Quad 405 Aanpakken
Moderator: Beheerdersteam
Mijn eerste gedachte: 'das een klassieker! (een der grotere..)" dus die zou ik denk dat het zeker de moeite is om daar je tijd en moeite in te steken.
Mocht je dat niet willen, sta ik zo bij je op de stoep om hem op te halen en het zelf te doen hoor
Nee zonder gekheid, dit is echt een bekend ontwerp en ik zou er zeker de moeite voor nemen om deze op te knappen. Op internet circuleren het schema, een lijst met verbeteringen en een heleboel meningen dus als ik jou was zou ik google even raadplegen.
Groetjes,
Martin
[jaloers mode
]
Btw, leuke nieuwe speeltjes heb jij!
[/jaloers mode]
Mocht je dat niet willen, sta ik zo bij je op de stoep om hem op te halen en het zelf te doen hoor
Nee zonder gekheid, dit is echt een bekend ontwerp en ik zou er zeker de moeite voor nemen om deze op te knappen. Op internet circuleren het schema, een lijst met verbeteringen en een heleboel meningen dus als ik jou was zou ik google even raadplegen.
Groetjes,
Martin
[jaloers mode
Btw, leuke nieuwe speeltjes heb jij!
[/jaloers mode]
Als afvlak c's lange tijd geen spanning hebben gezien, kun je ze vaak weer op peil krijgen door ze enige tijd op de halve werkspanning te zetten.sietse schreef:Hoelang heeft die niet aan de spanning gehangen?
Laat de versterker dus es een paar dagen aan staan en kijk dan nog es of de problemen verminderen.
[off-topic]hovingtim schreef:Ja koste een hoop overuurtjes op t werk maar als 21 jarige student heb je dan ook wat
Mijn situatie is niet zo heel anders: student en 22, maar ik moet het nog even zonder speeltjes stellen..
[/off-topic]
Wat betreft de mod's zag ik dat er tegenwoordig gewoon http://quad405.com/ bestaat met daarop een aantal links naar modificaties + t schema.
Succes met restaureren!
Martin
- ome subtilieco
Hey hovingtim,
Zo te zien zijn de elco's al een keer vervangen. Mocht je zelf er andere in gaan zetten let dat wel op dat ze geen contact met de deksel maken(je zal niet de eerste zijn
).
De versteker prints zien er nog als nieuw uit dus ik denk dat de elco's niet door trantec (quad importeur) zijn vervangen. Die vervangen een aantal C's en wat weerstanden worden wat hoger geplaatst voor betere koeling.
voor de rest kan ik zo 123 niks meer vezinnen want ik ga naar de kroeg.
maar dit soort amps willen we allemaal wel krijgen.
have fun der mee

Zo te zien zijn de elco's al een keer vervangen. Mocht je zelf er andere in gaan zetten let dat wel op dat ze geen contact met de deksel maken(je zal niet de eerste zijn
De versteker prints zien er nog als nieuw uit dus ik denk dat de elco's niet door trantec (quad importeur) zijn vervangen. Die vervangen een aantal C's en wat weerstanden worden wat hoger geplaatst voor betere koeling.
voor de rest kan ik zo 123 niks meer vezinnen want ik ga naar de kroeg.
maar dit soort amps willen we allemaal wel krijgen.
have fun der mee
Hoi,
Of daar eer aan te behalen valt? Zelf heb ik dit één van de slechtst klinkende Quads gevonden die ze ooit gemaakt hebben. Maar goed, het is inmiddels wel een klassieker en redelijk onverwoestbaar.
Als knutselproject is ie zeker de moeite waard en valt er veel van te leren. Er is op internet veel te vinden over verbetereingen die aan deze amp mogelijk zijn.
Of daar eer aan te behalen valt? Zelf heb ik dit één van de slechtst klinkende Quads gevonden die ze ooit gemaakt hebben. Maar goed, het is inmiddels wel een klassieker en redelijk onverwoestbaar.
Als knutselproject is ie zeker de moeite waard en valt er veel van te leren. Er is op internet veel te vinden over verbetereingen die aan deze amp mogelijk zijn.
Goeie morgen,
Ook ik heb nog een 405-1 welke ik gereviseerd heb. Er zijn inderdaad VEEL mogenlijkheden, maar als je eenvoudig wil beginnen is er MI een ding wat je echt wil veranderen. Op de printplaatjes, helemaal aan de kant achterzijde van de versterker zit een ingangsbuffer in de vorm van een LM301 opamp. (zie plaatje) vervang deze aub door iets beter. Alles wordt beter dan. minder ruis, meer bandbreedte, veel opener geluid en meer fundament. Let op dat je niet alles kan inprikken (het zijn zelfs voetjes waar de LM301 inzit, dus je kan echt inprikken)! Ik gebruik nu in de 405 de OPA627 welke ik als sample bij BurrBrown heb besteld.
PM maar als je meer details wil weten
Ook ik heb nog een 405-1 welke ik gereviseerd heb. Er zijn inderdaad VEEL mogenlijkheden, maar als je eenvoudig wil beginnen is er MI een ding wat je echt wil veranderen. Op de printplaatjes, helemaal aan de kant achterzijde van de versterker zit een ingangsbuffer in de vorm van een LM301 opamp. (zie plaatje) vervang deze aub door iets beter. Alles wordt beter dan. minder ruis, meer bandbreedte, veel opener geluid en meer fundament. Let op dat je niet alles kan inprikken (het zijn zelfs voetjes waar de LM301 inzit, dus je kan echt inprikken)! Ik gebruik nu in de 405 de OPA627 welke ik als sample bij BurrBrown heb besteld.
