Davis speakers: suggesties voor nieuwe behuizing?
Moderator: Beheerdersteam
- Fredvandam
Davis speakers: suggesties voor nieuwe behuizing?
Hallo forum,
Ik heb sinds jaar en dag een gesloten systeem met Davis luidsprekers. Type 13KLV5MA met tweeter TW26. Deze staan nu op een voet. Ik vind het systeem goed klinken. Wat dat betreft wil ik dat zo houden.
Toch zit ik eraan te denken om deze units over te zetten in een vloerstaande box. Dit opent gelijk mogelijkheden om te kiezen voor een ander type behuizing (bassreflex, TL etc.).
Wat zou een goede behuizing zijn voor de 13KLV? Kan ik de units zo verzetten en het filter zo laten?
Ik heb sinds jaar en dag een gesloten systeem met Davis luidsprekers. Type 13KLV5MA met tweeter TW26. Deze staan nu op een voet. Ik vind het systeem goed klinken. Wat dat betreft wil ik dat zo houden.
Toch zit ik eraan te denken om deze units over te zetten in een vloerstaande box. Dit opent gelijk mogelijkheden om te kiezen voor een ander type behuizing (bassreflex, TL etc.).
Wat zou een goede behuizing zijn voor de 13KLV? Kan ik de units zo verzetten en het filter zo laten?
Hoi,
Als je tevreden bent met het geluid, zou ik de kastconstructie zeer zeker neit veranderen. Een bassreflex of hoorn oid geeft een compleet andere luidspreker. Je kunt natuurlijk de gesloten kast gewoonweg ombouwen/opnieuw bouwen nar een vloerstaande variant met de meest fraaie afwerking die je maar kunt bedenken. Is óók een erg leuke manier van zelfbouwen!!
Wowly
Als je tevreden bent met het geluid, zou ik de kastconstructie zeer zeker neit veranderen. Een bassreflex of hoorn oid geeft een compleet andere luidspreker. Je kunt natuurlijk de gesloten kast gewoonweg ombouwen/opnieuw bouwen nar een vloerstaande variant met de meest fraaie afwerking die je maar kunt bedenken. Is óók een erg leuke manier van zelfbouwen!!
Wowly
- Fredvandam
Klopt, maar ze mogen wat meer laag geven. Zonder subwoofer klinken ze wat mager. De rest van het frequentiegebied is OK!
Daarom zat ik aan een TL of TQ...) oid te denken. Voor een gesloten kastje van pakweg 5 liter ben ik voor een vloerstaander relatief veel materiaal kwijt (Hollanse zuinigheid?). En mocht het niet bevallen, dan kan ik de box alsnog gesloten uitvoeren.
Ik hoop alleen dat ik aan het filter niet hoeft te veranderen.
Daarom zat ik aan een TL of TQ...) oid te denken. Voor een gesloten kastje van pakweg 5 liter ben ik voor een vloerstaander relatief veel materiaal kwijt (Hollanse zuinigheid?). En mocht het niet bevallen, dan kan ik de box alsnog gesloten uitvoeren.
Ik hoop alleen dat ik aan het filter niet hoeft te veranderen.
- asterduc
- Contacteer:
Fredje,
ik heb vroeger verschillende systemen gebouwd met de 13 KLV.
Als je meer bas wil dan je nu hebt, plaats er dan een woofer bij. Maar laat de KLV best in zijn gesloten kast zitten. Daar klinkt hij het best.
Als je bas gaat vragen van dat kleine woofertje gaat je middengebied achteruit. Die Davis units waren 15 jaar terug mooie units, vandaag de dag zijn ze niet echt uptodate meer. Maar dat wil niet zeggen dat hij slecht is, zolang je er niet teveel van eist (diepe bas bvb).
Een mooie fit is de Davis 20cm carbon unit of als het iets kleiner moet, de KLV17. Heeft dezelfde motor als de KLV13, maar dan met 3 keer meer membraan. Past optisch ook mooi. Een KLV20 kan ook, maar die ga je moeilijk in de handel vinden. Ik heb er nog 2 als je interesse hebt
Succes,
Ed.
ik heb vroeger verschillende systemen gebouwd met de 13 KLV.
Als je meer bas wil dan je nu hebt, plaats er dan een woofer bij. Maar laat de KLV best in zijn gesloten kast zitten. Daar klinkt hij het best.
Als je bas gaat vragen van dat kleine woofertje gaat je middengebied achteruit. Die Davis units waren 15 jaar terug mooie units, vandaag de dag zijn ze niet echt uptodate meer. Maar dat wil niet zeggen dat hij slecht is, zolang je er niet teveel van eist (diepe bas bvb).
