CD-speler vergelijk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

marc.heijligers schreef:
[...]

Heb je overigens de sweep nog opgenomen in je keten? Ik wil de verschillende freq. responses van de spelers die je hebt nog wel eens zien. Jacco, kan jij de sweep aanpakken volgens jouw methode?

Marc
Je bedoelt het nulde-orde houdcircuit gedrag + LDF Bessel @ 30 kHz? Ja, dat kan. Morgenavond.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
Overigens, is het niet juist om de CD-Rs in 2 verschillende CD spelers te testen, je zal hetzelfde loopwerk moeten gebruiken, ander interfereert je test. En je zal eerst moeten "inleren". Ik zou eerst gewoon luisteren, alvorerens te ABX-en.

Heb je overigens de sweep nog opgenomen in je keten? Ik wil de verschillende freq. responses van de spelers die je hebt nog wel eens zien. Jacco, kan jij de sweep aanpakken volgens jouw methode?

Marc
Wat stel je voor, de CD-80 of de DVD-speler als testobject?

Dat ik moet inleren is me duidelijk. Ik heb al aardig zitten spelen met verschillende vormen van vervorming in WinABX.

Ik heb de sweep nog niet opgenomen. Moet ik even tijd voor maken, de Marantz is niet zo eenvoudig van zijn plek te krijgen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
In een paar blinde AB testen het verschil tussen loopwerken op eenzelfde DA-convertor kunnen aantonen (dus freq. kar. hetzelfde), en idemdito voor verschillende CD-Rs in eenzelfde CD speler. De test-grootte is om-en-nabij de 8x geweest, 7 a 8x goed geraden. Dat doe je niet zomaar, ook niet in een AB-test.
Maar wat bedoel je nu precies, hoe waren die testen blind en wat is een blinde AB-test?
Ik kon in een test met Gerard ook blind IV-convertor A of B aanwijzen, maar wijt dat achteraf aan het feit dat ik een uitgangspunt had en nog steeds teveel 'clue' over het schakelen. We hebben verzuimd te ABX-en. Ik ga volgende week bij Gerard langs en we gaan het weer eens proberen maar dan wel met ABX.

Ik breng toch nog even in herinnering dat ik en andere mensen nog steeds via hoofdtelefoon track101 en track401 konden onderscheiden. Er is dus bewezen dat er verschil is, alleen ik vind het zo klein dat er geen sprake is van kwaliteitsverschil. Wat was mijn conclusie ook alweer:
Er is geen hoorbaar kwaliteitsverschil in CD-spelers!!!

Ik verwacht oprecht dat hij voor mij persoonlijk niet voorbarig is en wel om het volgende: Het verschil is gewoon voor mij te klein en staat totaal niet in verhouding met zaken als luidsprekers, akoestiek en kwaliteit van de opname. Ik hoop dat na de sweep blijkt dat de spelers verder geen amplitude afwijkingen hadden anders moeten we zelfs de hoofdtelefoonresultaten verwerpen.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Wat stel je voor, de CD-80 of de DVD-speler als testobject?
Ik heb zelf erg slechte ervaring met CD-spelers uit de Philips of Marantz stal. Onze ervaring was dat ze een elektronisch timbre over zich heen hadden. Als we in onze DAC een reclock hadden gemaakt, namen we altijd de Philips CD850 om te kijken of we deze "weg geregeld" konden krijgen met onze PLL.

De JVC ken ik niet. Meestal zijn DVD-spelers jitter technisch wat beter, omdat ze ook DVDs moeten kunnen afspelen.

Marc
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Maar wat bedoel je nu precies, hoe waren die testen blind en wat is een blinde AB-test?
Een blinde test waar of A of B speelt, je weet niet wat, en dat mag je out-of-the-blue raden. Er is dus geen referentie-X. Meestal zijn AB testen veel lastiger dan ABX testen, omdat je geen referentie hebt. Maar dat maakt ze niet minder valide, ik begrijp niet waarom je AB-testen als inferieur beschouwd t.o.v. ABX. Als je met AB testen verschil hoort, dan is het er. Als je vervolgens met ABX geen verschillen hoort, dan is de ABX-test niet goed opgezet.

Blind betekende dat iemand anders een van de spelers aangezet had (onzichtbaar, of beiden zichtbaar, maar dan ook allebei een lopende tijd in het display), en dat je moest raden. 10x.

