Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Continue testen op zowel woofers als tweeter duurd ongeveer 1/2 min en dan is het gedaan met zowel woofer als versterker, dit hoefd niet eens 10W te zijn om dat al voor te hebben, laat staan bij dergerlijke frequenties. Waar jij mee bezig bent is het puur afbreken van je amps en je speakers omdat je die frequentie niet eens hoord, en daardoor nog effe wat meer vermogen erdoor jast.
Als je egt wild weten wat er gaande is, neem dan toch gewoon een equaliser op je PC en regel die stuk voor stuk af van het laag te beginnen tot wanneer het fenomeen zo goed als weg is.
Kap de testen waar je mee bezig bent Juul voorralleer je spaarpot leeg is.
Groetjes
Rudy
Als je egt wild weten wat er gaande is, neem dan toch gewoon een equaliser op je PC en regel die stuk voor stuk af van het laag te beginnen tot wanneer het fenomeen zo goed als weg is.
Kap de testen waar je mee bezig bent Juul voorralleer je spaarpot leeg is.
Groetjes
Rudy
Juul,
In normale speelomstandigheden komen er geen lage frequenties voor, ZEKER geen 10Hz en 20Hz, deze kunnen enkel voorkomen wanneer je met analoge bronnen werkt ( maw bandopnemer/platenspeler ), wanneer je muziek afspeelt vie je PC of CDspeler dan kan je die frequenties niet voorhebben.
Wanneer krijg je dit wel weg, wel zelfs bij 100Hz zal dit fenomeen nog aanwezig zijn, pas wanneer je alles weghaalt tot aan de 200Hz zal dat grotendeels weggaan.
Groetjes
Rudy
In normale speelomstandigheden komen er geen lage frequenties voor, ZEKER geen 10Hz en 20Hz, deze kunnen enkel voorkomen wanneer je met analoge bronnen werkt ( maw bandopnemer/platenspeler ), wanneer je muziek afspeelt vie je PC of CDspeler dan kan je die frequenties niet voorhebben.
Wanneer krijg je dit wel weg, wel zelfs bij 100Hz zal dit fenomeen nog aanwezig zijn, pas wanneer je alles weghaalt tot aan de 200Hz zal dat grotendeels weggaan.
Groetjes
Rudy
Zolang ze nog goed spelen zal er geen probleem zijn.
Jep idd alles tot minstens 150Hz, en dan nog ga je dat voorhebben, maar in mindere mate.
Dat fenomeen is trouwens veel gebruikt bij trance/dance , en als je speakers dit uiteindelijk aankunnen geeft dit een zeer raar gevoel.
Maar je moet goed begrijpen dat als je voor een 2weg + sub of 3weg gaat dat er geen manier is om met 50..60Watt genoeg te hebben voor een 30cm woofer, zelf het dubbele is eerder te weinig dan genoeg.
Maak gewoon dit geheel af zodanig dat je toch een gedacht hebt wat het kan en zodanig dat je wat ervaring wint om dergerlijk ding tot een goed einde te brengen, want wees gerust, als je filter af is ben je er nog niet hoor, dan pas begint de les ivm actief filteren, namelijk de nadelen van actief filteren wegwerken, en geloof me die zijn er ook ( maarja, blijkbaar wil de rest van de wereld die niet inzien
).
Groetjes
Rudy
Jep idd alles tot minstens 150Hz, en dan nog ga je dat voorhebben, maar in mindere mate.
Dat fenomeen is trouwens veel gebruikt bij trance/dance , en als je speakers dit uiteindelijk aankunnen geeft dit een zeer raar gevoel.
Maar je moet goed begrijpen dat als je voor een 2weg + sub of 3weg gaat dat er geen manier is om met 50..60Watt genoeg te hebben voor een 30cm woofer, zelf het dubbele is eerder te weinig dan genoeg.
Maak gewoon dit geheel af zodanig dat je toch een gedacht hebt wat het kan en zodanig dat je wat ervaring wint om dergerlijk ding tot een goed einde te brengen, want wees gerust, als je filter af is ben je er nog niet hoor, dan pas begint de les ivm actief filteren, namelijk de nadelen van actief filteren wegwerken, en geloof me die zijn er ook ( maarja, blijkbaar wil de rest van de wereld die niet inzien
Groetjes
Rudy
Hopen dat hij ok is!!!
68 watt voor een woofer met een spl van 90 dB moet toch goed te doen zijn?
