geen nieuw topic, hulp wél nog steeds welkom!

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Met beide types Eton woofers is een prima systeem te maken. De Eton 7-372/32 HEX heeft mijn voorkeur vanwege de iets hogere Rdc waardoor bij parallel schakeling, je versterker het iets makkelijker heeft. Bovendien heeft de 372 een Kapton spreekspoeldrager wat o.a. leidt tot een lagere Rms. Dit resulteert gehoormatig in een betere doortekening in het laag en spreekt zoiezo beter aan bij lagere volumes. Een lagere Fs dan de 375 is ook mooi meegenomen.

Twee woofers in één volume gaat prima, heb ik bij mijn Humble Statement ook gedaan. Dan kun je volstaan met 1 poort die je naar beneden kunt richten. Let er dan wel op dat de poort iets korter moet zijn dan berekend omdat de luchtmassa onder de kast ook mee werkt en dus fb verlaagd. Een kortere poort compenseert dat weer.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

P@ulus schreef:
@ Tony; jij hebt een bas-rig gemaakt, speel je ook bas? En if so, vloek ik nu te erg in de Fender-kerk :wink: je wilt me toch nog wel bijstaan als dit project gaat beginnen?
Ik speel hoofdzakelijk contrabas, maar heb jaren basgitaar gespeeld.

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yo P@ulus,

Als er een stel kasten moeten worden gemaakt zeg je het maar. Als je wil kunnen we verschillende kasten maken; met 1 kamer voor de etons, 2 kamers voor de etons wat je wil 8)

Jan
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Oké, dus twee 372's in één behuizing met poort naar beneden kan prima? Daar ben ik heel blij mee, dan gaat het dat worden!

Tony mailde me al dat leuke foto's van het project in wording wel meer reply's genereert. Kan ik me voorstellen, maar daar kan ik jullie op dit moment nog niet blij mee maken. Ik denk wel dat ik aan het tekenen kan slaan, ik heb al wel ideeën hoe het er wat mij betreft uit komt te zien. Dwz de Ascendant-clone is een hele mooie optie, maar ik heb nog meer ideeën vwb de styling (bv. Audio Physic Tempo "with a twist of JMlab"), Master ContemporaryC, dat soort werk). Ik zal proberen dit in één of ander tekenprogramma vorm te geven en hier te plaatsen, kunnen jullie daar op reageren.

Enige punt is dan dat ik moet weten welk volume de kast moet gaan krijgen, dan kan dat in de tekeningen/maten verwerkt worden. Dus Tony, mag ik het je nog een keer verzoeken.... dan beloof ik met concrete plannen (op tekening dan toch) te reageren in de hoop dat meer mensen het een leuk project vinden en me weer verder kunnen helpen.

Als het gaat om kasten bouwen zit dat al wel goed, Jan, dat wordt gezellig samen bouwen! Voordeel is natuurlijk dat de grote investering niet zit in mdf, dus in principe kan na een ontwerp/tekening het kasten bouwen al beginnen :D ,dan is het begin gemaakt en kan ik niet meer terug (wat ik dan ook niet meer zou willen natuurlijk). Komen die plaatjes er dus toch...
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Volgende vraag............
Tony mailde me, en nu weet ik dus het volume, zodat ik kan gaan tekenen vwb de kast. Maar ik probeer ook een kostenplaatje voor mezelf te maken vwb de filter-onderdelen. Dus ik met het mij door Tony gemailde filter er naast zoeken in prijslijsten van bv Speakerland en Strassacker, maar daar kom ik niet uit :? .

Hoe precies moet ik me aan de waarde's houden, vooral als ik kijk naar de weerstandswaarden van de spoelen? Als ik een spoel vind met de goede waarde qua mH, is de weerstand vaak erg afwijkend, waar moet ik op letten? En als ik de waardes precies probeer aan te houden, waar vind ik die, of anders gevraagd, zijn de waardes zoals in dit filter te vinden in standaard verkrijgbare componenten?
En vwb de condensator van 270uF, welke kwaliteit kan ik daar het beste voor nemen, doe ik mezelf erg te kort met mkt, of volstaat dat op deze plek in het filter?

Edit 19-12-07; toch wel wat gevonden vwb spoelen met goede combi waardes, maar of dat ook de types zijn die Tony voor ogen heeft in dit filter weet ik niet. kom ik op terug
Bijlagen
Filter2EtonThiel.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”