Alpine 3544 autoversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JuuL

Alpine 3544 autoversterker

Bericht door JuuL »

Ik heb goedkoop een defecte alpine op de kop getikt om te repareren.
Er waren 2 eindtransistoren (NPN en PNP) stuk. Deze heb ik vervangen. Ook heb ik de voeding voor de opamps van het signaalgedeelte moeten maken.
Ik heb er nieuwe opampjes ingezet om hem nog een beetje te tunen: OPA2134. En dit netjes ontkoppelt.

Alleen ik krijg 100mV per kanaal aan DC offset. Na de opampjes is het nog schoon, na de driver (uPC1298V) volg ik het niet meer helemaal, kan zijn dat het hier misgaat.
Op de offset na versterkt hij prima en hij klinkt ook niet al te verkeerd (heb alleen geen goede speakers om te testen).

Is deze waarde niet veels te hoog? :roll: En zo ja waar moet ik het zoeken? Ik heb de eindtorren en de drivers opnieuw gesoldeerd. De voedingsspanning is op hoogstens een volt na gelijk van de uPC1298V. Wel is de print onder dit IC ietsjes verkleurt.

Afbeelding
Hier is de opbouw te zien van een alpine 3544 versterker (niet mijn alpine 3544).
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Stomme vraag waarschijnlijk, maar zit er niet ergens een instelpotmetertje verstopt waarmee je dat weg kunt regelen?
JuuL

Bericht door JuuL »

Alleen twee voor de biassen en eentje voor de spanning van de SMPS.
De twee eindtorren hebben volle sluiting gemaakt op alle 3 de poten. Zullen de drivers een tik hebben gehad? Waardoor je een offset krijgt? Maar beide kanalen doen hetzelfde (ene positieve offset, andere negatieve) dus dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Maar deze waarde is abnormaal voor zo'n autoversterker of niet?
JuuL

Bericht door JuuL »

Iemand een id?
Rudy

Bericht door Rudy »

Abnormaal is het niet, is totaal geen schadelijke waarde.

Als je er toch vanaf wil dan zal je toch eerst wat meer moeten vertellen over de eindtrap. Makkelijkste is om de loopversterking van je amp voor dc te reduceren tot 1 door een elco in serie op te nemen van je feedbackweerstand, maar let wel op, diegene die naar je massa loopt, niet die van je uitgangssgnaal komt.

Als ie opgebouwd is met een ltp ( long tail pair aka verschilversterker ) dan kan je dat daar doen.

mvg Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Heeey Rudy, loop jij hier ook nog rond? :D

De LTP ed zit allemaal in de uPC1298V. Maar eerst de vraag dan of het de moeite waard is om dit aan te passen? Volgens onderstaande quote is het zeker de moeite waard. (dit zal ook zeker aan het ontwerp liggen, heeft dat hier ook nut?)
0 - 15mV: Damn good!! If you read '0V', you may have a capacitor output, or your meter is set wrong

16mV - 50mV: An acceptable value, especially at the lower end of this range. 2nd harmonic distortion is probably twice to four times what manufacturer's spec calls for at higher frequencies. Probably not audible, as the distortion is mostly in the upper octaves. At the upper end of this range I begin to raise an eyebrow.

50 - 85mV: Something is certainly amiss, and while this is not enough to put your speakers or equipment in jeopardy, the amp is running nowhere near where it should. I'd venture to guess that most of the DC-coupled amps that are in use by forum members here fall into this range.

100mV to ?: A high enough voltage will cause the DC protection to kick in. This happens at a level determined by the designer, but is usually equivalent to about a diode drop (600mV)or so. Needless to say, if you are listening to an amp with 100mV or more of DC offset, you have no idea what the amp really is supposed to sound like. Indeed, some amps without a differential input are actually designed to have a bit of DC at the outputs, but this is triple-rare, and I don't think anyone here owns one. (in my book it's piss-poor design, but if you can sell it WTH..)
Bijlagen
Equivalent schema uPC1298V
Equivalent schema uPC1298V
Rudy

Bericht door Rudy »

Check is of er tussen pin 5 en de gnd enkel een weerstand zit of dat er een weerstand en elco in serie staan, zoniet kan je die laatste plaatsen.