Het komt toch door de lage spl van veel woofers waardoor je een grote amp nodig hebt of niet?
Laat me raden van de nadelen:
Ruis: Alle opampjes goed ontkoppelen
Aardlussen wordt ontzettend versterkt.
Als je op signaalniveau zit te prutsen dan pik je alles van de omgeving veel makkelijker op.
Zoiets?
68 watt voor een woofer met een spl van 90 dB moet toch goed te doen zijn?
Het komt toch door de lage spl van veel woofers waardoor je een grote amp nodig hebt of niet?
Laat me raden van de nadelen:
Ruis: Alle opampjes goed ontkoppelen
Aardlussen wordt ontzettend versterkt.
Als je op signaalniveau zit te prutsen dan pik je alles van de omgeving veel makkelijker op.
Zoiets?
Het probleem bij actief filteren is dat dit bijna uitsluitend ACHTER de volumepot bevind, daar je volume nooit open staat ( bij mij toch niet ) zal er nooit een volledig signaalniveau door je filter gaan, erger nog je zult niet eens tot op -20dB komen van dat signaal ( wat dus nog de beste situatie is, meeste signaal ). Wat wilt zeggen dat actieve filters ENORME signaal ruis waardes moet hebben om tegen een passief filter op te kunnen kwa detailering.
Daarom dat ik persoonlijk ook graag wil dat je dit ding gaat afmaken, voordat je verder kosten maakt aan andere units, niet eens wetende wat je nog allemaal nog gaat tegenkomen, en hoe je dat op die momenten dan moet oplossen. Want zomaar 4 versterkers aan 1 print aansluiten is makkelijker gezegd dan gedaan, en das nog een dik understatement.
En uiteindelijk zal dit wel degelijk behoorlijk spelen, zelfs kwa bas gezien. je zal er idd geen fuif mee moeten geven, maar dat gaat imo nooit met twee 17cm baskistjes.
Uiteindelijk als dit werkt kan je er een subkistje onder hangen en je actieve filter verder werken in je baskast. Als die handel dan ook werkt zullen we het wel hebben over hoe alles tot een high-end actief systeem te brengen. Maw alles tesamen integreren, maar geloof me, dan moet er een boel veranderen kwa filters/transformatoren/versterkers setup.
Ik ben het 100% eens met Jeroen als ie zegd dat je dit eerst tot een goed einde moet proberen te brengen vooraleer je nog kosten doet, hoe verleidelijk het ook is.
Groetjes
Rudy
Daarom dat ik persoonlijk ook graag wil dat je dit ding gaat afmaken, voordat je verder kosten maakt aan andere units, niet eens wetende wat je nog allemaal nog gaat tegenkomen, en hoe je dat op die momenten dan moet oplossen. Want zomaar 4 versterkers aan 1 print aansluiten is makkelijker gezegd dan gedaan, en das nog een dik understatement.
En uiteindelijk zal dit wel degelijk behoorlijk spelen, zelfs kwa bas gezien. je zal er idd geen fuif mee moeten geven, maar dat gaat imo nooit met twee 17cm baskistjes.
Uiteindelijk als dit werkt kan je er een subkistje onder hangen en je actieve filter verder werken in je baskast. Als die handel dan ook werkt zullen we het wel hebben over hoe alles tot een high-end actief systeem te brengen. Maw alles tesamen integreren, maar geloof me, dan moet er een boel veranderen kwa filters/transformatoren/versterkers setup.
Ik ben het 100% eens met Jeroen als ie zegd dat je dit eerst tot een goed einde moet proberen te brengen vooraleer je nog kosten doet, hoe verleidelijk het ook is.
Groetjes
Rudy
Ziet er leuk uit Juul
Effe snel wat opmerkingetjes
-> Ga is naar view in je ultiboard en selekteer output, komt er zoon scherm tevoorschijn, doe dan effe connectivitie check en corrigeer de fouten die daar nog instaan, zijn er 2 dacht ik, je kunt gewoon op die fouten klikken en die brengen je dan naar de oorzaak.
-> Voor het massavlak, disable is effe de opties smdpads/padstacks/vias , zo krijg je op sommige plaatsen een beter e verbinding voor je massa. En enable effe de opties not connected to outer edge.
-> C2 & C25 MKT/MKP maar dit weet je al. ( een elco is hier egt niet welkom )
-> Het massavlak weg bij de voeding, maar dit wist je ook al.
