Voor de Leken......
Moderator: Beheerdersteam
-
Thora
- Ook commercieel actief
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 27 sep 2004, 16:34
- Locatie: Andijk
- Contacteer:
Voor de Leken......
Haai,
Ik ben net op deze site terechtgekomen en mezelf
onmiddelijk aangemeld. Het idee om veelal de basisonderwerpen
aan het licht te brengen is een geschenk uit de hemel. Dat omdat mij
dat veel zou helpen . De vraag over hoe bereken je de exacte netto-
inhoud, dus de precieze maten, en rekening gehouden met materiaal
diktes enz..... is al een begin.
Verder hoop ik dat ik hier de informatie vind om een leuk
beginprojectje op te zetten (een tweeweg gesloten systeem)
Alvast bedankt,
Ik ben net op deze site terechtgekomen en mezelf
onmiddelijk aangemeld. Het idee om veelal de basisonderwerpen
aan het licht te brengen is een geschenk uit de hemel. Dat omdat mij
dat veel zou helpen . De vraag over hoe bereken je de exacte netto-
inhoud, dus de precieze maten, en rekening gehouden met materiaal
diktes enz..... is al een begin.
Verder hoop ik dat ik hier de informatie vind om een leuk
beginprojectje op te zetten (een tweeweg gesloten systeem)
Alvast bedankt,
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ha Thora, ook welkom hier.
Wat je eens zou kunnen proberen is WinISD. Gratis programma om inhoud te berekenen van diverse type boxen.
Je kan het hier vinden: http://www.linearteam.dk/
Misschien dat je hiermee een stuk opweg kunt komen.
Edo
Wat je eens zou kunnen proberen is WinISD. Gratis programma om inhoud te berekenen van diverse type boxen.
Je kan het hier vinden: http://www.linearteam.dk/
Misschien dat je hiermee een stuk opweg kunt komen.
Edo
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Beste Thora,
Met WinISD kun je de onhoud van een kast berekenen. Wat voor tweeter erin zit maakt voor de kastinhoud niet uit.
Als je WinISD opstart kun je onder het knopje "editor" een nieuwe speaker aanmaken. Daar vul je alle bekende parameters in van de woofer en je saved het geheel.
Dan druk je op " new project" en selecteer je je driver (woofer) die je wil gebruiken. Daaruit rolt een grafiek met data waar onderandere de kastinhoud bijstaat. Bij een basreflex ontwerp krijg je ook data over de te gebruiken baspoort met lengte en diameter.
Maar je schreef al de je een gesloten behuizing wilde maken, dus die laatste info zal er niet bijstaan.
De parameters kun je vinden op http://www.monacor.de/int/en/produktsei ... r=EN&typ=u
Met WinISD kun je de onhoud van een kast berekenen. Wat voor tweeter erin zit maakt voor de kastinhoud niet uit.
Als je WinISD opstart kun je onder het knopje "editor" een nieuwe speaker aanmaken. Daar vul je alle bekende parameters in van de woofer en je saved het geheel.
Dan druk je op " new project" en selecteer je je driver (woofer) die je wil gebruiken. Daaruit rolt een grafiek met data waar onderandere de kastinhoud bijstaat. Bij een basreflex ontwerp krijg je ook data over de te gebruiken baspoort met lengte en diameter.
Maar je schreef al de je een gesloten behuizing wilde maken, dus die laatste info zal er niet bijstaan.
De parameters kun je vinden op http://www.monacor.de/int/en/produktsei ... r=EN&typ=u
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, die bestaan nog. Staam op de site van Remo ( http://www.remo.nl ), maar ik heb er geen ervaring mee.
-
Thora
- Ook commercieel actief
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 27 sep 2004, 16:34
- Locatie: Andijk
- Contacteer:
Die Monacor past wel in het prijsplaatje.
Ik denk dat dit een heel leuke combi is.
Iemand ervaring met deze Units???
Nog even over dat win isd.
Is er ook rekening gehouden met eventuele tussenschotten, want
daar lever je ook inhoud mee in natuurlijk. En de demping. Hoe kan zo'n progamma nou weten hoeveel demping ik ga gebruiken, of hoeveel tussenschotten. En kan ik een eigen ontwerp
maken voor de kast als de inhoud hetzelfde blijft, of moet ik me aan
de maten houden die het progamma me geeft?
Wat een vragen he mensen?

Ik denk dat dit een heel leuke combi is.
Iemand ervaring met deze Units???
Nog even over dat win isd.