We hebben ook dagen gehad dat het gokken was. Dan was het ontwerp op dat moment zodanig, dat de verschillen niet hoorbaar waren. Dat komt vrij nauw. Teveel filtering bovenin (zeg -3dB bij de 20kHz) maskeerde al een hoop verschillen. Ik kan me voorstellen dat als je je tweeter wat laat aflopen, je identieke maskering kan krijgen.

Marc
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
[...]Ik hoop dat na de sweep blijkt dat de spelers verder geen amplitude afwijkingen hadden anders moeten we zelfs de hoofdtelefoonresultaten verwerpen.
Nou, die afwijkingen zullen er wel zijn. Ik heb er wel eens aan gemeten en kleine afwijkingen blijven bestaan. Dat zou het kleine verschil wat er nog steeds is goed kunnen verklaren. Als ik die afwijkingen zou weten, kan ik daar voor corrigeren :wink:

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul schreef:
Is een ABX test wel zo'n ideale manier van testen?

Is 'de mens' wel in staat om 10 keer achter elkaar minimale verschillen te analyseren, te onthouden en vervolgens tijdens het volgende fragment correct wederom te interpreteren?
Ow, en als we opeens niet blind gaan testen kunnen we opeens dit allemaal wel doen en horen we werelden van verschil, zelfs al bij de eerste 10 seconden, zonder fragmenten 10 keer te moeten vergelijken?

Dus ja, ABX zou in die context een prima test moeten zijn 8)
Jacco doet in signaal gecorreleerde jitter af als "meer van hetzelfde", en "alles beneden de -70dB is irrelevant". Ik geef aan dat er voldoende aanwijzingen uit andere fronten zijn dat -70dB wel degelijk relevant kan zijn, en dat dit tot denken zou moeten stemmen (uitsluitsel is er zeker nog niet, maar dat zal je ook nergens lezen)
Het staat je natuurlijk vrij om zoals al eerder gezegd, de test van elders op het forum te doen, waar je kunt ABX'en naar een toon op -93 dB. Jacco wil voor jou vast ook wel zo'n zelfde test maken op -70 dB. Dan kun je mooi thuis met je eigen set aantonen of het wel of niet hoorbaar is. Is dat een idee?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
jeroen_d schreef:
Wat stel je voor, de CD-80 of de DVD-speler als testobject?
Ik heb zelf erg slechte ervaring met CD-spelers uit de Philips of Marantz stal. Onze ervaring was dat ze een elektronisch timbre over zich heen hadden. Als we in onze DAC een reclock hadden gemaakt, namen we altijd de Philips CD850 om te kijken of we deze "weg geregeld" konden krijgen met onze PLL.

De JVC ken ik niet. Meestal zijn DVD-spelers jitter technisch wat beter, omdat ze ook DVDs moeten kunnen afspelen.

Marc
Hoi Marc,

Als er aan mijn gemodificeerde Marantz CD80 nog een Philips of Marantz elektronisch timbre zit, wijt je dat dan aan de SAA7310 decoder en het CDM1-Mkii loopwerk?

Wat betreft A/B of ABX, wat jij beschrijft kan voor mij aardig voor ABX doorgaan. Blijkbaar bedoelen we verschillende vormen van ABX als we het daarover hebben. Ik bedoel niet dat er een referentie X is, er is een onbekende X, je luistert daar een aantal keer naar en probeert te benoemen of X=A of X=B. Ik refereer dus aan de methode zoals gegeven in de PCABX software. Om het gemakkelijker te maken is het zelfs toegestaan om tussendoor zo vaak naar A of B te luisteren als je wilt. Dan speel je X. Zelfs dan mag je weer naar A of B terug om het zeker te weten. Dan benoem je X. Wat altijd wel van belang is, als je zelf zo'n test doet met een bedienaar van de spelers, dat de bedienaar eerst een random lijstje heeft gegenereerd met de computer of de dobbelsteen.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 12 dec 2007, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Als er aan mijn gemodificeerde Marantz CD80 nog een Philips of Marantz elektronisch timbre zit, wijt je dat dan aan de SAA7310 decoder en het CDM1-Mkii loopwerk?
Er is ook nog het PCB-ontwerp (ga maar eens met een handvol ontwerpers over verschillen van inzicht m.b.t. aardvlakken praten), de chips welke rondom deze types gebruikt worden in het circuit, het klok circuit, en de voeding. Ik weet niet wat de reden is, zo diep ben ik er niet ingedoken.

