Single Ended EL84 buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Single Ended EL84 buizenversterker

Bericht door sevenup »

Hoi,

Ben net begonnen aan een leuk klein stereo buizenversterkertje met een ECC81 en twee EL84s.
Vermogen wordt ongeveer 3 tot 4 Watt per kanaal. Zou genoeg moeten zijn voor normaal luisterniveau met mijn Fostex breedbanders.

Heb her en der componenten kunnen vinden, en met de aanschaf van wat weerstanden en condensatoren kan de bouw beginnen.

Schema wordt ongeveer zoals hieronder. Alleen geen buis voor gelijkrichting, maar een brugcel. Ook zijn de condensator waarden in de voeding iets anders, maar dat zal niet veel uitmaken.

Heb de voedingstrafo en de buizen alvast even op een plankje gemonteerd om de plaatsing te bepalen. Ze gloeien al leuk :D Uiteindelijk wordt alles op een grote printplaat gemonteerd die gespoten wordt. Deze komt in een houten chassis. Kleur nader te bepalen.
Bijlagen
rh84_sch.JPG
DSCF1422.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je brom krijgt moet je misschien je OPT's even draaien..
Is je voedingtrafo zo gedimensioneerd dat je met een brugcel ook 300V overhoudt?? (ca 220VAC dan..)

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Als je brom krijgt moet je misschien je OPT's even draaien..
Kees
Je bedoelt een kwart slag?

Transformator zit wel goed.
audiomanics
Contacteer:

Ja, ik zag net dat de kern van de SPT links-rechts stond en die van de OPT van boven naar beneden..
Maar inderdaad een kwartslag.. Misschien alleen de SPT dan, eventueel..

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuke versterkertjes zijn dat hoor, die single ended EL84 dingen.
Jammer dat je geen buisgelijkrichter gebruikt. Heb je daar een speciale reden voor?
De ervaring leert dat het met een buisgelijkrichter nog wat lekkerder klinkt allemaal.

De Robot voedingstrafo heeft een 4V aftakking, dan kun je leuk met een AZ1 werken.

In de bijlage een SE EL84 probeersel waar ik hele leuke resultaten mee heb gehad. Inmiddels zijn de componenten alweer op andere plekken gebruikt. Ik had een ECC83 en later een 12AY7 als stuurbuis.

Zorg inderdaad dat de kernen van de uitgangstrafo's haaks op de kern van de voedingstrafo staan!
Bijlagen
IMG_0755.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Leuke versterkertjes zijn dat hoor, die single ended EL84 dingen.
Jammer dat je geen buisgelijkrichter gebruikt. Heb je daar een speciale reden voor?
De ervaring leert dat het met een buisgelijkrichter nog wat lekkerder klinkt allemaal.

De Robot voedingstrafo heeft een 4V aftakking, dan kun je leuk met een AZ1 werken.

In de bijlage een SE EL84 probeersel waar ik hele leuke resultaten mee heb gehad. Inmiddels zijn de componenten alweer op andere plekken gebruikt. Ik had een ECC83 en later een 12AY7 als stuurbuis.

Zorg inderdaad dat de kernen van de uitgangstrafo's haaks op de kern van de voedingstrafo staan!
Heb op dit moment geen buis liggen voor gelijkrichting. Brugcellen heb ik er meerdere van, dus wou eerst dat proberen.

Zal de uitgangstrafo's draaien.

Leuk projectje heb je daar. Hoezo printplaat? Een beetje hout voldoet ook! :D :D :D
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef:
Leuk projectje heb je daar. Hoezo printplaat? Een beetje hout voldoet ook! :D :D :D
:lol: Bijna net zo erg als mijn breadboard-projekten..

Trafo uit een Philips stoomradio? 8)
riktw

Bericht door riktw »

die trafo heb ik ook staan :shock:
precies die en op dezelfde plek een ez8*(weet niet meer welke)
maar leuk projectje, moet nog een keer met mijn eertse buizenversterker beginnen die hifi geschikt is.
heb wel een gitaar met 1 keer el84 maar die is echt nog met teerknollen enzo gebouwt en kostte me helemaal niks.
sevenup

Bericht door sevenup »

Vandaag het voedingsgedeelte in elkaar gezet. Deze heeft oa:

1 68u/400V elco
2 mooie 470u/200V elcos in serie (lag nog ergens)
1 0.68u 400V condensator

Lijkt goed te werken, heb belast iets meer dan 300V :D

Oh ja, ook nog de uitgangstrafo een kwart slag gedraaid :wink:
Zie foto's
Bijlagen
1.JPG
3.JPG
2.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Belast?