-> De diameter van je vias groter maken zodanig dat je deze effektief nog kan solderen ipv dat je ze wegboord.
-> De banen ter plekke bij je voedig breder maken, en dit ook proberen te doen op heel de print. ( voor de voeding he )
-> Er zijn nog teveel situaties ( vooral bij weerstanden en caps die een zijde aan het massavlak hebben ) waarbij het verplaatsen of 180° draaie en enorme versimpeling van de banen opleverd. Ze staan dan misschien niet meer perfekt in het rijtje, maar laat dat nou even je laatste optimalisatie zijn, en niet je eerste.
Maar je bent er bijna hoor
Groetjes
Rudy
Effe snel wat opmerkingetjes
-> Ga is naar view in je ultiboard en selekteer output, komt er zoon scherm tevoorschijn, doe dan effe connectivitie check en corrigeer de fouten die daar nog instaan, zijn er 2 dacht ik, je kunt gewoon op die fouten klikken en die brengen je dan naar de oorzaak.
-> Voor het massavlak, disable is effe de opties smdpads/padstacks/vias , zo krijg je op sommige plaatsen een beter e verbinding voor je massa. En enable effe de opties not connected to outer edge.
-> C2 & C25 MKT/MKP maar dit weet je al. ( een elco is hier egt niet welkom )
-> Het massavlak weg bij de voeding, maar dit wist je ook al.
-> De diameter van je vias groter maken zodanig dat je deze effektief nog kan solderen ipv dat je ze wegboord.
-> De banen ter plekke bij je voedig breder maken, en dit ook proberen te doen op heel de print. ( voor de voeding he )
-> Er zijn nog teveel situaties ( vooral bij weerstanden en caps die een zijde aan het massavlak hebben ) waarbij het verplaatsen of 180° draaie en enorme versimpeling van de banen opleverd. Ze staan dan misschien niet meer perfekt in het rijtje, maar laat dat nou even je laatste optimalisatie zijn, en niet je eerste.
Maar je bent er bijna hoor
Groetjes
Rudy
Phew! Ik ff schrikkenRudy schreef:-> De banen ter plekke bij je voedig breder maken, en dit ook proberen te doen op heel de print. ( voor de voeding he )
- Connectivity check: Hej dat is een handige
- Dat van die caps weet ik idd.
- Van het massavlak ook.
- Diameter van de vias? De pads bedoel je? Die heb ik nog niet allemaal gedaan idd. Die van de weerstanden en de opamps bijv is goed toch?
- Ik zal het nog wat beter opstellen.
En het ziet er idd wat beter uit he
Ooo die blauwe rondjes voor de draadbruggen? Ja idd die mogen zeker groter. Eerst had ik allemaal met de hand cirkeltjes erbij getekent
Kijken of het makkelijker kan. (/edit Ik zie het al, kan heel gemakkelijk
)
En idd die pads van de diodes mogen ook een STUK groter!
Oja, ik kan beter eerst de aansluitingen van de ground nog goed maken.
Er mag maar 1 ground van het filter weggaan he? Waar moet deze heen? 1 of ander sterpunt?
En de grounds die binnen komen? Dat zijn er 2 he? 1tje voor links en 1tje voor rechts. De linkse gnd moet ik bij de linkse input plaatsen en de rechtse gnd bij de rechtse input?
En weet je hoe ik dat aardvlak los kan halen van de voedingsaarde? Een keep out area ken ik wel, maar bij het lijstje van connected to.... Kan ik net 1 niet weghalen...
En alle shapes van de condensatoren kloppen ook niet
Die zijn allemaal veels te klein. Ik vraag me af waarom er geen *@%*(@%* van die libraries klopt? Waarom zou je iets uitbrengen wat onbruikbaar is met de default libraries?
En idd die pads van de diodes mogen ook een STUK groter!
Oja, ik kan beter eerst de aansluitingen van de ground nog goed maken.
Er mag maar 1 ground van het filter weggaan he? Waar moet deze heen? 1 of ander sterpunt?
En de grounds die binnen komen? Dat zijn er 2 he? 1tje voor links en 1tje voor rechts. De linkse gnd moet ik bij de linkse input plaatsen en de rechtse gnd bij de rechtse input?
En weet je hoe ik dat aardvlak los kan halen van de voedingsaarde? Een keep out area ken ik wel, maar bij het lijstje van connected to.... Kan ik net 1 niet weghalen...
