Gents,
ik ben aan het testen geweest, want de speakers zitten er in (vandaag de achterkant monteren!).
Allereerst ben ik tot de conclusie gekomen dat schuine schotjes/extra verstevigingen niet nodig zijn. Gehoormatig voegt dit niets toe en volgens de metingen kan ik ook geen verschil meer bespeuren. Ik had wel een staande golf verwacht, maar die is er niet. Deze wordt waarschijnlijk voldoende teniet gedaan door de buis die op 1/3 van de hoogte door de hele kast loopt. De achterwand is voorzien van een laag pritex. Dat bracht wel een gehoormatige verbetering. In fuzzmeasure was een licht verbeterde nagalm tijd te zien.
Waar ik nog wel mee zit is het volgende:
de meting hieronder is zonder BSC. Het onverwachte resultaat is het volgende: ik zie nu een boost van de frequenties vanaf zo'n 500Hz (breedte van de baffle is 22cm, dus dat klopt), met een dikke dip rond 4Khz (+- 5dB). Bij de 15 graden meting neemt het hoog snel af (bundeling effect).
Echter zie ik niet het oplopende hoog wat ik volgens de specsheets zou verwachten... Immers zou de breedte van de baffle er voor moeten zorgen (volgens de theorie) dat de gehele frequentieband vanaf het bafflestep punt verhoogt zou moeten worden met een x-aantal dB's. Met andere woorden, het oplopende hoog zou zich moeten doorzetten, maar nu sluit alles juist aan

Ik weet niet hoe ik dit duidelijker moet uitleggen. Ik had nog een bult van het hoog verwacht.
Probleem is nu een beetje dat het hoog eigenlijk te zacht is, aangezien het ontwerp gebaseerd is op het oplopende hoog.
Een "free air" meting van de Jordan geeft ook een verontrustend beeld, zo ook de ingebouwde meting. Ik zie namelijk een HEEL ander beeld dan ik van de specsheet mag verwachten. Zo klinkt het trouwens ook, te veel midden!
Wat te doen, wat te doen? Ik heb nu elektronisch een LP shelving toegepast van 5dB tot 5Khz met een 12dB steilheid. Dit tempert het geheel, maar zou inhouden dat deze Jordan dus niet 123 met en LT'tje en Crossover toe te passen is. Ik zit dus eigenlijk weer aan een geavanceerder filter vast dan in eerste instantie gedacht... (ik kan de Xilica van de "Proof of concept" gebruiken, maar ja, DAT was/is niet de bedoeling).