Hoe heb je dat gedaan? Het is voor de EL84's niet echt goed om ze al stroom te laten voeren zonder speakers aan de uitgang van de uitgangstrafo's. Ook zie ik pas één UGT op jouw plankje staan.

Het ziet er verder wel netjes uit. Ik zou deze plank gewoon zó in het chassis monteren. Geen probleem hoor.

Het kan zijn dat je wat gepiep hoort als je de speakers aansluit. Dat zijn dan de schakelpiekjes van de gelijkrichterdiodes. Je kunt de diodes van de gelijkrichter overbruggen met kleine condensatortjes, 100pF ofzo. Gebruik wel 400V types!

Het is ook wel een goed idee om de elco's die je in serie hebt gezet van een parallel weerstand te voorzien. Pakweg 150k - 220k. Wel gelijke waardes nemen! Deze weerstanden vormen een spanningsdelertje dat er voor zorgt dat beide elco's evenveel spanning voeren. Voordeel is dat deze weerstanden je elco's ook ontladen als je de versterker uitzet.

Leuk project hoor!!
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Belast?

Hoe heb je dat gedaan? Het is voor de EL84's niet echt goed om ze al stroom te laten voeren zonder speakers aan de uitgang van de uitgangstrafo's. Ook zie ik pas één UGT op jouw plankje staan.

Het ziet er verder wel netjes uit. Ik zou deze plank gewoon zó in het chassis monteren. Geen probleem hoor.

Het kan zijn dat je wat gepiep hoort als je de speakers aansluit. Dat zijn dan de schakelpiekjes van de gelijkrichterdiodes. Je kunt de diodes van de gelijkrichter overbruggen met kleine condensatortjes, 100pF ofzo. Gebruik wel 400V types!

Het is ook wel een goed idee om de elco's die je in serie hebt gezet van een parallel weerstand te voorzien. Pakweg 150k - 220k. Wel gelijke waardes nemen! Deze weerstanden vormen een spanningsdelertje dat er voor zorgt dat beide elco's evenveel spanning voeren. Voordeel is dat deze weerstanden je elco's ook ontladen als je de versterker uitzet.

Leuk project hoor!!
Belast getest met een dikke weerstand bij ongeveer 40mA. 100pF zal ik idd nog doen. Ook 220k over de elco's komt nog, had ik niet meer liggen. Buizen zijn verder nog niet aagsloten en worden nog niet belast. Tweede UGT komt nog.

Verder erg leuk om te doen. Echt een aanrader, geeft veel voldoening.

Vanavond weer verder knutselen...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

RobertD schreef:
Het kan zijn dat je wat gepiep hoort als je de speakers aansluit. Dat zijn dan de schakelpiekjes van de gelijkrichterdiodes. Je kunt de diodes van de gelijkrichter overbruggen met kleine condensatortjes, 100pF ofzo. Gebruik wel 400V types!!
Snubber C-tjes zou ik iets van 10 nF nemen bij minimaal 1000 volt, in serie met 47 ohm 0.5 watt ieder.
400 is te weinig, de PIV kan hier ruim 800V worden!
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

dit vind 'k wel leuk :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb 1 kanaal van de versterker al af :D . Uiteindelijk alles gemonteerd op een grote printplaat met volledige koperlaag. Eilandjes gemaakt voor de grote condensatoren, maakt monteren erg makkelijk. Verder alles hardwired.

Aan de voorkant een extra stukje printplaat gesoldeerd voor de potmeter. Zo maakt deze goed aarde. Verder alles op 1 punt geaard (steraarde). Heb absoluut geen last van storing, dus werkt goed. Hoor alleen een heel zachte 50Hz brom als ik mijn oor echt tegen de luidspreker aan houd. Maar is al niet meer hoorbaar op 10cm afstand. Wordt denk ik nog wel iets beter als de snubber C'tjes over de brugcel komen.

Moet nog wachten tot maandag voor de 2de UGT :cry: , dan kan ik het tweede kanaal ook afmaken.