mvg Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ja daar zit al een elcotje, dat klopt ook wel want daar meette ik geen DC.
Over de emitterweerstanden van de koude amp (de witte weerstanden van 0,1Ohmk, is dat nou 0,1E of 0,1kE... Ik verwacht 0.1E) staat vlnr:
1.2mV 2.6mV 0.8mV 3.4mV || 3.0mV 3.8mV 4.1mV 3.0mV

Als je dit deelt krijg je een ruststroom van I=3mV/0,1 = 30mA

De 1,2mV en 0,8mV waardes behoren bij de transistoren die ik heb moeten vervangen. Beetje aan de lage kant lijkt me. Zeker doordat ze niet goed zijn gematched? Ik meet iig nergens sluiting oid.

Over de Vbe van de eindtorren meet ik dit vlnr (koude amp, in bedrijf):
0.576V 0.574V 0.580V 0.576V || 0.575V 0.574V 0.580V 0.580V
Rudy

Bericht door Rudy »

Juul, meet de dc spanningen is op pin5, pin4 en de uitgang.

Zelfs als match je de uitgangen niet, je amp zou met die elco dezelfde dc spanningen moeten hebben op alle drie de punten.

mvg Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

4: 0,2mV
5: 0,2mV
11: 1,36V
12: 1,08V

Dat lijkt me niet echt juist... V12-V11 moet 0 zijn lijkt me.
Misschien eens de pinnen 11 en 12 loshalen en dan meten? Dan weten we of het door het IC komt of de transistoren oid.
Als het het IC is heb ik pech want die is obsolete.

De opbouw lijkt verdacht veel op de application circuit van de sheet.
Bijlagen
ApplicationCircuit.JPG
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat niet klopt is dat je aan je verschilversterker geen dc hebt maar aan je uitgang wel, daar voor DC dmv die elco die spanning overal gelijk zou moeten zijn, daar zit ie der namelijk voor. Als dat niet is dan is de elco pleures, kan zijn dat ie kort ligd. ( of zijn er rare dingen aan de hand :D )

V11-V12 is te hard afhankelijk van de be overgangen en zijn enkel richtwaardes, maar op zich zijn die nog niet zo slecht, omdat in jouw aplicatie er nog drivers tussenzitten, dus die waardes zijn niet zo gek.
Maar als het dng nog muziek afspeeld en je instelstroom vrij goed in te stellen is dan s er daar niks mis mee.

mvg Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

-edit-
Heb de versterker eens beter bekeken. De feedback ziet er anders uit dan bovenstaande schema. Er is een deel dat voor en achter de elco zit.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dag Rudy,

Dit verklaart het een en ander.
Er wordt een deel meteen teruggekoppelt met de 220k weerstand. En het andere deel hangt onder de elco ipv erboven. Hoe kan ik dit het beste veranderen? De condensator en 180E van plaats verwisselen, 5k6 nemen voor de 220k en 100E en 5k6 verwijderen?
En welke waardes (versterking) zal ik nemen?
Ik heb vrijwel alle condensatortjes van een kant vervangen (ook die van de terugkoppeling), de offset is er niet beter op geworden.

Ook ziet het condensatortje voor de clock van de SMPS er een beetje zwart uit, als ik meet (1:10) zie ik een rare slinger in het midden van de zaagtand, ook begint het signaal met een negatieve offset en gaat deze langzaam omhoog, waarbij de versterker steeds wat meer stroom trekt (tot zo'n 5Amp waar labvoeding afschakelt).
Ik zal deze ook vervangen.

excuses voor slechte foto's, de camera heeft geen goede macro stand.
Bijlagen
clock.JPG
feedback.JPG
feedback.JPG (10.67 KiB) 2139 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 10 dec 2007, 15:07, 3 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

JuuL schreef:
Dag Rudy,

Dit verklaart het een en ander.
Er wordt een deel meteen teruggekoppelt met de 220k weerstand. En het andere deel hangt onder de elco ipv erboven. Hoe kan ik dit het beste veranderen? De condensator en 180E van plaats verwisselen, 5k6 nemen voor de 220k en 100E en 4k verwijderen?
Ik heb dit gedaan en de offset is verdwenen :D

