ingangen schakelen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
riktw

ingangen schakelen

Bericht door riktw »

hallo

ik ben bezig met een versterker voor de pc en gitaar.
dus heeft ie meerdere ingangen.
surround voor de pc en mono voor de gitaar en nog een keer stereo voor mijn cd-speler.
ik wil dit helemaal digitaal besturen dus digitale potmeter en ik dacht om via relaitjes de ingangen te schakelen.
maar dan heb je best veel relaitjes nodig.

maar is dit echt nodig want de versterker die ik nu bij mijn pc heb staan(oude pioneer)heb je alleen een relais aan de voedingsspanning tegen de inschakelplop.
dus ik dacht als je nu geen relaistjes gebruikt maar gewoon de ingangen aan de versterker hang zou het dan werken.
het enige waar ik mee zit is dat dan het signaal van de pc ook op de tulp stekkers van je cd-speler ingang komt te staan.

is dit een probleem of niet?

groeten rik
sietse

Bericht door sietse »

Het meest simpele is gewoon een meerstanden schakelaar gebruiken waarmee je de ingangen kunt kiezen. Heb ik ook.
riktw

Bericht door riktw »

ja maar ik wil alles digitaal schakelen.
en ik ken geen meerstandenschakelaar die digitaal werkt
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Als je de boel digitaal wilt schakelen moet je, volgens mij, aan de gang met een controller chip als de HC148. Er zijn legio mogelijkheden die wij echt niet gaan opnoemen voor jou. Als ik jou was zou ik gewoon eens zoeken op het forum naar: "digitale input" of iets dergelijks. Er zijn vast ook wel dingetjes te vinden via google...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Digidoo schreef:
Er zijn legio mogelijkheden die wij echt niet gaan opnoemen voor jou.
Wie zijn "wij" :?:

@Riktw: bedoel je of het mogelijk is om de inganssignalen permanent parallel aan de ingang te koppelen? Bij een beperkt aantal apparaten is met een passieve mixer te werken, wat vaak niet meer behelst dan wat potmetertjes en soms ook wat condensatortjes. Uiteraard is datzelfde ook met vaste weerstanden te doen. Met deze componenten beperk je nog enigzins de invloed van de verschillende uitgangen op elkaar, maar ideaal is het niet.

Voor 3 apparaten valt overigens het aantal relais toch wel mee? Misschien niet als je voor elk kanaal een apart relais gebruikt, maar je kan er ook voor kiezen om meervoudige relais te gebruiken. Dat is beter dan alle uitgangen aan elkaar koppelen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Met "wij" bedoelde ik iedereen die graag antwoord wil geven op de TS zijn vraag. Naar mijn mening is het forum geen helpdesk, zoals Gathering of Tweakers bijvoorbeeld wel eens wordt misbruikt.

Maar goed, ik doe het namelijk nu toch, dus:

Ik vond dit:
controllers
relays
discussie

Lijkt me wel ietwat lastig...[/url]
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dit forum is en forum, een openbare plaatst waar gedachte's uitgewiseld kunnen worden. daarbij is dit forum nog veel meer, een verkoopgelegenheid voor particulieren, een plaats waar spekerontwerpen worden geshowd, waar grote inkoopactie's worden gemaakt ga zo maar door. Als iemand een complete handleiding wil voor een digitale ingangshuppeldepup kan ie dat rustig vragen. Hij moet dan gewoonweg wachten of iemand reageerd. Maar de káns dat iemand voor hem een uitgetekend sysyteem zal tekenen is niet zo groot.

Ik verschil dus van mening met digidoo. Maar dat is oké. Dit is een openbaar forum. Het feit dat ik sheriff ben alhier geeft alleen aan dat als dingen uit de hand lopen (mensen worden gekwetst, illegale zaken etc) we zullen ingrijpen op een relaxte manier. Tenminste dat is de bedoeling.

Wowly
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wowly schreef:
Ik verschil dus van mening met digidoo. Maar dat is oké. Dit is een openbaar forum. Het feit dat ik sheriff ben alhier geeft alleen aan dat als dingen uit de hand lopen (mensen worden gekwetst, illegale zaken etc) we zullen ingrijpen op een relaxte manier. Tenminste dat is de bedoeling.
Gewapend met Refmons? :lol:

Rik, je kunt gewoon relais gebruiken, met enkele flipflops is dat zo geregeld.
Tenminste, als je geen afstandsbediening wilt.