Voor de mensen die liever plaatjes kijken, hieronder nog wat foto's...
Bijlagen
buizen2.JPG
buizen1.JPG
audiomanics
Contacteer:

sevenup schreef:
Hoor alleen een heel zachte 50Hz brom als ik mijn oor echt tegen de luidspreker aan houd. Maar is al niet meer hoorbaar op 10cm afstand.
Ik zie ook geen afscherming bij de signaalvoerende bedrading?? of zie ik het niet goed?
Een mooie ronde 50Hz toon wordt niet opgelost door snubbertjes.. Meestal openbaart zich dat door een 50Hz knorretje (met meerdere hoogfrequente componenten in het signaal) ... tenminste, dat is mijn ervaring.
Nu is het altijd goed om snubbertjes over de diodes te zetten, dus gewoon doen... Neem je alleen C's of zet je er ook nog een klein weerstandje mee in serie??

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
Hoor alleen een heel zachte 50Hz brom als ik mijn oor echt tegen de luidspreker aan houd. Maar is al niet meer hoorbaar op 10cm afstand.
Ik zie ook geen afscherming bij de signaalvoerende bedrading?? of zie ik het niet goed?
Een mooie ronde 50Hz toon wordt niet opgelost door snubbertjes.. Meestal openbaart zich dat door een 50Hz knorretje (met meerdere hoogfrequente componenten in het signaal) ... tenminste, dat is mijn ervaring.
Nu is het altijd goed om snubbertjes over de diodes te zetten, dus gewoon doen... Neem je alleen C's of zet je er ook nog een klein weerstandje mee in serie??

Kees
Bedrading is wel afgeschermde coax. Alleen een beetje dun. Heb vanmiddag nog goede tulp-chassis delen gekocht en goede coax kabel. Die ga ik morgen monteren.

Wat is het verschil tussen met of zonder weerstandjes in serie?
audiomanics
Contacteer:

sevenup

Bericht door sevenup »

Thanks :D , als ik het goed lees is het dus om het C'tje te ontladen als de diode aan gaat.
Klinkt logisch. Anders blijft hij dus opgeladen en werkt minder?

De brom is maar heel weinig hoor, eigenlijk amper te horen. Heb net even bij mijn NAD versterkertje geluisterd, en die hoor ik zelfs nog meer.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

sevenup schreef:
Thanks :D , als ik het goed lees is het dus om het C'tje te ontladen als de diode aan gaat.
Klinkt logisch. Anders blijft hij dus opgeladen en werkt minder?

De brom is maar heel weinig hoor, eigenlijk amper te horen. Heb net even bij mijn NAD versterkertje geluisterd, en die hoor ik zelfs nog meer.
Komt die brom dan wel voort uit het ampje??
sevenup

Bericht door sevenup »

Dit weekende weer een stukje verder gekomen. 1 kanaal is helemaal klaar. Het andere bijna. Ook tulp chassis delen en luidspreker aansluitingen gemonteerd.

Nu nog te doen:

de tweede uitgangstrafo
een mooie net-entree
kapjes over de trafo's
mooi houten kastje eromheen

( en waarschijnlijk oneindig tweaken... :D )
Bijlagen
buizen5.JPG
buizen4.JPG
buizen3.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Vandaag de schakeling afgemaakt. Beide kanalen werken nu goed.

Ook snubbers over de brugcel gezet. Scheelt nog iets brom op de uitgang. Is nu goed stil.

Nu kan de afwerking beginnen. Ik ga ronde kapjes over de trafo's zetten (zwart). De bovenkant wordt waarschijnlijk creme-wit, de zijkanten heel donker bruin gebeits berken (met houtnerf). Dan nog wat leuke voetjes en misschien een paar beugeltjes over de buizen ter bescherming.

Maar dat kan natuurlijk nog veranderen, misschien bedenk ik nog wat anders creatiefs.

Foto's:
Bijlagen
buizen7.JPG
buizen6.JPG
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Heel leuk projectje. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
sevenup

Bericht door sevenup »

Versterker draait nu al een tijdje en klinkt erg lekker :D .

Ik heb even een schema gemaakt van de schakeling zoals ik hem nu heb gebouwd ( handig voor later )

Voor degene die geinteresseerd is...
Bijlagen
eigen_schema.jpg
Laatst gewijzigd door sevenup op wo 19 dec 2007, 9:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Moeten die 10 ohm snubber weerstanden niet parallel aan je diodes/caps? Of snap ik iets nu niet...
audiomanics
Contacteer:

Neeeeee! zo zitten ze goed... als je de weerstanden parallel aan de diodes neemt blijft er bitter weinig van een gelijkrichter over..
Diodes geleiden namelijk maar in een richting en weerstanden in beide...
Persoonlijk zou ik de weerstanden iets groter genomen hebben maar ik heb ze ook nooit echt berekend.. misschien moet ik dat toch eens gaan doen :oops:

Kees
Plaats reactie