verschillen in weerstanden horen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

verschillen in weerstanden horen?

Bericht door Henkjan »

er is algemeen consesnsus over dat investeren in betere condensatoren een goed idee is, er zijn berichten dat het met spoelen ook zo is, maar hoe zit t nou met types werstanden? zelfs in de HH (toch meestal wel te porren voor een filter dat duurder is dan de drivers) zit er in de high-end filters MOX weerstanden van een eurotje :? iemand die wat goede tips heeft hier?
richard

Bericht door richard »

Veel weerstanden schijnen toch wat inductief te zijn, maar of dat te horen is? Caddock weerstanden schijnen dat euvel niet te hebben. Ook zijn er mensen die het op de ouderwetse koolfilmweerstanden houden.
Wijx

Bericht door Wijx »

ik vind alleen de 4 watt mox beter klinken als de 10 watt mox. Meer heb ik eigenlijk niet getest :roll:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

In welk opzicht klinkt dat beter, Wijx?

Ben altijd wel benieuwd naar ervaringen die ikzelf nog niet heb meegemaakt (ja, in versterkers kan ik me iets voorstellen, in gevoelige trappen, maar op het niveau van een speakersignaal....? )
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

In de versterkers is dat zeker zo... waar de ene weerstand hopeloos klinkt, op een bepaalde positie, klinkt een andere juist erg fijn..
Koolstof in de eerste trapjes is een pre.. Maar in filters heb ik het nog niet geprobeerd...Veelal moeten dat toch wat zwaardere weerstanden zijn en zit je al snel op draadgewonden (evt. inductiearm) types..

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

niet zo spannend zo'n weerstand zeg, stel zo'n vraag over (ik noem maar wat) kabels of caps en je hebt zo 5 pagina's vol :wink:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dat is dus het grappige, er zijn bij weerstanden zeker processen aan te wijzen die wellicht een verandering van signaal kunnen bewerkstelligen, maar dan zitten we in het microvolt-gebied (tunneling, Johnson ruis e.d.)

Wat dat op speaker-niveau doet (even afgezien van draadgewonden weerstanden, wat ook spoeltjes zijn), kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Maar er zijn zoveel hiaten in mijn kennis, misschien kan iemand me er meer over vertellen, en dan met name *wat* de verbeteringen nu precies zijn.

Roepen dat "het beter klinkt" is zo vaag....... ;-)
Fraenk

Bericht door Fraenk »

Op HTforum wordt geschreven over ervaringen met Allan Bradly weerstanden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... #msg707944
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Persoonlijk vind ik koolfilm weerstanden iets ronder, minder rauw klinken dan MOX terwijl de detaillering even goed is. Het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd zijn de Caddock Thick Film weerstanden, super schoon alsof er geen weerstand tussen zit.
audiomanics
Contacteer:

Geenius schreef:
Persoonlijk vind ik koolfilm weerstanden iets ronder, minder rauw klinken dan MOX terwijl de detaillering even goed is. Het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd zijn de Caddock Thick Film weerstanden, super schoon alsof er geen weerstand tussen zit.
Zo'n vermoeden kreeg ik ook al.. blijft mooi spul die koolstofjes (niet-metaal dus..)

Kees
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het aardige is, is dat ze alleen in waardes tot 2 watt verkrijgbaar zijn, dus vaak doe ik meerdere parallel om voldoende belastbaarheid te garanderen. Hierdoor kun je meteen beter links/rechts matchen (toleranties verdelen) en je verlaagt de zelf-inductie. :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Geenius schreef:
..... Het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd zijn de Caddock Thick Film weerstanden, super schoon alsof er geen weerstand tussen zit.
wahkozdah?
Fraenk

Bericht door Fraenk »

Henkjan schreef:
wahkozdah?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :)

Op deze site staan wat Caddock (en overige) weerstanden met prijzen:
http://www.audiokit.it/ITAENG/Resistenze/Resistors.htm

Prijzig...
audiomanics
Contacteer:

bedoel je dit soort types?
http://www.caddock.com/Online_catalog/power/Power.html
Ik kan op de caddock-site geen specifieke koolweerstanden vinden..

Kees
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

audiomanics
Contacteer:

Geenius schreef:
Het aardige is, is dat ze alleen in waardes tot 2 watt verkrijgbaar zijn, dus vaak doe ik meerdere parallel om voldoende belastbaarheid te garanderen. Hierdoor kun je meteen beter links/rechts matchen (toleranties verdelen) en je verlaagt de zelf-inductie. :wink:
Ik neem dan maar aan dat je hier NIET de thickfilms bedoeld dus.. die zijn aanmerkelijk zwaarder belastbaar..
BTW heb je daar een dealeradresje voor waar je er ook 2 kunt bestellen??

Kees
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

audiomanics schreef:
Geenius schreef:
Ik neem dan maar aan dat je hier NIET de thickfilms bedoeld dus.. die zijn aanmerkelijk zwaarder belastbaar..
BTW heb je daar een dealeradresje voor waar je er ook 2 kunt bestellen??

Kees
De thick-films zijn in beperkte waardes verkrijgbaar, soms doe ik daar een koolfilm parallel om de precieze waarde te krijgen. Maar meestal gebruik ik de Thick Film in zijn eentje, met een koellichaam kun je de belastbaarheid nog meer vergroten.

De Audiofabriek in Haarlem levert ze.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sturen die ook op?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
sturen die ook op?
Ik bestel regelmatig via hun website, alles wordt netjes thuis gestuurd.
Robbie b
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Robbie b »

Geenius schreef:
Ik wil de PHB serie van Isabellenhütte nog wel eens gebruiken. Ze zijn prijzig maar klinken eigenlijk helemaal niet. Erg neutraal en hoger belastbaar, 5W, inductievrij en 1% tolerantie. Je kunt ze bij Conrad verkrijgen. Ook goed te gebruiken als emitterweerstand in versterker ontwerpen.

Rob
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ikke schreef:
Geenius schreef:
..... Het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd zijn de Caddock Thick Film weerstanden, super schoon alsof er geen weerstand tussen zit.
wahkozdah?
audiofabriek heeft nu alleen nog de koolweerstanden staan (2W of 3W, kosten <1€), caddocks nog wel te vinden bij RS voor een eurotje of 5 (30W of 15W)
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

iemand ervaring met dale weerstanden?
mvg
audioot
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”