Kan iemand me wat uitleg geven.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Kan iemand me wat uitleg geven.

Bericht door Sus »

Een man waar ik twee woofers van kocht maakte een ontwerp voor een filter voor me, van de woofers samen met de tweeters die ik al had.
Nu jaren later stel ik me daar vragen bij.
Hierbij een schema.
waarvan C1 audin cap 4,7 µf
C2 en C3 10,0 µf (staan parallel)
R1 intertechnic 6,8 omh 5w
spoel intertechnic 5014 kerpen 0063 L=1,80mH R0,38omh
De tweeter is een DSM25 FFL van Visathon
De woofers zijn 20cm (type weet ik niet direct)

Nu is er al een paar jaar een tweeter van kapot en sindsdien zijn ze niet meer in gebruik (ook omdat een kast gebarsten is van de droogte).
Nu heb ik ze open gedaan en volgens mij klopt er het een en ander niet.
Ik ben leek op gebied van filters maar volgens mij gaat de woofer maar tot 1300hz dan niks tot 4200hz waar de tweeter begint, klopt dat en wat kan ik er aan doen?
C2 parallel met C3 is 20µf in serie met de weerstand van 6,8 ohm is dat een correctie ? of heeft dat ook invloed op de hz?
Het zullen voor de techneuten onder jullie stomme vragen zijn maar je kan niet alles weten he.

groeten Sus
Bijlagen
filter.
filter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die Sus, welkom hier!

om de frequenties te voorspellen zou je toch wel de impedantie van de woof moeten weten... maar 1.8 is wel een flinke spoel aniehoe.

die CR lijkt me een correctie om de spoel goed z'n werk te laten doen

btw: heb je dit
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
al gelezen?
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

De woofer en tweeter zijn bijde 8 ohm.
De woofer is een Dynaudio 20w75 8 ohm.
De kast is 17 L.
De verkoper van de luidsprekers is helaas onbereikbaar, (faiet, gestopt, verhuisd, gestorven) hij is niet meer te vinden.
Hij had een zaak in luidprekers, domotica enz en leek mij zeer goed op de hoogte van wat hij verkocht.
De luidsprekers klonken eigenlijk zeer goed, (als er een gat tussen de woofer en de tweeter zit is mijn gehoor toch wel heel slecht).
De tweeter een visaton DSM25 FFL was eigenlijk een tijdelijke oplossing omdat ik die toen nog maar pas gekocht had voor ik met die woofers begon.
Door omstandigheden (vader, schoonvader, schoonmoeder en mijn hond) allemaal gestorven in 2004 en dat ik ook dat jaar nog eens difinitief thuis ben komen te zitten met OPS is eigenlijk alles ongebruikt blijven liggen en is de intresse ook flink bekoeld.
Nu komt de vrouw echter dat ze met de feestdagen graag terug muziek zou horen, en dan niet uit haar draagbare radio maar uit de stereo die ongebruikt in de kast staat.
Ik heb al eens gepolst wat het mag kosten om het te maken, maar daar het haar niet erg intereseerd wil ze het wat goedkoop houden, dus tweeters van Dynaudio zullen er niet meer komen.
Ik heb ook pas voor een 25000€ kosten gedaan aan mijn huis en er staat nog een Digitale Reflex op het lijstje dus.
Nu dacht ik van de tweeters te vervangen door een betere dan de visatons
niet het echt dure maar goed voor zijn geld.
Die van Seas bv kt 27 of zoiets.(ben het nummer kwijt).
Ik vind het zelf ook spijtig dat de Dynaudio's niet de tweeter zullen krijgen die ze verdienen maar je kan niet alles hebben in het leven.
Ik hoop ook dat de instalatie zelf nog werkt de voorversterker werkt op baterijvoeding en laad op als nodig is of als het uit staat.
Dus nu komt het er op aan te weten of het filter correct is en welke tweeter ik er bij kan gebruiken.

