eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vind het wel een waanzinnig stoere testkast!!!!

Doet me denken aan...

Afbeelding

YEAH!!! 8)

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dre schreef:
ik ga dit project met hulp afronden en dan..........ga ik zelf maar eens een meetsysteem aanschaffen en de eerste stappen wagen :?
Probleem is, het zit hem niet alleen in het meten, je moet ook nog logisch gaan nadenken in technisch akoestische zin. Lijkt me een stuk lastiger......

jan
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Ziet er goed uit Dre! Kom zeker een keer bij je kijken.. :D
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

dre schreef:
Denk ook wel dat je veroordeeld bent tot zelfbouw met jou ruimte
kan ook lezen:Denk ook wel dat je veroordeeld bent met jou ruimte :roll:

denk je dat ik met verplaatsen nog verbetering kan behalen?
bv. set 180 graden draaien(speakers waar bank staat?)
Ja maar een set filteren in een lastige ruimte geeft een beter resultaat dan een commerciele speaker die in de winkel goed klinkt. Ik denk dat draaien onpraktisch is en uiteindelijk toch weer problemen geeft. Zodra je kan meten gelijk de ruimte trachten te tunen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gisteren zijn de eerste metingen verricht,en wat me vooral opviel is dat de tweeter onder een hoek van 20 graden er erg lekker uit kwam(voor zover ik het kan zien dan :roll: )
de mid breekt verschrikkelijk op bij 3 khz,dus daar moet ie zeker onder blijven.
jeroen vondt het maar een vreemde driver,maar daar kan hij meer over vertellen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de tweeter (Focal TC120TD5) meet prima in zo'n Wilson Watt achtige behuizing met flink achteroverhellende baffle.

De Audio6WM vertoont gedrag dat ik nog nooit gemeten heb. Hij doet het perfect tot 2kHz, hele mooie waterval, en daarboven is het ineens over. Renonanties bij 3, 4, 5, 6 kHz etc.
Deze mid heeft een lekker hoog rendement, zoals in de grafiek te zien is.
Bijlagen
Audiom6WM.jpg
Audiom6WM.jpg (71.23 KiB) 2802 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eerste filter wat dre maar eens moet proberen. Ik heb de tweeter wat teruggenomen, hij straalt veel beter rond dan de meeste tweeters van dit formaat wat al snel tot een te fel hoog leidt. Zo hebben we althans tot nu toe ervaren met dit ding. Dre is wat anders gaan luisteren inmiddels en wat hij een half jaar geleden nog lekker pittig vond vind hij nu snel te 'hard' van klank :?
Bijlagen
ETON-Focal.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Dre is wat anders gaan luisteren inmiddels en wat hij een half jaar geleden nog lekker pittig vond vind hij nu snel te 'hard' van klank :?
Achja Jeroen, we worden allemaal wat ouder :wink: .

Ziet er goed uit, gewoon proberen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag het hout gezaagd voor de laagkasten,anderhalve plaat mdf van 25mm dus volgend weekend maar eens aftrappen met het bouwen.
morgen ga ik het filter in elkaar bakken,ben echt zeer benieuwd wat de focal audiom me gaat brengen.
iemand wel eens met deze units gewerkt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

afgelopen week het verschil gehoord tussen mox en allan bradley weerstanden.....
daarbij werd 1 ding heel duidelijk:de mox klinkt een heel stuk feller als de bradley`s(scherp?)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nou hier de eerste bevindingen over de `nieuwe`opstelling:
bij de eerste tonen duidelijk zeer dun en kaal geluid :roll:
werkelijk tranen met tuiten,ik was werkelijk doodziek :cry:

na enig expirimenteren was de oorzaak gevonden:de baffle staat te schuin achterover,ondanks de metingen die ik niet verkeerd vond(voor zover ik daar inzicht in heb dan :wink: )
dus achterkant opgevuld tot de baffle bijna recht staat en........in een keer een prachtig beeld met prima dynamiek en niks kaal meer.
het hoog ben ik nog niet helemaal uit(klnikt dun) maar aan de audiom kan ik weinig fouten ontdekken 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre,

Betekent dit dat je de vorm van topkast gaat aanpassen (andere hoek).
Of ga je uitkijken naar andere mid-drivers.