Een mooie fit is de Davis 20cm carbon unit of als het iets kleiner moet, de KLV17. Heeft dezelfde motor als de KLV13, maar dan met 3 keer meer membraan. Past optisch ook mooi. Een KLV20 kan ook, maar die ga je moeilijk in de handel vinden. Ik heb er nog 2 als je interesse hebt
Succes,
Ed.
- Fredvandam
Hallo Ed(je),
Dit is info waar ik wat mee kan. Dus jouw voorstel is om de 13KLV in een (optimale) gesloten kast te houden en het laag aan te vullen met een 20KLV. Dit lijkt mij een mooie oplossing, mits we het eens kunnen worden (zakelijk gezien). Zijn het gebruikte units?
Ik zit eraan te denken om de woofer in de zijkant te plaatsen, om de kast zo smal mogelijk te houden.
Ik heb verder hierover nog een paar vragen / opmerkingen:
Ik denk dat het verstandig is om de 20KLV ook als een gesloten systeem te houden (zowel het 13KLV systeem als mijn SW zijn gesloten uitgevoerd).
Welke wisselfrequentie moet ik nemen: de 13KLV "natuurlijk" laten afvallen en de 20KLV bij die frequentie 6 dB laten afvallen? Heb jij suggesties?
En last but not least. Jouw opmerking dat de units niet up-to-date zijn. Inderdaad heb ik mijn system (meer dan) 15 jaar geleden gebouwd. Zijn er alternatieve units die zo goed presteren als de Davis die wel aan mijn eisen voldoen (tweeweg systeem die ook stand-alone, dus zonder SW, kan spelen).
Mvg Fred
Dit is info waar ik wat mee kan. Dus jouw voorstel is om de 13KLV in een (optimale) gesloten kast te houden en het laag aan te vullen met een 20KLV. Dit lijkt mij een mooie oplossing, mits we het eens kunnen worden (zakelijk gezien). Zijn het gebruikte units?
Ik zit eraan te denken om de woofer in de zijkant te plaatsen, om de kast zo smal mogelijk te houden.
Ik heb verder hierover nog een paar vragen / opmerkingen:
Ik denk dat het verstandig is om de 20KLV ook als een gesloten systeem te houden (zowel het 13KLV systeem als mijn SW zijn gesloten uitgevoerd).
Welke wisselfrequentie moet ik nemen: de 13KLV "natuurlijk" laten afvallen en de 20KLV bij die frequentie 6 dB laten afvallen? Heb jij suggesties?
En last but not least. Jouw opmerking dat de units niet up-to-date zijn. Inderdaad heb ik mijn system (meer dan) 15 jaar geleden gebouwd. Zijn er alternatieve units die zo goed presteren als de Davis die wel aan mijn eisen voldoen (tweeweg systeem die ook stand-alone, dus zonder SW, kan spelen).
Mvg Fred
- asterduc
- Contacteer:
ja, zo zou je het kunnen doen.Fredvandam schreef:Dus jouw voorstel is om de 13KLV in een gesloten kast te houden en het laag aan te vullen met een 20KLV. Dit lijkt mij een mooie oplossing, mits we het eens kunnen worden (zakelijk gezien). Zijn het gebruikte units?
Die KLV20's zijn nieuw. Je kunt ze hebben aan 125 euro / stuk.
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... etail=5518
da's moeilijk zo één twee drie te zeggen. Persoonlijk zou ik hem niet ongefilterd laten. Als je hem vanaf het vocale gebied laat lopen, vanaf 150 hz of zo, dan zit je wel goed en zijn de grootste uitslagen weg zodat je ruim dynamiek kunt halen. Je zou dan ook gewoon eerste orde kunnen filteren. Ook zo bij de woofer.Fredvandam schreef:Welke wisselfrequentie moet ik nemen: de 13KLV "natuurlijk" laten afvallen en de 20KLV bij die frequentie 6 dB laten afvallen? Heb jij suggesties?
nee, maar wel betere, Scan Speak bijvoorbeeldFredvandam schreef:Zijn er alternatieve units die zo goed presteren als de Davis die wel aan mijn eisen voldoen (tweeweg systeem die ook stand-alone, dus zonder SW, kan spelen).
groeten,
Ed.
Zegt hij zonder zijn eigen voorkeur uit te sprekenasterduc schreef:nee, maar wel betere, Scan Speak bijvoorbeeld![]()
Al moet ik zeggen dat ik je Concave wel errug lekker vind klinken. En als je eens op de verschillende sites gaat kijken, zul je zien dat je met Scan Speak niet eens zoveel duurder uit bent.