En alle shapes van de condensatoren kloppen ook niet
ivm dat massavlak, gewoon op die plek dat massavlak wegdoen.
ivm de aansluitingen van je amps, je kan dit meerdere manieren, maak is effe gewoon een tekening van het geheel ( klad, paint of etc
) hoe je denkt dat je het moet doen en dan zullen we daarover verdergaan. Teken het wel compleet met je amps/voedingen en je interconnects.
Gewoon zeggen hoe en wat ga je nit veel aan leren vrees ik.
Groetjes
Rudy
ivm de aansluitingen van je amps, je kan dit meerdere manieren, maak is effe gewoon een tekening van het geheel ( klad, paint of etc
Gewoon zeggen hoe en wat ga je nit veel aan leren vrees ik.
Groetjes
Rudy
Jah heb je gelijk in
Maar dat aardvlak kan ik niet deleten hoor bij ultiboard 2001. Het is 1 groot vlak op mijn hele print... Anders probeer ik wel een keepout area.
Wat vind je hiervan?
/aarden.ms7
Dat werkt toch wel stuk makkelijker dan paint
Maar dat aardvlak kan ik niet deleten hoor bij ultiboard 2001. Het is 1 groot vlak op mijn hele print... Anders probeer ik wel een keepout area.
Wat vind je hiervan?
/aarden.ms7
Dat werkt toch wel stuk makkelijker dan paint
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja maar het is juist de signaal bedrading die zo enorm van belang gaat zijn, niet enkel het simpel lussen van je massa's
Het probleem met het ingangssignaal is een bestaand fenomeen maar is niet weg te krijgen, deze beide massas moeten aan je massavlak van je filterprint. Uiteidenlijk zolang je die potmeter gaat gebruiken op je print vormt dit zelfs niet egt een probleem, enkel met een aparte voorversterker ga je hier een "groter" ( niet rampzalig hoor ) probleem mee creeren.
Groetjes
Rudy
Het probleem met het ingangssignaal is een bestaand fenomeen maar is niet weg te krijgen, deze beide massas moeten aan je massavlak van je filterprint. Uiteidenlijk zolang je die potmeter gaat gebruiken op je print vormt dit zelfs niet egt een probleem, enkel met een aparte voorversterker ga je hier een "groter" ( niet rampzalig hoor ) probleem mee creeren.
Groetjes
Rudy
jah maar de signaaldraden is toch rechttoe rechtaan?
TweeteruiLinks van filter naar LM4700links
TweeteruiRechts van filter naar LM4700Rechts
WooferuitRechts van filter naar LM3886Rechts
WooferuitLinks van filter naar LM3886Links
En dan afgeschermde kabels die alleen aan 1 kant zijn aangesloten he (kant van het filter?)? Anders heb ik nog allemaal aardlussen...
en de aardes op de wijze van het schema.
Ik zal wel van alles over het hoofd zien ofzo?
TweeteruiLinks van filter naar LM4700links
TweeteruiRechts van filter naar LM4700Rechts
WooferuitRechts van filter naar LM3886Rechts
WooferuitLinks van filter naar LM3886Links
En dan afgeschermde kabels die alleen aan 1 kant zijn aangesloten he (kant van het filter?)? Anders heb ik nog allemaal aardlussen...
en de aardes op de wijze van het schema.
Ik zal wel van alles over het hoofd zien ofzo?
ben blij dat je zo antwoord, is idd correkt, maar dit kan je ook doen met je ingangssignaal. Tot aan de cinch stekkers natuurlijk.
Je mag best wel dikke kabel hiervoor gebruiken om je amps aan elkaar te hangen, maar deze moeten wel samenkomen op je filterprint. ( 1mm² ofzo )
Je kan in theorie ook niet je massa apart aansluiten maar dan van je linker of rechter je afscherming wel aansluiten, dit gaat ook prima.
Welke zijde van je kabel maakt niet uit.
Groetjes
Rudy
Gelukkig
Ik maak het printje zo goed mogelijk nu, zoals ik m zelf zou bouwen, dan hoef ik je niet steeds lastig te vallen.
Actief filteren heeft weinig nut in een 2weg zei je (niet dat ik van mijn plan ga afwijken hoor
)?
Waarom is dat zo? Omdat je maar 1 kantelpunt hebt als het ware? Ik weet nog te weinig over actief vs passief volgensmij.
Enne, mijn peerless ongefiterd, dus direct op mijn geluidskaart gaf me ontzettend veel ruis. Ook als ik alleen de scope op de uitgang van mijn geluidskaart zette.