Als iemand me een antwoord zou kunnen geven op de vragen zou ik een flink stuk geholpen zijn en zal er met de feestdagen terug wat muziek zijn.
Groeten aan alle lezers van dit forum.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het zekerst (en snelst) zou zijn zoeken naar een bestaand ontwerp met die woofer en een tweeter die nog verkrijgbaar is. andere mogelijkheid is proberen een meetcurve te pakken te krijgen, en dan met BoxSim (daar zitten van alle visaton drivers de meetgegevens in, en dit programma houdt rekening met de kastvorm) puur op berekening het filter door te rekenen.

wat betreft het filter: die spoel is waarschijnlijk zo groot omdat die ook gebruikt wordt voor de "baffle step compensatie", dan ligt de x-over dus veel hoger dan je puur op basis van 8ohm en 1.8mH zou verwachten. wat zijn de afmetingen van de kast?

btw: OPS, dat is toch die beroepsziekte als gevolg van oplosmiddelen?
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

De binnen afmetingen zijn 22cm x 21cm x 38cm b x d x h dus netto 17.5L
Een bestaand ontwerp heb ik eigenlijk nog niet gezien, toch niet met de 20W75 in een tweeweg, wel met de 17 cm.

OPS is inderdaad een beroepsziekte tengevolge van oplosmiddelen.
Je zou zo een beetje kunnen stellen dat sommige delen van je hersenen oplossen van de solventen (das wel grof gezegd maar het klopt wel een beetje).

Groeten Sus
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en de buiten maten? want die bepalen de baffle step

wat googlen op de woof levert idd vooral ontwerpen op met Dynaudio tweeters: diyaudio.com,

moet die spoel waarde niet 0.18mH zijn? dat kom ik namelijk al googlend wel tegen:
Afbeelding

hier een artikel over een 2 weg met de 20W75 en een vifa tweet.

ik kwam ook nog een tabel tegen met vervanginsdrivers voor dynaudio drivers: http://www.solen.ca/v1/dynequiv.htm



klinkt wel heftig dat OPS :shock: vooral als je dan leest dat er nog geen genezing mogelijk is.....
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

De houtdikte is 2cm (merbo denk ik).

Van de filters weet ik niet veel te maken, ik weet wat een spoel een condensator en een weerstand doet in een filter maar daarmee is de kous af.
Ik dacht gewoon twee andere tweeters te steken maar zo simpel is het blijkbaar niet.
Ik zou graag eerst uitvissen of mijn filter in orde is, of dat het zo niet werkt.
Er is nu ene Visaton kapot, en ik heb eens naar positieve reacties gezocht over de tweeter maar niemand heeft er blijkbaar een goei woord voor over.
Dus dacht ik ze te vervangen door iets wat wel goed blijkt te zijn, bv KT27 van Seas, maar het moet ook nog bij mekaar gaan.
Wat me nu vooral bezig houd is dat de 20W75 zo laag afgefilterd word (als ik het tenminste goed heb) op 1300hz volgens mij.
In een tweeweg gaat die toch veel hoger.
Ik heb nog ergens papieren met gegevens over Dynaudio liggen ik ga ze eens zoeken dat kan zeker geen kwaad.

Groeten Sus.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Er bestaat zo een program van Betty Davis of zoiets over huizen die gerenoveerd worden.
Bestaat dat niet voor luidsprekers anders geef ik me hierbij al op.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sus, maak je geen zorgen over dat filter. De meeste ontwerpen van 2-weg systemen die een mooie rechte karakteristiek hebben komen uit op een spoel van 2,2, 1,8 of 1,5 mH. Een en ander afhankelijk van de afmetingen van de kast en de driver.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heeft er iemand misschien een plaatje paraat van het effect van baffle step? dat praat wat makkelijker
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dit heb ik ooit eens even gemaakt voor Rho z'n tweeweg, om te laten zien wat die seriespoel bij de woofer nu doet.
Bijlagen
Seas-CA-18-RLY.gif
Seas-CA-18-RLY.gif (10.04 KiB) 3157 keer bekeken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

jeroen_d schreef:
Sus, maak je geen zorgen over dat filter. De meeste ontwerpen van 2-weg systemen die een mooie rechte karakteristiek hebben komen uit op een spoel van 2,2, 1,8 of 1,5 mH. Een en ander afhankelijk van de afmetingen van de kast en de river.
Juist, in mijn Daytons komt ook een filter met een spoel van 2,2mH. Bijna net zo groot als de woofer!

