Ground
Moderator: Beheerdersteam
Ground
Ik ben nog steeds stevig aan het knutselen en stoeien met mijn LM3886-project.
Kan het kloppen dat alle "grounds" uiteindelijk bij elkaar komen? De ground van in dit geval:
*output links
*output rechts
*input links
*input rechts
*netfilter
*luidsprekerbeveiliging
*netingang
Ik heb hier nooit echt bij nagedacht, maar het valt me op dat het logisch lijkt dat alles met elkaar verbonden is. Toch twijfel ik...
Kan het kloppen dat alle "grounds" uiteindelijk bij elkaar komen? De ground van in dit geval:
*output links
*output rechts
*input links
*input rechts
*netfilter
*luidsprekerbeveiliging
*netingang
Ik heb hier nooit echt bij nagedacht, maar het valt me op dat het logisch lijkt dat alles met elkaar verbonden is. Toch twijfel ik...
Ik twijfel alleen over de ground van het netfilter en de netingang. De rest kan bij elkaar waarbij je groundpunt de ground van de voeding is. Je kunt op die manier en steraarde maken met de voeding als centrale punt.
Het netfilter en netingang hangen volgens mij aan de aarde van de 220 en je voeding niet. Misschien iemand anders hier wat zinnigers over kan zeggen.
Groeten Mark
Het netfilter en netingang hangen volgens mij aan de aarde van de 220 en je voeding niet. Misschien iemand anders hier wat zinnigers over kan zeggen.
Groeten Mark
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het denkbeeld bij aarde is dat als je stroom door een geleider gaat voeren dat er een spanning over die geleider zal vallen. Als je die spanning ergens anders in een circuit optelt krijg je een mix van signalen. Gevolg is een extra geluid (brom en dergelijke, zelfs oscilleren is mogelijk) . Om dit tegen te gaan zorg je dat er geen stroomvoerende geleider is en knoop je werkelijk alles op een punt vast. De kast is een iets ander verhaal. Vaak wordt de kast met een weerstandje en/of een condensatortje aan het aardpunt gelegd.
Kees
Kees
Een vraagje voor het antwoord: Welk pakket heb je genomen om te bouwen of heb je alles zelf bij elkaar gezocht?
Even wat toelichting:
Normaal gesproken ligt de massa van je inganssignaal aan de massa van de voeding (secundair)
Verwar deze dus niet met de nul van de primaire kant van je trafo, ander gaat het heel fout. Als ik me niet vergis werkt de 3886 niet met een brugversterker. Dat zou betekenen dat ook deze massa aan dezelfde massa als de massa van het inganssignaal mag liggen. Dit haal ik ook uit het schema.
Aarde van de netingang en het netfilter komen normaal gesproken aan de kast te liggen.
Over de luidsprekerbeveiliging doe ik geen uitspraak, omdat ik niet weet welke je gebruikt. Logischerwijs moet die ook een referentie (massa) hebben die gelijk is aan die van de voorgeschakelde versterker, maar ik ken de constructie van jouw exemplaar niet.
Groeten,
Mischa
Even wat toelichting:
Normaal gesproken ligt de massa van je inganssignaal aan de massa van de voeding (secundair)
Verwar deze dus niet met de nul van de primaire kant van je trafo, ander gaat het heel fout. Als ik me niet vergis werkt de 3886 niet met een brugversterker. Dat zou betekenen dat ook deze massa aan dezelfde massa als de massa van het inganssignaal mag liggen. Dit haal ik ook uit het schema.
Aarde van de netingang en het netfilter komen normaal gesproken aan de kast te liggen.
Over de luidsprekerbeveiliging doe ik geen uitspraak, omdat ik niet weet welke je gebruikt. Logischerwijs moet die ook een referentie (massa) hebben die gelijk is aan die van de voorgeschakelde versterker, maar ik ken de constructie van jouw exemplaar niet.
Groeten,
Mischa
Aarde=randaarde=gele draad in je stopcontact.
+=de + of je VCC=blauwe draad in je stopcontact
-=massa=ground genoemd=0=bruine draad in je stopcontact.
Ja ik weet het we hebben wisselspanning in Nederland, maar voor alsnog is de bruine draad de 0 draad.
Mits goed aangesloten natuurlijk.
De blauwe draad wisselt tuseen de +230 en de -230 volt.
Vandaar dus wisselspanning.
Dus de behuizing sluit je aan op de randaarde en je netfilter aarde aansluiting.
De grounds/massa/0 van je ic kan je volgens mij zonder problemen aan elkaar knuppen.
Van je netfilter weet ik het niet zeker.
Maar zo heb ik het gedaan:
De ground/massa van de speaker ingangen op de gezamelijke 0.
De massa van de speaker uitgangen APART heel belangrijk.
Je speaker heeft namelijk wel een volwaardige + en - nodig vanaf het ic zonder iets eraan.
En je beveiliging kan volgens mij ook aan de gezamelijke 0.
Kort samengevat.
Netfliter geen idee.
Speakeringangen kan aan de gezamelijke.