Waarom hebben ze in eerste instantie niet voor deze setup gekozen? Mijn ruisniveau ligt nu wel wat hoger vogsmij, miss is dat de reden?
Dit heb ik nu:

-edit-
Condensator voor clock vervangen, nog steeds zo'n rare slingering. Ik ga een nieuw Upc494 bestellen.
Bijlagen
aangepast.JPG
aangepast.JPG (10.32 KiB) 2138 keer bekeken
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik veronderstel dat je de 100E aan pin5 hebt gehangen ipv zoals op de foto :wink:

Normaal werkt hun schakeling ook prima hoor ( zelfs beter ), eventueel gewoon is alle onderdelen vervangen.

Ben je eigenlijk zeker dat 1 van de eindtrappen niet gewoon teveel stroom vraagt na een tijdje, is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de kanalen te schijden van de smps, en gewoon effe belasten met een weetstand ( kleintje, alst maar iets is )

mvg Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Ik veronderstel dat je de 100E aan pin5 hebt gehangen ipv zoals op de foto :wink:
Och stom! Nee het zit wel verkeerd :P
Ben je eigenlijk zeker dat 1 van de eindtrappen niet gewoon teveel stroom vraagt na een tijdje, is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de kanalen te schijden van de smps, en gewoon effe belasten met een weetstand ( kleintje, alst maar iets is )

mvg Rudy
Kan de eindtorren wel loshalen. Ik denk dat ik eerst een nieuwe UPc494 moet monteren, want dat clocksignaal lijkt nergens op zo...
Heb alle torren globaal een keer doorgemeten en meette nergens sluiting.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb Vbe van twee van de torren van de voeding eens met de scope bekeken. Dit lijkt er niet op! Geen mooie blokgolf, allemaal geslinger en gedoe. Daar is iets kapot, ik verdenk de upc494.

-edit-
Nieuwe bestelt, dan kijk ik wel verder :wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb het nieuwe IC gemonteerd, maar geen verandering.
Hoe kan die clock er nou zo slecht uitzien? :?

Van de eerste foto heb ik de rode en bruine draad losgehaald. Dit zijn de voedingsspanningen van de eindtorren (en volgensmij ook de drivers).
Het stroomverbruik lijkt nu wel een acceptabele waarde te hebben (die ook niet continu blijft stijgen): ong 1,3A in totaal.
Het ligt dus aan een van die torren denk ik. Ik zal eens kijken.

-edit-
ik kan het zo niet vinden, de eindtorren en drivers lijken allemaal ok...
JuuL

Bericht door JuuL »

De printplaat bij de uPC1298V (waar ik ook nog eens een offset uit krijg, alhoewel de inputs wel gelijk zijn) is wel wat verkleurt, zullen deze ICs dan stuk zijn...?
Deze eens vervangen? Alleen is het IC obsolete...

Ook is er ergens anders de printplaat wat verkleurt, bij het IC van de SMPS. Maar de componenten lijken me goed en heb het opnieuw gesoldeerd.
De printplaat bij de zener voor de voeding van de opamps aan de input was ook wat verkleurt, maar het meet allemaal goed daar. Ook correcte spanningen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Even een update:
De ruststroom liep snel op tot zo'n 5A.
Ik heb de SMPS apart getest. Ik heb hem belast met een stroom van +/- 1,6A. Dit ging goed en de ruststroom liep niet op.
Bij het aansluiten van de drivers van één kanaal (maakt niet uit welke) gaat het mis. Door de driver torren te verkoelen ging de stroom weer omlaag. Ik heb ze gemeten en ze bleken allemaal goed. Toch voor de zekerheid even nieuwen bestelt (volgende week krijg ik ze).
In de feedback zag ik ook niets verkeerd overigens.

Als dit het probleem niet oplost bestel ik 2 nieuwe uPC1342 (zelfde specs alleen goedkoper en wat meer vermogen). Dan moet het toch goed zijn. Wat nog wel kan is dat een van de eindtorren teveel stroom trekt, maar dat kan ik denk ik uitsluiten omdat de spanningsval over de emitterweerstanden laag is, dus ook een lage stroom door de torren.

Groetjes,
Juul
Plaats reactie