Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Een schroefvraagje:

aangezien ik dus geen slagmoeren/boutjes kan gebruiken (en rampa's vervloek) ben ik op zoek naar mooie zwarte bolkop torx schroeven. NOG mooier zouden zwarte inbus schroeven zijn :)

Weet iemand een winkel online of in de buurt van Utrecht?

Ik heb ze wel eens gezien dus ik weet dat ze bestaan!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bel eens met de diverse zelfbouwwinkels (S&Co etc), die hebben vaak een verzameling schroefjes, imbussen, etc
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

S&C heeft zwarte inbus bouten, prima te doen met inslagmoeren oid :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goeie! Niet aan gedacht nog... :roll:

Ik bel dus Speakerland en bingo: Visaton heeft deze gewoon. Speakerland attendeerde me daar op.
Is het dan lullig om deze direct bij Visaton te kopen i.p.v. via Speakerland? :?

EDIT: dat scheelt namelijk ook weer een paar dagen verzending (hoeft niet van Visaton > Speakerland) en ook knaken denk ik, aangezien de verzendkosten van Speakerland > mij wegvallen...
Laatst gewijzigd door MichaelB op di 03 nov 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
S&C heeft zwarte inbus bouten, prima te doen met inslagmoeren oid :)
Ik kan dus geen inslagmoeren plaatsen (zie een paar posts terug), omdat de wanden te dicht op de speaker zitten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn excuses, dat was me even ontgaan.
Speaker en Co heeft inderdaad ook inbus schroeven (net als Speakerland).

Direct bij Visaton kopen kost je misschien verzendkosten?
(ik weet niet of je in de buurt van Speakerland woont)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Nope, ik woon niet in de buurt (niet in de buurt van WELKE zelfbouw zaak dan ook) *huil ende boehoe*

Ik heb ze gewoon besteld bij Speakerland. Weet ik ook zeker dat het goed gaat. We hebben het ook maar over een paar euro. Niet moeilijk over doen! :)
Arno

Bericht door Arno »

Dat zijn idd mooie schroefjes, ik was ze al eens bij Conrad tegengekomen.
Ik zou ze wel flink ruim voorboren in dat beukenhout en eerst even een proefje doen. Maar dat was je vast al van plan :wink:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Mooie schroeven geven het altijd net dat beetje extra vind ik.

Voorboren doe ik eigenlijk altijd met normale schroeven en al helemaal in dit beuken, want doe je dat niet genoeg dan breekt je schroef gewoon af (ondervonden met iets anders wat ik van beuken maakte). M4 boor ik voor met 3mm, M5 met 4mm, als ik 2mm kleiner voor boor, dan krijg je de schroeven er nagenoeg niet in.

Dus jah, ik boor voor! :wink:
Arno

Bericht door Arno »

Mooi zo.

Omdat ik vorige keer te laat was met mijn tip over de voorbevochtiging van hout, wilde ik nu ruim op tijd zijn :P
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dus tsja, TOEN was het tijd om de drivers een laatste rustplaats te geven :)

Toen kwam ook het moment waarop ik zag dat er dus VETTE ruimte links en rechts bij BEIDE SDX'en is :(
Hoe heb ik dit niet kunnen zien :oops:
Uiteraard heb ik meteen de andere baffle gecontroleerd en die is wel goed. Hoe dit heeft kunnen gebeuren....
Ruimte.jpg
Weet iemand of er een manier is om dit toch nog mooi te maken? Naja, ik overdrijf, het ziet er nog steeds mooi uit, maar ik stoor me er gruwelijk aan. Ik heb zelfs overwogen om 2 ronde speakerdoeken te maken, zodat het niet te zien is, maar toen kwam mijn vriendin naar boven en zei: "wat bedoel je dan?". Ik wijzen -> daar, ZO'N |------------| ruimte! Uhhh, "Oh, bedoel je dat?". Dat had ik echt niet gezien hoor. Ik: Hmprf. :lol:

Terug naar de vrolijke noot: het ziet er toch wel HEEL mooi uit hoor! (van een meter afstand *hehehe*).
Ze meten netjes zoals WinISD aangaf. De behuizing is nog te groot, aangezien ik in eerste instantie dus een BR wilde bouwen. Dit los ik op door de rubberen tegels te verlijmen en nog een schuin paneeltje in de kast te plaatsen.
Spiekerts.jpg
Er zit nu nog een tijdelijke achterkant op, omdat de echte achterkanten nog liggen te drogen van de 2e laklaag. Over 2-3 dagen ga ik deze bevestigen. Die tijd geeft mij nog de mogelijkheid om nu te meten en te rommelen met de demping, het rubber en de inhoud van de kast.
Meten is weten.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt nu toch mooi extra ruimte maken voor een filter? (een aparte kamer bedoel ik daarmee)
Zou ik onderin doen ofzo en dan proberen het achterpaneel bij dat stuk demontabel te maken.
Ideaal :D