Speaker uitgangen apart aansluiten.
Zo klopt het volgens mij het beste.
+=de + of je VCC=blauwe draad in je stopcontact
-=massa=ground genoemd=0=bruine draad in je stopcontact.
Ja ik weet het we hebben wisselspanning in Nederland, maar voor alsnog is de bruine draad de 0 draad.
Mits goed aangesloten natuurlijk.
De blauwe draad wisselt tuseen de +230 en de -230 volt.
Vandaar dus wisselspanning.
Dus de behuizing sluit je aan op de randaarde en je netfilter aarde aansluiting.
De grounds/massa/0 van je ic kan je volgens mij zonder problemen aan elkaar knuppen.
Van je netfilter weet ik het niet zeker.
Maar zo heb ik het gedaan:
De ground/massa van de speaker ingangen op de gezamelijke 0.
De massa van de speaker uitgangen APART heel belangrijk.
Je speaker heeft namelijk wel een volwaardige + en - nodig vanaf het ic zonder iets eraan.
En je beveiliging kan volgens mij ook aan de gezamelijke 0.
Kort samengevat.
Netfliter geen idee.
Speakeringangen kan aan de gezamelijke.
Speaker uitgangen apart aansluiten.
Zo klopt het volgens mij het beste.
Als je nog meer van dit soort adviezen hebt, meld je dan aub af van het forum !!! Vooral als je ze zo stellig post. Sla het eerste het beste schoolboek over electrotechniek open en je zult zien dat de bruine de fasedraad is (die waar de prik op staat, de blauwe is de nul, de geel/groene is de aarde en (voor de volledigheid) de zwarte is de schakeldraad (oftewel een bruine achter de schakelaar).Godtoh schreef:Aarde=randaarde=gele draad in je stopcontact.
+=de + of je VCC=blauwe draad in je stopcontact
-=massa=ground genoemd=0=bruine draad in je stopcontact.
Ja ik weet het we hebben wisselspanning in Nederland, maar voor alsnog is de bruine draad de 0 draad.
Mits goed aangesloten natuurlijk.
De blauwe draad wisselt tuseen de +230 en de -230 volt.
Vandaar dus wisselspanning.
Je brengt iemand in levensgevaar met dit soort adviezen. Laten we het erop gooien dat het al vrij laat is, anders......
Ook dit is niet waar !!! In het schema kun je zien dat de gnd voor de speaker dezelfde gnd is waar alle ander componenten aan hangen. Ook in de installatiemanual van de 3886-kit is niets terug te vinden van scheiding van massa´s (gnd).Godtoh schreef:De massa van de speaker uitgangen APART heel belangrijk.
Je speaker heeft namelijk wel een volwaardige + en - nodig vanaf het ic zonder iets eraan.
Groeten,
Mischa
Het gaat om de volgende onderdelen:




Dan is er natuurlijk nog de kast en de netingang.
Het is een set van chipamp.com. De snubber heb ik twee keer, evenals twee ringkerntransformator. Het is dan ook een dual-mono-versterker.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat op het versterkerbordje een aansluiting zit, waarbij "CHG" staat. Deze moet samen met de aarde van de netingang en de aarde van het filter, aan de kast bevestigd worden.
Ik weet dan nog niet waar ik de "ground" van de luidsprekerbeveiliging moet plaatsen, maar ik heb zojuist een handleiding gevonden van dit apparaat en zal deze even raadplegen.




Dan is er natuurlijk nog de kast en de netingang.
Het is een set van chipamp.com. De snubber heb ik twee keer, evenals twee ringkerntransformator. Het is dan ook een dual-mono-versterker.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat op het versterkerbordje een aansluiting zit, waarbij "CHG" staat. Deze moet samen met de aarde van de netingang en de aarde van het filter, aan de kast bevestigd worden.
Ik weet dan nog niet waar ik de "ground" van de luidsprekerbeveiliging moet plaatsen, maar ik heb zojuist een handleiding gevonden van dit apparaat en zal deze even raadplegen.
Die LS beveiliging nergens anders op aansluiten! Ik heb die dingen in mijn ucd zitten en dat was 1 grote brom. Tot ik dat ding helemaal loshaalde van de rest. Dus alleen de fase en 0 voor de trafo en de speakeraansluitingen, verder niks en nergens mee verbinden.
Het heeft iets te maken met de voeding voor de detectie: +/-6V en de relais (12V) en op 1 of andere manier krijg je dan 6V op je massa.
Groeten Mark
Het heeft iets te maken met de voeding voor de detectie: +/-6V en de relais (12V) en op 1 of andere manier krijg je dan 6V op je massa.
Groeten Mark
Ik ga er vanuit dat je de ground van de LS-beveiliging wel aan MOET sluiten. Hoe kun je anders meten? Je kunt toch niet zwevend een DC-spanning meten? Die moet toch ten opzichte van een gemeenschappelijk punt, normaal gesproken de massa (ground) ??
