Kiezen tussen de SS 23W/4557T02 of de Vifa MA26WR09/4 ....??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Kiezen tussen de SS 23W/4557T02 of de Vifa MA26WR09/4 ....??

Bericht door Toni »

Goedendag,

Ik heb momenteel 2 gesloten subkasten van elk 40L met elk een Peerless SLS10 (8ohm)
Deze worden parallel aangestuurd met een (1) Hypex DS4
Klinkt mooi muzikaal, maar komt helaas niet zo laag. (45hz -3db)


Nu wil ik de subkasten voorzien van een nieuwe unit, welke een lager -3db punt heeft.
Maar ik twijfel hevig tussen de Scan Speak 23W/4557T02 of de Vifa MA26WR09/4

Wie o wie kan mij een goed onderbouwd advies geven, welke mijn keuze vergemakkelijkt.

Oja, zou het ook mogelijk zijn om deze speakers met een (1) Hypex DS4 aan te sturen,
of moet ik dan ook denken aan een extra DS4 ?


Alvast bedankt voor de (hopelijk vele) reacties !!


Groet,
Toni
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hoi Toni,

Ik heb laatst nog de W23 gehoord en vond hem erg goed klinken. In feite is het de dure uitvoering van een xxls 10" woofer, met net wat betere vervormingscijfers.

De vifa zou mijn keus niet zijn. Dan liever een xxls of de W23 als het 10"moet zijn.
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Montana schreef:
De vifa zou mijn keus niet zijn. Dan liever een xxls of de W23 als het 10"moet zijn.
Hoi Montana,

Kan je aangeven waaom je niet direct voor de Vifa zou kiezen?
Heeft het te maken met de klankbalans of zo ?

Het moet inderdaad 10" zijn, breder kan ik helaas niet plaatsen in de kasten.

Groet,
Toni
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik vergelijk alleen de metingen. klankbalans etc. zijn vage begrippen. Wat goed meet klinkt ook goed.

De vifa is erg goed boven de 100Hz, maar als sub is de vifa niks bijzonders. (sorry, mensen die hem adoreren :twisted: ) (HH 03 2007)

De xxls en W23 zijn echte subwoofers en presteren veel beter onder de 100Hz dan de Vifa.

W23 is wel een 9,5"woofer en de xxls een 10".. Als het hard moet vind ik 10"wel klein, maar met normaal luisterniveau kan je er goed mee weg komen tot zo een 20Hz!
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Montana schreef:
Ik vergelijk alleen de metingen. klankbalans etc. zijn vage begrippen. Wat goed meet klinkt ook goed.

De vifa is erg goed boven de 100Hz, maar als sub is de vifa niks bijzonders. (sorry, mensen die hem adoreren :twisted: ) (HH 03 2007)

De xxls en W23 zijn echte subwoofers en presteren veel beter onder de 100Hz dan de Vifa.

W23 is wel een 9,5"woofer en de xxls een 10".. Als het hard moet vind ik 10"wel klein, maar met normaal luisterniveau kan je er goed mee weg komen tot zo een 20Hz!
Ok, da's een duidelijk verhaal!
Dus als jij een gesloten systeem zou maken van +/- 30-40 liter,
dan zou je kiezen voor de 23W ?

Kan je ook nog vertellen of het ook mogelijk zou zijn om deze speakers met een (1) Hypex DS4 aan te sturen,
of moet ik dan ook denken aan een extra DS4 ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Toni schreef:
Montana schreef:
Ik vergelijk alleen de metingen. klankbalans etc. zijn vage begrippen. Wat goed meet klinkt ook goed.

De vifa is erg goed boven de 100Hz, maar als sub is de vifa niks bijzonders. (sorry, mensen die hem adoreren :twisted: ) (HH 03 2007)

De xxls en W23 zijn echte subwoofers en presteren veel beter onder de 100Hz dan de Vifa.

W23 is wel een 9,5"woofer en de xxls een 10".. Als het hard moet vind ik 10"wel klein, maar met normaal luisterniveau kan je er goed mee weg komen tot zo een 20Hz!
Ok, da's een duidelijk verhaal!
Dus als jij een gesloten systeem zou maken van +/- 30-40 liter,
dan zou je kiezen voor de 23W ?