Is er ook rekening gehouden met eventuele tussenschotten, want
daar lever je ook inhoud mee in natuurlijk. En de demping. Hoe kan zo'n progamma nou weten hoeveel demping ik ga gebruiken, of hoeveel tussenschotten. En kan ik een eigen ontwerp
maken voor de kast als de inhoud hetzelfde blijft, of moet ik me aan
de maten houden die het progamma me geeft?
Wat een vragen he mensen?
Heel simpel, het programma geeft een volume en dat moet er aan lucht achter de driver zitten. voor een kubus neem je voor de hoogt/breedte/diepte de derde machts wortel van het volume. Dan krijg je de afmetingen in decimeters.
Voor elk tussenschot moet je natuurlijk rekening houden dat er ruimte verloren gat en deze er dus met een beetje extra diepte bijvoorbeeld eer terug brengt.
Wat de demping betreft, in een gesloten kast komt dat niet zo nauw. Gewoon je kast vol stoppen (niet TE vol) en de Q daalt een stukje.
Bij gesloten kasten komt het volume so wie so niet zo nauw. Gewoon proberen ron een Q van 0.5-0.7 uit te komen en zoveel mogelijk riuimte gebruiken als je kan.
Vorm van de kast maakt vrij weinig uit, als deze maar nite te lang wordt (in verhouden).
Voor elk tussenschot moet je natuurlijk rekening houden dat er ruimte verloren gat en deze er dus met een beetje extra diepte bijvoorbeeld eer terug brengt.
Wat de demping betreft, in een gesloten kast komt dat niet zo nauw. Gewoon je kast vol stoppen (niet TE vol) en de Q daalt een stukje.
Bij gesloten kasten komt het volume so wie so niet zo nauw. Gewoon proberen ron een Q van 0.5-0.7 uit te komen en zoveel mogelijk riuimte gebruiken als je kan.
Vorm van de kast maakt vrij weinig uit, als deze maar nite te lang wordt (in verhouden).
-
Thora
- Ook commercieel actief
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 27 sep 2004, 16:34
- Locatie: Andijk
- Contacteer:
Wat is precies Q 0,5 of Q 0,7?
Wat voor dempingsmateriaal is aan te raden?
Hoe werkt dat met de filter? Die moet natuurlijk ook in de kast,
dus daar ga je ook je inhoud op aanpassen toch? En hoe stel je
je filter af als deze al netjes verwerkt zit in de kast? Je moet toch eerst
luisteren? En dan, achteraf weer openslopen? Lijkt me niet, ben benieuwd
wat daar de oplossing voor is.
Heb je misschien wat foto's van jouw zelfgemaakte speakers, vind ik
altijd leuk om te zien, en om ideeen op te doen. Of misschien een site
waar veel zelfbouw getoond word.
Ik dank u nogmaals,

Wat voor dempingsmateriaal is aan te raden?
Hoe werkt dat met de filter? Die moet natuurlijk ook in de kast,
dus daar ga je ook je inhoud op aanpassen toch? En hoe stel je
je filter af als deze al netjes verwerkt zit in de kast? Je moet toch eerst
luisteren? En dan, achteraf weer openslopen? Lijkt me niet, ben benieuwd
wat daar de oplossing voor is.
Heb je misschien wat foto's van jouw zelfgemaakte speakers, vind ik
altijd leuk om te zien, en om ideeen op te doen. Of misschien een site
waar veel zelfbouw getoond word.
Ik dank u nogmaals,
Hoi Thora,
Welkom in de wereld van het zelf bouwen!
Op zich leuk om meteen te beginnen met het zelf ontwerpen van een speaker, maar zou je niet eerst beginnen met een bestaand ontwerp?
De kast ontwerpen zal het probleem niet zijn. Zeker met een gesloten kast en een programma als winisd is dit een makkie.
Het filter ontwerpen is echter andere koek. Hier zul je je echt voor in moeten lezen. Ook is de kans groot dat het de eerste keer niet goed genoeg klinkt en dat er onderdelen vervangen moeten worden. Je moet over voldoende meetaparatuur beschikken of met je speaker naar een zelfbouwzaak om hem voor tientallen euro's te laten testen.
Ik wil je niet ontmoedigen, zeker niet als je bereid bent om er veel tijd, moeite en wat meer geld in te stoppen, maar als je op safe wilt spelen is een bestaand ontwerp de beste keuze.