PM maar als je meer details wil weten
Op zich hoeven die nog niet vervangen te worden, er staat BC op, en ze zien er uit als Philips elco's (uut Zwoll") Dus veel ouder dan 10 jaar zullen ze niet zijn, ik weet niet meer precies wanneer Philips hun fabriek in Zwolle aan BC verkocht heeft.ome subtilieco schreef:Zo te zien zijn de elco's al een keer vervangen. Mocht je zelf er andere in gaan zetten let dat wel op dat ze geen contact met de deksel maken(je zal niet de eerste zijn).
Het heeft lang geduurt, lang op tafel gelegen, lang niets mee gedaan maar eindelijk heb ik vanavond toch tijd vrij gemaakt om de quad 405 aan te pakken. Omdat in beide eindtrappen 4 verschillende transistoren zaten heb ik deze vervangen. Deze heb ik vervangen door de transistoren die het "muzikaalst" klinken de 2n3773 van toschiba. Inderdaad het klinkt een stuk beter. Tesamen met een opknapbeurtje van de print speelt het stuk antiek weer en word binnenkort de buitenkant en de opamp aangepakt.
2b Continued
2b Continued
Zo vandaag vond ik dat de behuizing aan de beurt was. Hij was toch aardig toe aan een nieuw likje verf. Voor de zijkanten heb ik gekozen voor een iets blauwere silvere tint. Deze staat gewoon een stuk strakker op het geheel. Verder de deksel en de onderkant weer netjes geplamuurd waar krassen zaten en zijdeglans zwart gespoten (staat nu te drogen). De voorkant krijgt ook nog een nette opknap beurt maar zit nog even te denken hoe ik dat ga aanpakken. Verder gaat het ledje een kleine transformatie aan van mooi rood naar mooi zacht blauw (500mcd) en ga ik de interne bedrading een beetje aanpakken (luidspreker uitgang en ingang). Foto's volgen
Natuurlijk gaan we ook iets met de componenten doen. Allereerst worden de 10.000uf condensatoren vervangen. (nu helemaal aangezien er 1tje ontploft is). De opamps worden vervangen door de opa604 en daar wordt de rust stroom en de terugkoppeling opnieuw op ingesteld.Digidoo schreef:Ga je verder ook nog iets met de componenten doen of blijft het bij een nieuw likje verf?
Wat heb ik vandaag gedaan, (of eigenlijk gisteren zoals ik het nu typ)
De Prik-aansluiting vervangen voor gouden schroef aansluiting.
De luidsprekerbekabeling vervangen en vergroot.
De zijkanten, bovenkant en onderkant opnieuw gespoten.
De led vervangen voor zacht blauw.
De DC-beveiliging verwijdert.
Wat gaan we nog doen:
De interne bekabeling verbeteren voor de line-in
De aansluitingen voor de line-in vervangen voor gouldplated (om in de sfeer te blijven)
De opamps vervangen en print aanpassen daarop
De condensatoren van 10.000uf vervangen
De condensator van 47uf 63v vervangen
De condensatoren van 100uf 63v vervangen.
De koelribben opnieuwspuiten (monnekenwerk waarschijnlijk)
Kortom nog genoeg te doen maar het resultaat is er straks wel weer naar:)
Zo tot nu toe ligt het heel even stil en wordt het even wachten op de onderdelen. De condasatoren zijn besteld en vanmiddag ga ik beginnen met het schuren van de koelribben. De orginele verf zit er opzich nog goed op dus hoeft alleen opgeschuurt te worden. Denk wel dat ik hier een uurtje of 2 voor nodig heb en dat ze dan weer helemaal strak liggen.
Er word hard aan de quad gewerkt maar deze foto's wilde ik jullie toch niet laten missen. De buiten cosmetica is af. Hij heeft een lekker nieuw laagje make-up gekregen. De Koelribben en zijkanten zijn silver-blauw-obergine geworden. De bovenkant onderkant maar ook de binnenkant van de kast hebben een laagje zwart zijdeglans gekregen. Nou doet de versterker totaal niet meer oudbollig aan. De rode led is vervangen voor een blauwe en de witte "Quad aanduidingsplaat is ligt nu te drogen en is in de zelfde kleur gespoten als de zijkanten en koelribben".
Zo zag hij er eerst uit.

En zo ziet hij er nu uit.
Zo zag hij er eerst uit.
En zo ziet hij er nu uit.
- Bijlagen
- audiomanics
- Contacteer:
Je bent nu bijna verplicht om naast die fraaie luidsprekerpluggen ook nog een stel fraaie XLR-pluggen te plaatsen voor de ingangen (als er plaats voor is..)
Dat blauw-aubergine kan ik niet waarnemen op mijn laptopje maar het ziet er in ieder geval weer strak uit..
Misschien een doorn in het oog voor de verzamelaars van oude iconen uit de audio... de verzamelwaarde is hierdoor wel gedaald als die die al had (kweenie)... but what the heck! nu kun je 'm straks weer mooi neerzetten en gebruiken vooral)!
Ga door!!
Kees
Dat blauw-aubergine kan ik niet waarnemen op mijn laptopje maar het ziet er in ieder geval weer strak uit..
Misschien een doorn in het oog voor de verzamelaars van oude iconen uit de audio... de verzamelwaarde is hierdoor wel gedaald als die die al had (kweenie)... but what the heck! nu kun je 'm straks weer mooi neerzetten en gebruiken vooral)!
Ga door!!
Kees