Wil je dat wel, dan kan ik je ten zeerste de kitjes van Mikkel Simonsen aanbevelen:
http://electronics.dantimax.dk/

Voor een paar tientjes ben je dan helemaal klaar en kun je ook het volume op afstand regelen.
Ik bouw deze kitjes ook in in bestaande apparaten of te buwen versterkers, werkt feilloos en is makkelijk te bouwen.

Je zou ook van Vellema een USB-controllerprintje (VM140) kunnen nemen dat vanuit de PC wordt gestuurd.
Vroeger deden we dat met de seriële poort, maar die zit tegenwoordig op geen enkele machine meer.
Voor 40 euro heb je die, incl. de (windows) software.:
http://www.velleman.be/es/nl/product/view/?id=369162
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahahaaa, ja wij noemen ons de sheriffs, vanwege de grote knipoog. Overigens, als de refmons niet adequaat blijken te zijn heb ik nog altijd groter geschut :twisted:

Nog even voor de duidelijkheid, de post van Digidoo zie ik als een positief gebracht advies tav de TS. Om evt (in dit geval dus niet) teleurstellingen te voorkomen is het belangrijk te weten dat er ook nog de zoekfunctie bestaat. Soms zijn vragen al vaker beantwoord idd. En daarbij, Digidoo is gewoon een goed en gewaardeerd forummember en bovenal een toffe peer!! :P

Zo, dat wou ik ff gezegd hebben.

Wowly
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

*jeej* :oops: :lol:

Dank Wowly!

En nu weer snel terug on-topic:

De kits van dantimax zijn zeker aan te bevelen! Heb ik ook! (hoewel die nu even buiten dienst is...)
markje

Bericht door markje »

Ik heb een tijdje relais gebruikt een in een zelfbouwvoorversterker. Werkt goed, gewoon een dubbelpolig relais (wat niet plopte oid).

Zit je alleen nog met de aansturing...

Groeten Mark
riktw

Bericht door riktw »

sorry ik zal even wat meer info geven.
ik wil het besturen met een picje en kom een beetje i/o poorten tekort maar het is al opgelost.

idd het aantal relais is niet zo veel, en ik gebruik ook dubbele.
dus voor 2 keer surround en gitaar kom je aan 7 stuks.
maar er zit ook nog een scherm , 7 knoppen en 6 digitale volume ic'tjes aan.
dat op 22 i/o poorten is een beetje proppen maar als je de relais van elke ingang aan een tro bind en de basis van de tor aan de pic kost dit maar 3.
scherm is zoiezo 7 poorten, niks aan te doen.
knoppen via weerstanden en dan de waarde uitrekenen kost maar 2 poortjes.

1 knop moet apart dus daarom 2 ipv 1.
de volume-ic's kan ik 5 aan elkaar raggen en de 6de los want de bass wil ik apart kunnen regelen.

en zo past het wel dus probleem opgelost.
toch bedankt

aan iedereen die gaat zeiken over de kwaliteit van die ic's.
het is voor iemand die alleen maar mp3'tjes draait en geen audiofiel is.
en surround potmeters zijn er niet met motoer zover ik weet en zo wel waarschijnlijk niet in nederland of te duur(20 euro of meer)
rvdvalk

Bericht door rvdvalk »

Klinkt allemaal erg leuk, maar wat nu als je je optische ingangen wilt schakelen?

Mijn versterker heeft maar één ingang en mijn SACD-speler en MacBook Pro wil ik er op aan kunnen sluiten zonder de hele tijd kabeltjes te moeten wisselen.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je een goede kans maakt als je een tweede optische ontvanger, van het zelfde type als wat je nu in je verster hebt zitten, op de kop tikt.
Zo'n ding heeft functioneel 3 pootjes : + 5V, GND en data.
Met een miniatuur-relais of een schakelaartje kun je dan, naar keuze, de ene of de andere data doorschakelen naar je versterker.
Of het zo werkt? Ik denk het wel..
Probeer van die optische ontvanger eerst een datasheet te downloaden om de aansluitingen te achterhalen.

Kees
markje

Bericht door markje »

Om audio te schakelen met relais gebruik ik altijd dubbelpolige relais van Nais (ben ff type kwijt). Dan heb je 1 relais per stereobron nodig, dus dan ben je met een stuk of 4-5 relais geholpen.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”