Mischa
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

mischa72 schreef:
jeroen_d schreef:
Sus, maak je geen zorgen over dat filter. De meeste ontwerpen van 2-weg systemen die een mooie rechte karakteristiek hebben komen uit op een spoel van 2,2, 1,8 of 1,5 mH. Een en ander afhankelijk van de afmetingen van de kast en de river.
Juist, in mijn Daytons komt ook een filter met een spoel van 2,2mH. Bijna net zo groot als de woofer!

Mischa
Zo groot is mijn spoeltje van 1,80 Mh gelukkig niet het is maar 62mm doorsnee en 40mm hoog.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

jeroen_d schreef:
Sus, maak je geen zorgen over dat filter. De meeste ontwerpen van 2-weg systemen die een mooie rechte karakteristiek hebben komen uit op een spoel van 2,2, 1,8 of 1,5 mH. Een en ander afhankelijk van de afmetingen van de kast en de driver.
Jeroen bepaald die spoel dan niet tot hoeveel hz de woofer gaat?
Ik kan er geen kop aan krijgen hoever de midwoofer gaat en wanneer de tweeter begint, weet jij het?
Bijlagen
Filter.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sus schreef:
jeroen_d schreef:
Sus, maak je geen zorgen over dat filter. De meeste ontwerpen van 2-weg systemen die een mooie rechte karakteristiek hebben komen uit op een spoel van 2,2, 1,8 of 1,5 mH. Een en ander afhankelijk van de afmetingen van de kast en de driver.
Jeroen bepaald die spoel dan niet tot hoeveel hz de woofer gaat?
Ik kan er geen kop aan krijgen hoever de midwoofer gaat en wanneer de tweeter begint, weet jij het?
om dat te kunnen bepalen moet je eerst weten wat die woofer en tweeter in de kast zonder filter doen. zoals je in die grafiek ziet loopt vaan een midwoofer op met ~6dB ergens in het midden gebied, dit is die baffle step. zit je in dat gebied te filteren dan is de respons van een bepaalde spoel anders dan als de respons vlak is.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Eigenlijk zijn jullie in Nederland goed af. Waarom ?
Hier in België vind je niks zelfs nog geen fatsoenlijke aansluiting om een luidspreker aan te sluiten.
Luidsprekers voor PA vind je wel en spotgoedkope luidsprekertjes alla huis tuin keuken ook.
Er zijn hier al bijna geen electronica zaken, laat staan dat ze nog iets van HIFI luidprekers hebben, het minste moeten ze bestellen.
En wat nog erger is ze kennen er geen bal van.
Gisteren had ik een tweeter vast en vroeg aan een verkoper die vlakbij stond of dat een HIFI tweeter of een PA tweeter was.
Weet je wat die zij, das een luidpreker voor in het plafond te vijzen.
Toen ik het doosje open deed werd hij rood van schaamte en zij hij vraag het anders aan iemand achter de toog.
Onderdelen van filters hebben ze niet of je moet ze bestellen.
Komplete filters van Visaton hebben ze wel, maar die heb ik ook.
Gewoon een ramp is dat hier.

Beste groeten Sus.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Ik ga waarschijnlijk bij mijn Dynaudio 20W75 een Tangbang 28-847S
plaatsen (omwille van het bereik dat de tweeter heeft).
Wat stellen jullie voor om eventueel het filter aan te passen, of kan het zo blijven?
Kan iemand dat berekenen met Boxsim, ik heb het geprobeerd maar ik heb geen kennis genoeg om het tot een corect einde te brengen.
Ik denk dat het met Boxsim ook niet gaat.
U zou me er enorm mee helpen.

Groeten en sorry voor de last die ik jullie aandoe.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Sus schreef:

sorry voor de last die ik jullie aandoe.
Als dat het geval was dan was a) al een keer gezegd dat je vervelend was en b) had je geen antwoord gekregen...


