Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

En waar de Carnyx stilaan vorm krijgt, wordt er reeds op een volgend 'project' gebroedt. Voorlopig enkel nog in de vorm van vage ideeën en luistertestjes:
Afbeelding
Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

De nieuwste update is niet onmiddelijk héél erg boeiend, enkel de achterwand en hoek schotjes geplaatst. Voor 1 kast zijn de zijwanden gezaagt, en de mal voor de boven en onderkant is ook bijna af. Maar dat geeft geen leuke plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Gisteren aan 1 kast de laatste hand gelegd (wat de constructie betreft dan toch).
Kees heeft deze gistere avond al in première mogen ontvangen, maar ik kan ze jullie onmogenlijk onthouden.

Onderkant geplaatst, zo loopt het deel achteraan de hoek om, in de hoogte gaat het kanaal van 80cm naar 83.6cm.
Afbeelding

Zo ziet dat er dan uit met de boven en onderkant op z'n plek: De laatste kijk binnen in de hoorn.
Afbeelding

1 kant de zijkant er in verlijmt, met bracing schotjes achter in de hoorn.
Afbeelding

2e zijkant verlijmt met schotjes, bijde kanten nog in de klemmen, maar het geeft je een idee van het resultaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

projectus gigantus mastodontus colossus :!:

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

=D> =D> =D>
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Herriner je deze nog Kees?
Durf je het aan om een hoorn te maken??? Dat past wel in dat formaat..
Op de koffie gaan bij audiomanics kan ernstige gevolgen hebben :lol:

:twisted:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nice work!!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er goed uit! Nils_vn

=D>
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden, maar de kroon op het werk, staat nu te spelen.

ONVOORSTELBAAR !!!! Slechts 1 hoorn staat te spelen, aan een 2x7w (1xmid/hoog + 1xlaag) velleman kitje. Dat geloof je niet wat daar uit komt!

Vergeleken met m'n wharfedale valdus 500 komt er méér laag uit, lager, strakker, droger dan de Sahara in de zomer en heb ik al gezegt dat het véél is? Allesinds méér dan ik uit m'n wharfedales kreeg, met 100W rms :D
uhm..?groot?groterdaneen1persoons-zetel:twisted:

WAF? Nou... nou de juffrouw word er zowaar opgewonden van :shock: dat zit wel snor :D


Afbeelding
'k ben m'n sweet-spot al kwijt!


Afbeelding


Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Er staat nu de cd van de musical 'Belle en het Beest' op:
nu zegt m'n meid hier:
Dat klinkt nog beter dan op de musical zelf!
\:D/


Enkel ga ik in de loop van de week met de schroefmachine door de woonkamer moeten, om alle houtwerk vast te schroeven :oops:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

fantastisch resultaat!

Wat een kast al niet kan doen toch :twisted:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

trots op je, lange!!

Kees..
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Gaaf man! Onwijs! Kicken!

En met twee wordt het alleen maar erger... heu, beter... :twisted:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tjonge wat een hoop werk, en vooral een hoop planning vooraf! Heel erg mooi gedaan!

Nu nummer 2 nog! Keep it up!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fantastisch hoor!! Erg grote kast, maar die valt wel goed merk ik! gefeliciteerd!

Wowly
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

bedankt allemaal .. enhuh.. kees?? lange?? :evil:

Anekdote mss nog? Om de kast in de woonkamer te krijgen, moest de deur uit het scharnier :shock: anders ging 'm er niet tussen :twisted:

Deze namiddag de keukenkast-deurtjes bij 50hz doen ratelen :lol:
w8 tot de onkyo eindbak er aan hangt, en 160 ipv 7 watjes ter beschikking staan 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
enhuh.. kees?? lange?? :evil:
Niet kwaad bedoeld hoor!! (weet je toch?)
Ge zijt nie klein toch? (of is "lange" in Belgique een scheldwoord?)
Heeft "angel" nog indruk kunnen maken?

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik kan je wel vertellen dat een setje van deze twee met zulk vermogen een flinke impact heeft op alles wat er rond slingert 8)

Hoe klinkt de set op rustig luiterniveau eigenlijk ?