Nou nou, als je het schema van de beveiliging bekijkt is het wel heel simpel:
http://www.velleman.be/downloads/0/info ... stereo.pdf
Als je nog even kunt neerzetten welk filter je hebt (en dan geen foto, maar een link waar technische info te vinden is), kan ik je wel vertellen wat waaraan moet.
Groeten,
Mischa
Nou nou, als je het schema van de beveiliging bekijkt is het wel heel simpel:
http://www.velleman.be/downloads/0/info ... stereo.pdf
Als je nog even kunt neerzetten welk filter je hebt (en dan geen foto, maar een link waar technische info te vinden is), kan ik je wel vertellen wat waaraan moet.
Groeten,
Mischa
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Ik heb van KT88 veel geleerd hierover en volgens mij zijn er nog wat topics op dit forum die hier over gaan.
Ik heb in ieder geval de GND van mijn inputs dichtbij die van het chassis. De output GND en de GND van mijn voeding komen ook eerst bij elkaar. Van daar uit gaan input/chassis bij output/voeding.
Ik heb in ieder geval de GND van mijn inputs dichtbij die van het chassis. De output GND en de GND van mijn voeding komen ook eerst bij elkaar. Van daar uit gaan input/chassis bij output/voeding.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Dat netfilter mag je gelijk eens aanpakken, de Y-condensatoren naar massa mogen eruit, doe je dat niet dat introduceer je alle storingen op 't net rechtstreeks op je massa. Daarom voor gevoelige apparatuur een netfilter gebruiken *zonder* aarde aansluiting, dit zijn zgn. medische netfilters die naar massa geen lekstroom hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Fijne tip Sander, maar nu weer even terug naar die plaatjes.
Ik heb ook een GC en bij mij is het dus zo (in de terminologie van het eerste plaatje):
SG -> PSUG -> CHG <-OG
En dan je randaarde ook direct naar CHG.
Volgens mij heb je ze dan wel. Verder zou ik zeggen: probeer ook maar eens uit wanneer er verschillen zijn als je grounds met elkaar verbind op een bepaalde plek. Ik denk echter dat hetgeen hierboven staat wel moet werken.
Ik heb ook een GC en bij mij is het dus zo (in de terminologie van het eerste plaatje):
SG -> PSUG -> CHG <-OG
En dan je randaarde ook direct naar CHG.
Volgens mij heb je ze dan wel. Verder zou ik zeggen: probeer ook maar eens uit wanneer er verschillen zijn als je grounds met elkaar verbind op een bepaalde plek. Ik denk echter dat hetgeen hierboven staat wel moet werken.
Nou, we zullen het eens proberen:
De aarde (geel-groen) leg je zoals in het plaatje te zien is in een ster aan de kast. De inkomende aarddraad leg je dus niet aan het filter, maar meteen aan de kast. De uitgaande aardaansluiting van het filter leg je aan dezelfde plaats als de ingaande draad. Ik kan geen oordeel geven op het commentaar van Sander, maar ik ga er vanuit dat het niet uit de lucht gegrepen is. Er zit technisch gezien een ca 100% aannemelijkheid in
. Voor de rest zou ik niets aan aarde leggen (correct me if I´m wrong).
Dan nu de signal ground. Vooropgesteld dat in het schema van de versterker de verkeerde symbolen voor de ground staan, wat bijna een garantie is voor verwarring. In het schema staan aardsymbolen en geen groundsymbolen!
Als ik mij niet vergis kun je tussen de +PGND en -PGND een ster-gnd maken waar je alle gnd-verbindingen (signal in, signal out en de beveiliging-gnd) aan kunt leggen. Volgens mij kun je deze GND gescheiden houden van de aarde (de kast).
Groeten,
Mischa
De aarde (geel-groen) leg je zoals in het plaatje te zien is in een ster aan de kast. De inkomende aarddraad leg je dus niet aan het filter, maar meteen aan de kast. De uitgaande aardaansluiting van het filter leg je aan dezelfde plaats als de ingaande draad. Ik kan geen oordeel geven op het commentaar van Sander, maar ik ga er vanuit dat het niet uit de lucht gegrepen is. Er zit technisch gezien een ca 100% aannemelijkheid in
Dan nu de signal ground. Vooropgesteld dat in het schema van de versterker de verkeerde symbolen voor de ground staan, wat bijna een garantie is voor verwarring. In het schema staan aardsymbolen en geen groundsymbolen!
Als ik mij niet vergis kun je tussen de +PGND en -PGND een ster-gnd maken waar je alle gnd-verbindingen (signal in, signal out en de beveiliging-gnd) aan kunt leggen. Volgens mij kun je deze GND gescheiden houden van de aarde (de kast).
Groeten,
Mischa
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Je kan er mee experimenteren of je meer of minder ruis/brom hebt als je alle GND's aan het chassis (met randaardes) verbindt. Ene moment helpt dit, andere moment niet.mischa72 schreef:De aarde (geel-groen) leg je zoals in het plaatje te zien is in een ster aan de kast. (...) Voor de rest zou ik niets aan aarde leggen (correct me if I´m wrong).