Kan je ook nog vertellen of het ook mogelijk zou zijn om deze speakers met een (1) Hypex DS4 aan te sturen,
of moet ik dan ook denken aan een extra DS4 ?
Als ik een 40 liter kast had zou ik er een 50 liter kast van maken en een 15"unit instoppen! :twisted:

Dat gaat 2 ohm worden met 2 W23's par.... Das erg laag en zou ik niet doen. Dan vraag je teveel van de subamp denk ik.

Misschien moet je ook even wachten op het commentaar van anderen, ik heb noggal een eenzijdige mening..
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Montana schreef:
Als ik een 40 liter kast had zou ik er een 50 liter kast van maken en een 15"unit instoppen! :twisted:
Tja, ik ben gebonden aan de maatvoering van mijn front monitor speakers, welke op de sub's worden geplaatst.
Montana schreef:
Dat gaat 2 ohm worden met 2 W23's par.... Das erg laag en zou ik niet doen. Dan vraag je teveel van de subamp denk ik.
Ok, maar als je niet super hard speelt, op normaal niveau...dan wel ? :?
Montana schreef:
Misschien moet je ook even wachten op het commentaar van anderen, ik heb noggal een eenzijdige mening..
Hahaha, ja, doen we.... :lol:
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Bij ons in de winkel kun je de 23W met de XXLS-10 vergelijken, ik heb ze beiden staan. Allebei in 30 liter gesloten. Dan kun je zelf de verschillen ervaren.
Twee 23W's op 1 DS 4.0 is geen goed plan. Tenzij je ze in serie zou schakelen maar dat lijkt me ook geen ideale oplossing.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Speakerland schreef:
Bij ons in de winkel kun je de 23W met de XXLS-10 vergelijken, ik heb ze beiden staan. Allebei in 30 liter gesloten. Dan kun je zelf de verschillen ervaren.
Hallo Ruud, bedankt voor je reactie.

Toevallig geen Vifa aangesloten staan ??
Moet ik van te voren een afspraak maken of kan ik gewoon binnenlopen ?
Speakerland schreef:
Twee 23W's op 1 DS 4.0 is geen goed plan. Tenzij je ze in serie zou schakelen maar dat lijkt me ook geen ideale oplossing.
Ik was er al bang voor, want ik zie een beetje op tegen het appart inregelen op gehoor. Tips of trucks hiervoor ..??
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Toni schreef:
Speakerland schreef:
Bij ons in de winkel kun je de 23W met de XXLS-10 vergelijken, ik heb ze beiden staan. Allebei in 30 liter gesloten. Dan kun je zelf de verschillen ervaren.
Hallo Ruud, bedankt voor je reactie.

Toevallig geen Vifa aangesloten staan ??
Moet ik van te voren een afspraak maken of kan ik gewoon binnenlopen ?
Speakerland schreef:
Twee 23W's op 1 DS 4.0 is geen goed plan. Tenzij je ze in serie zou schakelen maar dat lijkt me ook geen ideale oplossing.
Ik was er al bang voor, want ik zie een beetje op tegen het appart inregelen op gehoor. Tips of trucks hiervoor ..??
Even doorbijten en twee 23W's (of anders 2 Peerless-en) met 2 Hypexen nemen! Liever nog 2 Sitronik actieve modules vanwegen de DSP, maar ik kan mij voorstellen dat je dat te gek vind als je al een Hypex hebt. Voordeel van DSP is wel dat je optimaal kunt afstemmen op de akoestiek.