Mijn laag hoorns klinken op zacht niveau ook nog zeer precies en aanwezig als je het zo kan uitleggen :?:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik wil ook hoorns! Ik wil ook hoorns! Ik wil ook hoorns!
Zucht.... :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nils_vn schreef:
w8 tot de onkyo eindbak er aan hangt, en 160 ipv 7 watjes ter beschikking staan 8)
:oops: Volgens mij kun je ook direct een ipod aansluiten voor oorverdovend geluid ;)

Maar seriously, dit soort speakers zouden het natuurlijk super doen met een kleine klasse A amp, 10 tot 20W moet dan meer dan zat zijn.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
enhuh.. kees?? lange?? :evil:
Niet kwaad bedoeld hoor!! (weet je toch?)
Ge zijt nie klein toch? (of is "lange" in Belgique een scheldwoord?)
Heeft "angel" nog indruk kunnen maken?

Kees
Tuurlijk weet ik dat toch ;) Het is geen scheldwoord hoor, maar ik vind het telkens zo onaangenaam klinken.

Angel klinkt euh... VET :shock: ik ga nog proberen om het resoneren van m'n plofond te recorden.. somehow.. ongewoon!


bartsegers schreef:
Ik kan je wel vertellen dat een setje van deze twee met zulk vermogen een flinke impact heeft op alles wat er rond slingert 8)

Hoe klinkt de set op rustig luiterniveau eigenlijk ?

Mijn laag hoorns klinken op zacht niveau ook nog zeer precies en aanwezig als je het zo kan uitleggen :?:
Hoe de 'set' klinkt, daar spreek ik me liever nog niet echt over uit, aangezien de mid/high hoorns nog niet de juiste drivers hebben, enkel 9cm Sansui breedbandertjes, die met de behringer (en wat hulp van Kees z'n machtige eiken hoorns) toch behoorlijk mooi klinken.

Zoals je al zegt, op laag niveau klinken ze, goh, ongeveer zoals jij het verwoord: precies en aanwezig. Waar bij al de andere luidsprekers die ik gehoord heb de bas bij laag vollume verdween, een vaag gebrom, bedolven onder het mid en hoog als het ware, blijft nu het laag écht aanwezig!

Je kan rustig met elkaar praten, maar tegelijk ìs die Bass-drum er, je voelt als het ware de drummer op z'n pedaal trappen. Idem met een bass slide-down, (Beatles - Come together) die waren me er voren nooit opgevallen, er was bass, nu is die er ook met definitie! In enkele woorden: realisme, precisie, punch, diepgang... ik zou 'm haast openhalen om te kijken of ik er niet per-ongeluk een échte drummer heb inzitten :wink:.


lepain schreef:
Ik wil ook hoorns! Ik wil ook hoorns! Ik wil ook hoorns!
Zucht.... :roll:
Waar wacht je op? Bouwen die handel! Ze zijn iedere cm3 waard!

voodooless schreef:
:oops: Volgens mij kun je ook direct een ipod aansluiten voor oorverdovend geluid ;)

Maar seriously, dit soort speakers zouden het natuurlijk super doen met een kleine klasse A amp, 10 tot 20W moet dan meer dan zat zijn.
20W rms is zeker genoeg! Een draagbare cd geeft toch genoeg om een aangenaam achtergrond muziekje voort te brengen. Ik droom er dan ook van om uiteindelijk zeker het mid/hoog met een buizenbakje aan te sturen en het laag... wel euh.. ik speel wel 'ns graag hard 8)




Echt dood is de kast niet, de zijwanden voel je behoorlijk trillen. Niet zo moeilijk ook niet, gezien het grote vlak. Maar gezien oa. dit draadje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... rn&start=0
Maak ik me (nog) geen zorgen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb daar wel een "speciaal" materiaal voor gebruikt, waarin trillingen snel uitdoven. Maar ik denk ook dat het bij jou wel los zal lopen.

Heb je al ideeën over wat er in je midhoorns komt?

Mooi zelfbouwproject is dit toch.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

zo'n joekel:
Afbeelding
GROOOOOOT en loeizwaar.. Maar een wereldse driver.. (mits ietwat aangepast... gaasje verwijderen....)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ivo schreef:
Ik heb daar wel een "speciaal" materiaal voor gebruikt, waarin trillingen snel uitdoven. Maar ik denk ook dat het bij jou wel los zal lopen.
Dat hoop ik maar, nu resoneert de kamer zodanig, dat ik op hoge vollumes moeilijk resonanties van de kast kan opmerken.
Heb je al ideeën over wat er in je midhoorns komt?
Zoals kees al toont: een BMS 4590 coaxial compressie driver, gemod op z'n Audiomanics.
Mooi zelfbouwproject is dit toch.
dank je :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb er absoluut geen plaats voor, maar als ik die wel had zou ik er ook aan beginnen. Fenomenaal!
Gesloten