Groeten Mark
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Volgens http://www.seat-club.nl/site/projecten/01/index.htm zou de kantelfrequintie op 700hz liggen met een spoel van 1.8 mH.
Ik zou die graag vervangen door een spoel van 0.82 mH zodat de 20W75 tot 1550 hz gaat en de Tangband tweeter overneemt (condensator van 13µF) gaat dat.
De Tangbands gaan van 600hz tot 20.000hz. resonatie 600hz.
Volgens mij klopt ook het zobelcorrectie niet.
Nu zit er een weerstand op van 6.8 ohm en dat zou 6.25 ohm moeten zijn (of dat veel uitmaakt weet ik niet).
Maar dan zitten er ook twee condensators op van 10 µF (parallel dus 20µF) waar dat volgens link hieronder 12 µF moet zijn re =5ohm le is 0.30mH.
http://www.seat-club.nl/site/projecten/01/index.htm
Dan nog een vraag hoe kom ik aan de juiste waardes welke zijn de beste combinaties, of maakt dat niet uit.
Kan ik de oude condensators gewoon blijven gebruiken + wat er nodig is om aan de juiste waarde te geraken.
En waar kan ik de spoelen en condensators vinden? is er omgeving Breda een winkel die dat verkoopt.


Beste groeten nog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de waarde van de spoel die je berekent met die sheet is op basis van dat de speaker in een zgn oneindig klankbord zit, iets wat voor een autodeur wel een aardige aanname is.

jou speaker zit echter in een kleine box, waardoor de frequentiecurve veranderd door de zgn 'baffle step', en om hiervoor te compenseren wordt er dus een grotere waarde van de spoel gebruikt dan wat je op basis van de eenvoudige theorie zou verwachten.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Das daarmee dat er niks klopt van die berekening zeker, en dat niemand me eigenlijk kan zeggen de mid woofer gaat zover en dan op zoveel hz begint de tweeter.
En dat zobeltje is dat ook normaal dat er andere waardes staan als dat men berekend? 20µF inplaats van 12µF zoals men berekend.
Ik heb vroeger een boekje gehad en daar stonden enkele filters in van een 17w van Dynaudio ik heb me al rot gezocht om het te vinden maar ik heb het blijkbaar weggegooid, anders had ik eens kunnen zien hoe ze het daar doen.
Een ontwerp met de 20W 75 heb ik niet gevonden.
Das allemaal nog niet zo simpel.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Doek dit lijntje maar op het is toch nutteloos.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb je t al geluisterd? want ik denk dat dat filter voor de Dynaudio best wel eens goed kan zijn hoor.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wat is er eigenlijk stuk aan die ene tweeter?
Meestal is alleen de dome/spoel stuke, die kun je bij Visaton los krijgen:
Art. No. 1157
Article ED DSM 25 FFL/NEW 8 OHM
Price 24,24 €


Als je daarme geholpen zou ik gewoon je huidige filter gebruiken, lijkt me weinig mis mee. En je zei zelf dat je hem goed vond klinken.
Lijkt me de meest efficiente oplossing.

Groeten, Geert
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

GeertM2 schreef:
Wat is er eigenlijk stuk aan die ene tweeter?
Meestal is alleen de dome/spoel stuke, die kun je bij Visaton los krijgen:
Art. No. 1157
Article ED DSM 25 FFL/NEW 8 OHM
Price 24,24 €


Als je daarme geholpen zou ik gewoon je huidige filter gebruiken, lijkt me weinig mis mee. En je zei zelf dat je hem goed vond klinken.
Lijkt me de meest efficiente oplossing.

Groeten, Geert
Ha die kapotte tweeter.
Ik heb de gewoonte als er iets kapot is dat ik dat open doe om te zien wat is er kapot.
Nu heb ik het voorfrontje al een hele tijd geleden weg gesmeten en pas achteraf kwam ik er bij uit dat je de spoeltjes bij Visaton appart kon kopen, maar toen was het natuurlijk al te laat.
Om een nieuwe bij te kopen was ik niet direct te vinden omdat het dan een nieuwe en een spoel voor de andere tweeter zou worden (om terug op gelijke hoogte te kunnen beginnen).
Bovendien vond ik de tweeters nogal schel klinken en wilde ik zowiezo iets anders.
Doordat ik andere voorkanten in mijn kasten heb gemaakt en er nog het een en ander moet veranderd worden zijn de kasten nog niet af.
Ze moeten ook nog afgewerkt worden.
Met deze drukke dagen is het er nog niet van gekomen maar ik hoop binnen een week toch tot een einde te kunnen komen, en dan hoort u nog wel van het resultaat.
Het is hier in België ook een probleem om aan materiaal te komen, daarop mag je je in Nederland bij de gelukkige rekenen.

Groeten Sus
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”