Keuze drivers voor eerste ontwerp/bouw
Moderator: Beheerdersteam
Keuze drivers voor eerste ontwerp/bouw
Beste Forumleden,
Na een paar dagen hier op het forum en andere sites over zelfbouw audio te neuzen heb ik een account aangemaakt. Ook heb ik besloten om zelf een speakersetje te gaan bouwen.
Ik dacht zelf aan een combinatie van:
Laag: Visaton AL200
Mid: Visaton AL130M
Tweeter: ? nog niet uit ?
Ik las dat het moeilijk is om een matchende tweeter voor de AL130M te vinden.
Maakt de positie van de drivers uit ? Bv: ordenen van groot naar klein ? Onder de AL200, dan de AL130M en dan de tweeter.
Verder zou ik graag willen weten of iemand deze combinatie al gebouwd heeft en wat voor kast&kastinhoud hij daarvoor gebruikt heeft. Alsook welke tweeter er gebruikt werd en welk type filters.
Als dit niet het geval is, kan ik dan met een programma als
Speaker Calculator van www.mhsoft.nl een goed resultaat bereiken ?
Ik ben heel er benieuwd welke suggesties jullie mij kunnen geven bij het bouwen/berekenen/wat dan ook... van mijn eerste zelfbouw speakers.
Groetjes,
Philippe
Na een paar dagen hier op het forum en andere sites over zelfbouw audio te neuzen heb ik een account aangemaakt. Ook heb ik besloten om zelf een speakersetje te gaan bouwen.
Ik dacht zelf aan een combinatie van:
Laag: Visaton AL200
Mid: Visaton AL130M
Tweeter: ? nog niet uit ?
Ik las dat het moeilijk is om een matchende tweeter voor de AL130M te vinden.
Maakt de positie van de drivers uit ? Bv: ordenen van groot naar klein ? Onder de AL200, dan de AL130M en dan de tweeter.
Verder zou ik graag willen weten of iemand deze combinatie al gebouwd heeft en wat voor kast&kastinhoud hij daarvoor gebruikt heeft. Alsook welke tweeter er gebruikt werd en welk type filters.
Als dit niet het geval is, kan ik dan met een programma als
Speaker Calculator van www.mhsoft.nl een goed resultaat bereiken ?
Ik ben heel er benieuwd welke suggesties jullie mij kunnen geven bij het bouwen/berekenen/wat dan ook... van mijn eerste zelfbouw speakers.
Groetjes,
Philippe
Beste Phillipe,
Welkom op het forum!
Een drieweg systeem met alu drivers als eerste project is miz erg lastig om tot een goed succes te brengen als beginner. (en als gevorderde...) En dan bedoel ik vooral het filter deel. Zou je niet liever een kant en klaar visaton drieweg kopen?
Het is niet mijn bedoeling je te demotiveren. Maar een drieweg (filter) is lastig from scratch zonder ervaring.
Groet Roland
Welkom op het forum!
Een drieweg systeem met alu drivers als eerste project is miz erg lastig om tot een goed succes te brengen als beginner. (en als gevorderde...) En dan bedoel ik vooral het filter deel. Zou je niet liever een kant en klaar visaton drieweg kopen?
Het is niet mijn bedoeling je te demotiveren. Maar een drieweg (filter) is lastig from scratch zonder ervaring.
Groet Roland
Ok, maar is mijn eindresultaat dan " hifi" ?
Ik wil gewoon een leuk speakersetje dat lekker speelt zonder sub, al zou ik die later toch nog bouwen voor het echte lage werk. Bedoeling is over een bepaalde tijdsperiode een 5.1 set gebouwd te hebben. Ik wilde met deze 2 zuilen beginnen als frontspeakers, deze kan ik dan voorlopig gebruiken in een stereo 2.0 opstelling. Wat maakt het behalen van een goed eindresultaat zo moeilijk ? De constructie ? Of de berekeningen en simulaties van de kast ? Aan filtering dacht ik aan crossover filters op 200 hz voor de AL200 en 4500hz voor de AL130M de rest overlaten aan de tweet. Of is het niet zo simpel als ik het laat blijken ?
Zijn er ergens tutorials/bouwontwerpen voor een eerste setje ( die dan ook niet te duur zijn om ze als test te bouwen )
Ik wil gewoon een leuk speakersetje dat lekker speelt zonder sub, al zou ik die later toch nog bouwen voor het echte lage werk. Bedoeling is over een bepaalde tijdsperiode een 5.1 set gebouwd te hebben. Ik wilde met deze 2 zuilen beginnen als frontspeakers, deze kan ik dan voorlopig gebruiken in een stereo 2.0 opstelling. Wat maakt het behalen van een goed eindresultaat zo moeilijk ? De constructie ? Of de berekeningen en simulaties van de kast ? Aan filtering dacht ik aan crossover filters op 200 hz voor de AL200 en 4500hz voor de AL130M de rest overlaten aan de tweet. Of is het niet zo simpel als ik het laat blijken ?
