Ga voor goud [ Cap tweaking fase ]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Re: Ga voor goud [ Cap tweaking fase ]

Bericht door avdboom »

Oke, even een voorlopige update.

Ik heb nu een tijdje met de nieuwe caps (M-cap + ERO KP1832) geluisterd en dat klinkt lekker :-).
En ik heb wat tijd gehad om wat te vergelijken.

Eerst heb ik de ERO KP1832 na een paar nummers geluisterd te hebben die ik goed ken vervangen voor een Jantzen Cross-Cap. Dit was duidelijk hoorbaar dat de klank toen zijn glans verloor en dof klonk. Het leven was er een beetje uit. Terug naar de M-cap + Ero klonk het weer levendiger. Maar het was lastig echt goed vast ste stellen wat er nu precies anders was.

Ik ging er echt voor zitten, maar was vooral bang dat het placebo effect mijn luisteren zou beinvloeden. Je hoort wel verschil, maar je moet echt heel goed naar specifieke dingen luisteren om echt te vinden wat er nu anders klinkt. Maar hoe wat het gekker is... hoe lastig je her ook objectief kan vergelijken, je onderbuik gevoel vertelt je meteen ja of nee, beter of slechter. Zonder dat je het nog echt kan omschrijven weet je het onbewust al. Het rare is dus dat het heel moeilijk te omschrijven is, en ik kan alleen maar in "vage" en "algemene" termen zeggen wat ik anders vind klinken, en niet zo mooi en specifiek als sommigen. Wellicht dat dit ook training vergt...

Verder met de ervaringen. Na de bevestiging dat de Ero echt het hoog meer doet leven de echte vergelijking tussen de M-cap + Ero en de Mundorf Evo oil die ik eerder gebruikte. Na het plaatsen van de Evo oil had ik eigenlijk meteen het gevoel wat ik had als met het plaatsen van de Cross-Cap i.p.v. de Ero. Het midden van de Evo oil klinkt wel wat warmer en mooier, maar daar is het ook mee gezegd. Na enkele keren heen en weer gewisseld te hebben en meerdere nummers geprobeerd te hebben moet ik zeggen dat de Evo oil totaal (voor deze set up) uit de gratie gevallen is. Het klinkt gewoon als een goedkope instap Cap in vergelijking met de M-cap + Ero KP1832.
Met deze combinatie klinkt het midden veel neutraler en natuurgetrouw. Het hoog klinkt veel levendiger, krijgt er een soort glans van en is lekker fel zonder schel te zijn. Het geeft de muziek gewoon meer overtuiging en het klinkt echter. De combinatie M-cap + Ero is wat mij betreft een hele mooie, het klinkt echt heel goed zo. Het frappante is dat zonder die Ero ik ook niet echt onder de indruk van de M-cap was.

Ik ga nog verder luisteren maar ik wilde niet teveel verschillende dingen proberen. Omdat je zo geconcentreerd luisterd zou ik anders knettergeg worden. Ik wil nu nog proberen wat het verschil is met en zonder sperkring, en dan het hoog afval dimmen door ze uit te dtraaien. Ik vermoed dat het dan toch overweldigend hoog zal zijn, wat ik in het begin vond, maar toch weer eens vergelijken.

Als blijkt dat de sperkring optie echt de beste is dan oerweeg ik de M-caps te vervangen voor Supremes voor meer ruimtelijkheid, wat nu al aardig goed is!

Later meer :-).
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

je onderbuik gevoel vertelt je meteen ja of nee, beter of slechter
en ligt dat dan aan het geluid, of de verwachting bij een hepaalde cap?

niet dat het uitmaakt, je bent jezelf goed aan het vermaken en uiteindelijk heb je voor jou het beste gevonden! :)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

avdboom schreef:
.......Het frappante is dat zonder die Ero ik ook niet echt onder de indruk van de M-cap was.
Die ERO KP1832 doet heel veel. :wink:
avdboom

Bericht door avdboom »

grimoire schreef:
je onderbuik gevoel vertelt je meteen ja of nee, beter of slechter
en ligt dat dan aan het geluid, of de verwachting bij een hepaalde cap?

niet dat het uitmaakt, je bent jezelf goed aan het vermaken en uiteindelijk heb je voor jou het beste gevonden! :)
Ik vermaak me zo inderdaad prima, maar het doe is natuurlijk ook het geheel naar een iets hoger niveau te tillen.