Ziet er voor de rest echt mooi uit! 8)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit ziet er heel erg mooi uit! Ik vind qua design die SDX7 ook helemaal super! Complimenten hoor!
Oh en die ruimte kan idd heel erg gaan irriteren maar in mijn ervaring word het er vaak niet mooier op om het te verdoezelen. Frontjes zijn natuurlijk een no-no! ;)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
Je kunt nu toch mooi extra ruimte maken voor een filter? (een aparte kamer bedoel ik daarmee)
Zou ik onderin doen ofzo en dan proberen het achterpaneel bij dat stuk demontabel te maken.
Ideaal :D

Ziet er voor de rest echt mooi uit! 8)
Uhm, nope :)
De achterkant is 1 geheel en strak in de lak. Daar ga ik echt no-way José in zagen!

Daarbij komt dat de filters en versterkers extern zijn. Die maak ik in een mooi kastje, zodat er maar 1 kabel naar de speakers loopt.
Ik heb wel overwogen om deze in te bouwen, maar dan moet er ook weer een 220 snoer naar de speakers lopen en moet ik rekening houden met een goeie airflow (de versterkers hebben toch wel wat ademruimte nodig).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Weet iemand of er een manier is om dit toch nog mooi te maken? Naja, ik overdrijf, het ziet er nog steeds mooi uit, maar ik stoor me er gruwelijk aan.
je zou kunnen beginnen met zwart verven van die ruimte rondom de woofer, dan valt t in elk geval minder op.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Unit eruit, randje zwarte kit, unit erin....

laten drogen....

overtollig (uitgeperste) kitrand vlaksnijden - volledige opvulling.

Mocht je de speakers demontabel willen houden dan kun je er een plastic zakje of vershoudfolie tussendoen - om de korf van de unit wel te verstaan.

Bovenstaande heb ik ergens gelezen, maar nooit zelf uitgeprobeerd. Lijkt me in dit geval een poging waard. :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Voor een geleidelijke (minder opvallende) overgang zou ik de zijkant van de luidsprekeropening met een donkere tint transparante kleurbeits behandelen, en alleen de achterkant (platte vlak achter de wooferrand) matzwart maken.

De zijrand achter de wooferrand zal door gebrek aan reflectie zwart lijken. Het gedeelte wat voor de wooferrand uitsteekt wordt geleidelijk lichter, zodat het op een schaduwwerking lijkt. Voordeel van transparante kleurbeits is tevens dat de tint telkens donkerder wordt met een extra laagje. Zo kan je dus per laag beoordelen wanneer het effect gewenste effect is bereikt.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hmmm, ik krijg ineens geen notificaties meer van reacties...

In ieder geval allemaal goed advies! De kit methode laat ik toch even voor wat het is, want de kasten zitten al strak in de lak en dat wil ik liever niet verprutsen.

De opties van Henkjan en Marp zijn denk ik de meest makkelijk te doen, zonder dat ik de voorkant kan beschadigen (hoewel ik ALLES kan *kuch* verprutsen*kuch*)
Ik denk dat de methode met de beits wel heel goeie is, want idd. wordt het steeds donkerder met meerdere lagen. Straks uitproberen!
k.p.

Bericht door k.p. »

Hetzelfde probleem hebben mijn broer en ik gehad met de ZD3.5. Wij kregen het niet voor elkaar om te herstellen en zijn nieuwe baffles gaan maken, maar wij zitten ook in een andere fase van het project en we gebruiken MDF. Opnieuw maken lijkt me geen goede optie voor de verder prachtige speaker. Je vroeg je ook af hoe zoiets kon. Ik vermoed dat als je een cirkelgeleider hebt gebruikt dat deze toch heel ietsjes verschoven is. Succes met herstellen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

k.p. schreef:
Je vroeg je ook af hoe zoiets kon. Ik vermoed dat als je een cirkelgeleider hebt gebruikt dat deze toch heel ietsjes verschoven is. Succes met herstellen.
Jups tot die conclusie was ik ook gekomen. Dat kwam omdat de cirkelgeleider over de lengte van de baffle ondersteunt werd door de rest van de baffle, maar naar de zijden niet. Ik heb bij de 2e baffle toen ook een boutje met ringetje aan de onderzijde op de centerbout v/d cirkelgeleider gedaan. Had ik dat nu ook maar bij die eerste gedaan... :(
Daar moet het dus wel door gekomen zijn.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gents,

ik ben aan het testen geweest, want de speakers zitten er in (vandaag de achterkant monteren!).