Zijn er ergens tutorials/bouwontwerpen voor een eerste setje ( die dan ook niet te duur zijn om ze als test te bouwen )
Dit zijn mooie kant en klaar kits van visaton:
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
Deze zou mijn voorkeur hebben:
Zeer fraaie mid en tweeter. Tekeningen en filter erbij geleverd. Als je de instructies opvolgt kan er weinig mis gaan en heb je een mooie eerste zelfbouw speaker.
Hifi is denk ik een understatement voor de Classic 200 (ken de mid en de tweet die zijn heel erg goed).
Groet Roland
Deze zou mijn voorkeur hebben:
Zeer fraaie mid en tweeter. Tekeningen en filter erbij geleverd. Als je de instructies opvolgt kan er weinig mis gaan en heb je een mooie eerste zelfbouw speaker.
Hifi is denk ik een understatement voor de Classic 200 (ken de mid en de tweet die zijn heel erg goed).
Groet Roland
- anonamemouse
juist wel. visaton is een beetje een ondergeschoven kind, maar ze maken goed spul. wat betreft het prijskaartje, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. zelf bouwen wint het altijd met een paar mijl voorsprong op fabrieks speakers als het aankomt op prijs/kwaliteits verhouding.fluppie007 schreef:Als je dat prijskaartje ziet zie je toch dat het weer lekker wat geld kost om te "spelen". Met understatement, wil je daarmee zeggen dat de classic absoluut geen hifi is ? Of juist wel ?
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Er zijn in Nederland gelukkig ook nog een paar winkels waar je eerst eens rustig naar een heleboel zelfbouwontwerpen kunt luisteren zodat je van te voren weet wat je gaat kopen/bouwen. Geluid blijft namelijk een heel persoonlijk verhaal, en afgaan op meningen van anderen, hoe goedbedoeld de adviezen ook zijn, is niet verstandig.
Met vriendelijke groet,
Ruud Jansen
Speakerland
Met vriendelijke groet,
Ruud Jansen
Speakerland
Je hebt helemaal gelijk Ruud.
Eerste doel was hier om te zorgen dat ie niet klem kwam te zitten met 6 stuks drivers die zich niet lieten filteren. Tweede stap is inderdaad luisteren.
Je kunt inderdaad het beste langs een speakerland of speaker en co gaan. Om eens te luisteren wat je mooi vindt. Hebben "jullie" de classic 200 ook staan?
Groet Roland
Eerste doel was hier om te zorgen dat ie niet klem kwam te zitten met 6 stuks drivers die zich niet lieten filteren. Tweede stap is inderdaad luisteren.
Je kunt inderdaad het beste langs een speakerland of speaker en co gaan. Om eens te luisteren wat je mooi vindt. Hebben "jullie" de classic 200 ook staan?
Groet Roland
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Van Visaton hebben we niet de Classic 200 staan maar er zijn genoeg in prijs en kwaliteit vergelijkbare ontwerpen.
Op dit moment staan er hier 39 verschillende luidsprekerontwerpen beluisterbaar in de prijsklasse tussen de € 105,- en de € 1900,- per stuk voor een compleet bouwpakket (dus inclusief filter, interne kabel, terminal, demping, schroefjes eventuele loodbitumen etc) zonder MDF. Voor alle ontwerpen die hier staan zijn MDF pakketten beschikbaar. Ook hebben we nog 5 verschillende centerspeakers en 5 aktieve subwoofers luisterklaar staan. In 3 luisterruimten zijn 6 luisteropstellingen inclusief een multichannel opstelling.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Op dit moment staan er hier 39 verschillende luidsprekerontwerpen beluisterbaar in de prijsklasse tussen de € 105,- en de € 1900,- per stuk voor een compleet bouwpakket (dus inclusief filter, interne kabel, terminal, demping, schroefjes eventuele loodbitumen etc) zonder MDF. Voor alle ontwerpen die hier staan zijn MDF pakketten beschikbaar. Ook hebben we nog 5 verschillende centerspeakers en 5 aktieve subwoofers luisterklaar staan. In 3 luisterruimten zijn 6 luisteropstellingen inclusief een multichannel opstelling.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een middentoner moet je echt aan de onderkant filteren. 2,5 weg filteren kan alleen bij toepassing van 2 (mid)-woofers.In dat geval zou ik ook in jouw boxvoorstel twee en halfweg filteren. Maakt het filteren metéén ook simpeler.
Een echt drie-weg ontwerpen is voor een leek niet te doen. Kies dan liever uit het bestaande Visaton programma of ontwerpen van andere merken in dezelfde klasse zoals Seas, Peerless of Vifa. En zorg dat je eerst kunt luisteren naar wat je wilt gaan bouwen, het liefst in vergelijk met alternatieven.
Ik krijg hier in de winkel regelmatig mensen die "iets" gebouwd hebben dat later niet blijkt te klinken en daar dan een oplossing voor zoeken. Deze mensen melden dit blijkbaar niet op de fora.....