Ik was ook bang dat ik het placebo effect zou horen i.p.v. de caps. Maar anders gezegd, je onderbuik verteld het je direct (in deze configuratie dan), en je moet goed en geconcentreerd luisteren om ook echt de dingen te horen/aan te wijzen wat nu precies anders is. En dat laatste blijft lastig. Maar ik zal het zo stellen, ik durf de uitdaging wel aan de M-cap + Ero en Evo oil in een blinde test uit elkaar te houden. En mocht het dan wel een placebo effect blijken, doe mij er dan nog maar een paar :lol: , ik neem er dan in ieder geval genoegen mee.

Maar wat ik probeerde uit te legen was dat het verschil enerzijds overduidelijk is, en anderzijds moeilijk uit te leggen is. Ik denk wel dat ik meer moeite zou hebben het verschil tussen de M-cap en Evo oil alleen te horen, aangezien die denk ik toch dichter bij elkaar liggen. Maar misschien is dat ook wel zo duidelijk als dit als ik daar even voor ga zitten, maar ik ga niet alle cobinaties testen door tijdgebrek daar voor, en de tijd die ik heb gebruik ik natuurlijk ook voor "luisteren" naar muziek i.p.v. analyseren O:) .
avdboom

Bericht door avdboom »

In het kader van de M-cap upgrade speel ik met het idee om de M-cap in de M-cap/Ero combi te vervangen voor een Evo oil i.p.v. een supreme. Dit omdat ik op zich erg tevreden was met de Evo oil op het tamme hoog na, en hij voordeliger is dan de Supreme. Ik verwacht eigenlijk wel dat de Ero dit ook met gemak opkrikt maar vraag mij het volgende af...

Ik heb een 3,3uF Evo oil. Ik speel nu met een 2,7uF M-cap en 0,68uF Ero KP18332. Wat zou er met de afstemming van de sperkring gebeuren als ik bij wijze van test voor het hoog de 3,3uF Evo + 0,68 Ero probeer?

De sperkring bestaat uit 0,05mH, 3,3uF en 27 ohm. Ik begrijp dat het een beetje appels met peren vergelijken is, maar als dit geen drastisch effect op het hoog zou hebben kan ik er misschien wel doorheen horen of de Ero de rollof van de Evo oil optrekt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gewoon proberen. Je weet natuurlijk zelf ook dat als je het vergelijk echt goed wilt doen dat je de EVO oil 2,7uF moet aanschaffen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De doorlaat van het hoog (condensator gedeelte van de sperkring) zal lager komen te liggen, dus het bereik aan de onderkant wordt iets luider. Omdat je minder een dalletje hebt zal het geheel wat levendiger, analytischer, en met meer 'karakter' klinken in het midden/hoog. Ik denk dat dit verschil appels met appels vergelijken moeilijker maakt.
avdboom

Bericht door avdboom »

wouter schreef:
De doorlaat van het hoog (condensator gedeelte van de sperkring) zal lager komen te liggen, dus het bereik aan de onderkant wordt iets luider. Omdat je minder een dalletje hebt zal het geheel wat levendiger, analytischer, en met meer 'karakter' klinken in het midden/hoog. Ik denk dat dit verschil appels met appels vergelijken moeilijker maakt.
Mmmm, dit maakt het wel lastig vergelijken denk ik ja...

Uiteraard heb je gelijk Jeroen, met de juiste waarde is de enige goede optie.

Naja, ik heb niets te verliezen aangezien ik de caps al heb liggen en alles nu open ligt. Ik kan het verschil tussen wel/geen Ero KP1832 wel proberen bedacht ik mij, die kan ik namelijk verwisselen met een Cross-Cap en horen wat dit voor verschil opleverd. Een Evo oil ligt iets meer in lijn qua kosten voor wat ik er mee van plan was. Het filter heeft door de dikke waxcoil en het tweaken toch al wat hogere kostenpost opgeleverd als in den beginne bedoeld... Maar hij is het waard, en als ik nu tot een goed compromis kan komen met een Evo oil + Ero KP1832 dan zou dat mooi zijn om de kosten te beheersen.

Dan nog een mooi bereken multiplex huisje voor de Alpair en hij kan nog lang en gelukkig leven :lol:

Nu nog tijd vinden om dit te proberen.... Ik wil het ook nog eens zonder filter horen voor ik iets bestel, misschien dat ik dat nu anders beoordeel als ten tijde van de eerste test die ik daar mee deed?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”