Ik heb eventueel een ontwerp liggen van een gesloten 2-weg met de Monacor SPH-165 en DT-254. Stuur maar een mailtje als je deze wilt hebben.
Nogmaals is het een leuk idee om het helemaal zelf te doen, maar een vraag als 'hoe moet het filter er uit zien' zal niemand je hier antwoord op geven.
Welkom in de wereld van het zelf bouwen!
Op zich leuk om meteen te beginnen met het zelf ontwerpen van een speaker, maar zou je niet eerst beginnen met een bestaand ontwerp?
De kast ontwerpen zal het probleem niet zijn. Zeker met een gesloten kast en een programma als winisd is dit een makkie.
Het filter ontwerpen is echter andere koek. Hier zul je je echt voor in moeten lezen. Ook is de kans groot dat het de eerste keer niet goed genoeg klinkt en dat er onderdelen vervangen moeten worden. Je moet over voldoende meetaparatuur beschikken of met je speaker naar een zelfbouwzaak om hem voor tientallen euro's te laten testen.
Ik wil je niet ontmoedigen, zeker niet als je bereid bent om er veel tijd, moeite en wat meer geld in te stoppen, maar als je op safe wilt spelen is een bestaand ontwerp de beste keuze.
Ik heb eventueel een ontwerp liggen van een gesloten 2-weg met de Monacor SPH-165 en DT-254. Stuur maar een mailtje als je deze wilt hebben.
Nogmaals is het een leuk idee om het helemaal zelf te doen, maar een vraag als 'hoe moet het filter er uit zien' zal niemand je hier antwoord op geven.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kleine aanvulling op de vraag wat Q 0.5 of Q 0.7 is.
Q is de kwaliteitsfactor.
Op de site van zelfbouw.nl staat een stukje over gesloten boxen. Misschien moet je dat eens doorlezen. Staat wel wat info in die het eenan ander verduidelijken denk ik.
( http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 5&Itemid=2 )
Q is de kwaliteitsfactor.
Op de site van zelfbouw.nl staat een stukje over gesloten boxen. Misschien moet je dat eens doorlezen. Staat wel wat info in die het eenan ander verduidelijken denk ik.
( http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 5&Itemid=2 )
-
Thora
- Ook commercieel actief
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 27 sep 2004, 16:34
- Locatie: Andijk
- Contacteer:
Bedankt voor het advies,
Het maken van een filter hoef ik waarschijnlijk niet alleen te doen,
mijn oom is specialist op dit gebied. Ik heb zelf zuilen staan die
door hem zijn gemaakt. Daarom ook de interesse gewekt voor
zelfbouw. Daar je er erg veel geld mee bespaart, en het is nog leuk ook.
Kan goed met hout overweg, en als ik echt hulp nodig heb kan ik vast
bij hem terecht. Na jullie advies zal ik dat ook zeker doen. Ik denk dat
ik begin met een tekening en de keuze van units, en dat ik met dat
idee naar mijn oom ga, en jullie natuurlijk op de hoogte hou van de vorderingen. Het zal in ieder geval een vierkant gesloten systeem worden, met een 13 cm woofertje en een 2,5 cm softdome tweeter.
Over de keuze van units, het zullen waarchijnlijk monacors worden.
De filtering zal ik toch aan een specialist over laten. En ik er natuurlijk
met m'n harses bovenop om niks te missen.
Heeft iemand misschien al eens eerder een vierkant systeem gemaakt,
of heeft daar een mening over?

Het maken van een filter hoef ik waarschijnlijk niet alleen te doen,
mijn oom is specialist op dit gebied. Ik heb zelf zuilen staan die
door hem zijn gemaakt. Daarom ook de interesse gewekt voor
zelfbouw. Daar je er erg veel geld mee bespaart, en het is nog leuk ook.
Kan goed met hout overweg, en als ik echt hulp nodig heb kan ik vast
bij hem terecht. Na jullie advies zal ik dat ook zeker doen. Ik denk dat
ik begin met een tekening en de keuze van units, en dat ik met dat
idee naar mijn oom ga, en jullie natuurlijk op de hoogte hou van de vorderingen. Het zal in ieder geval een vierkant gesloten systeem worden, met een 13 cm woofertje en een 2,5 cm softdome tweeter.
Over de keuze van units, het zullen waarchijnlijk monacors worden.
De filtering zal ik toch aan een specialist over laten. En ik er natuurlijk
met m'n harses bovenop om niks te missen.
Heeft iemand misschien al eens eerder een vierkant systeem gemaakt,
of heeft daar een mening over?