Met vriendelijke groet,
Ruud Jansen
Speakerland
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
2,5 weg zegt in principe enkel iets over de wijze van het filteren.
Je zou je mid-woofer ook natuurlijk kunnen laten afvallen.
Dan "helpt" hij nog wel in het laag mee, dus heb je in feite een soort 2,5weg systeem.
(ipv corrigeren met een serie cap in een 3 weg)
Echter kan je met 2 midwoofer in een systeempje, dmv een 2,5 weg heel mooi de baaflestep opheffen
Je zou je mid-woofer ook natuurlijk kunnen laten afvallen.
Dan "helpt" hij nog wel in het laag mee, dus heb je in feite een soort 2,5weg systeem.
(ipv corrigeren met een serie cap in een 3 weg)
Echter kan je met 2 midwoofer in een systeempje, dmv een 2,5 weg heel mooi de baaflestep opheffen
Sietse, Ruud heeft het over een echte middentoner, jij niet.sietse schreef:Niet mee eens. Een woof, een basmid en een tweet, gaat vast lukken.2,5 weg filteren kan alleen bij toepassing van 2 (mid)-woofers.
Wel mee eens, dat, als je begint met zelfbouwen, een bestaand ontwerp wat meer zekerheid geeft om te slagen. Vooral ook omdat het filter "BUDGED" ook meedoet.
Ruud, met de rest van je posts in dit draadje had ik geen enkel probleem, maar bovenstaande is pure reclame. Voor een bescheiden bedrag kun je sponsor worden en lekker veel reclame maken in persberichten. Daar kun je belangstelling kweken voor je producten en deze onderhouden door mensen met vragen verder op weg te helpen.Speakerland schreef:Op dit moment staan er hier 39 verschillende luidsprekerontwerpen beluisterbaar in de prijsklasse tussen de € 105,- en de € 1900,- per stuk voor een compleet bouwpakket (dus inclusief filter, interne kabel, terminal, demping, schroefjes eventuele loodbitumen etc) zonder MDF. Voor alle ontwerpen die hier staan zijn MDF pakketten beschikbaar. Ook hebben we nog 5 verschillende centerspeakers en 5 aktieve subwoofers luisterklaar staan. In 3 luisterruimten zijn 6 luisteropstellingen inclusief een multichannel opstelling.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
@fluppie007
Mijn advies is, gewoon lekker gaan luisteren bij speaker&co of speakerland, en zelf op basis van je eigen voorkeur een leuk bouwpakket uitzoeken. Verplichting tot kopen is er zowiezo niet, dus je kunt e.v.t na afspraak, gewoon vrijblijvend bij de heren binnenstappen.
Als je op deze manier te werk gaat, ben je verzekerd van een beproefd concept tegen een aanvaardbaar prijsniveau.
Je zult niet de eerste zijn die, bij het eerste zelfbouwproject, meteen bedrogen uitkomt omdat je net dat ene item over het hoofd hebt gezien.
Helaas kan de kast dan meestal meteen de kachel in, omdat aanpassen achteraf meestal onmogelijk is.
Heel veel succes met je eerste project en natuurlijk, welkom op de site.
Mijn advies is, gewoon lekker gaan luisteren bij speaker&co of speakerland, en zelf op basis van je eigen voorkeur een leuk bouwpakket uitzoeken. Verplichting tot kopen is er zowiezo niet, dus je kunt e.v.t na afspraak, gewoon vrijblijvend bij de heren binnenstappen.
Als je op deze manier te werk gaat, ben je verzekerd van een beproefd concept tegen een aanvaardbaar prijsniveau.
Je zult niet de eerste zijn die, bij het eerste zelfbouwproject, meteen bedrogen uitkomt omdat je net dat ene item over het hoofd hebt gezien.
Helaas kan de kast dan meestal meteen de kachel in, omdat aanpassen achteraf meestal onmogelijk is.
Heel veel succes met je eerste project en natuurlijk, welkom op de site.
Ik zou ook gaan luisteren bij speakerland of speakeren co(nsorten). Zo is bijna iedereen hier begonnen. Je kunt er gewoon op je gemak uitgebreid luisteren zodat je weet wat je bevalt. Dat heb ik tenminste gedaan en ben nog steeds erg blij met mijn refmon. Alhoewel, mijn allereerste speaker was een Axton uit zwitserland. Heb ik toen bij ACR/maarten in tilburg beluistert. Was danig ondr de indruk destijds. Had toen al eens bij van Oosterum in Breda een aantal x geluisterd, maar was niets van mijn gading tegengekomen.
Wat je ook kunt doen is bij een aantal forumleden langsgaan en wat geslaagde speakers gaan beluisteren bij hen thuis.
Wowly
Wat je ook kunt doen is bij een aantal forumleden langsgaan en wat geslaagde speakers gaan beluisteren bij hen thuis.
Wowly