Betreffende de tweeters, die kun je wellicht nog wel wat opkrikken door wat aan het filter te doen.
Weerstand R4 verlagen, misschien helpt dat, of heb ik het mis.
Bij m'n vorige speakers heb ik ook veel zitten experimenteren met weerstanden die in serie staan met de driver.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het tweeter volume staat prima,en de mid heb ik wat harder gezet dus dat zit wel snor en een andere mid lijkt me ook niet nodig die klinkt zeer lekker.
het probleem in het hoog komt ook deels uit de eindversterker,want ik heb bij iemand anders precies hetzelfde probleem gehoord,maar voordat ik zover door ga draven ga ik eerst maar een verder tunen aan het filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dre, niet zo snel opgeven met die naar achter hellende baffle. Als je hem rechtop zet dan ben je in wezen het gebied rond 2,5kHz zo'n 5 dB naar beneden aan het brengen. Blijkbaar geeft dat een aangenamer geluid. Probeer daarom eens de volgende variant. Let op C1, L3 en Cn2. R5 heb ik naar beneden gebracht, een alternatief is inderdaad de mid harder laten spelen als dat niet te weinig bas geeft.
Bijlagen
focalmid_2.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Dre, niet zo snel opgeven met die naar achter hellende baffle
hahaha,ik geef nooit snel op maar in dit geval zou je het verschil moeten horen. :wink:
maar goed ik ga niu gelijk de bout terhand nemen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ondertussen wat luisterwerk achter de kiezen en ben tot de conclusie gekomen dat de focal twwets het veld gaan ruimen.
er zijn al wat gegadigden geselecteerd(willekeurige volgorde)
-seas t29cf001 http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=81

-scan-speak r2904/700000 http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=69

-raalribbon 70-10 http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_70-10.htm#

-mundorf amt.....

voorlopig gaat de voorkeur uit naar een dome.....
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dre, die Revelator is wel heel erg mooi!
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

:) maar niet de mooiste :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag de revelator beluisterd,en moet zeggen dat ie prima is bevallen,hij was duidelijk een stuk pittiger dan de 6600,die vond ik veel te tam.
maar er moet inderdaad beter te vinden zijn.
misschien nog aanraders voor een dometweeter?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

dre schreef:
vandaag de revelator beluisterd,en moet zeggen dat ie prima is bevallen,hij was duidelijk een stuk pittiger dan de 6600,die vond ik veel te tam.
maar er moet inderdaad beter te vinden zijn.
misschien nog aanraders voor een dometweeter?
Pas op met het zo beoordelen van luidsprekereenheden. Ik heb de 6600 en 7000 ook in verschillende systemen gehoord, maar hoorde juist precies het omgekeerde. De filtering bepaalt voor een groot deel wat je hoort.

Meettechnisch gezien is de 7000 de mooiste tweeter die ik ken. Een nagenoeg perfecte frequentie responsie en haast onmeetbaar lage harmonische vervorming (uitgezonderd k2). Klankmatig had ik er ook weinig op aan te merken in de systemen met die tweeter die ik gehoord heb.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vond de 7000 vroeger geen reet aan,maar na `m een jaar niet gehoord te hebben vind ik `m nu in eens wel prima :roll:
en dit was in 3 verschillende opstellingen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
vandaag de revelator beluisterd,en moet zeggen dat ie prima is bevallen,hij was duidelijk een stuk pittiger dan de 6600,die vond ik veel te tam.
maar er moet inderdaad beter te vinden zijn.
misschien nog aanraders voor een dometweeter?

/___________________
\

:twisted:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

he je hem weer met z`n seas verslaving :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

onderaan een vergelijk tussen de t29cf001+002

http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
onderaan een vergelijk tussen de t29cf001+002

http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
Dank je .


Weer werk aan de winkel :?
Gesloten