Inregelen gaat prima via een RTA meting. Als je in de buurt woont wil ik wel langskomen met een Behringer RTA als het zover is.
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

JeroenKV schreef:
Even doorbijten en twee 23W's (of anders 2 Peerless-en) met 2 Hypexen nemen!
Klopt, ik denk dat ik in ieder geval 2 Hypexjes nodig heb.
JeroenKV schreef:
Liever nog 2 Sitronik actieve modules vanwegen de DSP, maar ik kan mij voorstellen dat je dat te gek vind als je al een Hypex hebt. Voordeel van DSP is wel dat je optimaal kunt afstemmen op de akoestiek..
Noem eens een richtprijsje voor zo'n type, dan weet ik waar we over praten.
JeroenKV schreef:
Inregelen gaat prima via een RTA meting. Als je in de buurt woont wil ik wel langskomen met een Behringer RTA als het zover is.
Nou Jeroen, dat zou super zijn, ik woon net onder Rotterdam.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Wat goed meet klinkt ook goed.
OEEEIIII wat een gevaarlijke opmerking.
Totaal niet mee eens. Zat speakers gehoord die bagger meten maar goed klinken. en andersom ook!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Soundexcel schreef:
Montana schreef:
Wat goed meet klinkt ook goed.
OEEEIIII wat een gevaarlijke opmerking.
Totaal niet mee eens. Zat speakers gehoord die bagger meten maar goed klinken (...)!
OEEIIII.... Dit is volgens mij wel de gevaarlijkste opmerking die ik ooit gelezen heb op dit forum :lol: :wink: !

Wat betreft luidsprekers die niet klinken maar wel goed meten; Ik denk dat dergelijke luidsprekers na in figuurlijke zin wat te zijn bijgeslepen wél goed moeten kunnen klinken.

Back on topic: Ik heb de 23W naast de XXLS10 gehoord bij Speakerland en naar aanleiding van die luistersessie voor de 23W gekozen.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Toni schreef:
JeroenKV schreef:
Even doorbijten en twee 23W's (of anders 2 Peerless-en) met 2 Hypexen nemen!
Klopt, ik denk dat ik in ieder geval 2 Hypexjes nodig heb.
JeroenKV schreef:
Liever nog 2 Sitronik actieve modules vanwegen de DSP, maar ik kan mij voorstellen dat je dat te gek vind als je al een Hypex hebt. Voordeel van DSP is wel dat je optimaal kunt afstemmen op de akoestiek..
Noem eens een richtprijsje voor zo'n type, dan weet ik waar we over praten.
JeroenKV schreef:
Inregelen gaat prima via een RTA meting. Als je in de buurt woont wil ik wel langskomen met een Behringer RTA als het zover is.
Nou Jeroen, dat zou super zijn, ik woon net onder Rotterdam.
www.sitronik-industrie.de , de Callisto V - SW voor 689 euro per stuk (500 watt aan 4 ohm). De 23W heeft een laag rendement (82db), dus je hebt wel wat vermogen nodig!
Als je de Peerless XXLS10 neemt (87db) kun je ook toe met de Callisto I - SW voor 529 euro per stuk.
Kijk ook eens naar de Lucius, deze is ook als voorversterker te gebruiken, dan kun je de delay met je monitors goed inregelen.

Hier vind je Omnes, deze zijn vergelijkbaar met Sitronik: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... rst_oa.htm

Rotterdam is te doen. Ik woon in Uitgeest boven Amsterdam, dus als je zover bent geen probleem!
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Hallo Toni ,

Hier mijn advies : Ik zou gaan voor de Vifa en hierom :

Gaat lager iets beter rendement en ook belangrijk goedkoper :D

Kijk naar fabrikanten van subwoofers die ook de Vifa hebben ondekt ik denk aan Totem Thunder en de Sonics Breeze .

Die laatste lijkt mij zeer geschikt voor jouw en kan dan dienen als basis 40 liter kast met een Hypex ds 40 erop echt dan ben je snel je Peerles vergeten :P

Besteed veel aandacht aan de kasten etc , ik heb ze ook gehad maar door ondeugdelijke bouw gingen ze ervandoor hier bij mij in huis :shock:

Wat ik over Scan Speak te melden heb ken de unit niet maar is waarschijnelijk veel te duur voor wat er geleverd wordt zoals vaker bij Scan Speak :twisted:

Groeten Audioslave
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

he toni,zoals je ziet leverd een topic de nodige reacties op :wink:
ik zou ook voor de vifa gaan,buiten de prestaties zijn ze ook nog een prachtig om te zien.
je kunt `m beluisteren bij speaker en co haarlem.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Nog even reactie op Montana :

Hij Schreef >De vifa is erg goed boven de 100Hz, maar als sub is de vifa niks bijzonders. (sorry, mensen die hem adoreren ) (HH 03 2007)

De xxls en W23 zijn echte subwoofers en presteren veel beter onder de 100Hz dan de Vifa.

