te bouwen surround-versterker (5.1 of "3.1")
Moderator: Beheerdersteam
te bouwen surround-versterker (5.1 of "3.1")
Hallo allemaal,
Na een reorganisatie van de woonkamer (waarna er weer een mooie stereo-opstelling ontstond....) zei mijn vriendin: "Nu kunnen we misschien ook wel eens iets van surround doen..... Maar ik wil geen grote boxen erbij of meer "troep"". De TV staat op een karretje dat we op een centrale plek rijden als we gaan kijken; met een "kabelboompje" naar de muur (2 kabeltjes overigens; 1 signaal, 1 voeding)
Nu ben ik zover dat ik een aparte surround-versterker wil gaan bouwen (bestaande uit een aantal gainclone-modules van Dantimax; deze heb ik nog liggen...) en een paar minimonitoren, een centertje en een (klein) passief subje.
Een kast voor de modules heb ik al aangeschaft. Dit was een aanbieding van een electronicazaakje in de buurt.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1616
De bedoeling is dat dit wordt neergezet als we een film gaan kijken (en dan na die tijd weer in de kast). Dus alles moet erg "verplaatsbaar" worden.
Het moet natuurlijk zo klein en goedkoop mogelijk.
Ik had al bedacht dat ik de gewone stereo als "front" kan gaan gebruiken....dus dan wordt het een "3.1" (rear, center en sub).
Nog een vraag : zijn de uitgangen van een DVD-speler al gefilterd (b.v. voor de sub onder de b.v. 100Hz ofzo...) of moet ik de center en de sub nog apart gaan filteren ?
Na een reorganisatie van de woonkamer (waarna er weer een mooie stereo-opstelling ontstond....) zei mijn vriendin: "Nu kunnen we misschien ook wel eens iets van surround doen..... Maar ik wil geen grote boxen erbij of meer "troep"". De TV staat op een karretje dat we op een centrale plek rijden als we gaan kijken; met een "kabelboompje" naar de muur (2 kabeltjes overigens; 1 signaal, 1 voeding)
Nu ben ik zover dat ik een aparte surround-versterker wil gaan bouwen (bestaande uit een aantal gainclone-modules van Dantimax; deze heb ik nog liggen...) en een paar minimonitoren, een centertje en een (klein) passief subje.
Een kast voor de modules heb ik al aangeschaft. Dit was een aanbieding van een electronicazaakje in de buurt.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1616
De bedoeling is dat dit wordt neergezet als we een film gaan kijken (en dan na die tijd weer in de kast). Dus alles moet erg "verplaatsbaar" worden.
Het moet natuurlijk zo klein en goedkoop mogelijk.
Ik had al bedacht dat ik de gewone stereo als "front" kan gaan gebruiken....dus dan wordt het een "3.1" (rear, center en sub).
Nog een vraag : zijn de uitgangen van een DVD-speler al gefilterd (b.v. voor de sub onder de b.v. 100Hz ofzo...) of moet ik de center en de sub nog apart gaan filteren ?
zorg wel dat je achterspeakers daadwerkelijk achter je staan (en niet naast je) en niet onderdoen voor de voorspeakers... als ik hier in quadro muziek luister of naar een dvd kijk, klinkt het (doordat ik niet dezelfde speakers gebruik) niet altijd even lekker (bijvoorbeeld als een helikopter de kamer rondvliegt, het effect is prachtig, maar zogauw de helicopter achter mij vliegt, klinkt het als een klein modelhelicopterje... vliegt ie weer naarvoren, dan begint hij weer als een echte te klinken
)
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het is makkelijk op te stellen met een touw of kabel van 3 meter en een gradenboog.Laurens schreef:zorg wel dat je achterspeakers daadwerkelijk achter je staan (en niet naast je))
de frontspeakers staan op 30 graden vanaf midvoor en de achterluidsprekers op 110 graden. al is dit wel een opstelling van meer dan 5Meter breed dus dat is in de meeste huiskamers niet haalbaar. Dan dus dichterbij minder luid en delay! Wat ook mooi is is om de achter speakers niet direct naar je laten stralen maar zoals het THX principe (dipool) richting de zijmuren om meer een omspoeling te krijgen de speakeropstelling is dan ook niet zo kritiek meer maar de akoestiek des te meer. suc6
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Inmiddels heb ik zo'n PSU weten te bemachtigen. Alles heb ik er al uit gesloopt. Ik denk dat ik de originele plaat ga gebruiken als achterkant en dan aan de andere kant de "lege" plaat monteer. Het gat wat namelijk overblijft als je de 4 eurostekker-terminal verwijdert is namelijk ideaal om luidsprekerterminals achter te bevestigen... 
Nadat ik een tijdje met de speakers bezig ben geweest heb ik me dit weekend ook maar eens weer met de versterkermodules bezig gehouden....
Alle onderdelen uit de kast gesloopt, alleen de netentree overgehouden om te gebruiken.
De rest van de onderdelen heb ik ondertussen ook wel binnen/nog liggen....
Links zijn de gaincloontjes te zien voor de sub en de center en rechts komen (ondertussen ook al klaar....) de cloontjes voor de rear-speakers. De Grote trafo is dus o.a. voor de sub-cloon (wat meer vermogen)
Het gaat niet snel, maar "alle goeie dingen komen langzaam" zou mijn vader zeggen.......

Alle onderdelen uit de kast gesloopt, alleen de netentree overgehouden om te gebruiken.
De rest van de onderdelen heb ik ondertussen ook wel binnen/nog liggen....
Links zijn de gaincloontjes te zien voor de sub en de center en rechts komen (ondertussen ook al klaar....) de cloontjes voor de rear-speakers. De Grote trafo is dus o.a. voor de sub-cloon (wat meer vermogen)
Het gaat niet snel, maar "alle goeie dingen komen langzaam" zou mijn vader zeggen.......