Bij deze wil ik toch eens wat van mijn creaties laten zien op dit forum.
Ben al lang een redelijk passief lid van dit forum. Ik lees veel en volg de projecten die hier voorbijkomen met belangstelling. Dat zie je waarschijnlijk wel in mijn ontwerp terug komen.
Geheel volgens de trend is het een openbaffle. Inspiraties waren o.a.; Bert Doppenberg z'n Quasar, JeroenD z'n dipoolbas en Hilbren zijn "think outside the box" concept.
Ik wou met deze speaker twee dingen verenigen waarvan ik erachter gekomen was dat ze me aanspraken:
breedbanders en dipolen, waarbij de breedbander het liefst zoveelmogelijk octaven afdekte.
De bezetting per kant is als volgt:
Vifa HT-275/2 25mm dome rear-firing tweeter
Fostex FE204
2x Peerless SLS12
De 54mm dikke, lichtelijk achteroverhellende, baffle is gemaakt van een sandwich van 18mm geplastificeerd MDF - 18mm Spaanplaat - 18mm geplastificeerd MDF. De gaten voor de units worden naar achter toe steeds groter om resonanties te voorkomen. De poot aan de achterkant is van twee keer 18mm MDF gemaakt. Voordat deze aan elkaar gelijmd waren heb ik hier sleuven in gefreesd voor de bekabeling. Ik wou een brede ondiepe baffle hebben, om de Fostex lekker laag te kunnen crossen. Eerdere experimenten met een prototype U-baffle waren minder bevredigend.
Om het geheel niet te saai te laten worden heb ik een wat felle kleur gekozen.
Kleur: JB311 van Jan des Bouvrie
Crossen en Eq-en doe ik met een berhinger DCX2496. Momenteel cross ik van de Peerless naar de Fostex bij 100Hz. Dit verandert nog wel eens, maar nu bevalt het me het best om de Fostex zoveel mogelijk voor zijn kiezen te geven. De rear-firing tweeter is zo afgesteld dat de boel aan de achterkant tonaal wat in balans is, momenteel passief gefilterd. Dat zou emt deze setup ook nog actief kunnen.
Om alles aan te sturen gebruik ik een NAD 916 6 kanaals versterker.