Slechte kwaliteit speaker! wat te doen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Slechte kwaliteit speaker! wat te doen?

Bericht door Jeroen G »

Hallo,

Ik heb twee botsline BL 12-19 woofers gekregen en t blijkt dus,
na ze doorgemeten te hebben, dat het egt drie keer niks is voor hifi

Nou vroeg ik me af, wat het slimste is om te doen...
1) Kijken wat er nog te redden valt en er een geweldige kast omheen
knallen in de hoop dat het toch niet niks voorstelt

2) Prop ze in de meest willekeurige PA kast en laat ze maar barfen totdat
ze egt daadwerkelijk doorbranden

Een paar parameters:
Fs = 51,5
F1 = 39,2
F2 = 65,5
Qts = 0,843
Qes = 1,06997
Vas = 79,2
Rmax = 37,3


Grt Jeroen
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

punt 2.

botsline is goedkope PA troep.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als de output laag is, kun je misschien een leuke bashoorn met die twee maken ?

Geen idee wat hornresp zegt van dit wooferke...
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

bartsegers schreef:
als de output laag is, kun je misschien een leuke bashoorn met die twee maken ?

Geen idee wat hornresp zegt van dit wooferke...
Qes is wat hoog, 2*fs/Qes = ~100


ik zou zeggen, op her eerste gevoel mss enkel voor 50-100hz?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

teacher schreef:
punt 2.

botsline is goedkope PA troep.
Yep!
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Leedvermaak, ik heb een willekeurig kastje genomen en er zo'n kreng
ingehangen, zit zelfs nog een gat in de kast

VERVORMING :shock:

Er is gewoon meer vervorming dan er daadwerkelijk laag uit komt
Raar gezoem en pieken en dalen overal

Bleeeeeeeeeeeeegh :x

Naja dan maar doneren aan het destructieve feestenfonds
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

heb je de wooferkes laten doormeten ergens?

Waarom doe je dan zoveel moeite om ze vervolgens in de vernieling te helpen ?

ik zeg dan: Camera --> 230volt --> speaker --> Youtube. --> Vermaak
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

ik was nogal sarcastisch :roll:

ik sloop ze heus niet zomaar,
liet ze alleen even voor de lol brullen in een simpel kastje

ik verzin er nog wel iets nuttigs voor

een hoorn is overigens een beetje groot
voor op mn kamer :?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een Tapped horn geen idee?
paar plankjes spaanplaat wat je nog uit elkaar kan halen naderhand als het niks is ?
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

klinkt intressant, heb je ook een idee voor een ontwerp?
had zelf een lage tonenhoorn in gedachte model BK201 fostex
Laatst gewijzigd door Jeroen G op wo 12 dec 2007, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Kan een glijbaantje niets zijn? In de showcase stond iets met conrad goedkope PA luidsprekers. Ik denk dat dit van ongeveer hetzelfde caliber is. Leuk glijbaan kastje opgebouwd uit spaanplaat en triplex denk ik dat je er nog wel iets leuks uit kan halen.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

hovingtim schreef:
Kan een glijbaantje niets zijn? In de showcase stond iets met conrad goedkope PA luidsprekers. Ik denk dat dit van ongeveer hetzelfde caliber is. Leuk glijbaan kastje opgebouwd uit spaanplaat en triplex denk ik dat je er nog wel iets leuks uit kan halen.
Die heb ik inderdaad ook nog gevolgd maar met de kritiek die er bij
geleverd werd leek het me zeker voor mijn botslines een slecht idee
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zo uit mijn hoofd zijn die botsline speakers al beter dan de rode rand conrad wooferkes. die zijn echt niet geschikt voor een glijbaan die een speaker flink belast.

een tapped horn, even zoeken op forum aub. of speakerstore.nl
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waarschijnlijk doen ze het nog redelijk in een open klankscherm. De achterzijde kun je dan wat dempen door een deken om ze niet al te veel te laten flapperen. Maar diepgaand laag hoef je dan niet te verwachten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

En gewoon bewaren voor als je een versterker gerepareerd hebt of net nieuw gebouwd hebt? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die versterkers maakt of repareert, die ze meteen maar op zijn boxen aansluit die hij met veel liefde en toewijding in elkaar gezet heeft...
Boem is dan een heleboel centjes.. en hoofdpijn..
Misschien nog een leuke toepassing die niets met hifi te maken heeft (net als de speakers zelf dus).. Haal het conus los en verbind de spreekspoel via een plankje en een draadeind aan het plaatwerk van je auto... Is het net of je radio heeeeel hard staat buiten.. :lol:
Ook leuk voor onder je bioscoop-stoel... en dan de film earthquake onder het stof vandaan halen..

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Ook leuk voor onder je bioscoop-stoel... en dan de film earthquake onder het stof vandaan halen..

Kees
Heb ik een keer geprobeerd met een "afval" unit, verbazingwekkend hoeveel kracht er in zo'n motortje zit :!:

ps.
Het effect was niet geweldig overigens :oops:
Plaats reactie