Waar hij dat vandaan haald is mij onduidelijk , ik zou juist stellen dat de Vifa unit uitermate geschikt is voor een subwoofer en zeker voor onder de 100 herzt !!!

Wat jammer omdat nou te lezen , Montana zei nog zulke verstandigge dingen op diverse andere topics :cry:

Groeten Audioslave
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Volgens mij heeft Montana het gewoon bij het goede eind. Montana verwijst naar een Hobby Hifi die ik zelf ook heb liggen. Ik zie precies wat hij ziet: de Vifa doet het onder met name 60 hz gewoon middelmatig. Bij 90 dB op 1 meter heeft hij op ong. 45 hz een k3 van ruim 10%. Dat noem ik alles behalve "uitermate geschikt voor onder 100 hz".
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

JeroenKV schreef:
www.sitronik-industrie.de , de Callisto V - SW voor 689 euro per stuk (500 watt aan 4 ohm). De 23W heeft een laag rendement (82db), dus je hebt wel wat vermogen nodig!
Als je de Peerless XXLS10 neemt (87db) kun je ook toe met de Callisto I - SW voor 529 euro per stuk.
Zo, da's bijna 2x zo duur als de DS4... :shock:
En daar dan 2 van...

Maar hoe verhoud zich een DS4 klankmatig met deze units?
JeroenKV schreef:
Rotterdam is te doen. Ik woon in Uitgeest boven Amsterdam, dus als je zover bent geen probleem!
Mooi, maar het duurt nog wel ff, eerst de units kopen en dan de sub's bouwen van 30mm BerkenMultiplex... 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Toni schreef:
.... 30mm BerkenMultiplex... 8)
:shock: waar krijg je dat? en wat mag dat wel niet kosten, 24mm (bij de westerhouthandel) was bijna €170 per plaat :(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

heb je al een offerte van 30mm berkenmultiplex opgevraagd? :shock:
mdf voldoet ook prima.

70 euro ex. btw. per meter
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Audioslave schreef:
Hier mijn advies : Ik zou gaan voor de Vifa en hierom :
Gaat lager iets beter rendement en ook belangrijk goedkoper :D
Hallo Audioslave,

Hey, hier weer een aanhanger van de Vifa... :)
Ik ga als de mogelijkheid zich voordoet toch ook naar deze speaker luisteren.
Audioslave schreef:
Besteed veel aandacht aan de kasten etc , ik heb ze ook gehad maar door ondeugdelijke bouw gingen ze ervandoor hier bij mij in huis :shock:
Doe ik, ik heb nu MDF 22mm test kasten staan, wel gebrased (schrijf je dat zo??), maar uiteindelijk zal het definitieve ontwerp in 30mm (2x15)Berken Multiplex gebouwd worden, en vervolgens gefineerd.
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

Henkjan schreef:
Toni schreef:
.... 30mm BerkenMultiplex... 8)
:shock: waar krijg je dat? en wat mag dat wel niet kosten, 24mm (bij de westerhouthandel) was bijna €170 per plaat :(
Sorry, ik bedoel 2x15mm verlijmen op elkaar.
Heb ik met mijn vorige project (Fostex BLH) ook gedaan.

En ja, het is ontzettend duur hout... :(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb ook eens een combinatie van mdf en berken gedaan en dat vond ik ook erg goed werken :wink:
Toni
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 16:44

Bericht door Toni »

dre schreef:
he toni,zoals je ziet leverd een topic de nodige reacties op :wink:
ik zou ook voor de vifa gaan,buiten de prestaties zijn ze ook nog een prachtig om te zien.
je kunt `m beluisteren bij speaker en co haarlem.
Hey Dre, je had volkomen gelijk, prima reacties.
Dank heren !

Helaas hebben ze 'm niet bij Speaker en Co in R'dam, jammer want da's toch dichter bij huis.

Haha, nog ff, dan rij ik heel het land af...Os, Haarlem...Almelo... :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”