Maar wat las ik nu weer...
Ik heb mijn stekkers niet in hetzelfde priezenblok (Is dat vlaams?
) of terwijl stekkerdoos. Kan ik wel eens uitproberen!
Ik maak het printje zo goed mogelijk nu, zoals ik m zelf zou bouwen, dan hoef ik je niet steeds lastig te vallen.
Actief filteren heeft weinig nut in een 2weg zei je (niet dat ik van mijn plan ga afwijken hoor
Waarom is dat zo? Omdat je maar 1 kantelpunt hebt als het ware? Ik weet nog te weinig over actief vs passief volgensmij.
Enne, mijn peerless ongefiterd, dus direct op mijn geluidskaart gaf me ontzettend veel ruis. Ook als ik alleen de scope op de uitgang van mijn geluidskaart zette.
Maar wat las ik nu weer...
Ik heb mijn stekkers niet in hetzelfde priezenblok (Is dat vlaams?
Dat met die priezenblok zal voor jou niet veel helpen vrees ik. Enkel bij systemen waar de aardig meespeelt.
Dat ivm dat tweeweg en aktief, wel het grote voordeel van een aktief systeem is dat bij een passief systeem er een spoel in serie staat met je unit, wat naargelang de waarde best behoorlijk nadelig kan zijn kwa demping en controle over je unit ( ook enorm belangrijk voor het impulsgedrag, wat muziek uiteindelijk toch is ). Maar nou is het zo dat bij een normaal tweewegsysteem je meestal met xoverfrequenties zit in de regione 1..3kHz, en welke in de praktijk een spoel nodig heeft van pakweg 1 a 2.2 mH, dergerlijke spoelen zijn geen echt probleem voor je basresponse, pas wanneer je xoverfrequenties in de regione komen te liggen van <300Hz ga je egt verschillen horen tussen aktief en passief filteren, en het voordeel van je actieve naar voor brengen, voor de hoge tonen brengt een actief filter weniig tot geen voordelen.
Int kort, niet het aantal kantelpunten, maar de positie ervan in het frequentiespectrum ( 20 .. 300Hz bied veel voordeel )
Groetjes
Rudy
Dat ivm dat tweeweg en aktief, wel het grote voordeel van een aktief systeem is dat bij een passief systeem er een spoel in serie staat met je unit, wat naargelang de waarde best behoorlijk nadelig kan zijn kwa demping en controle over je unit ( ook enorm belangrijk voor het impulsgedrag, wat muziek uiteindelijk toch is ). Maar nou is het zo dat bij een normaal tweewegsysteem je meestal met xoverfrequenties zit in de regione 1..3kHz, en welke in de praktijk een spoel nodig heeft van pakweg 1 a 2.2 mH, dergerlijke spoelen zijn geen echt probleem voor je basresponse, pas wanneer je xoverfrequenties in de regione komen te liggen van <300Hz ga je egt verschillen horen tussen aktief en passief filteren, en het voordeel van je actieve naar voor brengen, voor de hoge tonen brengt een actief filter weniig tot geen voordelen.
Int kort, niet het aantal kantelpunten, maar de positie ervan in het frequentiespectrum ( 20 .. 300Hz bied veel voordeel )
Groetjes
Rudy
O ik heb een zwevende aarde he, is waar ook... Dan zal het waarsch een ..... geluidskaartje zijn.
Aha kijk weer wat geleerd!
Tja zo'n bafflestep etc lijkt me toch wel makkelijker actief te maken, nietwaar? En het experimenteren is voor mij makkelijker, ik heb voor actief flink wat in huis
Voor passief heb ik nagenoeg niks, dus zou ik ook nog alles moeten kopen
(maar 2 amps kosten ook wel wat). En ik kan zo ook nog het filter testen zonder de units eraan te hoeven hangen. + nog een extra voordeel: Unit onafhankelijk (nou niet helemaal, maar toch wel beter dan bij passief)
Maar goed, dit allemaal in theorie, nog nooit zelf wat actiefs of passiefs gemaakt.
Aha kijk weer wat geleerd!
Tja zo'n bafflestep etc lijkt me toch wel makkelijker actief te maken, nietwaar? En het experimenteren is voor mij makkelijker, ik heb voor actief flink wat in huis
Maar goed, dit allemaal in theorie, nog nooit zelf wat actiefs of passiefs gemaakt.
