
deze wordt snailshell genoemd.
door de jongens op dat forum.
maar ik weet niet beter dan dat een snailshell een transmissielijn kist is.
wie kan mij het principe van de kist op onderstaande fotos uitleggen.
ziet er niet echt uit als een tl moet ik zeggen.

http://img410.imageshack.us/img410/3549 ... 5eaxo9.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/9995 ... 202it8.jpg

als jullie de kist kennen hoor ik er graag wat meer over.
al vast bedankt
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, het is inderdaad een TL. De vorm van de line werkt een beetje verwarrend, maar het klopt wel. Vraag is alleen of de line 1/8 of 1/6 of 1/4 van de Fs van de unit is.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

De Fs van de RE xxx 12" is 27Hz. Vrij korte TL lijkt me dan...?
Rob.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

maar ik snap de doorgangen niet die zijn maar 3 inch.
terwijl de ruimtes er voor en er achter elke keer veel breder lijken.
het is eigenlijk elke keer om en om breed smal breed smal beetje verwarrend.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bertje schreef:
De Fs van de RE xxx 12" is 27Hz. Vrij korte TL lijkt me dan...?
Rob.
Naar de foto te oordelen zal de totale tunnellengte ergens tussen de 2.00 en 2.50 meter liggen, dus dat lijkt wel mee te vallen.
robnie schreef:
maar ik snap de doorgangen niet die zijn maar 3 inch.
terwijl de ruimtes er voor en er achter elke keer veel breder lijken.
het is eigenlijk elke keer om en om breed smal breed smal beetje verwarrend.
Wellicht is de vorm ontstaan uit wat extra knikken om (proefondervindelijk?) tot de gewenste lengte te komen, waarbij de verbredingen voor lief werden genomen of misschien zelfs als gunstig werden beschouwd (akoestisch lowpassfilter, staande golven, gewenst kastvolume, ..... ?). Dat het laatste tunnelsegment dan weer een iets grotere doorsnede heeft, kan het gevolg zijn van de uiteindelijke fijnafstemming.

Misschien heb ik het wel mis, maar het zou zomaar kunnen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bertje schreef:
De Fs van de RE xxx 12" is 27Hz. Vrij korte TL lijkt me dan...?
Rob.
Als de Fs 27Hz is, zou de line 2,7mtr zijn en met een 12" woofer nog al groot.
Vermoedelijk 1/8 line lengte, maar dat in een gokje van mij.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik heb ook 1 tl in mijn auto liggen door bart berekend moet zeggen ik vindt hem top klinken maar die is gebaseerd op een sub van het zelfde merk aleen ander type dit zijn de para meters van mijn sub.

12”
Electrical Q Value -Qes: 0.49
Mechanical Q Value -Qms: 4.5
Total Speaker Q Value -Qts: 0.44
Free Air Resonance -Fs: 25.1 Hz
Equivalent Compliance -Vas: 72.9 liters
One-Way, Linear Excursion -Xmax: 18 mm
Efficiency -SPL 1W/1m: 86.1 dB SPL
Effective Piston Area -Sd: 480 cm^2
DC Resistance -Re: 2.8 ohm
Nominal Impedance -Znom: Dual 4 ohm
Thermal Power Handling -Pe: 600 W
Force Factor -Bl: 17.7
12”
Mounting Depth - 6.5”
Mounting Hole Diameter - 11”
Overall Diameter - 12.5”
Bolt Hole Circle - 11.75”
Motor Width - 6.25”
Motor Depth - 3.25”
Basket Depth - 3.25”
Displacement - 0.15 cu. ft.
Weight - 21 lbs.

zou het zo maar mogelijk zijn om een andere sub in deze kist te plaatsen
maar mijn kist is anders van vorm

kijk foto


http://img84.imageshack.us/img84/1213/t ... nchic1.jpg

de t/s van de eventueele sub die wordt geplaatst zijn de volgende.