Groeten,
Mischa
- asterduc
- Contacteer:
ikke een voorkeur? en voor Scan Speak dan nog, nee hoor!mischa72 schreef:Zegt hij zonder zijn eigen voorkeur uit te sprekenasterduc schreef:nee, maar wel betere, Scan Speak bijvoorbeeld![]()
![]()
![]()
![]()
haha, hier,mischa72 schreef:En als je eens op de verschillende sites gaat kijken, zul je zien dat je met Scan Speak niet eens zoveel duurder uit bent.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Ja, dat klopt wel Mischa.mischa72 schreef:Die KLV20´s zijn nieuw ook duurder hoor
De Davis units zijn gewoon te duur in produktie en worden niet echt commercieel vernuftig gebouwd. Ik kan mij niet voorstellen dat er nog heel veel van worden verkocht eigenlijk, met uitzondering dan van de car reeks en vervanging van defecte units. Want ze durven het al wel eens te begeven. Ikzelf heb vroeger verschillende MC20's laten sneuvelen.
Scan Speak is ook duur, evenals Davis, maar de Scan's zijn wel heel andere drivers. Daar hoeft geen twijfel rond te bestaan. Ik kan niet één detail noemen in het nadeel van de Scan Speaks.
Wat het prijzenvergelijk betreft:
De Davis tweeter kost zoveel als een Scan 66000. Die 66000 noem ik de beste tweeter voor zijn geld. Aiai, daar komt reactie op! Die Davis tweeter overtreft alles met zijn rendement, maar daar blijft het dan ook bij.
De kleine woofer en ook de middentoner KLV13 is met 80 euro aanzienlijk prijsgunstiger als de 15M en 15W van Scan Speak voor >200 euro. Prijs/kwaliteit zijn ze beide elkaar waard.
Bij de grotere woofers zijn de Scan's zo'n 20% duurder. De meerwaarde van Scan Speak overtreft hier toch wel ruim de kwaliteit en prestaties van de Davis woofers.
Zo, ik hoop dat de TS hier iets mee is en daaruit de beste beslissing kan treffen.
Slaap ze.
Ed.
- Fredvandam
De investeringen liggen hoog: dan kan ik net zo goed een geheel nieuw systeem gaan bouwen.
Ik heb echter zelf nog twee Focal 7N411 woofertjes liggen. Ooit te koop gezet op dit forum, maar geen reacties. Deze zou ik ook kunnen gebruiken. Filteren rond 150 Hz met 6 dB en in een BR behuizing. Ik denk een prima combinatie voor mijn (oude) Davis units!
Ik heb echter zelf nog twee Focal 7N411 woofertjes liggen. Ooit te koop gezet op dit forum, maar geen reacties. Deze zou ik ook kunnen gebruiken. Filteren rond 150 Hz met 6 dB en in een BR behuizing. Ik denk een prima combinatie voor mijn (oude) Davis units!
Ik heb het idee, dat je een gesloten kast wel mooi vindt. In principe is de KLV13 een BR unit (Qts=0,32). Dat betekent, dat die unit in een CB (gesloten kast) te hoog en te geleidelijk afvalt in het laag. Als je die unit in een ander type kast gaat zetten, maak je een (zoals al eerder is opgemerkt) compleet ander type speaker. Moet je dan nog wel aanstaan.
als je hetzelfde karakter wilt houden, met meer laag zou je er een CB laagsysteem bij moeten bouwen. Wat hier mooi bij zou kunnen is de Davis 25SCA10WW, eventueel aangstuurd door een aparte submodule (à la Maxima). De 25SCA10WW heeft een Qts van 0,51, en is daarmee een ideale gesloten kast basluidspreker. Dit garandeert een typisch CB laag (mooi impuls gedrag) dat goed aansluit bij het karakter van je huidige speakers. Die woofer zou je dan in de zijkant van een zuilluidspreker kunnen bouwen.
als je hetzelfde karakter wilt houden, met meer laag zou je er een CB laagsysteem bij moeten bouwen. Wat hier mooi bij zou kunnen is de Davis 25SCA10WW, eventueel aangstuurd door een aparte submodule (à la Maxima). De 25SCA10WW heeft een Qts van 0,51, en is daarmee een ideale gesloten kast basluidspreker. Dit garandeert een typisch CB laag (mooi impuls gedrag) dat goed aansluit bij het karakter van je huidige speakers. Die woofer zou je dan in de zijkant van een zuilluidspreker kunnen bouwen.