Allereerst ben ik tot de conclusie gekomen dat schuine schotjes/extra verstevigingen niet nodig zijn. Gehoormatig voegt dit niets toe en volgens de metingen kan ik ook geen verschil meer bespeuren. Ik had wel een staande golf verwacht, maar die is er niet. Deze wordt waarschijnlijk voldoende teniet gedaan door de buis die op 1/3 van de hoogte door de hele kast loopt. De achterwand is voorzien van een laag pritex. Dat bracht wel een gehoormatige verbetering. In fuzzmeasure was een licht verbeterde nagalm tijd te zien.

Waar ik nog wel mee zit is het volgende:
de meting hieronder is zonder BSC. Het onverwachte resultaat is het volgende: ik zie nu een boost van de frequenties vanaf zo'n 500Hz (breedte van de baffle is 22cm, dus dat klopt), met een dikke dip rond 4Khz (+- 5dB). Bij de 15 graden meting neemt het hoog snel af (bundeling effect).
Echter zie ik niet het oplopende hoog wat ik volgens de specsheets zou verwachten... Immers zou de breedte van de baffle er voor moeten zorgen (volgens de theorie) dat de gehele frequentieband vanaf het bafflestep punt verhoogt zou moeten worden met een x-aantal dB's. Met andere woorden, het oplopende hoog zou zich moeten doorzetten, maar nu sluit alles juist aan :?
Ik weet niet hoe ik dit duidelijker moet uitleggen. Ik had nog een bult van het hoog verwacht.

Probleem is nu een beetje dat het hoog eigenlijk te zacht is, aangezien het ontwerp gebaseerd is op het oplopende hoog.

Een "free air" meting van de Jordan geeft ook een verontrustend beeld, zo ook de ingebouwde meting. Ik zie namelijk een HEEL ander beeld dan ik van de specsheet mag verwachten. Zo klinkt het trouwens ook, te veel midden!

Wat te doen, wat te doen? Ik heb nu elektronisch een LP shelving toegepast van 5dB tot 5Khz met een 12dB steilheid. Dit tempert het geheel, maar zou inhouden dat deze Jordan dus niet 123 met en LT'tje en Crossover toe te passen is. Ik zit dus eigenlijk weer aan een geavanceerder filter vast dan in eerste instantie gedacht... (ik kan de Xilica van de "Proof of concept" gebruiken, maar ja, DAT was/is niet de bedoeling). :roll:
JX92s 0-15 graden.png
Specsheet JX92.png
Free air meting JX92.png
Dichtbij meting ingebouwde JX92.png
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
de meting hieronder is zonder BSC. Het onverwachte resultaat is het volgende: ik zie nu een boost van de frequenties vanaf zo'n 500Hz (breedte van de baffle is 22cm, dus dat klopt), met een dikke dip rond 4Khz (+- 5dB). Bij de 15 graden meting neemt het hoog snel af (bundeling effect).
Echter zie ik niet het oplopende hoog wat ik volgens de specsheets zou verwachten...
ik zie eigenlijk precies wat ik zou verwachten bij een breedbander in een kast, een bult in t midden gebied die prima met een RCL-letje weg te filteren is. denk die vlakke bult tussen de 500Hz en 3kHz eens weg en vergelijk dan met t datasheet: klopt verdomde goed toch?

btw: wat bedoel je met "free air meting"? de driver alleen? za ja, dat dat niet klopt met t datasheet is logisch omdat de datasheets curves (en ook de driver curves die je in de tijdschriften vindt) gemeten zijn op een IEC baffle, zeg maar een deur waar de driver in zit...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Uhm, ja, je hebt gelijk voor wat betreft de RCL :oops: (met z'n allen: N00B! N00B!)
Sterker nog, als ik de meting van de "proof of concepts" bekijk, dan zie ik bijna exact hetzelfde...

Overigens wel mooi om te zien dat de Jordan "free air", dus idd. zonder baffle eigenlijk exact dezelfde meting geeft als in "de kast". Het enige wat ik in de buis heb gedaan is een stukje BAF. Dit is voldoende om het buis-achtige geluid te onderdrukken.

Wat ik wel anders zie t.o.v. de sheets is dat het hoog sneler af valt. Al na zo'n 15Khz, met -3dB op 20Khz. Ik mis niets tijdens het mono-luisteren naar muziek (zijn m'n oren dan toch slechter dan ik dacht? :-$ )
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Kan ook je mic zijn
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Gebruik je de mic die bij ATB-PC geleverd is?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”