T&S Reaudio.com:
Fs = 27 hz
Re = 1,9 DVC
Qms = 4,52
Qes = 0,44
Qts = 0,4
Sd cm2 = 480
Vas = 56,5
xmax = 32mm
BL = 17,1
spl = 85,9 w/m
rms = 1600w
max = 2500w

nog een keer in duits:

Impedanz 2x2 ohm
Belastbarkeit Pe 1600.00 Watt
Resonanzfrequenz Fs 27.00 Hz
Gleichstromwiderstand Re 1.90 Ohm
(parallel) Re 0.95 Ohm
Kennschalldruck Spl 85.90 dB@1W/1m
Luftspalthöhe Agh mm
Schwingspulen-Länge Vcl mm
Schwingspulen-Durchmesser Vcd mm
Schwingspulen-Hub Xmax +/- 38.00 mm
Kraftfaktor Bl 17.10 N / A
Schwingspuleninduktivität Le mH
Effektive Membranfläche Sd 480.00 cm2
Bewegte Masse incl. Luftlast Mms g
Äquivalentvolumen Vas 56.50 Liter
Aufhängungsnachgiebigkeit Cms mm / N
Mechanische Güte Qms 4.52
Elektrische Güte Qes 0.44
Freiluftgesamtgüte Qts 0.40

is het mogelijk om deze sub in mijn oude of laat ik zeggen huidigge kist te zetten

het is een
35 hz tl geworden met een 5:1 verloop(taps) incl een 12" woofer. dit even voor de overige forummers.

het liefst heb ik natuurlijk reactie van bart omdat hij dit project begonnen is maar ik wil ook de mening van anderen wel eens horen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

misschien een bestaand ontwerp aangepast waar op de plekken van de vernauwing een bocht zat?
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

volgens de site waar de foto's vandaan komen worden de kisten berekend.
naar de t/s van de subwoofer die er in komt.
aleen weet niemand de berekeningen en moet je de kist kopen 400 dollar.
dus is het lijkt mij geen expiriment maar echt een berekende kist.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

een TL? :roll:
naar wat ik zie zit er een druk kamer in
maar om nou te zeggen dat het een hoorn is :shock:

zelf dacht ik aan een ietwat veredelde BR
Wel een extreem kleine kast en een enorme pijp :?

De kans dat het een geniale ontwerper is, is denk ik net zo groot
als de kans dat het maar een prutswerkje is met wat probeersels
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

dit heb ik er ook nog over kunnen vinden het is engels.
en voor mij allemaal abracadabra maar mischien snappen jullie het wel.

A "snailshell" borrows from several technologies, namely rear-loading horn, bass-reflex, and (in some cases) 1/x-wave line delay. By rudimentary principle, it is a multi-sectional rear-loading horn (with each section further away from the throat bearing higher cross-sectional area than the previous). Think of it as a crudely simplified (and somewhat less effective) conical rear-loading horn. Here's a good example of what a conical rear horn is supposed to look like:

http://www.hexibase.com/gallery/main.php?g2_itemId=935

This is also a good example of how a rear-loading horn can also follow 1/x-wave line delay principle (in this case 1/3-wave on axis). A snail shell (just as most other horns) doesn't "tune", however. Instead, it has an effective band of efficiency that, in most cases, is heavily augmented by 1/x-space loading (typically 1/8-space corner loading.) Hopefully that sheds some light on the subject
__________________
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: wie kan mij dit uitleggen

Bericht door Lnsadnoh »

robnie schreef:
ziet er niet echt uit als een tl moet ik zeggen.
Klopt,

Het lijkt wellicht een beetje op een dubbelgevouwen lijn.

Een goede TL loopt normaliter vanaf de woofer netjes taps toe waarbij het einde van de lijn gelijk is aan de Sd van die woofer.

Het begin van de lijn kan varieren tussen 1.25 en 2.5x de Sd van de woofer.

Ik ben het wel eens met Jeroen zijn verhaal.

De lengte van de lijn kun je wat opkrikken door er dempingsmat. in de lijn te stoppen, immers de snelheid van het geluid wordt dan lager.

Plaatje van een die meer aan de eisen voldoet qua TL.
Bijlagen
Clipboard01.gif
Plaats reactie