- Fredvandam
Een gesloten kast, niet spannend, maar qua geluid vind ik dit wel goed klinken. Ik heb ooit de Davis satelietjes bij Remo gekocht. Het geluid stak met kop en schouders boven de andere uit. Het zijn inderdaad dure units.
De SW had ik al (zie elders in het forum).
Ik denk dat ik er bijna uit ben: gesloten systeem voor de Davis units aangevuld met mijn oude Focal 7N401 (sorry, geen 411) units. Ik ga even rekenen of deze het best in een CB of BR passen.
Bestaan en rekenprogramma's voor filters? Of gewoon zelf experimenteren?
De SW had ik al (zie elders in het forum).
Ik denk dat ik er bijna uit ben: gesloten systeem voor de Davis units aangevuld met mijn oude Focal 7N401 (sorry, geen 411) units. Ik ga even rekenen of deze het best in een CB of BR passen.
Bestaan en rekenprogramma's voor filters? Of gewoon zelf experimenteren?
- asterduc
- Contacteer:
ik dacht dat er zo'n functie in Simbox zit.Fredvandam schreef:Bestaan en rekenprogramma's voor filters? Of gewoon zelf experimenteren?
Dat programma is kostenloos te downloaden van de Visaton site.
Je kunt alleen je speakergegevens niet saven, wel het voledige systeem.
Verder is er netcalc, maar dat kost geld, lspcad, dat kost nog meer geld en ongetwijfeld nog enkele anderen, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
succes,
Ed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Speakerworkshop !!asterduc schreef:ik dacht dat er zo'n functie in Simbox zit.Fredvandam schreef:Bestaan en rekenprogramma's voor filters? Of gewoon zelf experimenteren?
Dat programma is kostenloos te downloaden van de Visaton site.
Je kunt alleen je speakergegevens niet saven, wel het voledige systeem.
Verder is er netcalc, maar dat kost geld, lspcad, dat kost nog meer geld en ongetwijfeld nog enkele anderen, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
succes,
Ed.
En ik sluit me bij Richard aan.
Scanspeak vind ik niet echt heel levendig klinken.
dus ook wel een beetje (erg) saai ....
(maargoed er zijn mensen die daar van houden)
- asterduc
- Contacteer:
misschien, in sommige ontwerpen.richard schreef:Saai?asterduc schreef:Ik kan niet één detail noemen in het nadeel van de Scan Speaks.
Wij hebben gisteren onze Concaafjes 4 uur lang aan een luistersessie onderworpen. Saai klinken? no way! da's het laatste dat je daar van kon zeggen.
Ik herinner mij de kritiek van iemand op het forum, ik geloof dat het Jeroen_D was, die ooit zei dat er bij Scan Speak precies een gordijn voor hangt. Ik meen dat Jeroen die mening heeft herzien na de luisterdag in Breda.
Nu, sinds dat Mischa mijn gordijnen zaterdag is komen weghalen heb ik hier de levendigste speakerkast die ik ooit gehoord heb.
Het volledige verhaal ga ik hier niet uit de doeken doen, maar gisteren hebben wij details gehoord in opnames die we 50, zoniet 100 keer al hebben beluisterd en waarvan we nu details hebben gehoord die ons nog nooit eerder zijn opgevallen.
Dat bepaalde Scan Speak units saai klinken of dat bepaalde ontwerpen met Scan Speak saai klinken spreek ik zeker niet tegen, ik ken ze nml niet allemaal, maar wat de Scan Speak units van de Concave en mijn A4 betreft, is deze kritiek absoluut niet van toepassing.
Hij die dit in twijfel trekt kan ze gerust bij mij komen beluisteren. Als betrokkene zijn mening kan bevestigen, betaal ik de restaurantkosten en een tankbeurt (treinticket voor B_force)!
Ed.
Dus je vrouw is nu heel blij, omdat ze geen gordijnen meer hoeft te maken??asterduc schreef:Nu, sinds dat Mischa mijn gordijnen zaterdag is komen weghalen heb ik hier de levendigste speakerkast die ik ooit gehoord heb.
Het volledige verhaal ga ik hier niet uit de doeken doen, maar gisteren hebben wij details gehoord in opnames die we 50, zoniet 100 keer al hebben beluisterd en waarvan we nu details hebben gehoord die ons nog nooit eerder zijn opgevallen.
Wat een verschil kunnen gordijnen inderdaad brengen in een ruimte
Groeten,
Mischa
- Fredvandam
- Fredvandam