Marc
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, maar als ik het goed begrijp acht jij de gemodificeerde CD-80 inferieur. Niet goed genoeg om de CD-R's te testen.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Om cd-r's te testen heb je juist een heel slecht loopwerk nodig. Alle goede loopwerken maken er namelijk een foutloos verhaal van. Op mijn el-cheapo dvd-speler van Ome Flips kan ik letterlijk gaan rammen en slaan, geen spoortje van problemen. Op een oude Sansui die echt moeite heeft met uitlezen is dat een ander verhaal.

O ja, een loopwerk dat problemen geeft is te herkennen aan dit geluid: http://media.putfile.com/cd-weergave-met-leesfouten.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jacco, ik denk dat je je weer op glad ijs aan het begeven bent ;)

Ik weet nu al dat alweer veel mensen het niet met je eens zullen zijn...

Wat dan met al die zogenaamde high-end loopwerken die geen CD-R's willen lezen :lol:
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
[...]

Wat dan met al die zogenaamde high-end loopwerken die geen CD-R's willen lezen :lol:
Die moet je niet eens kopen, dat zijn sterk verouderde apparaten. Die kunnen niet overweg met de mindere lichtopbrengst van de reflectie. Een hoop geld voor een loopwerk dat eigenlijk heel beperkt is 8) Ik mag hopen dat die "ontwerpers" verder wel goed bezig zijn geweest qua foutdetectie en correctie.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, ik heb hier nog ergens een JVC CD-speler uit het begingtijdperk van de CD (ding zal nu wel meer dan 20 jaar oud zijn), maar hij werkt nog steeds prima, en is zelfs in staat om CD-RW's zonder problemen af te spelen... Dus so much for verouderde loopwerken. 'is toch meer bagger, dan oud denk ik ;)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
[...]Dus so much for verouderde loopwerken. 'is toch meer bagger, dan oud denk ik ;)
Tuurlijk. Links laten liggen die zooi.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, dit is natuurlijk de zelfde discussie als de hoorbaarheid van demagnetiseren, slijpen of inkleuren van randen, wassen met hocus pocus en al die andere dingen die voor veel geld gesleten worden.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Tja, dit is natuurlijk de zelfde discussie als de hoorbaarheid van demagnetiseren, slijpen of inkleuren van randen, wassen met hocus pocus en al die andere dingen die voor veel geld gesleten worden.
Ja, dat denk ik ook.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik had tot voor kort een Philips CD960 uit eind '80er jaren, met een oer-CDM1 zwenkarm-loopwerk.

Die speelde feilloos alles af, CD, CD/R en CD/RW.
Het hoeft dus niet per se aan de leeftijd te liggen............

Mijn huidige Sony XA20 heeft daar soms best moeite mee, ondanks dat ik die tot in de puntjes opnieuw heb afgeregeld..............

Een stokouwe Pioneer PDS nog-iets slikt ook alles zonder morren........
Evenals de diverse el cheapo Blokker DVD spelertjes hier in huis. :wink:
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Ok, maar als ik het goed begrijp acht jij de gemodificeerde CD-80 inferieur. Niet goed genoeg om de CD-R's te testen.
"Niet goed genoeg" heb ik niet gezegd.

Marc
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

dekkersj schreef:
Om cd-r's te testen heb je juist een heel slecht loopwerk nodig.
It depends. Jitter heeft een multiplicatief effect vanwege modulatie. Als het loopwerk zelf al enorm veel jitter vanwege slechte elektronika veroorzaakt, is het de vraag of je het verschil tussen 2 CD-Rs nog wel kan onderscheiden.
dekkersj schreef:
Alle goede loopwerken maken er namelijk een foutloos verhaal van.
Ik heb het hier niet over bitfouten...
dekkersj schreef:
Op mijn el-cheapo dvd-speler van Ome Flips kan ik letterlijk gaan rammen en slaan, geen spoortje van problemen.
Rammen en slaan? Wat een aggressie! :) Erger je er zoveel aan? :twisted:

Marc
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

marc.heijligers schreef:
dekkersj schreef:
Om cd-r's te testen heb je juist een heel slecht loopwerk nodig.
It depends. Jitter heeft een multiplicatief effect vanwege modulatie. Als het loopwerk zelf al enorm veel jitter vanwege slechte elektronika veroorzaakt, is het de vraag of je het verschil tussen 2 CD-Rs nog wel kan onderscheiden.
Dat denk ik wel, de fout zal alleen maar groter worden dus het verschil wordt groter. Er bestaat volgens mij niet zoiets als een jitter-cancellation tussen loopwerk en cd-r 8)
marc.heijligers schreef:
dekkersj schreef:
Op mijn el-cheapo dvd-speler van Ome Flips kan ik letterlijk gaan rammen en slaan, geen spoortje van problemen.
Rammen en slaan? Wat een aggressie! :) Erger je er zoveel aan? :twisted:

Marc
Ik wilde express veel leesfouten introduceren, maar die Flips gaf geen krimp. Helemaal niets.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jitter uit een loopwerk begrijp ik niet zo:

- laser leest data van CD
- CIRC corrigeert data
- PCM data wordt uit een buffer geclocked

Dat laatste kun je natuurlijk gewoon met een mooi kristal doen... Waar is het probleem?
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

voodooless schreef:
Tja, dit is natuurlijk de zelfde discussie als de hoorbaarheid van demagnetiseren, slijpen of inkleuren van randen, wassen met hocus pocus en al die andere dingen die voor veel geld gesleten worden.
Dezelfde discussie?

Het is altijd de kunst om de kaf van het koren te scheiden. Er wordt veel lulkoek in de audio wereld verkocht, maar dat wil niet zeggen dat dan ook meteen alles lulkoek is.

Voor watbetreft verschillende loopwerken of CD-Rs, er staan meetbare verschillen op het web gepubliceerd. Luisteren naar een terug gevouwen klok signaal laat horen dat er bij het ene merk CD-R muziek ge-extrapoleerd zit op het klok signaal, en bij het andere merk niet. Er is een duidelijk aanwijsbare verandering aanwezig op bepaalde punten in het circuit, en er is dus duidelijk geen sprake van hocus pocus voor dit geval, en het lijkt bovendien in de verste verte niet op de dingen waarmee je het vergelijkt (waar ik bij bijv. groene randen niet heb kunnen terug bregen tot een fysiek verschijnsel, en er ook nooit iets van heb kunnen horen).

Watbetreft "veel geld", de onderlinge prijsverschillen tussen CD-Rs zijn miniem.

Marc
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

voodooless schreef:
Jitter uit een loopwerk begrijp ik niet zo:

- laser leest data van CD
- CIRC corrigeert data
- PCM data wordt uit een buffer geclocked

Dat laatste kun je natuurlijk gewoon met een mooi kristal doen... Waar is het probleem?
Het concept staat als een huis, maar in de wereld der implementatie zijn zaken niet zo idealistisch. Om er (maar) een paar te noemen:

- Buffer ICs (en andere ICs zoals DA-convertors) hebben last van ground bounce in het aardvlak, en zijn daardoor geen isolator voor jitter verschijnselen. Bij goede toepassing en ontwerp kunnen ze hooguit jitter verzwakken, maar niet elimineren.

- PCB sporen hebben onderling overspraak.

- Hoog impedante punten in je schakelingen pikken storing op.

- Een kristal heeft onder belasting van meerdere ICs een niet zo'n mooi stabiel spectrum meer. Je hebt deze nodig voor je loopwerk, je buffer, je digitaal filter, en je DA-convertor. Voor looptijdverschillen ga je het kristal signaal ook nog eens bufferen.

- Overspraak via de voeding.

- Digitale en analoge voeding gescheiden, of aan elkaar m.b.t. EMC. Da's een religie op zich kan ik je vertellen.

Met een hoop engineering effort kan je dit soort zaken behoorlijk onder controle, maar net zoals met ieder ontwerp is het een kwestie van consessies. Bijv. crosstalk. Om crosstalk te verminderen zou je de signalen op je PCBs minder breedbandig willen maken (minder jitter). Aan de andere kant heb je met een minder steil signaal (in context van de bandbreedte van je slicer) een slechter beslis moment voor de 0-1 overgang, en dus meer jitter). U zegt het maar!

Marc
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

dekkersj schreef:
Dat denk ik wel, de fout zal alleen maar groter worden dus het verschil wordt groter. Er bestaat volgens mij niet zoiets als een jitter-cancellation tussen loopwerk en cd-r 8)
Da's ook niet wat ik zeg. Het jitter spectrum van een speler kan zo groot zijn, dat het jitter effekt van de CD-R in het niet valt.

Bij een enorm ruisende CD speler of versterker, valt quantisatieruis ook weg in de ruis.

Marc
Plaats reactie